کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«بیلهر» سرطان‌زا است؟

27 مرداد 1394 ساعت 9:21


 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ استدلال و شواهد علمی مبنی بر سرطان‌زا بودن گیاه کوهی بیلهر مورد استفاده مردم این استان وجود ندارد.chman-kebna
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، رضا چمن در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به موضوع سرطان زا بودن بیلهر که در سطح جامعه مطرح شده بود، اظهار کرد: حقیقت این است که شواهد کافی علمی درباره سرطان زا بودن گیاه بیلهر وجود ندارد.
چمن بیان کرد: اینکه براساس یک سری مطالعات اولیه علوم پایه‌ای و آزمایشگاهی و انجام تحقیقات محدود در محیط آزمایشگاه  و روی جانوران شواهد اولیه ای مبنی بر احتمال سرطان زا بودن گیاه بدست بیاید، برای اعلام سرطان زایی عامل کافی نیست.
وی ادامه داد: در این زمینه نیاز به مطالعات جامع‌تری داریم و بویژه وجود شواهد قوی انسانی که چنین شواهد انسانی تاکنون بدست نیامده است.
چمن البته یک نکته مهم دیگر را هم یادآور شد و اظهار کرد: اگر در فراوری هر گیاهی از جمله بیلهر از نمک زیاد استفاده شود این خطر در بحث ابتلاء به سرطان معده وجود دارد.
وی اظهار داشت: یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند؛ یک سوم سرطان ها  نیز به شرط تشخیص زودرس علاج پذیر خواهند بود و یک سوم دیگر نیز متاسفانه نه  قابل پیشگیری و نه قابل علاج هستند.
گیاه خوراکی بیلهر در فصل بهار در مناطق سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه در دامنه‌های کوه دنا رویش دارد و از این گیاه برای استفاده ترشی استفاده می‌شود.


کد مطلب: 120545

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/120545/بیلهر-سرطان-زا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1