کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رتبه پایین شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در کشور

3 مرداد 1394 ساعت 18:38


موسی رحیم‌زاده  

چند وقت پیش مشغول مطالعه نشریه ای متعلق به شرکت ملی گاز بودم که نکاتی در ان نشریه توجهم را جلب کرد و بسیار جالب بود.
GHAZ (2)
بر اساس افق ۱۴۰۴ تا چهار سال آینده پوشش جمعیتی گاز رسانی کشور به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.  بگذریم از این که این مهم برای مدیران گاز رسانی در استانی با جمعیت چند میلیون نفری و مدیران گازرسانی استان ما از نظر نیاز به گاز کار قابل قیاسی نیست (جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۰۰ هزار نفر) که بسا ما مانند شهرستانی در استانی دیگر باشیم.

عمده مشکل گازرسانی به شهرهای کشور رساندن خط تغذیه از خطوط اصلی به شهرها می باشد که هزینه اجرا، نگهداری و تعمیر بسیار بالایی دارد و حال این که استان ما از این حیث نه از درایت مسئولین که به صورت اتفاقی در مسیر خطوط لوله اصلی گاز قرار دارد و بسیاری از هزینه های فوق خود به خود کاسته شده است.  خطوطی که یکی و دو تا هم نیستند و از قضا باز هم به صورت اتفاقی تقریبا پراکنده هم هستند که از منظر رفع نیاز گاز رسانی بسیار یاری گر    هستند .
حال به برخی از این شاخص‌ها و جایگاه استان کهگیلویه و بویراحمد دقت کنید تا بیشتر پی به وضعیت استان ببرید.
۱-در بند ق قانون بودجه ۱۳۹۳ گاز رسانی به ۲۳۰۰۰۰۰ خانوار پیش بینی گردیده است که قرار بر ان شده که ۱۸۰۰۰۰۰ خانوار با روش خط لوله و ۵۰۰۰۰۰ خانوار با روش CNG و LPG گاز رسانی شوند روشی که نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد که این بخش در کشور ما بسیار ضعیف و در استان ما بکلی وجود ندارد. جالب است اشاره شود که وعده های گاز رسانی که در استان داده شده است از جمله دیشموک و قلعه رئیسی نیز قرار است با روش دوم باشد که با توجه به فقدان امکانات محال است و این شعارها بیشتر جنبه تبلیغی دارند.  هر چند اخیرا گفته می شود که قرار است با روش خط لوله این کار انجام گیرد اما در عمل تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.
۲-با تکمیل فازهای ۳۰ گانه پارس جنوبی کشور با حجم عظیمی از تولید و فراورش گاز مواجه خواهد شد که با توجه به پاکیزگی و مقرون به صرفه بودن آن قسمت اعظم ان صادر خواهد شد هر چند د رحال حاضر به علت شرایط سیاسی قرار دادی منعقد نشده است که همین خود برای گاز رسانی به شهرهای داخلی فرصتی شمرده می شود.
۳-مسئولین شرکت گاز ملی اعتقاد دارند که وظیفه آنها توزیع و ارایه خدمات به هموطنان است و باید ارتباط با مشتریان در سطح کلاس جهانی باشد و در همه ی بخش ها خدمات درجه یک به مشترکان ارایه دهیم. حال به نظر شما گاز استان ما که ابتدایی ترین راه ارتباط با مشتریان که همان وب سایت است را ندارد می تواند حتی به این هدف فکر کند.
۴-آمار بهره مندی از گاز در استان کهگیلویه و بویراحمد به گفته خود مسئلان کمتر از ۷۰ درصد می باشد در حالی که  بررسی امار سایر استان رشد قابل توجهی را نشان می دهد مثلا:
اردبیل /  شهری  /  ۱۰۰ درصد /    روستای ۶۸ درصد
زنجان  /  شهری/   ۹۹ درصد  /   روستایی ۵۶ درصد
مرکزی  /  شهری/ ۱۰۰ درصد  /  روستایی ۹۳ درصد
ایلام  / شهری/  ۸۰ درصد  /  روستایی ۴۳ درصد
کرمان    / شهری/ ۷۵ درصد   /  روستایی ۵۷ درصد
بوشهر   /   شهری/ ۸۴ درصد / روستایی ۵۰ درصد
نکته جالب در مورد این آمار آن است که بسیاری از این استان ها که از ما جلوتر هستند گازرسانی را بسیار بعد از استان ما شروع کردند. به علاوه این در حالی است که چهارخط لوله اصلی از استان کوچک ما با جمعیت کم عبور می کند که این خود باعث کاهش چشمگیر هزینه انشعاب و رساندن خطوط تغذیه به شهرها و روستاها می گردد.
۴-در حال حاظر سومین تولید کننده ی گاز دنیا هستیم. آیا در خور شان می باشد که هنوز جمع زیادی از هم استانی های ما علی رغم وجود خط لوله در کنار خود از نعمت گاز برخوردار نباشند.  و جالب انکه در بیشتر مواقع به واسطه برخی گاز رسانی ها تبلیغات و هیاهو به راه می اندازند که انگاز کاری بزرگ و دور از دست رس به سرانجام رسیده است.
دوستان در شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد ادعا دارند که طبق استاندارد شرکت گاز هزینه هر علمک باید کمتر از شش میلیون تومان باشد و جاهایی که هزینه ای بیش از این دارند باید با روش CNG و LPG گاز رسانی شوند. سوال این جاست که هم وطنانی که در استان‌های به دور از خط لوله اصلی ساکن هستند هزینه علمک آنها چگونه محاسبه می‌شود. غیر از این است که ابتدا از خطوط لوله اصلی تغذیه تعریف می شود و گاز تا نزدیک‌ترین شهر و استان آنها برده می‌شود و بعد از ان شروع به محاسبه هزنیه هر علمک می‌کنند حال انکه به علت عدم توجیه مسئولان تصمیم گیرنده توسط مدیران استانی هزینه هر عملک باید شامل انشعاب از خط لوله اصلی باشد.
این بخشی از حال روز شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد است و انگار هم قرار نیست اتفاقی بیفتد و اقایان به زد و بند برای بقا خود می‌اندیشند و هیچ اراده‌ای برای تغییر دیده نمی‌شود.
از وضعیت کلی استان کهگیلویه و بویراحمد و شاخص‌های آن که بگذریم وضعیتی به مراتب بدتر چه در حوزه کاری و چه در حوزه مدیریتی و نوع استخدام ها و روابطی که وجود دارد در  شرکت گاز شهرستان کهگیلویه حاکم می‌باشد و مدیر انجا سال هاست بر صندلی مدیریت لم داده و با وجود فشار فرماندار فعلی و قبلی برای تغییر ایشان آقای صیدالی با بهانه تراشی تا کنون مجوز این اتفاق را نداده است و همین امر هم سبب اعتراض و نگرانی شده است. حال دلیل اقای صیدالی برای حفظ ایشان چیست بر کسی معلوم نیست هر چند شاید بتوان حدس هایی زد.
کسی از پشت پرده و بده و بستان‌ها خبر ندارد ولی این وسط معلوم نیست تکلیف دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم استفاده از نیروهایی که دولت و ۲۴ خرداد را قبول ندارند چه می‌شود و چه کسی باید پاسخگو باشد.


کد مطلب: 116603

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/116603/رتبه-پایین-شرکت-گاز-کهگیلویه-بویراحمد-کشور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1