کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی استان چه خبر است!؟

15 تير 1394 ساعت 18:22


مخاطب کبنانیوز
از آنجائیکه فلسفه تاسیس دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی در کشور، کمک به رشد آموزش و تربیت جامعه ایرانی به لحاظ اخلاق، علم و کاربردی شدن علوم بوده و هست واین رسالت بسیار خطیر و مسئولانه می‌باشد.
اما آنچه که در این دست دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ما می‌گذرد نشان دهنده آنست که متولیان و هیات موسسان این نهادهای آموزشی این دانشگاه‌ها را صرفا مکانی برای جمع آوری مطامع و دکان بازارخود پنداشتند ودر این راستا بدون داشتن هیچ گونه نظارتی از طرف متولیان امور بی‌محابا جولان می‌دهند.
در این مجال به ذکر گوشه‎ای از بداخلاقی های موجود در این دست دانشگاه ها می پردازیم امید است متولیان امور شفاف سازی کنند و هر چه سریعتر پاسخگوی مردم فهیم استان کهگیلویه و بویراحمد، استادان و مدرسان مدعو در این دانشگاه‌ها باشند:
۱-دانشگاه آزاد ... میزان حق‌اازحمه یک دکترای تخصصی مدعو را درهر ساعت تدریس در مقطع کارشناسی در دو ترم گذشته ساعتی ۹هزارتومان وبرای کارشناسی ارشد ۷ هزار تومان محاسبه و بعد از دو ترم انتظار پرداخت کرده اند و اکنون هم به استادان حق التدریس اعلام کردند نرخ ساعت کمتر از گذشته شده است (ظاهرا با ۲ هزار تومان کاهش در هر ساعت) اگر بااین نرخ علاقمند به کار هستید برای شما ساعت تدریس منظور میکنیم  وگرنه محترمانه  تدریس بی تدریس. تعیین نرخ ساعت تدریس بر عهده کدام نهاد است و چه کسی ناظر است؟
۲- در بعضی از دانشگاه‌های علمی کاربردی مدرسان این دانشگاه تا چند هفته از کلاس درس که می گذرد توفیق زیارت دانشجویانشان را ندارند و چند جلسه ایی هم که سر کله دانشجویان عزیز پیدا می شود زود هنگام بار هجرت می بندند و ناپدید می شوند تا روز امتحان که خیلی از این دانشجویان مدرسانشان را هرگز ندیده و نخواهند دید زیرا اگر بر وفق مراد رییس هیات موسس عمل نکنند عذرشان را برای تدریس در ترمهای بعد می خواهند. جدیدا لیست هایی را بعضی از این دانشگاه ها در این ترم و ترم های گذشته تعبیه کردند ودر اختیار مدیران کلاس ها گذاشتند که در انتهای ترم میزان حضور استادان را مشخص می‌سازد. تا آنجایی که مطلع هستیم در برخی از این دانشگاه‌ها بالاترین میزان جلسات حضور را برای استادان وظیفه شناس بین ۱۲ تا ۱۳ جلسه وبرای اکثریت مدرسان را ۹ تا ۱۰ جلسه محاسبه کردند وبه ازای هر جلسه عدم حضور ۲ جلسه از جلسات حضورشان کسر می‌شود ناگفته نماند بعضی از استادان ما در انتهای این ترم با این تفاسیر باید سری به امور مالی این دست دانشگاه‌ها بزنند و بین۱۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان هم جریمه بپردازند.
۳- در دانشگاه آزاد ...که اکنون از انباشت سرمایه‌ای که دانشجویان کارشناسی ارشد به جیب این نهاد آموزشی زدند و خواهند زد بشنوید. هنوز حق الزحمه دو ترم استادان مقطع ارشد را با این حجم پولی که در اختیار دارند پرداخت نکردند و جدیدا طرحی را مطرح کردند که به استادانی که در مقطع ارشد مشغول به تدریس هستند ساعتی ۹ هزار تومان پرداخت نمایند. پولی که از دانشجویان ارشد اخذ می شود و پولی که به یک استاد تخصصی پرداخت می شود را کنار هم بگذارید و فاجعه را ارزیابی کنید. ظاهرا متولیان دانشگاه بلهزار تورم را ۵۰ درصد منفی ارزیابی کردند و شاید هم اینچنین باشد، بهتر است اگر این متولیان در این راستا کار علمی انجام دادند و متناسب با کاهش تورم حق الزحمه را پایین آوردند این پژوهش را در اختیار ملت فهیم استان قرار دهند و با هواپیمای ملخی (استان ما) این پژوهش را به پایتخت ارسال و دراختیار تیم فهیم اقتصادی دولت تدبیر و امید  قرار دهند. بگذریم از انچه که سرگردانی دانشجویان ارشد را در زمینه نداشتن استاد راهنما برای پایان نامه هایشان در این واحد در پی دارد و در فرصتی دیگر به این معضل خواهیم پرداخت.
۴-  چرا باید یک شخص به عنوان رییس هیات موسس یک دانشگاه(علمی کاربردی) با مدرک فوق لیسانس در هر ترم تحصیلی با کسر تمام هزینه‌های مربوط به استاد، دانشگاه، آب، برق و سرویس، همه و همه، آنچه خالصی در جیبش فرو می‌رود بین ۸۰۰ میلیون الی یک میلیاردو صد میلیون تومان می باشد و سالانه نزدیک به دو میلیارد تومان می باشد(مستندات موجود است) ولی حاضر به پرداخت حق الزحمه ناچیز به مدرسانی که بار زحمت بر دوششان هست نیستند ؟ آیا مطلع هستید که این هیات موسسان و کارفرمایان عزیز پول هایشان را در بانکها برای گرفتن تسهیلات کم بهره میلیاردی (۴ درصد) سپرده گذاری می کنند و مدرسان این دانشگاه ها برای ترمی کمتراز ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزارتومان چه سختی هایی را تحمل می کنند؟ چرا باید کارکنان اداری بعضی از این دانشگاه‌ها میزان حقوق دریافتی اشان در ماه کمتر از ۶۰۰ هزار تومان باشد؟ چه نهادی ناظر بر این بی‌عدالتی‌هاست؟ آیا متولیان خود دستی در این کار ندارند؟
دانشگاه‌های علمی کاربردی هیات موسسی (شخصی) چه خدماتی به دانشجویان جز آموزشی که بر دوش همین مدرسان هست به دانشجویان شان ارایه می دهند؟ چند بار این دانشگاه ها حاضر به اجرای برنامه فرهنگی، کرسی‌های آزاد اندیشی در این دانشگاه‌ها شده‌اند؟ کدامین همایش علمی را در این دانشگاهها راه اندازی کردند؟ کدامین پیوند میان و علم و صنعت را مهیا نمودند؟ کدامین نمایشگاه کتاب و مقاله نویسی وفوق برنامه..... را در این دانشگاه ها راه اندازی کرده اند باور کنید ما بخیل نیستیم و از پولدار شدن این بزرگواران نگران نیستیم ولی یادمان باشد تربیت شدگان همین دانشگاه‌ها سکانداران مدیریت فردای این استانند امید است که صلاحیت این موسسان مورد بازنگری اساسی واقع گردد و عذرشان پذیرفته شود و با پولی که از این آشفته بازار ذخیره کردند وارد عرصه ساخت و ساز عمرانی شوند و در آنجا به خدمت خلق بپردازند چرا که هدف وسیله را توجیه می‌کند. بگذریم از گلاویز شدن  بعضی از رییس هیات موسسان این دست دانشگاهها با مدرسان بر سر حق الزحمه.
۵-در انتها از ریاست محترم دانشگاه علمی کاربردی استان و ریاست محترم دانشگاه‌های آزاد ...و... و دیگر دانشگاه‌هایی که اینجانب اطلاعات موثقی از آنها ندارم خواهشمند است هر چه سریعتر به بداخلاقی‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که در واحدها و دانشگاه‌های زیر مجموعه‌اشان اتفاق افتاده است پایان دهند و پاسخگو باشند و میزان حق الزحمه ساعت تدریس، علل کاهش ساعات تدریس، و علل عدم پرداخت به موقع مطالبات مدرسان این دانشگاه‌ها وحقوق ناچیز کارکنان اداری و را جویا و شفاف سازی کنند. و در پایان استدعا داریم ناظران این دانشگاه‌ها را به مدرسان و ملت فهیم استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی نمایند در غیر اینصورت با مستندات انچه که گذشت را در اختیار متولیان در سطوح کشوری قرار خواهیم داد. آنچه که در این مقال خدمت شما مردم فهیم استان نگاشته شد دغدغه اکثریت مدرسان مدعو این دانشگاه ها می باشد.


کد مطلب: 106257

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/106257/دانشگاه-های-آزاد-علمی-کاربردی-استان-خبر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1