کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استخدام «خورزو» و «خرزاها» در ادارات دولتی

5 آبان 1394 ساعت 23:56


علی‌رغم محدودیت‌های استخدامی در دولت یازدهم و مصوبات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبنی بر عدم بکارگیری نیرو در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی هر روزه اخبار نگران کننده‌ای از استخدامی‌های غیرقانونی و خارج از ضوابط در دستگاه‎های اداری استان کهگیلویه و بویراحمد به گوش می‌رسد.
ostandari
استخدامی‌هایی که اکثراً با سفارش و لابی برخی مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد صورت می‌گیرد و در پشت پرده‌ی این استخدام‌ها بده و بستان‌های مدیریتی اتفاق می‌افتد. به این معنا که برخی مدیران کل و مدیران عامل که بعضاً از دولت قبل به جا مانده‌اند جهت تضمین بقای خود اقدام به استخدام نزدیکان تصمیم گیرندگان استان کهگیلویه و بویراحمد می‌کنند و تصمیم گیرندگان استان هم با بی‌اعتنایی به خواست تغییر در جامعه از این مدیران حمایت می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای استحقاق و توانمندی بالا  هستند به واسطه همین بدسلیقگی و بی‌قانونی‌ها از کار محروم هستند و در جواب مراجعات آنان گفته می‌شود شغل دولتی اصلاً وجود ندارد.
نکته دیگر در این استخدامی‌ها آن است که این افراد تحت عنوان نیروی شرکتی به کار گرفته می‌شوند و مدیران هم در توجیه کار خود مدعی می‌شوند: این استخدام‌ها ربطی به دستگاه ندارد و شرکت مسئول است در حالی که هزینه‌های شرکت با پول بیت المال پرداخت می‌گردد و چند صباحی هم این نیروها با بستن قرارداد جذب دستگاه‌ها می‌شوند.
استخدام و به کارگیری جوانان تحصیل کرده از ابتدایی‌ترین حقوق مردم است اما باید در این استخدام‌ها قانون و شایستگی افراد مدنظر باشد نه آنکه صرفاً نزدیکی و ارتباط خونی با برخی مدیران سبب به کارگیری شود. در حالی که جوانان شایسته زیادی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند و از اعضای ستاد دکتر روحانی نیز بودند ولی تاکنون هیچ برنامه‌ای برای جذب این جوانان ارایه نشده است و آقایان تصمیم گیرنده دنبال به کارگیری «خورزو» و «خرزا»های خود در ادارات هستند و هیچ دنبال حفظ تشکیلات و کادرسازی برای آینده نیستند.
این نوع استخدام‌های غیرقانونی از میراث‌های دولت قبل است و هزاران هزار نیرو بویژه استخدام ۴۵۰۰۰۰ که اکثراً با سفارش نمایندگان وقت بود در دولت قبل اتفاق افتاد. البته در دولت قبل یک نکته مدنظر بود و آن اینکه جوانان فعال جریان جهت کادرسازی به کار گرفته شود و امروز برخی دستگاه‌های پر از همان نیروهایی است که نه تخصص دارند و نه به کسی پاسخگو هستند. اما در این دولت جوانان فعال در مراجعه به دفتر استاندار و معاونان استاندار و برخی مدیران با جواب‌های سرد مواجه می‌شوند و گویی که مزاحم ملک شخصی کسی شده‌اند آنها را از استانداری و دستگاه‌های دولتی فراری می‌دهند و مشخص نیست چهار سال دیگر نیروی فعال این جریان باید از کجا تولید و استفاده گردد.
با توجه به نقش خود مدیران اجرایی و ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد و بویژه مجموعه استانداری در این استخدام‌ها آنها منکر این استخدام‌ها هستند و هیچ امیدی جهت برخورد با این معضل وجو ندارد و تنها باید امیدوار بود که دستگاه‌ها نظارتی که ظاهراً در دوران دولت قبلی تعطیل بودند با ورود و پیگیری این موضوع جلو این استخدام‌های غیرقانونی را بگیرند.
کبنانیوز به زودی گزارش مفصل و مستندی از این استخدامی‌ها ارائه خواهد کرد. مخاطبان عزیز می‌توانند با ارسال گزارشات و اخبار مستند خود از طریق ایمیل (kebnanews@yahoo.com) و کامنت ما  را در این گزارش یاری کنند.


کد مطلب: 134675

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/134675/استخدام-خورزو-خرزاها-ادارات-دولتی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1