کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با سید«باقر» هماهنگم/ نظر بهرامی درباره «عزت» بویراحمد و زارعی

4 بهمن 1394 ساعت 23:51


حدود ۵ سال پیش بود، آنگاه که محمد بهرامی شهردار وقت یاسوج صندلی شهرداری را‌‌ رها کرد تا در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی کاندیدا شود، کمتر کسی پیش بینی می‌کرد که پس از ۴ سال شاخص‌ترین گزینه روی میز اصلاحات در حوزه بویراحمد و دنا در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد. آنچه در ذیل می‌خوانید بخش اول ماحصل گفت‌و‌گوی دو ساعته ما با محمد بهرامی است.
بیوگرافی...bahrami
به نام خدا – محمد بهرامی – متولد ۱۳۵۲- دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی (گذر از امتحان جامع) – متاهل دارای سه فرزند (دو دختر و یک پسر)
اهمیت و حساسیت انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شرایط ملی و منطقه‌ای ما در برهه کنونی به گونه ایست که ضرورت مشارکت مردم در انتخابات برای کشور و نظام بسیار مهم و حیاتی است. مردم باید ثابت کنند که به میهن خود عشق می‌ورزند و به آن وفادارند.
شرکت در انتخابات‌ها یکی از نمودهای اصلی دموکراسی و مشارکت سیاسی مردم در حکومت تلقی می‌شود. از این رو امیدواریم مردم با حضور پررنگشان در انتخاب مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، مانند گذشته با شور و شعور حماسه‌ی دوم سیاسی را رقم بزنند.
قضیه برجام و پایان خوب آن نیز مزید بر علت شده تا انشالله در کشور شاهد گشایش و رونق اقتصادی باشیم. مردم نیز با انتخاب آگاهانه خود از میان متخصصین و نخبگان علمی سهم مهمی در راستای استفاده از این ظرفیتِِ ایجاد شده بر عهده دارند. همچنین شرایط منطقه‌ای ما و جنگهای نیابتی که در خاورمیانه شاهد آن‌ها هستیم، ضرورت توجه ویژه به این انتخابات را توجیه کرده و نمایان می‌کند.
ضمن اینکه تاکید و سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مورد حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای حتی آنهایی که نظام را قبول ندارند نیز که دیگر فصل الخطاب همه‌ی ما برای شرکت در این انتخابات است.
مهم‌ترین انگیزه شما از حضور در انتخابات چیست؟
برای بنده انگیزه‌ای بالا‌تر از خدمت به مردمم وجود نداشته و ندارد. همانطور که در گذشته این مساله را به همشهریان عزیزمان اثبات کردیم. عملکرد ما در شهرداری عاملی شد تا مورد لطف مردم واقع شویم. در واقع ورود بنده به این عرصه پاسخی بود به یک مطالبه‌ی عمومی که اساس آن عملکردمان بود. متاسفانه در سالهای پیش‌تر نیز عمل بنیادین و کارهای ساختاری و زیربنایی که غبار محرومیت را از چهره‌ی این دیار بزداید شاهد نبوده‌ایم. همچنین پتانسیل‌های ذاتی این منطقه که در راستای ارزش آفرینی اقتصادی، فرهنگی و… باشند مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. بنده به عنوان فردی با نگرش سیاسی مشخص، با تکیه بر برنامه‌ای جامع و قدرت تعامل و رایزنی در سطوح مختلف و با هدف سازندگی و توسعه متوازن منطقه وارد این عرصه شده‌ام. واقعیتِ این سرزمین با تمام استعداد‌ها و کمبود‌های آن را شناخته، با تمام توان به سوی فردایی بهتر که همانا استانی رشد یافته با شرایط اقتصادی درشان این مردم است قدم برمیدارم.
قطعا نماینده مجلس باید توانایی‌های فکری و اجرایی ممتازی داشته باشد. عمده خصوصیت‌هایی که لازمه‌ی قانون گذاری و نظارت بر قوانین می‌شوند را دارا بوده و در مجموع توان وکالت مردم در سطح منطقه‌ای و ملی را در خود می‌بینم، که اگر غیر از این بود هرگز وارد این عرصه نمی‌شدم.
با توجه به تحصیلاتم در زمینه رشد و توسعه، و ضرورت توجه به توسعه اقتصادی، صنعتی و… هم تجربیات عملی ارزشمند و هم تئوری‌های علمی لازم را فرا گرفته‌ام. در واقع ترکیب علم با عمل است که احساس می‌کنم نیاز امروز ما و حلقه مفقوده توسعه ماست.
نظر شما در مورد حضور سید باقر موسوی در انتخابات و رد صلاحیت وی چیست؟
ارتباط شما با سید باقر موسوی چگونه است؟
کسانی که ظرفیت و توانایی وکالت مردم را دارند باید وارد این عرصه شوند. سید باقر موسوی هم از جرگه‌ی افراد توانمند این دیار است. جناب موسوی از نخبگان سیاسی و پیشکسوتان جریان اصلاحات استان هستند و همواره احترام ویژه‌ای برایشان قائل بوده و هستم. ایشان فردی مخلص، برادر شهید، جانباز جنگ تحمیلی، جز خانواده نظام، پایبند و حامی ولایت فقیه بوده و هستند. در طول دوران خدمتشان نیز، چه به عنوان یک جهادگر در جهاد سازندگی وقت و چه در کسوت وکالت مردم در دو دوره‌ی حضورشان به عنوان نماینده مجلس، همواره منشا خیر و خدمت برای منطقه و مردم بوده‌اند. ما هم با تمام وجود دوست داریم به صحنه بازگردند و به شور انتخاباتی کمک کنند. بخش زیادی از هواداران ما در دور گذشته‌ی انتخابات، حامی ایشان بوده‌اند و بخش زیادی از پایگاه رای ما مشترک است. انشاالله با رفع سوء تفاهم پیش آمده و بازگشتشان به انتخابات شاهد روزی باشکوه در هفتم اسفندماه امسال باشیم. یقین بدانید همانطور که بار‌ها اعلام شده بنده و آقای موسوی پس از بررسی قطعی صلاحیت‌ها بصورت همزمان در صحنه نخواهیم بود. شوراهایی در سطوح مختلف وجود دارند و فرآیندهایی هم از سوی جریان اصلاحات تعریف و مشخص شده و طبیعتا ما نیز تابع تصمیمات جمعی بوده و نظر شورای مشورتی اصلاحات را پذیرا هستیم. ارتباط نزدیک و خوبی با آقای موسوی دارم. دوست ما و همواره برایمان قابل احترام هستند. انشاالله در انتخابات هم به صورت هماهنگ عمل می‌کنیم تا آنچه به صلاح و خیر این مردم بزرگوار است پیش بیاید.
چرا هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم عده‌ای دست به تخریب شما می‌زنند؟
علت این حجم تخریب علیه شما چیست؟
چنین مسائلی از آسیب‌های انتخاباتی ماست و جز بد اخلاقی‌های سیاسی چیزی نیست. از شایعه‌ی اختلاس شروع شده و تا همین اواخر که به صورت خلاف واقع بحث ردصلاحیت بنده را مطرح کردند ادامه پیدا کرده. احتمالن هر چه به انتخابات نزدیک شویم بازهم شاهد اینگونه تخریب‌ها و جوسازی‌های منفی خواهیم بود. اما خدا را شکر مردم بیدار و آگاهی داریم که به خوبی این مسائل را رصد کرده و تشخیص می‌دهند. به لطف الهی با تایید صلاحیت‌ام جواب این تخریب‌ها داده شد. امیدوارم شرایطی را شاهد باشیم که همه در جهت رقابت سالم و سازنده گام بردارند.bahrami
شورای نگهبان به صورت گسترده دست به رد صلاحیت اصلاح طلبان زد و شما در حال حاضر شاخص‌ترین چهره‌ی اصلاح طلبان در حوزه بویراحمد و دنا هستید. نظرتان در این مورد چیست؟
برای اظهار نظر در مورد تایید و رد صلاحیت‌های شورای نگهبان لازم است ابتدا به شاخص‌های بررسی داوطلبان و همین طور در نظر گرفتن شرایط کنونی کاندید‌ها توجه داشت. قطعا سوء تفاهم‌ها و مشکلاتی در فرایند بررسی‌ها پیش آمده که اجتناب ناپذیرند و قانون فرصت اعتراض برای کسانی که تائید نشده‌اند را پیش بینی کرده. امیدواریم مشکل تعداد زیادی از نامزد‌ها حل شود تا شاهد رقابتی کیفی‌تر باشیم.
اینکه بنده به عنوان اصلاح طلب در انتخابات توفیق حضور دارم از جهتی باعث افتخار و از طرفی بار مسئولیت را سنگین می‌کند. چرا که یک اصلاح طلب همواره باید تغییراتی در جهت بهتر کردن شرایط اعمال کند و همیشه برای وحدت جامعه و در مسیرهای اخلاقی گام بردارد. باید دردهای مردم را بشناسد و در راستای رفع آن‌ها فعالیت کند.
در روزهای اخیر واژه‌ای در فضای بویراحمد تکرار می‌شود تحت عنوان «عزت بر باد رفته بویراحمد» نظر شما در این باره چیست؟
در این مورد چیزی که به جرات می‌توانم بگویم این است که امروز در شرایطی نیستیم که باید باشیم و قطعا راه زیادی تا تحقق خواست عمومی و رسیدن به جایگاه واقعی و منزلت مردم شریفمان داریم.
نیل به این مهم همت مدیران و مسئولان با ایجاد ساختاری منسجم و بسیج منابع را می‌طلبد و یکی از شروط لازم دوری جستن از رفتارهای تفرقه انگیز و طرح کردن مباحث قومیتی است. متاسفانه با سرعت لازم و با برنامه حرکت نکرده‌ایم و نتیجه آن محرومیتی است که امروز با آن مواجه و همه از آن متضرر هستیم.
فکر می‌کنید نماینده فعلی بویراحمد و دنا به خوبی از عهده وظیفه وکالت مردم بر آمده است؟
نماینده محترم بویراحمد و دنا انسان شریفی است که برای خدمت به جامعه تلاش کرده است اما با توجه به شرایط فعلی از جمله آمار بالای بیکاری جوانان و مشکل ازدواج، اشتغال و مسکن آن‌ها، نداشتن صنایع قوی، ضعف زیر ساختی و محرومیت عمیق منطقه و ده‌ها فاکتور دیگر، متاسفانه مشکلات عدیده عمرانی، صنعتی، ارتباطی، کشاورزی و… نیاز به توان و کار مضاعفی است. قطعا پایتخت طبیعت ایران با این همه منابع بالقوه، ظرفیت بسیار زیادی دارد و می‌توان با استفاده از این منابع و نیروی انسانی جوان و متخصص اتفاقات مثبت زیادی را رقم زد.
اگر از طرف مردم برای تصاحب کرسی مجلس پذیرفته شدید کدام کار نماینده فعلی را ادامه می‌دهید و کدام یک را به عنوان اشتباه بزرگ وی انجام نخواهید داد؟
نمی‌توان به صورت جزئی و موردی به این مساله پرداخت. اما به صورت کلی بر این باورم که از ظرفیت‌های این دو شهرستان آنطور که بایسته و شایسته است بهره برداری نشده و بنده در صورت اعتماد مردم از توان و قابلیت‌های موجود استفاده‌ی مطلوب خواهم کرد.
بنظر شما چرا انتخابات در استان ما بیشتر از اینکه سیاسی باشد قومی و قبیله ایست؟
از آفت‌های بزرگ دامن گیر استان ما امروزه تعصبات قومی و قبیله‌ای است.
اما استفاده از ظرفیت فرهنگ بومی برخلاف نظر بسیاری از عزیزان، به اعتقاد بنده می‌تواند یک پتانسیل بالقوه باشد برای توسعه فرهنگی.
بزرگان اقوام و طوایف در استان، در بین زیرمجموعه‌هایشان دارای احترام بسیار بالایی هستند که از فرصت وجود و منزلت این بزرگان و ریش سفیدان می‌توان در راستای رشد فرهنگی جامعه استفاده کرد و به فرهنگ سازی پرداخت. با استفاده بهینه از این تئوری می‌توان عمده آسیب‌ها و معضلات فرهنگی-اجتماعی را بصورت ریشه‌ای حل کرد. سنت‌های نیک بومی متاسفانه فراموش شده و تنها تعصبات منفی آن برای ما باقی مانده است. نقش نخبگان، روشنفکران و مسئولان در برچیدن تصمیمات و تعصبات قومی و توسعه فرهنگی چشمگیر است و نباید این ظرفیت را مغفول گذاشت.
پایان بخش اول….
-----------------------
گفت‌وگوی ارسالی
---------------------


کد مطلب: 156270

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/156270/سید-باقر-هماهنگم-نظر-بهرامی-درباره-عزت-بویراحمد-زارعی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1