کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توضیحات جدید علوم پزشکی پیرامون مرگ کودک دهدشتی

9 آذر 1394 ساعت 14:49


 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: علت مرگ کودک دهدشتی در مردادماه امسال بر اثر شوک آنافیلاکسی بوده و قصور پزشکی رخ نداده است.


 پرویز یزدان‌پناه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به موضوع قصور پزشکی اشاره و اظهار کرد: قوانین و نظامات دولتی باید در مورد بیماران رعایت شود و اگر رعایت نشود، قصور بوده و جرم محسوب می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اگر در جایی قصور پزشکی رخ داده و بیماری بر اثر آن جان خود را از دست دهد، اولین مرجعی که به آن رسیدگی و موضوع را پیگیری می‌کند پزشکی قانونی است.

وی بررسی و پیگیری موضوع توسط سازمان نظام پزشکی، پیگیری معاونت درمان و در مرحله بالاتر پیگیری توسط مراجع قضایی و دادگستری را از مراحل بررسی قصور پزشکی عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه قصور پزشکی در همه دنیا وجود داشته، گفت: ۱۸ درصد از مرگ و میرهای کشور آمریکا در سال ۲۰۰۴ بر اثر قصور پزشکی رخ داده که در همان سال ۹۸ نفر جان خود را از دست دادند.

یزدان‌پناه به اجرای طرح تحول نظام سلامت از سال ۹۳ تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: هدف اصلی این طرح رعایت کردن حقوق مردم، جلوگیری و کاهش قصور پزشکی، توسعه زیرساخت‌ها (فضاهای فیزیکی، تجهیزات پزشکی و تامین کادر پزشکی) بوده که با اجرای این طرح در استان در بخش زیرساخت‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

وی به مرگ دختر بچه‌ای (فاطمه رستاخیز) که در مرداد ماه امسال در بیمارستان امام خمینی دهدشت اتفاق افتاد اشاره کرد و افزود: با توجه به این که برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مرگ این دختر بچه را قصور پزشکی عنوان و کادر پزشکی را به علت تزریق نکردن سرم ضد عقرب به این کودک مقصر دانستند، پرونده این دختر بچه را جهت بررسی و مشخص شدن علت مرگ به سازمان نظام پزشکی فرستادیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: پس از بررسی، پیگیری‌های انجام شده و فرستادن نمونه خون این کودک به اصفهان نتیجه سم‌شناسی چنین بود که گزش بر اثر نیش عقرب نبوده بلکه در اثر نیش نوعی حشره بوده است.

وی با بیان اینکه مرگ این کودک دهدشت بر اثر شوک آنافیلاکسی (حساسیتی) اعلام شده، گفت: درست است که در آن زمان سرم ضد عقرب در بیمارستان وجود نداشت اما حتی اگر وجود داشت درمان این گزش نبود.

یزدان‌پناه در پایان با بیان اینکه باید چنین داروهایی در همه بیمارستان‌ها وجود داشته باشد، گفت: هدف دانشگاه علوم پزشکی توجیه قصور پزشکی یا سرپوشی بر آنها نیست بلکه اگر واقعا چنین اتفاقی بیفتد قطعا پیگیری و با آن برخورد قانونی خواهد شد.

 


کد مطلب: 143274

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/143274/توضیحات-جدید-علوم-پزشکی-پیرامون-مرگ-کودک-دهدشتی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1