کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیاستمدار در سایه کهگیلویه آفتابی شد

16 آذر 1394 ساعت 7:00


سید وحید موسوی

در حالی که نیروهای سیاسی میانه روی کهگیلویه بزرگ برای انتخابات اسفند ۹۴ آماده می شوند، سیاستمداری که در قدرت بیان و شجاعت سیاسی مشهور است در نهایت برای رهبری این جنگ، از سایه ها بیرون آمد. مردی که می توان به او لقب سیاستمدار در سایه را داد.
هویت دکتر سید مصطفی تقوی به ویژه در ماه های اخیر و در پی انتشار اخبار و یادداشت هایی درباره وی در رسانه های استان بیشتر مشخص شد؛ یادداشت ها و خبرهایی که سیاستمدار کهگیلویه ای را برای شروع فعالیت ها برای شرکت در انتخابات پیش رو آماده می کرد.
با این حال به گفته ناظران، اگرچه حضور وی در کهگیلویه بزرگ اخیرا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، اما سابقه نفوذ وی در منطقه به بیش از سه دهه گذشته باز می گردد. زمانی که جریان راست آن زمان و اصولگرای میانه امروز پایه گذاری شد.
او نخستین بار در دهه ۶۰ و در سن ۲۲ سالگی به صحنه سیاست کهگیلویه پا گذاشت، دست راست آمیراحمد تقوی در تشکیل جریان راست آن زمان بود اما دو دهه میدان سیاست عملی را رها کرد و به مدت ۲۰ سال به تحقیق و پژوهش در مورد تحولات سیاسی ایران پرداخت و فعالیتش را در سایه دنبال کرد ولی ظهور یک باره او در یک سال اخیر بسیاری را شگفت زده کرده است.
شاید بتوان وی را سیاسی ترین چهره ای دانست که به طور عمده در داخل کهگیلویه شناخت درستی از وی وجود ندارد. به همان اندازه ای که در کهگیلویه از او کمتر می دانند در کشور از او بیشتر سخن می رود و با وجودی که جایگاه سیاسی نداشت اما روابط قوی با سیاستمداران بزرگ ایران در دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب دارد.
اگرچه تقوی ویژگی های برجسته ای دارد اما رقبای فعلی او نیز دست کم برخی از این ویژگی ها یا حتی ویژگی های متفاوتی دارند که رقابت را برای او سخت خواهد کرد بویژه که بار نخست است که شانس خود را برای ورود به مجلس می آزماید.
هم یاران و هم رقبایش واکنش های مختلفی نسبت به حضور وی در صحنه رقابت های انتخابات نشان داده اند. برخی رقبای تقوی از لحظه نخست حضور وی، او را از این کار (البته در رسانه ها و با اسامی ناشناس) منع می کردند و حضورش را به زیان آمیراحمد می دانستند، برخی تلاش کردند او را نادیده بگیرند و برخی کوشش کردند مهمترین یاران نزدیک و احتمالی اش را با خود همراه کنند.
او را کاندیدای غیر جدی اعلام کردند که قصد ندارد تا آخر راه بماند تا همراهان احتمالی او را از وی دلسرد کنند اما هیچ کدام از اینها باعث نشد برنامه های فشرده و دیدارهایش را لغو کند.
حتی برخی اصلاحطلب ها نیز به او در جاهای مختلف حمله کرده اند چرا که بخشی از جناح اصلاحلب را نیز با خود همراه کرده است.
در مقابل، یارانش از او به عنوان یک عقل مدبر استراتژیک، و سیاسی صحبت می کنند. او در گذشته، بارها نشان داد که در سخنرانی؛ ماهر، در بیان فوق العاده و شخصیتی نکته سنج دارد.
 
هم روحانی زاده است و به اقشار سنتی‌ اطمینان خاطر می‌دهد و هم آشنایی او با افکار معاصر برای اقشار مدرن‌ و روشنفکران و دانشگاهیان جذاب است.
کسی است که می تواند هم مشورت اصلاح‌طلبان معتدل را بشنود و هم نظر و نیاز اصولگراها را بپرسد و محاسبه کند.
سیاستمداری پراگماتیک است که همه تناقض ها را خود دارد بدون این که دیگران را از خود براند یا این که بخواهد از مواضع و اصول مهمش کوتاه بیاید.
اگر با او به گفتگو بنشینی احساس می کنی که هر دو جناح سیاسی در او جمع شده اند. موهای جوگندمی اش حکایت از مخزنی از تجارب و توصیه دارد. او هم با نهادهای اصولگرا رابطه دارد و هم می تواند احترام گروه های اصلاح‌طلب را جلب کند.
مهم نیست که سیاسیون کهگیلویه چه احساسی به تقوی دارند و یا چه شخصیتی از وی در ذهن خود ساخته‌اند، اما وی یکی از چهره های اصلی در رقابت های کهگیلویه بزرگ است. سیاستمدار در سایه کهگیلویه تا یک سال پیش کمتر کسی گمان می کرد ممکن است از فینالیست ها باشد.
او کارش را می کرد، و همچنان هم انجام می دهد، اما کاملا حساب شده و بدون هیاهو.
 


کد مطلب: 144927

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/144927/سیاستمدار-سایه-کهگیلویه-آفتابی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1