کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا کسی که به ولایت فقیه نامه نگاری می کند باید به مجلس برود؟

24 تير 1393 ساعت 22:04


aa-(25)
سرپرست و جمعی از اعضای دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان در آستانه 26 تیرماه سالروز تاسیس تشکیل شورای نگهبان با امام جمعه گچساران دیدار کردند.

در این دیدار ابتدار حبیب اله نعمتی دیل سرپرست هیئت نظارت گچساران در سخنانی به فلسفه وجودی شورای نگهبان پرداخت و گزارشی از عملکرد کلی این شورا به خاضرین داد.

در این دیدار حجه الاسلام حجازی ضمن آرزوی موفقیت برای شورای نگهبان بر اهمیت این نهاد برای نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد.

حجازی افزود: شورای نگهبان به دلیل ماهیت وجودی آن، از همان ابتدا مورد اتهامات و فحاشی ضد انقلاب قرار گرفت که با حمایت های امام و رهبری و حضور همیشگی مردم این توطئه ها خنثی می شد.

امام جمعه گچساران اوج حماسه شورای نگهبان را برخورد با فتنه مجلس ششم دانست و گفت: آیا کسی که به ماهیت نظام یعنی ولایت فقیه نامه نگاری می کند باید تایید شود و به مجلس برود؟

................................................

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گچساران با اشاره به دیدار هیئت‌های نظارت کشور با مقام معظم رهبری در سال 92 گفت: سخنان ایشان در این دیدار، مدال افتخار و مهر تأییدی بر حسن امانتداری شورای نگهبان بود.

حبیب‌الله نعمتی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و مطبوعات این شهرستان با تبریک 26 تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان برگرفته از متن قانون اساسی و انقلاب بوده و با توجه به جایگاه قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران، این نهاد نیز از جایگاه و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گچساران یادآور شد: اگر در جوامع، مردم به قانون احترام بگذارند، قانون‌گرا و قانون‌مند باشند، آسایش، آرامش و امنیت روی خوش به مردم نشان خواهد داد.
برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای جدید دفتر نظارت و بازرسی انتخابات
نعمتی افزود: شورای نگهبان یکی از ارکان مهم این نظام بوده که از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: این نهاد گرچه در ابتدای تأسیس با نامهربانی‌ها و موانعی روبرو بود اما هم‌اکنون و با گذشت 35 سال از تأسیس، به عنوان یک نهاد مقتدر، توانمند و اثرگذار به وظایف خود عمل می‌کند.
این مسئول ادامه داد: این اقتدار حاصل نمی‌شد و نشده مگر با حمایت‌های بی دریغ امام راحل و مقام معظم رهبری و حسن امانتداری که از شاخصه‌های مهم و اصلی این نهاد است.
نعمتی با اشاره به دیدار هیئت‌های نظارت سراسر کشور با مقام معظم رهبری قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 ابراز کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار و در اولین جملات خود فرمودند «سلام بر امانت‌داران امین مردم» که این سخنان رهبری مدال افتخار و مهر تأییدی بر حسن امانتداری شورای نگهبان بود.
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گچساران با بیان این‌که اعضای مرکزی شورای نگهبان 12 عضو هستند، تصریح کرد: این اعضا متشکل از 6 نفر عادل، عالم، عامل و فقیه که همان فقهای شورای نگهبان هستند.
نعمتی با تشریح شکل‌گیری هسته مرکزی شورای نگهبان یادآور شد: برابر اصل 91 قانون اساسی، انتخاب، عزل و نصب فقهای شورای نگهبان از وظایف رهبر بوده که در اوایل انقلاب در اول اسفند ماه سال 58، 6عضو این شورا از سوی امام راحل منصوب شدند و شورای نگهبان به طور رسمی از 26 تیرماه 59 آغاز به‌کار کردند.
وی بیان کرد: مراحل انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان، شرایط و توانمندی‌های عمومی آنها در قوه قضائیه بوده که این توانمندی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت رأی مثبت مجلس، به عنوان حقوقدان در شورای نگهبان آغاز به‌ فعالیت می‌کنند.
نعمتی با اشاره به این‌که شورای نگهبان برابر با اصل 98 قانون اساسی برخی وظایف را بر عهده دارد و نخستین وظیفه‌اش تطبیق مصوبات مجلس با شرع مقدس است، ابراز کرد: آنچه در مجلس تصویب می‌شود باید از نظر شورای نگهبان از نظر شرعیت و قانونیت مورد تصویب قرار گیرد.
وی افزود: اگر مخالفتی با شرع و قانون اساسی نداشت، مصوبات قانونیت پیدا کرده و برای اجرا و ابلاغ به مجلس ارسال می‌شود.
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گچساران تفسیر قانون اساسی را از دیگر وظایف شورای نگهبان عنوان کرد و گفت: هر گاه در بین مسئولان اجرایی نسبت به مواردی از قانون برداشت‌ها متفاوت باشد آنچه مبنا است نظر شورای نگهبان است.
نعمتی تأیید صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را وظیفه سوم شورای نگهبان برشمرد و تصریح کرد: نامزدهای انتخاباتی پس از تأیید توسط شورای نگهبان جهت انتخاب به مردم معرفی می‌شوند.
وی با بیان این‌که شورای نگهبان صلاحیت‌های عمومی و توانمندی‌ها را در نظر می‌گیرد، افزود: صلاحیت و توانمند بودن افراد باید برای شورای نگهبان احراز شود.
نعمتی ابراز کرد: نظارت بر روند انتخابات وظیفه چهارم شورای نگهبان بوده و اعضای این شورا آن‌چیزی که اهمال نظارت می‌کنند قانون و همه مواردی بوده که قانون بر عهده گذاشته است.
وی گفت: اعضای هیئت نظارت در روند انتخابات باید از ابتدا تا انتها نظارت داشته باشند و نتیجه انتخابات هر چه باشد آن زمانی مورد قبول است که از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته باشد.
نعمتی با طرح سئوال برخی افراد مبنی بر این‌که آیا نظارت باید باشد یا خیر، خاطرنشان کرد: هدف و فلسفه نظارت اصلاح امور و جلوگیری از فساد و انحراف بوده و امری لازم و ضروری است.
وی ادامه داد: برای ناظران جدیدی که عضو دفتر نظارت و بازرسی انتخابات می‌شوند دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود و در انتخابات نیز در کنار افراد با سابقه و با تجربه فعالیت می‌کنند.
نعمتی با یادآوری این موضوع که مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات نمی‌توانند عضو حزب و یا گروه و جریان خاصی باشند، تأکید کرد: این مسئولان نباید در جلسات خاصی شرکت کنند و باید حسن بی‌طرفی آنها در همه ابعاد لحاظ و حفظ شود.
aa-(1) aa-(2) aa-(3) aa-(4) aa-(5) aa-(10) aa-(13) aa-(16) aa-(19) aa-(22) aa-(24)  aa-(31) aa-(33) aa-(38)


کد مطلب: 55421

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/55421/2/آیا-کسی-ولایت-فقیه-نامه-نگاری-می-کند-باید-مجلس-برود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1