کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهریان و معضلات ساکنان آن

21 تير 1394 ساعت 8:30



دهیار روستای مهریان با اشاره به برخی مهمترین چالش های فراروی این روستا ،گفت: تجمع آبهای سطحی و آبگرفتگی معابر جلوی منازل مسکونی بویژه در منطقه پرجمعیت تحقیقات کشاورزی یکی از مشکلات و در عین حال دغدغه های جدی مردم است.



سیروس جهان‌کهن افزود: طرح جامع و مطالعاتی برای هدایت و دفع آبهای سطحی و رفع مشکلات مردم در منطقه تحقیقات مهریان تهیه شده و منتظر تصویب نهایی از سوی کمسیون تطبیق از سوی فرمانداری شهرستان بویراحمد است.

وی بیان کرد: به دلیل رعایت نشدن اصول فنی و مهندسی در احداث جداول دو طرف خیابان ۳۰ متری تحقیقات و قرار گرفتن این جداول بالاتر از منازل مسکونی خطر ورود فاضلاب و نیز آبهای سطحی به سطح معابر و منازل در کوچه ها را دوچندان کرده است.
جهان کهن یکی از اولویت های مهم دهیاری و شورای اسلامی روستای مهریان را ساماندهی ، اصلاح و بازسازی جداول دو طرف خیابان تحقیقات اعلام کرد و افزود: اعتبار مورد نیاز نیز برای این طرح پیش بینی شده است.
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح و همچنین جدول گذاری ۱۲ کوچه تحقیقات مهریان را افزون بر چهار میلیارد ریال ذکر کرد و خواستار همکاری و حمایت مسوولان اجرایی استانی و شهرستان بویراحمد در این راستا شد.
جهان کهن تصریح کرد: از آنجا که یکی از بهترین ، مناسب ترین و امن ترین منطقه در مناطق حاشیه ای مهریان، بلهزار و حتی شهر مادوان نیز مرکز تحقیقات کشاورزی محسوب می شود همکاری و حمایت مسوولان برای ساماندهی و بهبود وضعیت این منطقه پرجمعیت ضروری است.
وی با اشاره به برخی از مهمترین برنامه های عملیاتی و عمرانی دهیاری مهریان در سال جاری ، گفت: جدول گذاری برای دو هزار متر مربع ، زیرسازی و آسفالت خیابان های وکوچه ها با همکاری و مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، متراکم کردن برخی خیابان های با شیب تند و ساماندهی و اجرای طرح پسماند و جمع اوری زباله ها از مهمترین این برنامه ها است.
جهان کهن جمعیت فعلی ساکن مهریان یاسوج را افزون بر هشت هزار نفر دانست و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع کوچه، خیابان و معابر ساماندهی نشده در این منطقه وجود دارد.
وی مزان اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی این میزان کوچه و یابان در منطقه مهریان را افزون بر ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
جهان کهن با انتقاد از تعیین تکلیف نشدن دست کنده های تاریخی مهریان، گفت: این اثر تاریخی نیز دلیل بی مهری و سهل انگاری متولیان امر به جولانگاه معتادان و افراد و افراذل اوباش تبدیل شده است.
وی ابراز داشت: البته این معضل هم اکنون با رسانه ای شدن و دخالت و دستور ویژه فرماندهی نیروی انتظامی تا حدودی پاکسازی و امنیت نیز برقرار شده است.
وی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری چنانچه اعتباری برای خرید و ساماندهی این اثر تاریخی ندارد بیش از این مالک ساختمان مسکونی آن را معطل و سرگردان نکند.
وی از استعلام های مختلف از سوی اداره کل گردشگری استان و شهرستان بویراحمد مبنی بر مجوز این دهیاری برای ایجاد چاه فاضلاب در خیابان جلوی ساختمان این اثر تاریخی خبر داد و گفت: در صورت اعلام رضایت و گرفتن مجوز از مقامات ذیربط، دهیاری مهریان نیز آماده همکاری در این راستا خواهد بود.
وی با اشاره به ساختار ناموزون و ساخت و سازهای غیرمجاز و بروز مشکلات متعدد بهداشتی در روستای مهریان، گفت: دهیاری و اعضای شورای اسلامی نیز نسبت به الحاق این روستا به یاسوج رضایت کامل دارند.
وی یکی از شاخص ها ومکانیسم های لازم برای رفع مشکلات و معضلات در روستاها را همکاری و مشارکت بیش از مردم دانست و گفت: بدون همراهی مردم توسعه پایدار در روستا ممکن نیست.
وضعیت حاشیه نشینی و افزایش خیره کننده جمعیت در اطراف شهر یاسوج مدت ها است به عنوان یکی از چالش های اساسی فراروی مسولان اجرایی استان و شهرستان بویراحمد قرار گرفته است.
روستای هشت هزار نفری مهریان واقع در حاشیه یاسوج در انتظار توسعه امکانات خدمات رفاهی است.



 ---------------------------
حمید جهان
--------------------------


کد مطلب: 114889

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/114889/مهریان-معضلات-ساکنان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1