کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فساد علوفه عشایر منطقه قشلاقی گچساران

12 مهر 1394 ساعت 17:00


 
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: کوچ پاییزه عشایر کوچرو به مناطق قشلاقی بدلیل بارش باران و فاسد شدن علوفه های از مناطق ییلاقی آغاز شد.
قربان کرمی در نشست بررسی و مشکلات عشایر کوچرو گچساران، کمبود علوفه و سرد شدن هوای در مناطق ییلاقی را از دیگر عوامل کوچ زودهنگام عشایر کوچروی به منطقه قشلاقی گچساران اعلام کرد.
کرمی ابراز داشت: ۴۰۰کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ این شهرستان وجود دارد که از این میزان ۱۰۰ کیلومتر آن دارای موانع است.
وی گفت: این ایل راه ها بوسیله منابع طبیعی به مردم واگذار شده و به همین دلیل عشایر زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند.
کرمی ابراز داشت: ۹۷۵ کیلیو متر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد که از این میزان تاکنون ۳۰ درصد بازگشایی شده است.
کرمی عنوان کرد: این قشر مولد سالانه دو هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، شش هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می کنند.
وی زمان رسمی آغاز کوچ عشایر به مناطق قشلاقی را اوایل آبان ذکر کرد.
کرمی بیان کرد: راه گشایی، ساخت سرویس های بهداشتی، زیرسازی چادرها و تعمیر و نگهداری جاده های روستایی از مهمترین اقدامات صورت گرفته این اداراه در سال جاری است.
کرمی عنوان کرد: ۱۲ مخزن ۲۴ مترمکعبی آب آشامیدنی در مسیر حرکت عشایر کوچروی شهرستان های گچساران و باشت برای تامین آب آنان نصب شده است.
فرماندار گچساران نیز در این نشست گفت: با توجه به فرا رسیدن زمان کوچ عشایر به مناطق قشلاقی منطقه، برطرف کردن موانع مسیر کوچ و ساماندهی محل استقرار این قشر آسیب پذیر جامعه ضروری است.
عبدالرحیم رحیمی افزود: مرمت و بهسازی مسیر ایل راهها، تامین امنیت و مایحتاج عشایر در زمان کوچ در دستور کار مسوولان و متولیان امر قرار گیرد.
وی بیان کرد: شرایط لازم برای اسکان دو هزار خانوار عشایر کوچروی در ۶۴منطقه قشلاقی این شهرستان فراهم شده است.
رحیمی ابراز کرد: خدمات رسانی به عشایر از سوی دو بخش دولتی و تشکل های مردم نهاد صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر با هفت تانکر سیار تامین می شود افزود: ۵۴۰ منبع بتنی ذخیره آب در این شهرستان وجود دارد.
رحیمی تصریح کرد: که شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اقدام به تامین آب آشامیدنی عشایر کوچرو در جوار تاسیسات نفتی کند.


کد مطلب: 129151

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/129151/فساد-علوفه-عشایر-منطقه-قشلاقی-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1