کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کوچ عشایر استان دستخوش تحولات مشکل‌ساز شد

17 ارديبهشت 1394 ساعت 12:01


رئیس امور عشایر گچساران گفت: متأسفانه تغییر و تحولات امسال تقویم کوچ عشایر مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر زحمت‌کش ایجاد کرده است.
قربان کرمی در گفت‌و‌گو با کبنانیوز اظهار کرد: نقش و جایگاه مهم و واقعی عشایر امروزه بر هیچ‌ کس پوشیده و پنهان نیست.karami
وی با بیان اینکه جامعه عشایر یکی از بازیگران اصلی تولید‌کننده مایحتاج و نیازمندی‌های جامعه است، افزود: توجه ویژه به نیازمندی‌های عشایر و فراهم کردن شرایطی برای کاهش مشکلات و موانع پیش روی عشایر گام مهمی در حمایت از این قشر زحمتکش در نتیجه افزایش تولیدات عشایری و رونق اقتصادی جامعه است.
رئیس اداره امور عشایر گچساران در ادامه با اشاره به شرایط کوچ عشایر در این شهرستان بیان کرد:  هر ساله با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه، تاریخ دقیق کوچ عشایر در شورای کوچ استان مشخص می‌شود.
کرمی ادامه داد: متأسفانه امسال تقویم کوچ عشایر دستخوش تحول و تغییراتی شد که این تغییرات مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر زحمتکش ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط مطرح شده لازم و ضروری است تا مسئولان مربوطه هرگونه تغییر احتمالی در زمان کوچ را قانونمند و برابر جلسه‌ای رسمی مشخص نمایند خاطرنشان کرد: در این صورت و عملی شدن این پیشنهاد عشایر دچار سردرگمی و بلاتکلیفی نمی‌شوند.
رئیس اداره امور عشایر گچساران شرایط سخت ایل‌راه‌ها را یکی از عوامل مهم تلفات جانی و مالی برای عشایر این شهرستان عنوان کرد و گفت: شرایط سخت ایل‌راه‌ها و نبود فضای مناسب برای کوچ عشایر سبب تلفات زیاد جانی و مالی برای عشایر شده است.
کرمی یادآور شد: در صورت ادامه روند واگذاری ایل‌راه‌ها ناچارا حمل دام  عشایر به صورت مکانیزه صورت گرفته و این امر سبب کوچ زودتر از موعد مقرر  عشایر می‌شود.
وی با بیان اینکه کوچ زودهنگام عشایر نیز سبب از بین رفتن منابع طبیعی و تخریب مراتع می شود اظهار کرد: با توجه به موارد یادآوری شده پیشنهاد می‌گردد در تاریخ کوچ و تمهیدات قرنطینه‌ای همچنین کنترل کوچ نهایت دقت لحاظ شود.


کد مطلب: 100166

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/100166/کوچ-عشایر-استان-دستخوش-تحولات-مشکل-ساز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1