کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظر مخاطبین درباره نتایج انتخابات کهگیلویه و بویراحمد

12 آذر 1394 ساعت 7:50


بهنام عکاشه-سردبیر کبنانیوز
۸۸۸۸۸با نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفته های پیش رو شاهد قراردادن نظرسنجی با موضوعات سیاسی انتخاباتی، در سایت ها و فضای مجازی خواهیم بود.
کبنانیوز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قصد دارد به طرق مختلف دست به نظرخواهی های دقیق تر و بیشتری بزند.
البته به این مسئله باید اذعان داشت که انجام یک نظرسنجی علمی و منطبق بر استانداردها ملزوماتی داشته که قاعدتا این وبسایت کمتر از آن بهره مند است ولی نتایجی که فی المثل در انتخابات گذشته در گچساران به دست آمد تقریبا برابر با نتایجی بود که کبنانیوز به مخاطبین ارائه داده بود.
تاجگردون در انتخابات گذشته ۳۸ درصد آرا را در گچساران و باشت کسب کرد و این در حالی است که در نظرسنجی هفته انتخابات مجلس پیشین در کبنانیوز این کاندیدا ۴۲ درصد رای آورده بود.
در دیگر حوزه ها نیز نتایج کلی نظرسنجی کبنانیوز صحیح بود و گزینه زارع بیش از هدایتخواه و بهرامی بود و بزرگواری بیش از حبیبی و فیاض بخش رای آورده بود.
ولی در این دو حوزه اعداد به دست آمده در نظرسنجی تفاوت بیشتری با نتایج انتخابات داشت ولی نتیجه همان شد که مخاطبین کبنانیوز نظر داده بودند.
بررسی ها نشان می داد کاربران گچسارانی بیشتر از بویراحمدی‌ها در نظرسنجی‌ شرکت کردند و کهگیلویه در رده سوم قرار داشت.
از سوئی هر چه جامعه آماری بیشتر گردد ضریب خطا نیز پائین آمده و شاهد نظرات دقیق تری خواهیم بود.
دلیل استقبال از گزینه هائی مانند تاجگردون و زارع در نظرسنجی های کبنانیوز شاید به این دلیل بوده باشد که پایگاه اجتماعی این دو که قاعدتا طبقه متوسط شهری بوده اند گرایش بیشتری به اینترنت و وسایل ارتباط جمعی مدرن داشته اند.
جامعه سنتی و کاندیداهای متعلق به این طیف به میزان کمتری-و نه خیلی کمتر- به اینترنت علاقه مند بوده و اخبار و اطلاعات را از مراجع رسمی مانند روزنامه و تلویزیون دریارفت می کنند.
گرایش شخصی مدیران کبنانیوز هم در تمایل مخاطبین به این سایت تاثیر به سزائی دارد ولی در این دوره با بالارفتن آمار کبنانیوز به میزان تقریبی ۲۰۰ درصد نسبت به چهارسال گذشته، دقت نظرسنجی های کبنانیوز باید به میزان زیادی افزایش داشته باشد.
علی ایحال آمار درونی سایت کبنانیوز نشان می دهد از گچساران ۵۳ درصد، و بعد از آن بویراحمد و اهالی کهگیلویه به ترتیب ۳۳ و ۱۴ درصد جامعه آماری نظرسنجی کبنانیوز را تشکیل دادند.
این از سوئی نشان دهنده تمرکز بیشتر بر گچساران به عنوان یکی از سیاسی ترین شهرهای استان است و از سوی دیگر وجود جامعه متوسط شهری و دلایل اجتماعی همچون شرکت نفت، تعداد زیاد مهاجرین و وضعیت اقتصادی بهتر این طبقه نسبت به نقاط دیگر استان است.
در آخرین نظرسنجی نشان داده شده که ۶۶ درصد مخاطبین گچسارانی کبنانیوز، به این نکته اعتقاد دارند که آقای تاجگردون برنده انتخابات پیش روست و ۳۴ درصد نیز با این نظر مخالف بوده و معتقدند کاندیداهای دیگر شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارند.
۴۰ درصد مخاطبین بویراحمدی کبنانیوز که در نظرسنجی شرکت کرده اند به این نتیجه رسیده اند که حاج زارع برنده انتخابات بوده و این در حالیست که ۶۰ درصد خلاف این نظر رای داده اند.
در کهگیلویه اما ۲۱ درصد به پیروزی آقای بزگواری رای داده اند و ۷۹ درصد دیگر معتقدند ایشان دراین انتخابات شکست می خورد.
این البته لزوما به این معنی نیست که ۷۹ درصد به رقبای احتمالی آقای بزرگواری رای می دهند و یا ۲۱ درصد به ایشان رای می دهند بلکه جامعه آماری کبنا به این نتیجه رسیده است که ایشان در انتخابات شکست می خورد. ممکن است کسی به گزینه ای در این نظرسنجی رای دهد که مخالف او باشد که گزینه ای قابل بحث است.
در مورد تاجگردون و زارع نیز همین گونه است و نتایج به دست آمده فقط نشان دهنده میزان کسانی در جامعه بوده که معتقد به شکست یا پیروزی آنها هستند و نه لزوما این درصد ها به این کاندیداها رای می دهند.
برای نزدیک تر شدن نظرسنجی های مخاطبین کبنا به واقعیات جامعه پیچیده استان نیازمند نظرسنجی های علمی تری در آینده خواهیم بود که مدیریت کبنانیوز با بررسی های بیشتر رد روزهای آینده از آن رونمائی خواهد کرد و سعی شده ایراداتی را که در نظرسنجی فعلی و پیشین بوده رفع کرده تا شاهد دقیق ترین نظرسنجی و نظرخواهی در همه زمینه هابه ویژه در زمینه انتخابات باشیم.
اگر مخاطبین نیز راهنمائی های لازم را به ما در این زمینه داشته باشند مطمئنا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
۳۷۶۳


کد مطلب: 139195

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/139195/نظر-مخاطبین-درباره-نتایج-انتخابات-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1