کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش تند گوهرگانی به سخنان مدیرکل کار

15 آذر 1394 ساعت 16:53


در نشست شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد نرخ بیکاری این استان تا پایان تابستان سال جاری ۱۳٫۹ عنوان شد.
در آغاز این جلسه که با تأخیر چند دقیقه مدیران دستگاه‌های اجرایی همراه بود صابر مظاهری از نحوه حضور مدیران در جلسات شورای اشتغال انتقاد و اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی استان باید بیش از سایر دستگاه‌ها دغدغه اشتغال را داشته باشند اما می‌بینیم دستگاه‌ها جلسات شورا را جدی نمی‌گیرند و با تأخیر در جلسات حضور پیدا می‌کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأخیر در دیر رسیدن دعوتنامه جلسه و عدم اطلاع مدیران از برگزاری چنین نشستی را وارد ندانست و گفت: دیر رسیدن دعوتنامه به دست مدیران دستگاه‌های اجرایی تنها یک بهانه است. سخنی که واکنش تند گوهرگانی رئیس جهاد کشاورزی و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی را به دنبال داشت.
مظاهری در ادامه با بیان اینکه ایجاد اشتغال دغدغه اصلی دولت است، افزود: ایجاد مشاغل خانگی و خرد از برنامه‌های مهم چند سال اخیر دولت‌ها است که اعطای تسهیلات برای ایجاد مشاغل خانگی نقش بسزایی در اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار راه‌اندازی بازارچه فروش محصولات خانگی شد و گفت: به جزء شهرداران گچساران و سی‌سخت شهرداری یاسوج و گچساران در اعطای زمین برای راه‌اندازی بازارچه فروش تولیدات خانگی و خرد هیچ‌گونه همکاری و مشارکتی نداشتند.
این مسئول به تعداد طرح‌های معرفی شده دستگاه‌ها به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۲۴ طرح به مبلغ ۸۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و اشتغال‌زائی یک هزار و ۶۴ نفر به بانک معرفی کرده که نتها تسهیلات یک طرح با اشتغال‌زائی ۵۵ نفر پرداخت شد.
وی با بیان اینکه ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای پرداخت به متقاضیان مشاغل خانگی و خرد در اختیار بانک‌های ملی و ملت قرار گرفت، گفت: بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات خانگی نهایت همکاری را داشته باشند.
این مسئول به نرخ بیکاری استان اشاره کرد و یادآور شد: براساس آمار ارائه شده تا پایان تابستان سال جاری نرخ مشارکت مردم ۳۲٫۵ و نرخ بیکاری ۱۳٫۹ اعلام شده است.
جلسات شورای اشتغال جدی گرفته نمی‌شود
در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از جدی نگرفتن جلسات شورای اشتغال استان توسط مدیران دستگاه‌ افزود: اگر قرار است جلسات جدی گرفته نشود همان بهتر که اصلا برگزار نشود.
جبار کیانی‌پور با اشاره به وجود ۶ میلیون بیکار در سطح کشور گفت: حرکت در راستای برنامه های دولت و جدی گرفتن جلسات شورا در تولید شغل و کاهش بیکاری نقش مهمی دارد.
وی خواستار اعطای منابع به بانک‌ها برای پاسخ به نیازهای استان شد و افزود: بانک‌های اگر برای پرداخت وام‌های ۴ و ۵ میلیونی مشکل دارند باید فاتحه پروژه‌های بزرگ در استان را خواند.
تسهیلات بانکی و نبود نقدینگی مهمترین مشکل صنعت استان
داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات صنعت استان پرداخت و افزود: تسهیلات بانکی و نبود نقدینگی از مهمترین مشکلات صنعت استان است.
وی به راه‌اندازی طرح‌ها و واحدهای صنعتی راکد در استان پرداخت و گفت: متاسفانه بانک‌ها با نادیده گرفتن این شرایط واحدهای صنعتی از آنها گردش مالی سه سال گذشته را می‌خواهند که با توجه به وضعیت واحدها و تعطیلی، واحدها از دریافت تسهیلات باز می‌مانند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار واحدهای صنعتی قرار می‌دهند، دوره باز پرداخت یک ساله دارد و همین موضوع یک مشکل اساسی است، گفت: سپرده‌گذاری واحدها در بانک قبل از اخذ تسهیلات، مشروط شدن استفاده ۵۰ درصدی از منابع بانک‌ها با سود بالا به عنوان پیش شرط استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی است که موجب شده واحدها نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
کاهش ۲۰ درصدی جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی
جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ضعف دبیرخانه کارگروه اشتغال استان گفت: علی‌رغم گذشت ۹ ماه از سال ۹۴ تسهیلات جذب شده صندوق توسعه ملی توسط جهاد کشاورزی کمتر از ۱۲ میلیارد است که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش جذب تسهیلات صندوق بوده است.
این مسئول بیان کرد: بانک‌های استان در جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی عملکرد مناسبی ندارند.
جلسات کارگروه اشتغال جدی گرفته شود
در ادامه مجید محنایی بیان کرد: کارگروه اشتغال نشست مهمی است که نیاز است مدیران دستگاه‌ها جلسات این نشست را جدی بگیرند و به موقع در جلسات حضور داشته باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی برای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی شد و گفت: اجرای این طرح موجب بالا مهارت و دانش کارآموزان دانشگاهی ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می‌شود
وی تصریح کرد: فرآیند اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به دستگاه‌ها اعلام شود تا دستگاه‌ها بتوانند مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.


کد مطلب: 144986

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/144986/واکنش-تند-گوهرگانی-سخنان-مدیرکل-کار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1