کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تیم مدیریتی کهگیلویه و بویراحمد قدرتمند نیست

2 تير 1394 ساعت 20:17


اشاره:
عین الله گرجی پور  در طول ۳۳ سال سابقه خدمت خود همیشه مدیر بوده است مدیرکل شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد به مدت ۹ سال، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک شیلات، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه، معاونت امور دام اداره کل جهاد کشاورزی و ... از جمله مسئولیت‌های گرجی  پور می‌باشد.  او چند صباحی است از کار دولتی بازنشسته شده اند ولی همچنان ارتباطات مردمی‌خود را حفظ کرده اند و اینک به اتکای همین ارتباطات می‌گوید: اگر انتخابات آینده مجلس استانی شود در انتخابات نامزد خواهد شد. گرجی پور چهره فعال سیاسی نیست البته  سیاسی به معنای وابستگی به جریانات و گروه‌های سیاسی و گر نه خود می‌گوید که در تمام سال‌های عمر درگیر سیاست و مردم  بوده است. با گرجی پور راجع به استانی شدن انتخابات مجلس و هم چنین حضورش در صحنه انتخابات گفت‌وگویی انجام دادیم که ماحصل این گفت و گو تقدیم خوانندگان می‌گردد.
gorje

جناب آقای گرجی پور شما چندی پیش اعلام کردید که قصد حضور در صحنه انتخابات را دارید و این حضور را منوط به استانی شدن انتخابات دانستید چه اتفاقی در استانی شدن می‌افتد که در شکل شهرستانی وجود ندارد و همین موضوع هم شما را ترغیب به حضور می‌نماید؟
در دو دهه اخیر خواص درگیر در سیاست و آنهم مخصوصاً در استان‌های عشیره‌ای و قبیله‌ای چون کهگیلویه و بویراحمد شرایط را به گونه ای  بار آورده اند که زمینه فقط برای حضور خودشان و یا  عناصر وابسته شان  در عرصه سیاسی مهیا گردد. متاسفانه چون ما حزب نداریم و چهارچوب خاص سیاسی هم وجود ندارد نیروهای زبده نمی‌توانند عرض اندام کنند و صحنه سیاسی به مکانی برای امتیاز دهی و بده و بستان تبدیل شده است و انحصار طلبان سیاست  حتی اجازه نمی‌دهند که این وضعیت نقد شود و هر کسی ورود نماید متهم می‌شود به بی سوادی و سهم خواهی. به واسطه این وضعیت معتقدم استانی شدن انتخابات اتفاق خوبی است و خروجی مثبت آن بیشتر از عوارض منفی اش خواهد بود و بستر برای حضور افراد توانمند در عرصه انتخابات فراهم می‌گردد و زمینه انتخاب مناسب و شایسته برای مردم کهگیلویه و بویراحمد همچون  مردم شهرهای بزرگ مهیاتر می‌گردد.
چه تضمینی وجود دارد که افت‌های انتخابات شهرستانی در استانی هم تکرار نشود؟
تضمین صد در صد وجود ندارد اما شک نداشته باشید که در دراز مدت این طرح به نفع مردم می‌باشد. در شکل فعلی انتخابات هر دوره ما شاهد تشدید   حساسیت ها و نگاه‌های قومی‌در انتخابات هستیم و سیاسیون برای چند رای بیشتر با احساسات و باورهای مردم بازی می‌کنند. این یک واقعیت است که اگر انتخابات استانی شود مردم به این باور می‌رسند که دنبال عناصری باشند  که سابقه و کارنامه ی خوبی دارند. در انتخابات استانی مردم قدرت انتخاب بیشتری دارند. در استانی شدن حضور در خانه‌های مردم و فاتحه خوانی رفتن تحت اشعاع قرار می‌گیرد و حجم فعالیت ها و گستره کار به گونه ای است که فرصت کار برای خواص فرصت طلب و این گونه رفتارها نیست . اعتقادم بر این است و به ان پایبندم که مردم خواسته‌هایی دارند که بواسطه جو انتخابات فراموش می‌شوند چون نمایندگان با شعار‌های غیر واقعی جلو می‌آیند   و به جای کارهای توسعه ای و  زیربنایی قول و قرارمدیریتی و اعطای پست به طرفدارانشان می‌دهند. در حالی که ایجاد اشتغال و ایجاد فرصت‌های اقتصادی و  بسیاری دیگر از وعده ها  در عمل از توان نمایندگان خارج هستند.
به نظر شما چرا در این مقطع جریان اصولگرا در مجلس دنبال تصویب این طرح است ایا این قضیه با رد صلاحیت احتمالی نیروهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس مرتبط است؟
بنده سخنگوی هیچ جریانی نیستم  و از نیت کسی در این باره خبر ندارم. با این وجود و با هر هدف سیاسی که ممکن است در پشت این طرح باشد بنده اعتقاد م این است که چنین طرحی برای رشد و توسعه استان و کشور مفید است و در استانی چون کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند مانع از بروز رفتارهای قوم گرایانه و طایفه محوری گردد.
به نظر شما اگر انتخابات استانی شود سه نماینده فعلی استان در مجلس شانس پیروزی دارند؟

پیش بینی خاصی نمی‌شود کرد البته تضمینی هم برای موفقیت این سه وجود ندارد تغییرات انچنان غیر قابل پیش بینی و وسیع خواهد بود که شرایط فعلی   زیر و رو خواهد شد. انتخابات استانی میدان افراد ملی و بزرگ است و فرد باید پیشینه ی سنگینی داشته باشد تا از ان خوان به سلامت بگذرد.
 
تحلیل‌تان نسبت به عملکرد این سه نماینده چیست؟
منهای یک نفر یا دو نفر در طول تاریخ نمایندگی مجلس در استان مابقی کسانی بودند که همه کارشان دامن زدن و صرفا تکیه بر مسائل باندی و گروهی و در مواردی قومی‌بوده است و در این دوره هم کار خاصی ندیدم که متفاوت از گذشته باشد هر کسی در طی این سال ها باند و گروه خودش را آورده و استفاده کردند. من سهم خواهی در مدیریت نمایندگان را محکوم می‌کنم. نمایندگان اگر خواستار پیشرفت استانند باید مدیرانی را انتخاب کنند که دارای توانمندی و قدرت ریسک پذیری  و شناخت همه جانبه نسبت به مسائل داخلی و بین اللملی باشند.
عین الله گرجی پور با تابلوی سیاسی احزاب خواهد آمد یا مستقل؟
بنده ولو اگر کمترین موفقیت را بدست بیاورم به عنوان یک فرد مستقل صرفا بر شناختی که از مردم و مردم از من دارند  در صحنه حاضر می‌شوم واعتقادم بر این است که مردم  خود بهترین و شایسته ترین را انتخاب می‌کنند بنده ترجیح می‌دهم مستقل در صحنه حاضر شوم هر چند اگر گروه‌ها و جریان ها  حمایت کنند تناقضی نمی‌بینم.
گفته می‌شود نمایندگان استان در مجلس در کارهای اجرایی دخالت دارند و در عزل و نصب ها اعمال نفوذ می‌کنند چقدر این موضوع را تایید می‌کنید و این دخالت ها  را ناشی از چه می‌دانید؟
صد در صد تایید می‌کنم. سهم خواهی و دخالت نمایندگان موضوعی نیست که بتوان انرا انکار کرد  و بسیار اضح و مبرهن است بنده همیشه  تقسیم مدیریت بین نمایندگان را به تقسیم غنایم جنگی تشبیه کرده ام.
و علت  این دخالت و انفعال استانداران هم روشن است استانداران به عنوان بالاترین مقام در یک  استان و نماینده دولت در استان ها  خود تحت چینش و نفوذ  نمایندگان می‌باشند و اتفاقا این موضوع یعنی هماهنگی با نمایندگان در معرفی استانداران موضوعی است که خود آقای رحمانی فضلی هم بر ان تاکید داشتند   و بالتبع هم استاندارانی که این گونه انتخاب می‌شوند بدون هماهنگی با نمایندگان هیچ کاری انجام نمی‌دهد  و این در حالی است که گفته می‌شود قوا مستقل هستند و نمایندگان وظیفه شان نظارت است.  مشابه این وضعیت و حتی حادتر در کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود  البته در گذشته استانداران قدری در استان بوده اند که به ندرت به نمایندگان اجازه دخالت درکارشان را می‌دادند ولی من در مدیریت و عملکرد آقای خادمی‌چنین اراده ای را نمی‌بینم و همین مسئله از ایراداتی است که بر استاندار بومی‌وارد است.
یک ایراد دیگر که منتقدین بر کلیت کار مدیریتی در استان وارد می‌دانند و در این دوره  از مدیران بیشتر انتقاد می‌کنند بحث قومی‌عمل کردن استاندار، نمایندگان و مدیران می‌باشد شما نظرتان راجع به موضوع چیست؟
اصلا هویت وجودی ما قومی‌است  و در قران و روایات بر این موضوع تاکید شده است. قومیت  فی نفسه موضوع بدی نیست اما سوءاستفاده از ان گناه نابخشودنی است و ان گونه که اشاره کردم برخی برای حفظ  جایگاه و سمت  خود عمدا ان را  مستمسک قرار می‌دهند و به تشدید ان کمک می‌کنند. قومیت جزیی از شناسنامه ی ماست و خود بنده علاقه زیاد به نسب شناسی دارم و معمولا  این مسائل را پیگیری  می‌کنم و بسیار در این مسائل کنجکاو هستم ولی دلیلی نمی‌بینم   گروه ها و باندهای سیاسی از ان سوء استفاده کنند و سیاسیون   سمت و سوی مردم  را به سمت مسائل عشیره ای سوق دهند. همین  ساختار قومیتی در استان سبب شده است   کسانی که یک دوره نماینده می‌شود فرصت زمینه سازی برای تکرار موفقیت خود را داشته باشند ولی استانی شدن انتخابات بخش زیادی از این فرصت را از انها سلب خواهد کرد.
 لابد شما می‌خواهید ادعا بکنید که در طول دوران مدیریتتان قومی‌عمل نکرده‌اید؟
ادعای صد در صد دارم که در ۳۳ سال خدمتم کار قومی‌نکرده ام و هیچ کدام از اقوامم حتی یک نفر را به کار نگرفتم و همیشه هم نگاهم  استانی و ملی بوده است. از این بابت احساس آرامش می‌کنم و در محضر خدا می‌گویم اگر کاری برای مردم نکرده ام ولی خیانت هم  نکردم. در طول دوران خدمتم هیچ چیزی به اندازه انجام کار مردم و گره از مشکلات انها گشودن به بنده لذت نمی‌داد و احساس می‌کنم ارامشی هم بالاتر از این برای یک مدیر وجود ندارد
تحلیل تان از مدیریت فعلی استان کهگیلویه و بویراحمد و بویژه عملکرد آقای استاندار چیست؟
با صراحت می‌گویم تیم مدیریتی استان  تیم قدرتمندی نیست و هیچ دورنمای روشنی هم در این زمینه دیده نمی‌شود . در دو سال گذشته حضور این تیم هیچ اتفاق مثبتی در هیچ حوزه ای ما ندیدیم و انگار استان و مدیریت کلان ان به روزمرگی و تعارفات و توجیه ناتوانمندی ها عادت کرده است. البته در این میان نباید از حضور  برخی نیروهای انگشت شمار مدیر  قدر و توانمند در این مجموعه چشم پوشی کرد. از ان طرف هم باید اشاره کنم چه نیروهای خوب و لایقی که بواسطه بدسلیقگی ها دیده نشدند و از ظرفیت انان استفاده نشد
از لحاظ سیاسی موضع تان چیست یعنی خود را به کدام یک از دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی نزدیک می‌بینید؟
تغییرات و اتفاقات سیاسی را به یک اصطلاح تعبیر می‌کنم  و ان این که فعالان سیاسی  هر روز یورد عوض می‌کنند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند و در همه  ستادها فعال هستند. باندهای سیاسی ما هیچ ماهیتی ندارند پس به نظر شما به عنوان یک ادم منصف می‌شود در مورد این جریان ها قضاوت کرد.
اگر شما توانستید موضع مدیران و وکلای فعلی  را مشخص کنید که تابع چه جریان سیاسی هستند بنده هم موضعم را  اعلام می‌کنم در حالی که انها برای تثبیت خود مدام از این گروه به آن گروه می‌پرند. این صحبت ها به این معنا نیست که بنده کلیت کار سیاسی و حزبی را بی ارزش تلقی می‌کنم بلکه منظورم بی ثباتی در افراد و موضع جریان هاست. شما ملاحظه می‌فرمایید احزاب قارچ گونه ظهور می‌کنند و بعد از دو سه سال فعالیت دیگر اثر و خبری از انها دیده و شنیده نمی‌شود و این بزرگترین آفت سیاسی برای جامعه ما محسوب می‌شود در چنین وضعیتی واقعا بنده از عضویت و یا تعلق خاطر به این گروه‌ها اکراه دارم.
سوال پایانی آیا عین الله گرجی پور در انتخابات دهم مجلس قطعی ثبت نام خواهد کرد؟
اگر استانی باشد صد در صد شرکت می‌کنم. بنده خود را دلسوخته انقلاب، مردم و رهبری می‌دانم و اهل تظاهر و شعار دادن نیستم که در رسانه ها یک چیز بگویم و بعد در تهران و پشت پرده حرف دیگری بزنم  و امتیاز شخصی بگیرم. در صورت تصویب طرح استانی انتخابات مجلس عزم جدی دارم که به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت نمایم.
 


کد مطلب: 112091

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/112091/تیم-مدیریتی-کهگیلویه-بویراحمد-قدرتمند-نیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1