کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شیک‌ترین مغازه‌های یاسوج، قلیان‌ فروشی‌ هاست!

12 خرداد 1394 ساعت 6:49


رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت مصرف دخانیات را در پارک‌ها و اماکن عمومی این استان، تکان دهنده توصیف کرد و گفت: دیدن صحنه‌ای که کودک ۹ ساله‌ی یاسوجی از مادر خود قلیان گرفت، بسیار تلخ و رنج‌آور است.
سید رشید غفاری اظهار داشت: بر اساس یک بازدیدی که شخصاً در یکی از پارک‌های مرکز استان داشته‌ام، از مجموع ۵۰ خانواده مستقر در این مکان، ۳۸ خانواده در حال مصرف قلیان و سایر دخانیات بودند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان، با طرح این سؤال که ما با سرنوشت خود و اعضای خانواده‌ی چه می‌کنیم، افزود: پیشنهاد می‌کنم که به پارک‌های شهر یاسوج بروید و ببینید که کمتر خانواده‌ای بدون دخانیات، اوقات خود را در این مکان‌های زیبای پایتخت طبیعت سر می‌کنند!
دیدن برخی صحنه ها در پایتخت طبیعت ایران، بسیار تلخ و رنج‌آور است
غفاری با بیان اینکه در برخی خانواده‌ها، قبح مصرف دخانیات، به غلط شکسته شد، ادامه داد: دیدن صحنه‌ای که کودک ۹ ساله از مادر خود قلیان گرفت، بسیار تلخ و رنج‌آور است.
این مسئول اضافه کرد: در مشاهدات ما در پارک‌های شهر یاسوج، در برخی موارد دو جوان کنار هم نشسته بودند و دو قلیان هم در میان آنان روشن بود و این وضعیت بسیار عجیب است.
غفاری در ادامه به برخی از زمینه‌های رشد مصرف دخانیات در استان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر دقت کنیم شیک‌ترین مغازه‌های مرکز استان ما مربوط به همین مراکز فروش قلیان است که باید پرسید که چه کسی قرار است تذکر دهد و جلوی این وضعیت را بگیرد.
این مسئول حوزه‌ی بهداشت، با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در استان ماست، تصریح کرد: مصرف دخانیات که خود یکی از عوامل مرگ و میر محسوب می‌شود، در بروز این بیماری‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند.
رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هزینه‌های درمان بیماران سرطانی سرسام‌آور است، تأکید کرد: علاوه بر نقش دخانیات در بروز بیماری‌ها و سرطان‌های مرگبار، هزینه‌های مالی این مواد هم برای دولت و هم برای مصرف‌کنندگان بسیار بالا و تأمل‌برانگیز است.
قلیان های امروزی خطرناک تر از قلیان های قدیمی اند
غفاری مخاطرات و مضرات قلیان را در سالهای اخیر بیشتر دانست و اذعان داشت: حقیقت این است که در گذشته در قلیان‌ها از تنباکوی خالص و محصول مستقیم زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شد اما اکنون می‌بینیم فروشندگان برای افزایش فروش خود، مواد اعتیادآور و خطرناکی را با آنها ترکیب می‌کنند.
وی افزود: بسیاری از محصولات دخانی، در خود کشورهای فروشنده، توزیع و فروخته نمی‌شود و این موضوع عمق فاجعه‌ی مصیبت‌بار فروش و توزیع دخانیات در کشور و استان ما را دوچندان می‌کند.
آمار مصرف دخانیات در استان، تکان دهنده است!
غفاری آمار مصرف دخانیات در کهگیلویه و بویراحمد را تکان‌دهنده توصیف کرد و اذعان داشت: در حالیکه وضعیت استعمال دخانیات در استان ما بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد اما متأسفانه اقدام خاصی برای جلوگیری از این روند هشداردهنده و خطرناک صورت نمی‌گیرد.
رئیس مرکز بهداشت استان در پایان خواستار اجرای برنامه‌های جدی‌تر فرهنگی و نظارتی از سوی مسئولان و نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی، سازمان گردشگری، ائمه‌ی جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها، فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش شد.
قلیان7


کد مطلب: 108529

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/108529/شیک-ترین-مغازه-های-یاسوج-قلیان-فروشی-هاست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1