کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لاهوتی: تا چه بازی رخ نماید بیدقی خواهیم راند

4 مهر 1394 ساعت 2:36


سیدقادر لاهوتی از اصلاح‌طلبان کهگیلویه در گفت‌وگویی با رسانه‌ها به برخی از سئولات پاسخ داده است.
نامزد احتمالی چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مدتی است در مجالس و محافل به غیر از همایش اخیر اصلاح طلبان در شهرستان چرام حاضر نمی‌شدید، گفت: «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی* وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی* وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانِی * یَفْقَهُوا قَوْلِی، پیش از پاسخ به سؤال شما، لازم می‌دانم پس از عرض سلام خدمت خوانندگان شما و همه‌ی آحاد مردم، از شما و اصحاب رسانه تشکر کنم. در پاسخ به سؤال شما هم باید عرض کنم که در دوران هشت ساله‌ی دولت آقای احمدی‌نژاد، جز در متینگ‌های انتخاباتی ریاست جمهوری و آن هم علیه ایشان و لهِ رقبا، شرکت نداشتم و پس از استقرار دولت‌هایشان نیز، چون خط متحرک پرگار، بر کنار می‌رفتم».
lahoti
*با وجود محدودیت در دولت فعلی، همه‌جانبه از دولت حمایت کرده‌ایم
سید قادر لاهوتی در ادامه به برخی محدودیت‌های خود و تیم فکری‌اش در دولت فعلی نیز اشاره کرد و افزود: «در دولت فعلی که دو سال از استمرار آن می‌گذرد نیز نه‌تنها بنده بلکه بسیاری از طایفه‌ی فکری این حقیر، در سطح کلان، علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای تحقق وعده‌هایِ داده‌شده داشتند و نتوانستند جامه‌ی عمل بپوشانند اما همچنان با حمایت همه‌جانبه خود از دولتمردان، همواره مترصد اوضاع بودیم تا به فضل الهی دولت ایشان با ظرافت‌کاری‌های ظریف و رهنمودهای داهیانه‌ی مقام معظم رهبری، یکی از وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود را -یعنی پروسه‌ی هسته‌ای که سرآغاز یک مقدمه‌ی ارتباط با دنیای خارج است- با زحمتی نفس‌گیر و به‌تعبیر رهبر انقلاب نرمش قهرمانانه، به انجام رسانید و دمی در نای مردم دمید و انشاءالله به وعده‌های دیگرشان نیز عمل نمایند‌‌‌‌. این موضوعات، انگیزه‌ی حضور امثال من در مسایل سیاسی را در کشور، دوچندان ساخته است».
*دلایل لاهوتی، برای حضور به‌ظاهر کم‌رنگ خود در محافل سیاسی
این استاد دانشگاه، دغدغه‌های تحصیلی و نیز مشکلات شخصی را از دیگر دلایل حضور به‌ظاهر کم‌رنگ خود در دنیای سیاست عنوان کرد و گفت: «یکی دیگر از علل حضور به‌ظاهر کمرنگ بنده در مجامع و محافل، مشکلات شخصی و اشتغال به تحصیل بود که برخی از عمرم بر سر آن رفت».
حضورم در مجالس مشروط به پذیرش مسئولیت‌هایی می‌شد که مقدور نبود!
وی اضافه کرد: «حضور در محافل و مجالس در دولت احمدی نژاد منوط به پذیرش مسؤلیت در دولت ایشان بود که برای من چنین چیزی مقدور نبود».
لاهوتی بیان کرد: «از دیگر علت‌ها در آن آشفته‌بازار سخنِ گوهربار مولایم علی (ع) مد نظرم بود که در چنین مواردی باید مانند کره شتر دوساله بود که نه پشت داشت که سواری دهد و نه پستان که شیر دهد».
* لحظه‌ای زبانم از بیان آنچه حق می‌دانستم باز نایستاد
کاندیدای اداوری حوزه انتخابیه کهگیلویه و بهمئی در ادامه به‌ نوعی با تأکید بر فعالیت‌های مختلف و مؤثر خود، پشتِ بُعدِ ظاهری کم‌رنگِ حضورش در محافل، تصریح کرد: «نکته‌ی مهمی که باید در این مبحث بگویم این است که کار سیاسی و فرهنگی، تنها به حضور فیزیکی صِرف نیست. جلوه‌های مختلفی دارد و بنده لحظه‌ای از حرکت در راستای هدفم دریغ نداشتم؛ در مجامع علمی و کلاس درس در سطوح مختلف دانشگاهی، زبانم از بیان آنچه حق می‌دانستم باز نایستاد و در عین حال در مراسمات مردمی همواره در کنار آنان بوده و هستم».
*تشبیه شرایط فعلی لاهوتی به تصمیم دکتر شریعتی
اگرچه این فعال اصلاح طلب ترجیح داد به برخی از سوالات در شرایط فعلی پاسخ ندهد اما  وی در پاسخ به سؤالی پیرامون احتمال حضورش در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو، خاطرنشان کرد: «سؤال شما، من را به‌یاد گفته‌ای از دکتر علی شریعتی (رحمته‌الله) انداخت. وقتی این شخصیت بزرگ برای ادامه‌تحصیل از طریق بورسیه نخبگان عازم فرانسه شد از او پرسیدند که علاقه‌مند به کدام رشته‌ی تحصیلی هستید و وی می‌فرماید که میل شخصی و علاقه‌ی قلبی‌ام فلسفه است ولی ضرورت زمان ایجاب می‌کند در رشته جامعه‌شناسی و تاریخ ادیان ادامه تحصیل دهم. بنده نیز در شرایط فعلی بدون شباهت به آن فقید نیستم؛ ارادت قلبی و میل شخصی‌ام جز شب‌مطالعه و روز درس نیست و چقدر این رباعی خواجه نصیر گویای حال من است:
لذات دنیوی همه هیچ است نزد من / در خاطر از تغیر آن هیچ ترس نیست
روز تنعم و شب عیش و طرب مرا / همچون شب مطالعه و روز درس نیست
ناگزیر به استعمال نسخه بزرگان اصلاحات در کشور هستم
این استاد دانشگاه  در ادامه گفتگوی خو، ادامه داد: «حاق مطلب این است؛ چارچوب سیاسی بنده بر اساس کرامت انسانی و اصلاح فرهنگی مبتنی بر خودسازی است و سیاست به مفهوم مصطلح آن مشارکت در قدرت، ابزاری است برای حصول به این فرایند؛ لذا دوست دارم در این برف‌ریز عمر با دو یار زیرک و فراغتی و کتابی و گوش چمنی، عمر را سپری کنم ولی بنا به رهنمودهای بزرگان اصلاح‌طلب در کشور و صلاحدید دوستان و شرایط خاص نسخه‌ای تجویز شد که بنده هم ناگزیر از استعمال آن هستم».
* برای کاندیداتوری ثبت‌نام می‌کنیم
نامزد احتمالی انتخابات مجلس، به تشریح پیشنهاد اصلاح‌طلبان در کشور پرداخت و افزود: «بناست که انشاءالله امثال بنده و دوستان دیگر همفکر آماده‌ی ثبت‌نام باشیم و چندین نفر که حداقل بیسِ صلاحیت را دارند اعلام حضور کنند و موازی با هم به جلو برویم و به‌قول حافظ؛ «تا چه بازی رخ نماید بیدقی خواهیم راند»، حرکت کنیم تا انشاالله به آستانه‌ی انتخابات نزدیک شویم و بعد از آن بر حسب خرد جمعی و نظرات شورای محترم راهبردی، همه در هم ادغام و خروجی و فرایند آن به وحدت نیروها و شخص واحد بیانجامد».
*همفکرانم را به رعایت اخلاق و حفظ روحیه‌ی رفاقت با رقبا دعوت می‌کنم
فرماندار اسبق گچساران، در پایان، یاران سیاسی خود را به ترجیح منافع مردم به منافع شخصی در رقابت‌های انتخاباتی دعوت کرد و بیان کرد: «در این راستا از همه‌ی نیروهای اصلاح‌طلب خواهانم از هواهای نفسانی و منافع شخصی و آنی بپرهیزند و برای اینکه انتخاباتی سالم در سایه‌ی امنیت ملی و منطقه‌ای داشته باشیم با رقبا و جناح مقابل فکری ضمن رقابت، رفاقت و خوش‌اخلاقی را نیز فراموش نکنیم؛ الله و بس و باقی هوس…».
-------------------------------------------
گفت‌وگو از: محسن تباری

------------------------------------------


کد مطلب: 127279

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/127279/لاهوتی-بازی-رخ-نماید-بیدقی-خواهیم-راند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1