کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گچساران وخیم ترین بافت فرسوده در استان را دارد

1 ارديبهشت 1394 ساعت 6:24


حبیبر قلندری و نرگس احمدپور
جلسه هم اندیشی طرح ساماندهی خیابان بلادیان با حضور شهردار، اعضای شورای شهر، مهندس امینی، مشاور طرح و جمعی از اعضای نظام مهندسی، نماینده کمیته امور بانوان و اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کبنا نیوز این جلسه در روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح و در سالن آموزش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد. در این جلسه اردلان زینل‌زاده به شرح طرح ساماندهی خیابان بلادیان پرداخت که متن سخنرانی وی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب واحترام
اعیاد شعبانیه را تبریک می‌گویم و آرزوی توفیق برای حضار دارم. بنابر دعوت، قرار برحضور مدعوین بیشتری بود اما عزیزان شرکت کننده از افراد برجسته و صاحبان اندیشه هستند و امید هم اندیشی و اتحاد نظر داریم. با توجه به زمان از دست رفته از فرصت استفاده می‌کنم تا در مورد موضوع بحث نکاتی را ارائه بدهم:
-هدف از برگزاری جلسه توجیه و تبیین بافت فرسوده
بافت فرسوده مهم‌ترین و وخیم‌ترین بافت فرسوده در کهگیلویه و بویر احمد در قیاس با فارس و خوزستان و.. است. مساحت بافت ۱۶۴ هکتار چیزی قریب به ٪۸ مساحت قانونی است و جمعیت قریب به ٪۳۰ را در خود گنجانده که متراکمترین جمعیت است. تراکم سرانه خالص مسکونی ۸ تا ۹ متر و در برخی مناطق ۸۰ تا ۹۰ متر می‌رسد.
نکته بعدی که در بافت فرسوده داریم مورد خیابان بلادیان است بافتهای فرسوده شهری شرایط خاصی دارند.
در کل کشور شاخصه‌ها به گونه‌ای تعریف می‌شوند بر سه شاخصه شناسایی شده است:..
۱-ریزدانگی بدین معنا که بیش از ۵۰ در صد مساحت مسکونی کمتر از ۲۰۰ متر زیربنا باشد.
۲-نفوذ ناپذیری: عرض معابر کمتر از ۶ متر باشد.
۳-استحکام بنا: نیاز به نوسازی و مقاوم سازی باشد.
بافت فرسوده شهرستان گچساران، در سال ۱۳۸۱-۱۳۸۲ در کمیسیون استان اولین واسفبار‌ترین بافت فرسوده شناخته شده است. مضاف بر این دو ویژگی شیب بالا در این بافت فرسوده می‌باشد که وخامت اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند. محله‌های پربالی – لبنان – و انتهای محله سادات، شیب زمین به مراتب کار را وخیم‌تر می‌کند، دسترسی سواره رو و پیاده رو را دچار مشکل می‌کند. همچنین بافت سخت و سنگی زمین – از گذشته تا امروز ساختار ساختمانی بنایی این مناطق بدون پی بوده و در تخریب‌ها متوجه شدیم قالب بنا سنگ و گچ ساده است. در صورت بارندگی و زمین لرزه بافت فرسوده دچار رانش خواهد شد ولغزش و آوار در صورت عدم استحکام پذیری دور از انتظار نیست.
در اینجاست که مشاور طرح سه پیشنهاد دارد:
۱-در بافت شیب دار ۱۳۰۰ واحد جابه جا شود و به محله دیگری جابه جا شود و دولت و شهرداری باید همکاری کنند.
۲-مقاوم سازی برای جاهایی که شیب مناسب ولی ساخت و ساز مقاوم دارند و جوابگو می‌باشد.
۳-نوسازی در بخش دیگر
برنامه جابه جایی از مدت‌ها پیش صورت گرفته، برای جلوگیری از فاجعه انسانی در زلزله، جهت عدم دسترسی برای امدادرسانی موضوع اصلی خیابان بلادیان است.
c. b. dشهر و مرکز تجاری شهر است و کارکردی فرهنگی مذهبی، اجتماعی و کارکرد گذران اوقات فراغت دارند. بازار شهرستان به آن شکلی که باید تغییر نکرده است. در قسمت کارکنان دولت اتفاقات برنامه ریزی شده برای ساختار بازاری شده و یک راسته بازار خوب دارد. امیدواریم با توجه به برنامه‌هایی که در شورای اسلامی شهر وجود دارد، برای محور‌هایی که همکاری شرکت نفت را می‌طلبد، ساختار هلال احمر را به سمت استادیوم قدیمی داشته باشیم. خیابان بلادیان از تقاطع ساعت تا میدان امام مهم‌ترین تقاطع است. باید قطبهای مهم تجاری را تعریف کنیم. ارزش اجتماعی و فرهنگی را نمی‌توانیم بکاهیم اما، کاهش ترافیک امری مهم و انجام شدنی است.
-طرح ایجاد محور پیاده از چهارراه ساعت تا چهارراه صاحب زمان و فرمانداری
اعتقاد من بر این است این مطالعه و این طرح می‌تواند پروژه متحرک باشد. مثلا صدمیلیون هزینه می‌کنیم ارزش افزوده‌اش به مراتب بالا‌تر است. بار‌ها توسط مسئولین، پیشنهاد شده طرحی ارائه کنیم تا شهر گران شود. مخالفان طرح و موافقان نظراتی دادند و در مواجهه اول دریافتیم رویکرد مثبتی است.
۱-مسکن به عنوان کالایی مصرفی در تمام دنیاست، اما در کشور ما کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود. در بحث قیاس ملک در شهرستان ما با استان و شهرهای همجوار همخوانی و رشد ندارد و عدم رشد سرمایه برای مردم عین ضرر است. هرگونه طرح عمران و آبادانی در سطح شهر موجبات ایجاد افزایش ارزش افزوده داشته باشد، تاثیرگذاری بسزایی بر کیفیت اقتصاد و زیبایی شهر خواهد داشت.
عقد این قرارداد در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته، محدوده بازار و خیابان بلادیان مورد مطالعه قرار می‌گیرد که چه کارهایی انجام دهیم؟ جلسات متفاوت داشتیم و پیشنهاداتی در حد ۸۰ تا ۹۰ درصد کار جمع شده است. خروجی جلسات ما جداره سازی و اجرای ستون‌های متصل مثل خیابان طالقانی اهواز انجام شد. صد در صد اعضای حاضر دیدگاه‌شان بر این بود که ایجاد ستون و جداره و تعریف پیاده رو‌ها حداقل ۵ متر به نحوی که تردد پیاده هموار شود مورد تایید است. سازه‌های جداره مستقل دیده شده و مشکلی برای تخریب مغازه‌ها نخواهیم داشت و صاحبانش تخریب و نوسازی کنند.
-بحث پیاده رو سازی
مقاومت‌هایی در کسبه ایجاد شده، هدف اصلی تبیین این مورد است که اجرای این طرح خللی به آمد و شد و تخلیه بار و تردد خودرو برنامه ریزی شده برای مواردخاص وارد نمی‌کند.
این طرح می‌تواند بافت شهری را از این منظر و دید بصری نازیبا را زیبا کند.
فضای سبز در قالب باکس و باغچه با قابلیت امکان تردد سواره که به طور کلی ملتفی نشود. ما برنامه‌هایی داریم و از افرادی که در خدمتشان هستیم استدعا داریم عزیزان نظام مهندسی و کمیته امور بانوان این مورد را تشریح کنند اجرای این طرح می‌تواند در شهر مفید باشد.
-اهالی رادک
انتهای خیابان بلادیان و بیمارستان شهید رجایی به محور آب شیرین و فنی حرفه‌ای وصل است و بار ترافیکی را می‌کاهد.
تاثیر اقتصادی اجرایش بر رادک تاثیر اجتماعی و فرهنگی و تاثیر امنیتی دارد. تسهیل تردد فرهنگ آن محله و وضعیت و ساختار اجتماعی آن محله و وضعیت اقتصادی و قیمت منازل و کاربری زمین تغییر می‌کند. در محله رادک در جداره این محور ایجاد واحدهای تجاری فراهم است. شاید از چارراه تافرمانداری کارکرد تجاری نباشد اما فرهنگ سازی می‌شود وبر نرخ مسکن تاثیر خواهد داشت و موجبات نوسازی خواهد شد.
IMG_8403 IMG_8407 IMG_8408 IMG_8415 IMG_8430 IMG_8445


کد مطلب: 106192

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/106192/گچساران-وخیم-ترین-بافت-فرسوده-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1