کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از نماینده مردم گچساران و باشت/گزارش تصویری

22 شهريور 1393 ساعت 9:18


غلامرضا تاجگردونTajgardoun2

یک هفته کار فشرده کمیسیون برای بررسی لایحه تنظیم مقررات مالی دولت یعنی کار یک ماه کمیسیون تلفیق. تقریبا میشه گفت در این چند روز، روزی حداقل ٨ ساعت جلسه مفید و کاری داشتیم. جلساتی که با بحث و کشمکش زیادی روبه رو بود. عمده بحثها موضوعات رابطه مالی دولت بود، برای اینکه تصمیمات ما قانون دائمی می شد و می بایست دقت زیادی می کردیم چون این بحثها تنها اختصاص به این دولت نداره و نباید بگذاریم حقوق ملت و یا حتی حقوق دولتها تضییع شود.

مطالب مطرح شده بیشتر جنبه فنی داشت ولی برخی بحثها روی زندگی اقشاری از جامعه خیلی تاثیر داره. البته بعضی وقتها شاید چیزی تصویب بشه که مثلا من هم قبول نداشته باشم ولی بالاخره رای نماینده است و باید بهش توجه کرد.

دوست دارم چند موضوع که مطرح کردنش شاید بد نباشه رو در این یادداشت به قلم بیاورم و قبل از آن، در این سفر توفیق داشتم با ائمه محترم جمعه استان که در مشهد مقدس حضور داشتند جلسه و دیداری داشته باشم. جلسه خوبی بود و البته امام جمعه محترم گچساران جناب حاج آقا حجازی تشریف نداشتند. ولی به نظرم هر چه از این دیدارها و جلسات باشه خیلی به رشد و توسعه استان کمک میکنه. برام خیلی جالب بود که بیشتر دغدغه این عزیزان مشکلات عمرانی و تولید و اشتغال و البته تا حدودی هم نکات سیاسی بود. من که از این نشست خیلی راضی بودم و امیدوارم این عزیزان هم همینطور و یقین دارم نتیجشم واسه مردم و استان مثبت خواهد بود.

در ادامه چند نکته از لایحه(لایحه تنظیم مقررات مالی دولت)که جمع بندی کردم رو در این یادداشت ذکر میکنم و فکر می کنم که یادآوری و گزارشش مفید باشه:

- این موضوع که قیمت محاسبه آلایندگی نفت رو با قیمت فروش داخلی حساب کنن (و نه کارمزدی) رو تونستیم دائمی کنیم تا حق مناطق نفت خیز بیش از این تضییع نشه.

- از جمله مشکلات طرحهای عمرانی این هست که ادارات، آخر سال مالی که میشه تقلا میکنن به هر روشی پول رو خرج کنن و به خزانه برنگردونن. با تصمیمی که گرفتیم گفتیم عجله نکنید پولها برنمیگرده، مربوط به طرحه و با آرامش خرج کنید و تلف نکنید. اونایی که دستشون تو کاره میدونن این یعنی چی. یعنی جلوگیری از یک فساد تاریخی و واقعی کردن خرج بیت المال...

- این قانون رو دائمی کردیم که در طرحهای آبیاری برای کشاورزان تا حداکثر ٨٥ درصد پول طرحها رو دولت بده و کشاورز برای کانالهای فرعی و طرحهای آبی-خاکی ١٥ درصد بپردازد تا کمکی به کشاورزان عزیزمون بشه.

- موضوع پیشنهاد خودم در بودجه ٩٣ مبنی بر اخذ یک درصد ارزش افزوده برای درمان روستاییان و شهرهای کوچک که درمانشون مجانی بشه رو دائمی کردیم تا اینکه این خدمت خوب، سالهای بعد بدون پول نمونه و مردم عزیز اذیت نشند. یعنی اینکه کار رو یکسره کردیم که برگشتی نباشه و این موضوع قطعیت پیدا کنه.

- وقت خرید گندم که میشه همیشه یه سردرگمی هست. تصمیم گرفتیم بانک مرکزی به اشخاص غیردولتی که متقاضی هستن خط اعتباری بده تا گندم مردم رو بخره و کشاورز معطل نشه. مثلا اگه سیلوی یاسوج و کارخونه آرد گچساران هم خواست خط اعتباری بگیره و گندم رو بخره بعد طرفش دولت باشه.

- تصویب و دائمی کردیم که اگر استانها بخصوص استانهای توسعه نیافته مازاد درآمد داشته باشن صد درصدش برای خودشون باشه.

- یکی از کارهای مهم این بود که بحث یکی شدن صندوقهای خدمات درمانی و تامین اجتماعی رو به هم نزدیک کنیم. اول گفتیم ٦ درصد حق بیمه روستاییان و افراد نیازمند رو کاملا دولت بپردازه و روستاییان خدمات کامل بگیرند و نرخ خدمات درمانی هم ٧ درصد بشه تا صندوق این دو گروه به هم نزدیک بشند. شاید الان زیاد مشهود نباشه ولی مردم و بالاخص کارمندان دولت چند سال دیگه مزه این مصوبه رو خواهند چشید.

-دائمی کردیم که هیچ آسیب دیده ناشی از تصادف که به بیمارستان اعزام میشه، نباید یک ریال بپردازه و بیمارستان نباید طلب پول کنه و درمان رو معطل کنه، پولش از بیمه ها گرفته شده و به بیمارستانها پرداخت میشه.

- اختیارات بسیار خوبی برای امور اجرایی به استانها دادیم که فعالیت استانها رو بالا میبره که به تفصیل بعدا در اینباره توضحیاتی رو ارائه خواهم کرد.

- یک پیشنهاد بسیار خوب برای اداره امور در اجرای کار دادم که خوشبختانه نیز تصویب شد. چون نمیدونم دولت و صحن چی میگن و اگه الان بگم فضاسازی میشه، لذا فعلاً مطرحش نمی کنم تا انشالله در صحن بهتر بتونیم نتیجه بگیریم. میدونم اثرش خیلی مثبته ولی بحث چالشی جدیدی خواهد بود...

- دهها موضوع دیگه تصویب شد که هم تخصصی و فنیه و هم شاید در این یادداشت حوصله بر باشه...

آخر جلسه، طبق جلسات سنتی با کشمکش و ناراحتی و نگرانی برخی دوستان تموم شد ولی این نگرانیها هم مزه کار فشرده هست و برای امثال بنده تجربه ای به تجربه دیگرم اضافه شد که  این نوع لوایح رو در جمع متخصصین مجلس چگونه بتونیم عبور بدیم. عمده اظهار نظرات ما در کنار دانش قبلی، نتیجه حضور و پیگیری اموراته که قطعا هر چقدر بیشتر حضور داشته باشیم بهتر نظر می دیم.

این یادداشت رو تمام می کنم و ان شالله اگر عمری بود باز هم به موکلینم گزارش کار خواهم داد، چونکه وظیفه دارم گزارشهای کاری ام رو به استحضار موکلینم برسانم تا در جریان کارها و فعالیتهای نماینده شون باشند. به امید دیاری آبادتر. ان شاالله.

Tajgardoun (1) Tajgardoun (2) Tajgardoun (3) Tajgardoun (5) Tajgardoun (6) Tajgardoun (7) Tajgardoun (8) Tajgardoun (9)  Tajgardoun (11)


کد مطلب: 63078

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/63078/2/یادداشتی-نماینده-مردم-گچساران-باشت-گزارش-تصویری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1