کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیاسیون کهگیلویه در تله اشتباه محاسباتی

14 مهر 1394 ساعت 9:33


عزت الله ناصری
محاسبات، مبنای تصمیم گیری و اقدام است و محاسبات غلط، فرد یا گروهی را به پرتگاه شکست می کشاند، محاسبات نادرست، باعث هدر رفتن زمان و سرمایه جامعه می شود و برخی نامزدهای احتمالی انتخابات کهگیلویه بزرگ از آن جمله اند.
koh
 
 
از دیدگاه من سه نفر از نامزدهای احتمالی انتخابات، بیش از بقیه، چنین محاسبات غلطی دارند و خود و یارانشان در یک روز از بهمن ماه امسال عرق سرد بر پیشانیشان خواهد نشست. آقایان عدل هاشمی، محمود منطقیان و قادر لاهوتی.این افراد با وجودی که هر یک دارای ویژگی های شخصیتی برجسته هستند و در برخی موارد شخصیتی با نفوذ و مورد احترام دارند اما متاسفانه دچار غلط محاسباتی شده اند و شاید هم مشاوران و اطرافیان به طمع دست یابی به اهدافی، آنان را به سمت این خطاها سوق داده اند.
محاسبات غلط عدل هاشمی:
آقای هاشمی، شخصیتی مورد احترام است و با وجود تحصیلات کمش توانست پله های ترقی را به خوبی طی کند اما محاسبات نه چندان منطقی، او را به سمت میدان پرخطری حرکت داده است .
اشتباه محاسباتی اول:  آرای طایفه ای بسیاری دارد. او از یک جهت خود را به عنوان یک بویراحمدی نشان می دهد که مورد حمایت آنان است و از سوی دیگر با افراد شاخص حوزه ثلاث (طیبی، بهمئی و دشمن زیاری) جلسه می گذارد. مطمئنا در یک دوگانه ثلاث، بویراحمد، او بازنده است.
اشتباه محاسباتی دوم: صلاحیتش تایید خواهد شد. بسیاری از فعالان سیاسی، تردید دارند که صلاحیت وی حتما تایید شود. این اشتباهی است که سیدمحمد موحد نیز مرتکب شده بود و با وجود حدس ها و پیش بینی های بسیار فعالان سیاسی و رسانه ای آن زمان تا روز آخر ماند و شکست سنگینی خورد.
اشتباه محاسباتی سوم:  می توان با رایزنی و ایجاد موج اجتماعی، نظر شورای نگهبان را تغییر داد. قطعا اگر این محاسبه درست می بود، موحد در دور قبل رد صلاحیت نمی شد. چون هم موج قوی تری راه انداخته بود و هم شانس پیروزیش بسیار بالاتر از عدل هاشمی بود و هم به پشتوانه ی بیست سال نمایندگی مجلس و روابط گسترده با سیاسیون ملی، قدرت چانه زنی بسیار بسیار بیشتری با شورای نگهبان داشت. غافل از اینکه خوشبختانه هنوز شورای نگهبان جزو معدود نهادهایی است که ضوابط مستحکم و خلل ناپذیر بر تمام روابط حاکم است.
محاسبه های غلط منطقیان:
اشتباه محاسباتی اول: آقای منطقیان اگر چه نقطه قوتی مانند شناخته شدن و قدیمی بودن در صحنه سیاست کهگیلویه را دارد اما همین، نقطه ضعفش نیز هست. اگر او در هشت یا دوازده سال پیش برای این کار انتخاب می شد کارآمدی اش بیشتر بود اما با شرایط سنی کنونی می تواند رهبر و جریان ساز بزرگی باشد نه یک نامزد انتخاباتی.
اشتباه محاسباتی دوم: صلاحیتش تایید خواهد شد. (همان محاسبه غلطی که عدل هاشمی کرده است).
اشتباه محاسباتی سوم: او فکر می کند شرایط پس از انتخاب روحانی عوض شده و یارانش در دولت برای او تلاش خواهند کرد. درست است تلاش خواهند کرد اما تلاشی بی نتیجه. چراکه اصلا او به خط شروع مسابقه نخواهد رسید که پس از شروع مسابقه دوستانش به یاری اش بیایند!
اشتباه محاسباتی چهارم: همه آرای وی در هشت سال پیش دست نخورده باقی ماند و همچنان آماده پشتیانی از وی هستند ولی همه می دانند که ریزش آرایش بسیار است و بسیاری از طرفداران پیشین دست یاری به آقای بزرگواری داده اند و او در نبود دیگران حامیشان بوده است حتی در دولت احمدی نژاد.
محاسبه های غلط لاهوتی:
همه محاسبات منطقیان شامل وی نیز هست اگرچه شخصیتی متین، دانشگاهی و خوشنام دارد اما متاسفانه به دلیل محاسبه غلط دوم، سوم و چهارم او نیز در تله اشتباه محاسباتی افتاده است.
 
سخن پایانی:
هرسه سیاستمدار، آب در هاون می کوبند، بیهوده زمان و سرمایه خود و اطرافیانشان را هدر می دهند و مردم ساده دل را دنبال خود می کشانند.
البته بر من آشکار نیست که آیا این سه شخصیت، مستقلا تصمیم نهایی را گرفته اند یا خیر، اما مطمئنا کسانی که به آنان مشاوره می دهند در این اشتباهات سهیم هستند. چه بسا این اطرافیان به طمع دست یابی به منافعی، چنین مشاوره هایی را به آنان می دهند.
در مقاله پیشین، تعداد زیادی از مخاطبین کبنانیوز انتقاد داشتند که چرا نامی از آقای تقوی برده نشد. بله. ایشان مشکل تایید صلاحیت ندارند و اینجانب نیز منکر نقطه های قوت او نیستم اما هشت سال گذشته نشان داد که آقای بزرگواری بهترین محاسبات را دارد. او با محاسبات درستش توانست در کمال ناباوری، دوبار به مجلس راه یابد و اینک از همین نقطه قوت خود و نقطه ضعف بیشتر رقبایش بهره می برد و تعداد سال های نمایندگی اش را به ۱۲ سال می رساند. افتخاری که شمار معدودی افراد توانستند به نام خود ثبت کنند. اما این سید با محاسبات دقیق و صداقتش می تواند به این خواسته برسد.


کد مطلب: 129337

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/129337/سیاسیون-کهگیلویه-تله-اشتباه-محاسباتی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1