کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استاندار سلام

7 تير 1394 ساعت 0:12


کریم خردمند
در تصمیمی از طرف شورای اداری استانداری کهگیلویه و بویراحمد روزهای پنج شنبه هر هفته بنا بر چند دلیل از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی و هماهنگ‌سازی کار دستگاه ها با تهران تعطیل اعلام شد و در جبران آن از کارمندان خواسته شد که در روزهای شنبه تا سه شنبه هر روز از ساعت ۶:۴۵ دقیقه تا ۱۵:۴۵ دقیقه در محل کار خود حاضر باشند. این تصمیم هرچند نشان از تلاش و امید بیشتر برای رسیدن به قله های موفقیت و پیشرفت کشور دارد اما با چالش هایی نیز روبرو است. در این نگارش مسائل مربوط به این مصوبه رو بررسی خواهیم کرد. امیدوارم استاندار عزیز، DSC_04177زحمتکش و توانای استانم با دقت مطالب رو مطالعه فرموده و تصمیمی بهتر گرفته شود. قبل از آن لازم است از تصمیم معقول و بجای دولت در عدم تغییر ساعات کاری در ماه مبارک رمضان تشکر کنیم.
۱- افزایش مصرف انرژی به ویژه برق:
به طور قطع در اثر اجرای این مصوبه نه تنها مصرف انرژی کمتر نخواهد شد بلکه افزایش مصرف انرژی و به ویژه مصرف برق را خواهیم داشت. چرا که کارمندان ادارات در مقررات قبل ساعت ۲:۱۵ دقیقه به خانه های خود مراجعه می کردند و در این زمان مصرف برق و به ویژه کولرها در ادارات به حداقل می رسید. ولی در اجرای این مصوبه همزمان هر کارمند هم در منزل شخصی خودش (برای خانواده) و هم در اداره مربوطه (برای خودش) از برق مصرف خواهد کرد که اتفاقا پیک مصرفی برق در تابستان خواهد بود.
به عبارت ساده تر یعنی در هر روز به ازای میانگین دو کارمند در هر واحد اداری (اتاق)، قریب یک و نیم ساعت برق مصرفی بیشتری خواهیم داشت.
۲- عدم تطابق کار ادارات با بانکها:
طبق مصوبه جدید بانکها در همان تایم کاری خود فعالیت خواهند کرد. با توجه به ارتباط اکثر ادارات با امور بانکی نظیر واریزی های لازم ، عملا هر ارباب رجوع وقتی نتواند کار بانکی خود را انجام دهد کار خود را به روز بعد موکول می کند.
۳- خستگی و کسلی کارمند بعد از اذان ظهر:
در مقررات قبلی با توجه به میزان فعالیت کارمند و نیز تحلیل انرژی بدن، فرد کم کم توان جسمی خود را از دست داده و در نتیجه به مرور کارمند کسل، بی حوصله شده و حتی از نظر روحی توان پاسخگویی مناسبی نخواهد داشت. این موضوع که به کاهش گلوکز بدن (منبع انرژی) مربوط می شود فرد را مستعد پرخاشگری نیز می کند. قطعا در مراجعات عادی خود به ادارات ، با چهره بشاش و سرحال کارمندان در ابتدای روز و چهره خسته و درهم آنها در پایان وقت اداری مواجه شده اید.
چنانچه گفته شود که حضور کارمند فقط بخاطر پاسخگویی به ارباب رجوع نیست و کارمند وظایف دیگری هم دارد، باید در پاسخ گفت که در این صورت بنا به دلایل ذکر شده بازده و بهره وری کارمند در حالت خوش بینانه کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود.
۴- عدم مراجعه ارباب رجوع برای انجام کار اداری:
تجربه کار در ادارات این واقعیت را نشان داده که ارباب رجوع تا حدود اذان ظهر به ادارات مراجعه و پس از آن کاهش چشمگیری در مراجعات دیده می شود. که شاید از مهمترین دلایل این کاهش مراجعه بتوان به مرخصی ساعتی کارمند در این زمانها، خستگی ارباب رجوع، بستن درب بانکها در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه و ... اشاره کرد.
۵- افزایش ناراحتی های گوارشی و سوء هاضمه:
صرف نظر از اینکه اکنون در ماه مبارک رمضان ملزم به اجرای فرامین الهی هستیم اما مطالب موارد زیر به ماههای دیگر اشاره بیشتری دارد. که چند مطلب را ذکر می کنیم:
الف- با توجه به اینکه در این طرح که الگویی از مراکز ستادی تهران است و به وعده غذایی ناهار توجه نشده لذا خالی بودن معده و به تناسب آن افزایش اسید معده در مدت زمان طولانی بدون شک باعث ناراحتی های گوارشی به ویژه افزایش احتمال ابتلا به زخم معده و زخم دوازدهه خواهد شد. از طرف دیگر در فرهنگ غذایی ما ایرانیان، بهای کمی به صبحانه داده می شود و حال در نظر بگیرید که یک کارمند بدون صرف صبحانه و یا بدون یک صبحانه کامل در محل کار خود حاضر شود.
ب- موضوع دیگر در این خصوص این است که وقتی قرار است کارمندی در ساعت ۶:۴۵ دقیقه در محل کار خود حاضر باشد پس صبحانه خود را باید حداقل در ساعت ۶ صبح میل نماید و باید بدانیم که از نظر فیزیولوژی بدن در این حالت اشتهایی به خوردن نشان نمی دهد.
پ- روی آوردن کارمند برای فرار از احساس گرسنگی و ضعف به مصرف زیاد چای، بسکویت ، کلوچه و ... است که از نظر ارزش غذایی، نه تنها نمی توانند جایگزین خوبی باشند بلکه به مرور زمان باعث تشدید سوء هاضمه خواهند شد.
۶- از بین رفتن نشاط و شادمانی در خانواده و کاهش صله رحم:
از کارمندی که ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه از اداره خارج و در صورت داشتن خودرو شخصی حدود ساعت ۱۶:۳۰ به منزل خود می رسد انتظار محبت و خوشرویی داشتن با اهل خانواده، پسندیده نیست. تصور کنید در طول اجرای این مصوبه، هیچ کارمندی با خانواده خود روی یک سفره نخواهد نشست.
کارمند در این حالت پس از مراجعه به منزل و صرف ناهار (مقصود در این ماه مبارک نیست) با کمی استراحت و خواب ، به شب می رسد. در شب هم به دلیل اینکه صبح زود باید به محل کار برگردد ناچار است از منزل خارج نشود و آیا از چنین شخصی می توان انتظار داشت که در طول هفته، به دیدار اقوام، آشنایان و دوستان خانوادگی خود برود؟
ادامه این روند که انگار کارمند روی دور تند قرار گرفته در نهایت به فرسودگی کارمند منجر خواهد شد و امیدواریم به درجه ای نرسد که صدای خانواده ای اینگونه نواخته شود که : (( زندگی فقط کار نیس.))
یکی از راهکار پیشنهادی :
الف- با توجه به اینکه هر کارمند در ماه سه روز حق مرخصی دارد لذا می توان ساعات کاری در ایام هفته را مانند سابق در نظر گرفت و تعطیلی پنج شنبه را به حساب مرخصی کارمند فرض کرد.

 
*دانشجوی دکتری فیزیولوژی، فرهنگی و مدرس دانشگاه


کد مطلب: 112679

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/112679/استاندار-سلام

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1