کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرگ کودک کهگیلویه را در وزارت بهداشت پیگیری می‌کنم

31 مرداد 1394 ساعت 1:15


چهارشنبه شب دختر ۹ ساله‌ای اهل روستای «تنگ هیگون» از توابع شهرستان کهگیلویه به نام «فاطمه رستخیز» که به گفته خانواده‌اش در پی «عقرب‌گزیدگی» به اصلی‌ترین مرکز درمانی شهر دهدشت انتقال داده شده بودند پس از حاد شدن شرایط جسمانی بیمار و نبود سرم ضد زهر «عقرب» در دهدشت به مرکز استان انتقال داده شد که متاسفانه در میانه راه این دختر معصوم جان باخت.

حجت‌الاسلام سید علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی از بروز چنین حادثه دردناکی ابراز تاسف کرد و درگذشت این کودک را به خانواده و بازماندگان او تسلیت گفت.
وی در ادامه بیان کرد: روز گذشته با دکتر شفاهی جلسه‌ای داشتم و از ایشان خواستم تا برای ارتقای سلامت و خدمت‌دهی به مردم شهرستان بدون توجه به نگاه سیاسی و حزبی اقدام نمایند.
نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس یادآور شد: از نبود سرم در شهرستان اطلاع نداشتم و متاسفانه مسئولان چنین مسئله‌ای را گزارش ندادند و اگر آقایان گزارش می‌دادند حتما از طریق دانشگاه علوم پزشکی و حتی وزیر بهداشت موضوع را پیگیری می‌کردم.
بزرگواری با بیان اینکه دکترم ولایی حدود ۲ ماه مدیریت بیمارستان را بر عهده گرفته و تازه‌کار هستند و شاید از همه مسائل آگاهی نداشته باشند، افزود: اما باید در زمینه داور مدیریت صورت بگیرد که شهروندان با چنین مشکلی برخورد نکنند.
وی گفت: این موضوع را از طریق ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان و حتی در صورت نیاز از طریق وزیر بهداشت در تهران پیگیری می‌کنم.
امیر مولایی رئیس بیمارستان دهدشت گفته بود: مدت‌ها است تولید سرم ضد عقرب در کشور کم شده و به علت لزوم حفظ زنجیره سرما و تاریخ مصرف کم دارو، امکان دپو کردن در حجم زیاد در بیمارستان وجود ندارد و در حال حاضر گچساران و بهبهان هم مثل کهگیلویه در روزهای خاصی دچار کمبود می‌شوند اما ما امروز تعداد محدودی از یاسوج گرفتیم که درمواقع اورژانسی تجویز می‌کنیم.
هایده حافظ قرآن رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران کمبود سرم ضد زهر «عقرب» در گچساران را رد کرد.
رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران گفت: اگر چه بنده به عنوان پزشک مدت زیادی است به طبابت نمی‌پردازم اما تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر نبود سرم ضد زهر «عقرب» در گچساران به من گزارش نشده است.
حافظ‌قرآن یادآور شد: حتی اگر با کمبود کشوری در توزیع هم روبرو بودیم اما با مدیریت توانستیم با مشکل نبود یا کمبود این داور در شهرستان روبرو نشویم.
این در حالی است که رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت می‌گوید: نبود این سرم به نحوه نگهداری آن بر می‌گردد و این دارو در دمای ۲-۸ درجه سانتی‌گراد (۳۶ – ۴۶) و در یخچال قابل نهگداری می‎باشد.
سئوالی که مسئولان باید پاسخ بدهند این است که فرض را بر این می‌گیریم که کودک فوت کرده با نیش «عقرب» جان نباخته باشد؟ آیا اگر دقایقی بعد از آن، فرد دیگری با علائم «عقرب‌زدگی» به مرکز تحت مدیریت رئیس بیمارستان دهدشت مراجعه می‌کرد برای درمان وی آیا سرمی جهت تجویز در اختیار داشتند؟

شب ۲۸ مرداد حدود ساعت ۲۱ شب دختر بچه ۹ ساله‌ای به نام «فاطمه رستخیز» توسط والدین و همراهانش به اورژانس بیمارستان امام خمینی دهدشت مراجعه می‌کنند طبق اظهارات خانواده این دختر به علت عقرب‌گزیدگی و شرایط حادی که داشت به اورژانس انتقال داده شد و حدود ۲ ساعت بعد از مراجعه و معاینه این کودک پذیرش برای انتقال آن به یاسوج صورت گرفت و حدودا ساعت ۲۳:۴۰ دقیقه شب پرونده اعزام آن به یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد تکمیل که در دقایق اولیه  اعزام متاسفانه به علت شرایط حاد و علت زهر ناشی از «عقرب‌گزیدگی» در میانه راه در منطقه آب حیات سرفاریاب این کودک فوت کرده و جسدش به دهدشت انتقال داده می‌شود./راک


کد مطلب: 121148

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/121148/مرگ-کودک-کهگیلویه-وزارت-بهداشت-پیگیری-می-کنم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1