کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اصلاح طلبان کهگیلویه و گزینه های موجود

13 تير 1394 ساعت 20:05


سید وحید موسویtaghavi
 
دکتر محمدرضا عارف تاکنون چندبار تاکید کرده است که از میانه روها در انتخابات مجلس حمایت می کند. (همان استراتژی موفقی که برای انتخابات ریاست جمهوری برگزیدند.)
وی در دیماه ۹۳ در این خصوص گفته بود : «بعد از اجماع با اصلاح‌طلبان به دنبال بحث ائتلاف با اصولگرایان معتدل هستیم. معتقدم می‌توانیم بخشی از لیست‌هایمان مشترک باشد و اگر در مجلس افراد مشترک داشته باشیم، این افراد می‌توانند پایه و محور تفاهم و همدلی باشند که این مسئله در پیشبرد برنامه‌های مجلس و پیشرفت کشور موثر است.»
رهبران اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ دارای محبوبیت خوبی هستند ولی متاسفانه بنا به شرایط موجود، امکان عبور کاندیداهای ایدآل و محبوب اصلاح طلبان از فیلترهای موجود ناچیز است.
بنظر می آید اصلاحطلبان کهگیلویه درصورت عدم اجماع روی گزینه ی شناخته شده و محبوب، باید ایده آل گرایی را کنار گذارند و از همین الان برای شرایطی که احتمالا امکان حضور نیروی حداکثری خودشان را کسب نکنند هم برنامه ریزی داشته باشند و احیانا شخصی میانه‌روتر از اصلاحات یا اصولگرایی روشنفکر را انتخاب نمایند تا جامعه را از وضعیت نامطلوب کنونی رهایی بخشند.
بی شک دوری از افراط و تقویت خط میانه دارای آثار مثبت فراوانی برای جامعه و همچنین گامی مثبت در جهت نیل به آرمانهای اصلاح طلبیست.
حال این سوال پیش می آید که اگر نامزدهای شاخص و رای آور اصلاحطلب در کهگیلویه رد صلاحیت شوند کدام یک از نامزدهای مستقل یا معتدل اصولگرا یا اصلاح طلب میانه رو گزینه مناسب تری برای اصلاح طلبان است؟
در صورت ائتلاف با فردی مستقل یا اصولگرای اعتدالی، چنین گزینه ای باید بتواند علاوه بر پتانسیل رای آوری بالا در حوزه ی فکری مربوط به خود، دارای سطح فکر ممتاز و وجاهت علمی و وزانت شخصیتی کافی برای جلب آرای قابل توجهی از اصلاح طلبان را هم داشته باشد.
در خصوص گزینه ی اصلاح طلب معتدل شاید بهترین گزینه ی قابل عرضه در عرصه ی انتخابات آقای دکتر چمن بودند که متاسفانه با اتمام مهلت استعفا از مسئولیتها، مشخص شد ایشان به دلایل مختلف تمایلی به حضور در میدان رقابت ندارند. از آنجایی که در پایگاه اصلاح طلبان تاکنون هیچ دود سفیدی هم در خصوص اجماع بر روی گزینه ای از اصلاح طلبان معتدل و دارای شهرت و محبوبیت عمومی و امکان عبور از فیلترهای نظارتی برنخاسته است لذا فعلا از اظهار نظر در این خصوص اجتناب می نماییم.
اما از میان نامزدهای دارای تفکرات مستقل و نیز اصولگرایان اعتدالی، به نظر می آید در بین گزینه های موجود، آقای «دکتر سید مصطفی تقوی» بهترین گزینه برای اصلاح طلبان (در صورت عدم دستیابی به گزینه ی قابل اجماع همه ی اصلاح طلبان ) است: چراکه هم از یک خانواده روحانی است که به اقشار سنتی‌ اطمینان خاطر می‌دهد و هم چهره ای آشنا و محترم برای صاحبنطران سیاسی و اجتماعی و روشنفکران دانشگاهی به حساب می آیند.
دکتر تقوی تحصیلاتش را در رشته علوم سیاسی و در پرآوازه ترین مراجع علمی کشور در دانشگاه های شهید بهشتی و تهران گذرانده و در همین دانشگاهها هم تدریس دارند. پژوهش های زیادی در حوزه تاریخ و تحولات سیاسی معاصر ایران داشته و شش کتاب و بیش از صد مقاله در این زمینه در معتبرترین نشریات علمی به چاپ رسانده است. ایشان که یک تئوریسین شناخته شده در در حوزه ی تاریخ سیاسی هستند، به عنوان چهره ی مطرح رسانه ای شناخته می شود به گونه ای که در تمامی شبکه های سراسری درون مرزی و برون مرزی صداو سیمای جمهوری اسلامی به عنوان کارشناس ارشد تاریخ سیاسی حضور فعال داشته است.
با اینکه ایشان یک اصلاح طلب نیستند ولی از منظر کسانی که شناختی کافی روی ایشان دارند، از توازن سیاسی و فکری، اعتدال در رفتار و مواضع و نیز میانه‌روی در عمل برخوردارند به طوری که درصورت حضور ایشان در صحنه ی انتخابات، قطعا گروههای افراطی و تند رو اولین مخالفان ایشان خواهند بود.
با توجه به چالشهای کنونی و آتی کشور و دولت در زمینه ی سیاست خارجی، که به احتمال قریب به یقین، بزرگترین عرصه ی چالش برای دولت اعتدال در سالهای آینده و دولت دوازدهم نیز هست، فرستادن یک فرد شناخته شده و سخنور با تحصلات دکترای علوم سیاسی و حضور ایشان در کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی، کمک بزرگی به دولت و جریان اعتدال برای حمایت از ادامه همین روش منطقی در سیاست خارجی کشور خواهد بود.
با شناختی که از دکتر تقوی وجود دارد، وی در خصوص سیاست خارجی مخالف اعمال تند روی و معتقد به سیاست‌های مدبرانه است که باعث می شود علاوه بر حفظ منافع ملی، بتوانیم از گزند توطئه های کنونی بین الملل در امان مانده و از این چالش بزرگ سربلند بیرون بیایم.
همینقدر که چنین افرادی در مجلس، شان و شخصیت مردم و این نهاد مهم را حفظ کند واز گفتن هرمطلبی خودداری کنند، از نظر من پیروزی بزرگی برای جامعه ی ما بدست آمده است.
تقوی به خط میانه سیاست ایران و افکار عمل‌گرایانه و روشنفکری انقلابی وابسته است و می‌تواند با هر دو طرف گروههای سیاسی کار کند و بعنوان فردی موجه و وزین، مورد احترام هردو طیف سیاسی کشور باشد.
هم مشورت اصلاح‌طلبان معتدل را بشنود و هم نظر و نیاز اصولگراها را بپرسد و محاسبه کند. دست کم اینکه در هیاهوهای پایداری ها شرکت نخواهد داشت. او هم با نهادهای اصولگرا رابطه دارد و هم می تواند احترام گروه های اصلاح‌طلب را جلب کند.
۲۰ سال فعالیت در معتبرترین نهادهای علمی ایران می تواند به هر سیاستمدار ایرانی قدرت اندیشگی و سیاست ورزی و تصمیم سازی شایسته ای دهد تا به فرایند توسعه ایران کمک کند.
او در گذشته، بارها نشان داد که در سخنرانی؛ ماهر، در بیان فوق العاده و شخصیتی معقول و نکته سنج دارد. هم روحانی زاده است و به اقشار سنتی‌ اطمینان خاطر می‌دهد و هم آشنایی او با افکار معاصر برای اقشار مدرن‌ و روشنفکران و دانشگاهیان جذاب است.
این عناصر در جلب رای موثرند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. علاوه بر آن ایشان از سرمایه ی اجتماعی آمیراحمد تقوی برخوردار است .
آشکار است که ایده آل ما اصلاح طلبان در یک شرایط عادی، دکتر تقوی نیست اما اگر واقعگرایی را جای ایده آل های حداکثری بگذاریم او یکی از مهمترین کسانی است می تواند بیش از سایرگزینه های غیراصلاح طلب به ما نزدیک باشد.
بنابر این بهتر است تا دیر نشده از همین الان در محاسباتمان روی ائتلاف با یک گزینه ی معتدل و رای آور دیگر هم مطالعه و برنامه ریزی کنیم تا در صورت ایجاد شرایط نامساعد برای اصلاح طلبان، هم از ورود تندروها به مجلس و ایجاد مزاحمت برای دولت اعتدال جلوگیری کنیم و هم در صورتی که به هر دلیل نیروی صددرصدی ما امکان حضور نیافت، تا حدودی قابل قبول و منطقی، به بخش قابل توجهی از خواسته هایمان دست پیدا کنیم.


کد مطلب: 113678

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/113678/اصلاح-طلبان-کهگیلویه-گزینه-های-موجود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1