کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخاب اصلح!؟

6 اسفند 1394 ساعت 0:40


سید شهریار دانشمند
در انتخاب‏هایی که جنبه ملی دارد و می‌‏تواند زندگی و آینده شهر، استان و کشورمان را تحت تاثیر قرار دهد باید دانست که یک اشتباه نادرست و غلط منجر به پشیمانی و بروز پیامدهای سنگینی برای فرد و جامعه می‌‏گردد چه بسا تاکنون نیز شهروندانمان خسارت‏های مادی و معنوی زیادی را به دلیل همین اشتباهات در دوره‏های مختلف پرداخت نموده‏اند.
مسأله انتخابات، مسأله سپردن سرنوشت مسائل اقتصادى، فرهنگى، اجتماعی و مسائل گوناگون دیگر و بخش عمده امکانات و پتانسیل یک منطقه به یک نفر و یک مجموعه است. اینجا جایى نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.
بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظرى ابراز نمی‌‏کنم؛ اما بهترین، آن کسى است که درد منطقه و مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد البته که آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل ‏پرستى است. به کسى گرایش پیدا کنیم که به معیشت، به آینده‌ و به عزت مردم اهمیت مى‌دهد. تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست؛ وعده‏‏هاى غیر عملى ملاک صلاحیت که نه بلکه ملاک عدم صلاحیت است.
نقاط ضعف و قوت؛ آن چیزهائی که امروز برای نماینده نقاط قوّت محسوب می‌‏شود، باید در نماینده بعدی وجود داشته‌ باشد، و آنکه امروز نقاط ضعف شناخته می‌‏شود را باید با انتخاب مناسب‏‌تر از خود دور کنیم. یعنی در سلسله‌ی نمایندگانی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت، تعالی و تکامل باشیم. بنابراین باید از دوره‏های گذشته درس بگیریم، در این دوران عده‏ای با بی‌تفاوتی به دنبال زندگی خودشان بودند و سکوت کردند و عده‏ای نیز به دنبال کاسبی رفتند اما برخی هم در وسط میدان به دنبال آگاه سازی مردم و کمک به کشور و منطقه بودند، اقدامات این دسته از افراد با کسانی که سکوت کرده و بی‌تفاوت بودند هیچگاه قابل مقایسه نیست.
وظایف نماینده؛ یکی از راه‏هایی که برای شناخت اصلح به ما کمک ‏می‏کند، شناخت وظایف نماینده است. طبق اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی نمایندگان وظایف و اختیارات خطیر و گسترده‏ای دارند که اگر به آن‌ها عمل شود ‏می‏تواند برای کشور بسیار سودمند باشد. از جمله حق اظهار نظر در تمام مسایل کشور، وضع قانون، تصویب طرح‏‌ها و لوایح، تحقیق و تفحص، تصویب عهدنامه‏‌ها و موافقتهای بین المللی، هرگونه تغییر در خطوط مرزی، رای اعتماد به وزرا، سوال و استیضاح وزرا و رییس جمهور و...
تخصص؛ چنانچه نماینده دارای تخصص باشد بی‌جهت در رای دادن به لایحه و طرحی قیام نمی‌‏کند بلکه رای او (مثبت یا منفی) به طرح و لایحه براساس آگاهی و تخصص است و نتیجه آن تصویب قوانینی است که کشور را در مسیر توسعه و تعالی و ترقی قرار ‏می‏دهد و البته قانون خوب نیاز به اجرای خوب دارد تا کارایی داشته باشد و برای اجرای خوب و نتیجه بخش کنترل و نظارت لازم است که خوشبختانه یکی دیگر از وظایف نمایندگان است. اگر نظارت‏های دقیق‏تری از سوی نمایندگان بر دستگاه‏های اجرایی وجود داشت قطعاً وضعیت بهتری داشتیم.
و البته کلان نگری بجای بخشی نگری و جزیی نگری؛ نماینده باید در کنار حوزه انتخابیه‌اش بعنوان نماینده ملت دغدغه‏ی حقوق همه‏ی ملت را داشته باشد و بالحاظ منافع ملی بعنوان نماینده یک حوزه خاص از حقوق حوزه‏اش با شجاعت و درایت، با منطق استدلال و با قاطعیت دفاع کند.
قدرت بیان؛ بسیار مهم است چرا که نماینده از جانب ملت نطق ‏می‏کند و مهترین ابزارش در مجلس جهت موافقت یا مخالت، سوال و استیضاح و یا تذکر آیین نامه‏ای قدرت سخنوری است، باید با این ویژگی بتواند در مدت زمان کوتاه و محدود حداکثر استفاده را در راستای احقاق حقوق ملت وحوزه انتخابیه خود ببرد.
شجاعت؛ نقش مهمی در ایفای تمام وظایف دارد. فردی شجاع است که بدون اضطراب و دلهره و ترس نظارت ‏می‏کند تحقیق و تفحص ‏می‏کند. به راحتی مخالفتش را با لوایحی که بنظرش سودی برای کشور ندارد اعلام ‏می‏کند. با قدرت و صلابت سوال و استیضاح (اگر ضروری باشد) ‏می‏کند. دو ویژگی مهم در مدرس نداشتن ترس و نداشتن طمع بودکه از او اسطوره ساخت.
در ‌‌نهایت موارد زیر به صورت تیتر وار نیز جهت کمک به انتخاب مناسب‌تر عنوان می‌‏گردد:
بصیرت سیاسی و اطلاع از مسایل روز ایران و جهان
عدالت را نه در توزیع همه جانبه و متوازن فقر، بلکه در توزیع متناسب ثروت بداند.
تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی را بداند.
تفاوت اختیارات رئیس جمهور، وزیر و نماینده مجلس را بداند و وعده‏ای خارج از حوزه مسولیت خود ندهد.
تعریفی جامع و دقیق از منافع ملی داشته باشد.
محور‌ها اصلی هر یک از برنامه‏های توسعه قبلی کشور را بداند. مهم‏‌ترین توفیقات و عدم توفیق‏های برنامه‏های توسعه را بتواند بیان و علل و عوامل آنرا تحلیل کند.
توسعه دانش بنیان را مقدم بر رانت خواری، باند بازی و قوم‏گرایی بداند و تعداد هنرمندان، معلمان و اساتید در لایه اول دوستان، مشاوران و همراهانش از صنف محترم پیمانکاران کمتر نباشد.
با اصول علمی و معاهده‏های بین المللی آشنایی داشته باشد و چرا که با ابزار و افکار دوران کشاورزی و صنعتی نمی‌‏توان در عصر دانایی موفق بود.
اگر هیچکدام از شرایط فوق را نداشت حداقل به خدا معتقد باشد و خدا را ناظر بر اعمال خود بداند.
با این حال وقتی تمام ویژگی‌ها در یک نفر جمع نیست و در مقام اولویت‌گذاری هستیم، باید دید داشتن هر کدام از موارد عنوان شده تا چه اندازه اولویت دارد. در چنین شرایطی این تفکر را ‏می‏طلبد که نیاز‌ها و مشکلات خود را اولویت بندی کنیم و به چالش‏هایی که الویت بیشتری دارند و نیازمند رسیدگی ضروری و اقدام عملی است بپردازیم. ببینیم در کدام حوزه‏‌ها ضعف و مشکل داریم و چه چیزهایی برای پیشرفت منطقه لازم و ضروری است، در چه حوزه‏هایی دچار فقر و کمبود هستیم و به چه شاخص‏هایی نیازمندیم کدام یک از کاندیدا‌ها می‌‏توانند در حوزه‏هایی که دارای کمبود و ضعف هستیم مثمر ثمر باشد.
سخن آخر:
در کشور ما هم هرچند که در میان بسیاری از نخبگان و سیاسیون اخلاق حرف اول را می‌زند، ‌ اما این مهم‌ترین مؤلفه انسانی در حال کمرنگ شدن در عرصه سیاسی است. باید توجه کرد که هر قلم و قدمی که فضای سیاسی منطقه را به سمت بی‌انگیزشی و بی‌تحرکی و بی‌تفاوتی سوق می‌دهد، قطعا به شر می‌رود و باید در مسیر خود تجدید نظر کند و به رعایت تقوای انتخاباتی توصیه شود. بی‌تردید حاکم شدن ادبیات غیراخلاقی در فضای سیاسی جامعه افکار عمومی را هم تحت تأثیر قرار داده و تأثیری غیرقابل جبران در عرصه اجتماع همچون گذشته خواهد گذاشت.


کد مطلب: 170532

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/170532/انتخاب-اصلح

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1