کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دانش آموزان پیچاب باشت؛ منتظر روشنایی کلاس ها

22 ارديبهشت 1394 ساعت 8:24


مریم صیادی خبرنگار ایرنا۸۱۶۰۳۹۷۴-۶۴۴۵۲۲۹
دانش آموزان ۱۰روستای منطقه پیچاب در شهرستان باشت در انتظار روشنایی کلاس های درس خود هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ۷۳ دانش آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی روستا های این منطقه محروم در عصر روشنایی و ارتباطات از نعمت دیدن روشنایی محروم هستند.
برای این تعداد دانش آموز محروم تاریکی کلاس های درس و نواختن زنگ مدرسه بصورت سنتی به یک عادت تبدیل شده عادتی که تحمل کردنش برای آنها سخت است.
تعدادی از دانش اموزان این منطقه محروم می گویند: درس خواندن در زمان امتحانات در تاریکی شب برای آنان سخت است.
محمد. ر افزود: من و برادرانم برای مطالعه باید زیر یک چراغ کوچک درس بخوانیم که حتی درست عبارات را نمی بینیم.
وی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نظام مقدس جمهوری اسلامی به روستاها خدمات زیادی ارایه داده است که ما ساکنان روستاهای دوردست همچنان از بسیاری امکانات محروم هستیم.
اهالی این روستاها نبود روشنایی را یکی از مشکلات مهم خود ذکر کردند و گفتند برای برق رسانی به روستاهای این منطقه محروم سالهاست روز شماری می کنیم.
آنان بیان کردند: فرزندانمان هنوز نمی دانند برنامه های تلویزیون چگونه است و برای اوقات فراغت خود با حسرت چشم انتظار دیدن تصاویر تلویزیون هستند.
رییس آموزش و پرورش باشت در این زمینه گفت: ۷۳ دانش آموز در ۱۰ مدرسه مناطق پیچاب در حال تحصیل هستند.
محمود نظری ابراز کرد: مدارس روستاهای مهرزنگون، سرآستانه، چم بکنم، خزیان، ده توت، اشکفت یادگار امام وکنده گوراب بصورت کانکسی هستند.
وی افزود: این کانکس ها در اندازه ۱۵متری هستند.
نظری بیان کرد: آموزش و پرورش برای تحصیل این تعداد دانش آموزان مناطق محروم تمام امکانات و تجهیزات لازم را تاکنون فراهم کرده است.
وی ادامه داد: مهمترین مشکل مدارس این مناطق نبود روشنایی است که این امر مشکلاتی را تاکنون برای دانش آموزان بوجود آورده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمدگفت: در زمینه برق رسانی به منطقه پیچاب شهرستان باشت قبل از سال ۹۳ شبکه گذاری اصلی بطول هشت کیلومتر انجام شده است.
داوود راهزادی گفت: بدلیل سخت گذر بودن و مسافت زیاد احداث شبکه در این منطقه با مشکل مواجه است.
وی بیان کرد: در سال گذشته کارشناسانی از وزارت نیرو برای بررسی مشکل برق این منطقه محروم به پیچاب اعزام شدند.
این تعداد کارشناس معتقد بودند که حراست و نگهدای از شبکه های توزیع برق در این منطقه محروم بدلیل بعد مسافت، اقتصادی نبودن، موقت بودت سکونت گاه ها با مشکل مواجه است.
راهزادی تصریح کرد: ۳۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، متوسط و قوی برق در این منطقه محروم باید احداث شود.
وی تصریح کرد: برای احداث این میزان شبکه به بیش از ۲۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
فرماندار باشت نیز گفت: برای برق رسانی به روستاهای این شهرستان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اقدامات چشم گیری تاکنون صورت گرفته اما به سبب وسعت زیاد منطقه و سخت گذر بودن برخی روستاها و پراکندگی آنان هنوز تعدادی از روستاهای این شهرستان از نعمت برق محروم و چشم انتظار چاره اندیشی مسوولان در این زمینه هستند.
سید موسی حسینی افزود: در صورت ساخت جاده روستایی پیچاب مشکل برق این منطقه محروم برطرف خواهد شد.
وی تصریح کرد: نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در حال تلاش برای رفع مشکل این منطقه محروم است.
وی گفت: بازگشایی این مسیر با استفاده از ماشین آلات راهسازی سنگین و نیمه سنگین اداره راه و شهرسازی در حال اجراست.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ایجاد راه برای منطفه پیچاب را یک فرصت خوب برای مهاجرت معکوس روستاییان و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
غلام رضا تاجگردون افزود: در طول چند دهه گذشته بسیاری از مردم این منطقه به شهر مهاجرت کرده اند و نبود راه باعث شده دانش آموزان پیچاب در بدترین شرایط تحصیلی قرار گیرند.
وی توجه به مناطق مستعد اما محروم نظیر پیچاب را از اولویت های مهم دولت و مجلس دانست و افزود: مسوولان اجرایی برای خروج از بن بست مناطق روستایی کمتر توسعه یافته نظیر پیچاب بیش از پیش تلاش کنند.
منطقه سخت گذر پیچاب در غرب شهرستان باشت قرار دارد. ۲۰۸۲/۱۶۶۲


کد مطلب: 104512

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/104512/دانش-آموزان-پیچاب-باشت-منتظر-روشنایی-کلاس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1