کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازگشت موحد؛ خشم و شادی کهگیلویه

16 بهمن 1394 ساعت 23:32


 
علی فتح روزبهان
تغییر حوزه انتخابیه محمد موحد از تهران به کهگیلویه در روز اخیر به تیتر یک سایت های خبری استان تبدیل شده بود ،موضوعی که شاید به ذهن تحلیلگران خطور نمیکرد و قریب به اتفاق مفسران از ثبت نام و تلاش موحد برای تایید صلاحیت مجدد تنها به  حرکتی برای اعاده حیثیت و قرار گرفتن مجدد در مسیر سیاسی یاد می کردند.
گذشته از اینکه موحد رد صلاحیت شده چگونه و با چه تدبیری توانسته بود صلاحیت خود را مجدد تایید کند، ورود مجدد وی به صحنه انتخابات کهگیلویه خود جای سوال دارد.
این موضوع از زوایای مختلف قابل تحلیل است ولی چیزی که در صحنه سیاسی کهگیلویه بزرگ کاملا مشهو است، خشم و خوشحالی طیف های مختلف مردم از حضور مجدد موحد در کارزار انتخابات کهگیلویه است.
کمی به عقب تر برمیگردیم. بهزمانی که موحد در اولین حضور خود در صحنه انتخابات مجلس دوم ناکام ماند و و در انتخابات مجلس سوم نیز حضور نیافت و در انتخابات مجلس چهارم با رقابتی تنگاتنگ و با حمایت جریان اصولگرایی به خصوص مرحوم نبی‌زاده توانست بزرگورای را شکست دهد و اولین حضور خود را در مجلس تجربه کند.
در انتخابات مجلس پنجم و به رغم اینکه طیف های مختلف سیاسی تلاش داشتند که موحد را شکست دهند ولی عملا در این کار ناموفق بودند و موحد اینبار نیز رقبای سیاسی خود را کنار زد و پیروز صخنه انتخابات شد و در انتخابات مجلس ششم و هفتم نیز به دلیل تفرقی که بین جریان اصلاح طلبی کهگیلویه به رهبری لاهوتی و منطقیان به وجود آمده بود عملا راه برای پیرزوی مجدد موحد هموار شد و موحد به رقبی بلامنازع در صحنه انتخابات کهگیلویه بدل شد.
پیروی موحد در چهار دوره متوالی از یک سو و ویژگیهای شخصیتی خاص موحد از سوی دیگر  باعث شده بود افرادی از طیف های مختلف سیاسی و اعتقادی در حلقه یاران موحد قرار گیرند و اینگونه بود که موحد به مردی برای تمام فصول و حلال مشکلات ریز و درشت موکلان و ارباب رجوع های خود بدل شده بود و فرقی هم نمیگرد که مشکلاتی که موحد برای آنها حل میکند از چه جنسی باشد.
رواج پدیده شوم موحدیسم و بی توجهی این مرد باهوش به مسائل عمومی و اجتماعی حوزه انتخابیه باعث شد که طیف تحصیکرده و روشنفکر کهگیلویه عملا سرخورده و به حاشیه روند.
خشم فرو خفته کهگیلویه در کنار خوشحالی حلقه یاران و نزدیکان موحد طی سه دوره متوالی باعث شد که طیف های مخالف رویکرهای و برنامه های این نماینده در سال ۸۲ و در انتخابات مجلس هفتم فوران کند و با آشوبی که پس از انتخابات مجلس هفتم در شهر دهدشت و شهرستان کهگیلویه بوجود آمد نام شهرستان کهگیلویه در لیست قرمز وزات کشور قرارگرفت.
موحد به هر ترتیب این چهار سال را نیز از سر گذراند و سعی میکرد کمتر در مجامع عمومی شهرستان کهگیلویه کمر
آفتابی شود تا اینکه در روز سخنرانی احمدی نژاد در اولین سفر خود به دهدشت با اعتراض شدید مردم دهدشت مواجه شد و در  مردم دهدشت در حضور رئیس جمهور شعارهای تند و رکیکی را بر علیه موحد سر دادند.
مسائل بوجود آمده در انتخابات مجلس هفتم شهرستان کهگیلویه باعث که نهادهای امنیتی و حتی خود موحد چندان تمایلی برای حضور در کهگیلویه بزرگ نداشته باشند و با عدم حضور موحد در کهگیلویه گویی این شهرستان محروم جانی دوباره گرفت و با پوست اندازی مجدد در مسیری دیگر قرا گرفت.
موحد پس از اینکه از ادامه حضور در انتخابات کهگیلویه ناامید شد به حوزه بهبهان رفت و به عقیده تحلیلگران حضور وی در این حوزه باعث بوجود آمدن مقدمات رد صلاحیت وی در مجلس نهم شد و  البته تحلیگران اذعان داشتند که این رد صلاحیت پایان عمر سیاسی موحد بود و کمتر کسی فکر گمان میکرد که موحد بار دیگر به صحنه سیاسی استان برگردد ولی در عین ناباوری موحد در حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد و پس از گمانه زنی های فراوان حوزه انتخابیه خود را تغییر داد.
و حال باید منتظر ماند و دید که این حضور و تغییر حوزه انتخابیه اگر با تایید صلاحیت مجدد موحد همراه باشد چه عواقبی برای کهگیلویه خشمگین و  در این حال خوشحال به همراه خواهد داشت، حضوری که علاوه بر آنکه  معادلات انتخابات مجلس دهم کهگیلویه  را تحت تاثیر خود قرا خواهد داد، شرایط امنیتی و پیشی بینی نشده ی را نیز به همراه خواهد داشت.
 
 


کد مطلب: 159688

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/159688/بازگشت-موحد-خشم-شادی-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1