کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاکتیک بعدی گناهکاران سیاسی کهگیلویه چیست؟

10 مرداد 1394 ساعت 22:56


سیدمحمد دانایی
در دوره های پیشین انتخابات مجلس در منطقه ی چهارگانه‌ی کهگیلویه با رد صلاحیت چهره‌های سرشناس اصلاح طلب، لیدرها و طرفداران آنها پراکنده شده و متاسفانه حتی تعداد زیادی از آنها به حمایت از آقای بزرگواری یعنی کاندیدای راست افراطی پرداختند.eslahtalaban
مسایل منطقه‌ای و طایفه‌ای باعث شده است که بسیاری از تحلیلگران بر این باور باشند که این بار نیز با رد صلاحیت چهره‌های سرشناس اصلاح طلب همانند دوره‌های پیش با حمایت تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان دوباره شانس آقای بزرگواری از هر کاندیدای دیگری بالاتر است.
در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که چگونه است که برخی از لیدرهای جریان اصلاح طلبی و حتی بزرگان این جریان با خیال راحت و به صورت آشکار از  کاندیدای جناح رقیب، که در مخالفت با اصلاح طلبی و اصلاحات از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند و در تمام کشور به عنوان یکی از افراطی‌ترین  مخالفان اصلاح طلبی در مجلس معروف است حمایت می کنند و هیچ هزینه ای برای این حمایت متقبل نمی شوند؟!
گمان نمی کنم در این بحثی باشد که دلایل این حمایت نه در راستای منافع کلی و کلان جبهه اصلاحات و حتی نه اصلاحات کهگیلویه بوده است. به باور اکثریت مردم تنها دلیل این حمایت به جز حب و بغض های شخصیِ متاسفانه رایج، منافع شخصی این سردسته ها بوده است.
چه بخواهیم و چه نخواهیم این واقعیت جناح گرایی و خط بازی در منطقه ی ماست و اگر بزرگان هر جناح کاری برای آن انجام ندهند -- که با توجه به تجربیات گذشته و دلایلی مشخص, به احتمال زیاد نمی دهند-- این اتفاق در بزنگاههای مختلف تکرار خواهد شد.
خوشبختانه علیرغم گفته های بالا و با وجود اینکه تحلیلگران بسیاری معتقدند که این اتفاق در این دوره باز هم تکرار خواهد شد، به دلایلی که به آنها اشاره می کنم این احتمال در این دوره بسیار کمتر است.
الف: دلیل اصلی که از چشم بسیاری از تحلیلگران مخفی مانده است حضور یک دولت نزدیک به اصلاح طلبان روی کار است. در دوره های پیشین حمایت از بزرگواری حتی در صورتی که بزرگواری قبول نمی شد هم از لحاظ شخصی و هم در زمینه ی گسترش نسبی نفوذ لیدرها در بین فامیل و گروه پیرو آنها، به نفع این لیدرها می بود. به بیانی روشن تر قدرت حاکم بر کشور یکدست در اختیار تیم نزدیک به بزرگواری بود و این لیدرها و خط دهندگان می دانستند که حتی اگر بزرگواری قبول هم نشود از لحاظ شخصی منافعش برای آنها از کاندیداهای دیگر بیشتر خواهد بود.
ولی در این دوره فضا کاملا دگرگون شده است و این لیدرهای که می توان آنها را گناهکاران سیاسی نامید احتمال کمتری دارد که در این دوره هوس گناه کنند!
ب: به باور نویسنده؛ تغییر جهت ایران در فضای بین المللی به زودی تبعات مثبت خود را در فضای داخلی نشان خواهد داد. علیرغم حدس و گمانهای مخالف, نگارنده معتقد است که فضای اجتماعی و حتی سیاسی اندک اندک به سویی خواهد رفت که در آن تفکر اصلاح طلبی و نگرش اصلاح طلبی نگرش حاکم بر بخشهای مختلف جامعه خواهد شد. در این مورد هنوز نمی توان صریح اظهار نظر کرد. تنها می توان گفت؛ احتمال اینکه تغییرات اجتماعی و فرهنگی باز هم جناح افراطی را هم از لحاظ پایگاه قدرت و هم از لحاظ توانایی اقناع رای دهندگان عقب براند بسیار زیاد است.
ج: با توجه به نقشی که کشور عزیزمان به رهبری رهبر معظم انقلاب در دنیا بر عهده گرفته است، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که شورای نگهبان در موضوع تایید صلاحیت ها همه را شوکه کند و نرمش قهرمانانه ای از خود نشان دهد. نرمشی که خواست اکثریت مردم است و چهره ی نظام را در مجامع بین المللی دموکرات تر از پیش نشان می دهد.
نکته اینکه حتی اگر شرایط مطرح در موارد ب و ج هم برعکس احتمال ذکر شده و در جهت عکس آن پیش رود -- که هم اکنون عده ای از تحلیلگران بر این عقیده اند --  باز هم احتمالا مسیر کلی پیش روی کشور برای بازدارندگی لیدرهای گناهکار سیاسی از گناه دوباره کفایت می کند.
د: اگر بزرگان جریان اصلاح طلبی اندکی به هم نزدیک شوند و دست از لجاجت بردارند، با وجود ابزار اطلاع رسانی موجود در منطقه (سایتها، شبکه های اجتماعی روی تلفن های همراه و ... ) علیرغم موانع فرهنگی و سنتی می توانند با یک برنامه ریزی حساب شده و حرفه ای، تعداد قابل قبولی از مردم را از اطراف لیدرهایی که منافع گروه را فدای منافع خود می کنند دور نمایند. به نظر بسیاری از دلسوزان این جناح دیگر وقتش رسیده که این بزرگان باور کنند که اگر متحد شوند نه تنها جایگاه و نقششان کمرنگ نمی شود بلکه با تاثیری که به طور مستقیم بر انتخابات می‌گذارند – فارغ از اینکه کاندیدای مورد حمایت چه کسی باشد— خود را از تبدیل شدن به مهره های سوخته سیاسی در آینده قدرت شهرستان و استان نجات می دهند.
این عزیزان مطمئن باشند که اگر جوانان و معتقدان به این تفکر از آنان این بزرگمنشی را ببینند جایگاه یگانه شان را در دل مردم منطقه برای همیشه حک خواهند کرد و در غیر اینصورت حتی اگر یکی از این بزرگان پیروز انتخابات هم باشد، زحمات چندین ساله ی خود را بر باد خواهند داد.


کد مطلب: 117631

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/117631/تاکتیک-بعدی-گناهکاران-سیاسی-کهگیلویه-چیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1