کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زنگ خطر برای بساز بفروش ها در یاسوج به صدا درآمد

8 آذر 1394 ساعت 0:36



مسئول واحد کنترل و نظارت شهرداری یاسوج از برخورد جدی و عدم صدور پروانه ساخت برای متخلفین ساخت و ساز در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
 ذبیح اله رمضانی با بیان این که کنترل ضوابط فنی و شهرسازی در ساخت و سازها از اصول مهم مهندسی بوده که مهندسین ناظر باید نسبت به این موضوع دقت بیشتری کنند اظهار داشت: براساس تبصره ۷ ماده ۱۰۰ شهرداری مهندسان ناظر ساختمانی موکلفند نسبت به عملیات اجرایی ساختمانی که به مسئولیت آنان احداث می گردد، از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و محاسبات فنی ضمیمه آن مستمراً نظارت کرده و در پایانکار مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فنی را گواهی کنند.
وی با اشاره به معرفی مهندسان ناظر متخلف به نظام معماری و ساختمانی افزود: هرگاه مهندس ناظر بر خلاف واقع گواهی کند و یا تخلف را بموقع به شهرداری اعلام نکند و موضوع منتهی به طرح در کمیسیون مندرج در تبصره یک ماده صد قانون شهرداری و صدور رای بر جریمه یا تخریب ساختمان گردد ، شهرداری مکلف است مراتب را به نظام معماری و ساختمانی منعکس کند.
رمضانی تصریح کرد: شورای انتظامی نظام مذکور موظف است مهندس ناظر را در صورت ثبوت تقصیر برابر قانون نظام معماری و ساختمانی حسب مورد با توجه به اهمیت موضوع به ۶ ماه تا سه سال محرومیت از کار و در صورتی که مجدداً مرتکب تخلف شود که منجر به صدور رای تخریب به وسیله کمیسیون ماده صد گردد به حداکثر مجازات محکوم کند.
مسئول واحد کنترل و نظارت شهرداری یاسوج با تاکید بر وظایف مهندسان ناظر گفت: مهندسین ساختمان باید با توجه به اخلاق حرفه ای به این مهم توجه کافی داشته و به نحو احسن به وظیفه خود عمل نموده تا ضمن رعایت ضوابط فنی و شهرسازی عملاً دست عده ای سودجو و فرصت طلب که راه بساز و بفروش را پیشه کرده و نسبت به احداث ساختمان های غیره فنی اقدام می نمایند و به مردم می فروشند کوتاه شود.
وی درخصوص کیفیت پایین برخی ساختمان ها که توسط بساز بفروش ها ساخته می شود اظهار داشت: متاسفانه عدم توجه به این نظارت و رعایت ضوابط فنی باعث می گردد سرمایه ملی جامعه با ساخت و ساز غیره فنی از بین رفته و مردم نیز متحمل خسارات غیر قابل جبرانی شوند.
رمضانی با بیان اینکه نظرات و پیشنهادات مهندسین ناظر باعث می شود تا ضمن اینکه ضوابط فنی در ساخت و ساز رعایت گردد هزینه های ساخت در بعضی از قسمتهای ساخت و ساز پایین آمده و از هزینه های اضافی جلوگیری گردد افزود: مهندسین ناظر باید نسبت به ساختمانهای تحت نظارت خود با حساسیت بیشتری اقدام نموده و بموقع و پس از هر مرحله کار گزارشات مرحله ای خود را به شهرداری و نظام مهندسی اعلام نمایند.
 مسئول واحد کنترل و نظارت شهرداری یاسوج با بیان این که مهندس ناظر می بایست در صورتیکه مالکی خلاف مفاد پروانه، نقشه و دفترچه های محاسباتی تایید شده عملیاتی را انجام دهد ضمن تذکر به مالک مراتب را به شهرداری و نظام مهندسی اعلام تا شهرداری نسبت به تعطیلی کارگاه اقدام نماید ابراز داشت: عدم گزارش به موقع مهندس ناظر باعث ایجاد تخلف برای وی گردیده و در صورتیکه موضوع به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شود پرونده مهندس ناظر نیز باید به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی جهت بررسی ارجاع گردد و لازم است شهروندان با مهندسین ناظر همکاری لازم را داشته باشند و به تذکرات آنان درخصوص رعایت ضوابط فنی توجه نموده تا خدای ناکرده برای اینگونه ساختمانها مشکلی ایجاد نگردد.
رمضانی در ادامه به برخی برخوردها با عدم رعایت ضوابط فنی و شهرسازی در پرونده های ساختمانی اشاره کرد و گفت: ساختمانی که این ضوابط را رعایت نکرده باشد در لیست سیاه شهرداری ثبت و به کمیسیون ماده ۱۰۰ جهت صدور رای تخریب ارجاع داده می شوند.
وی با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی برای اینگونه املاک پروانه ساخت صادر نخواهد شد افزود: خرید و فروش ساختمان های مذکور خلاف بوده و مشاورین املاک باید نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته و حتماً در زمان خرید و فروش به مدارک فنی و پروانه ساخت املاک توجه کافی نمایند تا باعث ضرر و زیان مردم نگردد.
 


کد مطلب: 141264

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/141264/زنگ-خطر-بساز-بفروش-یاسوج-صدا-درآمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1