کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انفعال اصلاح‌طلبان کهگیلویه/ هر حرکت بدون لاهوتی و منطقیان ناقص است

17 مرداد 1394 ساعت 14:32


 
اصلاح‌طلبان عزم خود را برای حضور قدرتمند در انتخابات دهم مجلس جزم کرده اند. آنها در نبود احزاب منسجم به کارهای جبهه ای روی آورده اند و در حال برگزاری کنگره و همایش می باشند. تا کنون اصلاح طلبان دو همایش در استان برگزار کرده اند یکی در گچساران و دیگری در یاسوج. البته هر دو هم با برخی حواشی و دلخوری ها همراه بود حالا ظاهرا قرار است همایش سوم در دهدشت برگزار گردد. حزب مردم سالاری شاخه کهگیلویه به همراه برخی از جوانان فعال شهرستان  قصد برگزاری همایش اصلاح‌طلبان کهگیلویه بزرگ  با نام (به روشنی آفتاب بیندیش)  را دارند. با  سیدکمال دولتخواه دبیر این همایش  به گفت و گو نشستیم تا از چگونگی برگزاری همایش بشنویم و البته موضوعات و مسائل بسیار دیگری که نیز به میان آمد.
آقای دولت خواه در رسانه‌ها آمده بود که بسیج دانشجویی با برگزاری این همایش در سالن دانشگاه پیام‌نور مخالفت کرده بود آیا کماکان جلسه در همان سالن برگزار می شود یا مشکل رفع شد؟
ما بر اساس روال قانونی اقدام کردیم و مجوزهای مورد نیاز را نیز دریافت نموده ایم و ضمن احترام به همه گروه ها و جریان ها بر اساس همان روال قانونی پیش خواهیم رفت و انشالله جلسه به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد.
تا کنون اصلاح طلبان دو همایش در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار کرده اند اصولا هدف از برگزاری این همایش ها چیست؟
هدف هر همایشی رفع مشکلات پیرامونی در راستای  یک هدف  مشترک است. با توجه  به مشکلاتی که اصلاح طلبان در طول سال ها ی اخیر داشته اند و هم چنین اهمیت بحث انتخابات در سال ۱۳۹۴ برگزاری چنین همایشی از یک سو کمک شایانی به وحدت و یکپارچگی اصلاح طلبان و از سوی دیگر کمک به آمادگی لازم جهت حضور چشمگیر در انتخابات سال ۱۳۹۴ می نماید.
در دو همایش قبلی علی‌رغم تاکیدی که بر وحدت شده بود اما در نهایت آن دو به بروز برخی اختلافات و انتقادات منجر شد چه تضمینی وجود دارد که این همایش به همان سرنوشت آن دو مبتلا نشود؟
هر همایشی دارای نقاط ضعف و قوتی است و همایش گچساران و یاسوج هم از این مسئله مستثنی نیستند  و هیچ تضمینی وجود ندارد که  همه اهداف محقق شود ولی امیدواریم این همایش شروعی باشد برای همگرایی و انسجام بیشتر در هر صورت این جلسه کم و کاست هایی خواهد داشت و ما از انتقادات و پیشنهادات استقبال خواهیم کرد.
 
چه کسانی قرار است در این همایش سخنرانی کنند؟
مهمان ویژه برنامه آقای جناب دکتر زیباکلام  می باشند که قطعا شناخت کافی از ایشان وجود دارد.
چطور زیباکلام ؟
خوب آقای زیباکلام از فعالترین اساتید دانشگاه در کشور می باشد ما خوشحال هستیم که زمینه ی حضور ایشان در شهرستان مهیا شده است البته قبل از آقای زیباکلام ما دنبال گزینه های دیگری بودیم جهت حضور که اکثرا به جهت برگزاری انتخابات خانه احزاب عذرخواهی کردند.
آیا تمهیدات برای حضور آقایان منطقیان و لاهوتی در این همایش اندیشیده شده است؟
بله، ما با هر دو بزرگوار صحبت کرده ایم   ولی در مورد حضور قطعی و   سخنرانی عزیزان  منتظر تصمیم خود شان هستیم. اساسا هر همایشی در کهگیلویه و هر حرکت سیاسی  بدون این دو عزیز ناقص خواهد بود. این دو بزرگوار دو ظرفیت بالای اصلاح طلبان می باشند که در طول سال ها در کنار و حامی  نیروهای جریان  بوده‌اند.
 
اجازه بدهید از همین جا گریزی بزنیم به موضوعات دیگر ایا در انتخابات پیش رو این دو با هم اجماع خواهند کرد؟
صحبت کردن در مورد این موضوع کمی سخت است اما با سازو کارهای مناسب زمینه های این امر مهم را با حضور نخبگان شهرستان امیدواریم حل نماییم.
سکوت و انفعال در اردوگاه اصلاح طلبان شهرستان کهگیلویه دیده می شود دلیل این امر چیست؟
درست است که انتخابات مهم ترین رخداد سال هست هنوز شرایط ثبت نام و چینش نیروی خاصی برای انتخابات صورت نگرفته است. اصلاح طلبان در قدرت اجرایی شهرستان کهگیلویه در این چند سال نبودند و ابزارهای لازم را برای حضور چشمگیر در فضای جامعه نداشتند ولی خوشبختانه با انتخاب دولت روحانی فضای باز ایجاد شده و این موجب امیدواری است.  اصلاح طلبان اگر چه مدتی از اسب افتاده بودند اما هرگز از اصل نیفتاده و نمی افتند.
با توجه به ارتباطاتی که دارید ایا اطلاعی از اجماع و یا نظر بر روی گزینه خاصی در جریان اصلاحات در شهرستان دارید  و آیا گزینه‌ها مشخص‌اند؟
هیچ گونه گزینه‌ای تاکنون در شهرستان کهگیلویه  به صورت رسمی مطرح نشده است اگر چه برخی نیروهای خوب مورد نظرند و خود نیزفعالیت هایی هم دارند اما فعلا بنا بر هم اندیشی و خرد جمعی است و امیدواریم نتیجه لازم گرفته شود.
 
معضلی که در همه استان و بویژه  شهرستان کهگیلویه همیشه وجود داشته است بحث قومیت است  شما این مسئله را چقدر در انتخابات آینده مجلس تاثیرگذار می دانید ؟
فقدان  جامعه مدنی پویا و به عبارت دیگر عدم بلوغ جامعه مدنی و احزاب سیاسی کارامد علت عدم توسعه سیاسی در کشور است و این فقدان سبب بزرگ نمایی مواردی از جمله قوم گرایی می‌شود با همه این مسائل باز جناحی رفتار کردن و جناحی عمل کردن در شهرستان نمود خوبی دارد به طور مثال: حمایت محمود منطقیان از مهندس رستاد در انتخابات هشتم مجلس نشان داد که قومیت ملاک نیست بلکه جریان سیاسی و اصلاحات مهم است کسانی که قومی نشست برگزار می‌کنند، قطعاً در نزد مردم جایگاهی نخواهند داشت و گذشته انها هم نشان می دهد که با قومی عمل کردن مانع از توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد شدند.
 
 
اگربه نظرتان مطلبی مانده است و علاقه دارید صحبت کنید اشاره بفرمایید؟
موضوعی که فکر می کنم باید در اینجا شاره  کنم بحث اهمیت سازمان های مردم نهاد است که با توجه به نکات مثبتی همچون خود جوش بودن ،داوطلبانه ،غیر انتفاعی و غیر سیاسی و شفافیت و پاسخگو بودن دارای محاسن اساسی بوده و ضعف هایی همچون سطح پایین پایداری و بنیه پایین مالی هستند . ngo ها دیدبان قدرت و خاکریزی هستند که مردم می توانند پشت آنها قرار بگیرند.
برای دست رسی به یک سامانه اجتماعی مطلوب و قدرتمند سازمان های مردم نهاد باید فضای باز برای فعالیت ngo ها باز باشد متاسفانه در ایران جامعه مدنی به بلوغ نرسیده است اگر چه یونسکو (سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد) چهار شرط انتخابات آزاد ،دولت  پاسخگو ،رعایت حقوق مدنی و سیاسی و جامعه مدنی را برای وجو.د یک جامعه دمکراتیک در نظر گرفته است اما جامعه ایران  راهی دراز برای فعالیت الزامات جامعه مدنی دارد  و باید زیر ساخت جامعه مدنی در جامعه هموار گردد.
از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، سپاسگزارم.
خواهش می‌کنم.


کد مطلب: 118103

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/118103/انفعال-اصلاح-طلبان-کهگیلویه-حرکت-بدون-لاهوتی-منطقیان-ناقص

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1