کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

تجمع پاکبانان شهر دهدشت / پاکبانانی که چهار ماه است حقوق دریافت نکردند/ پیمانکار پاسخ می‌دهد / شهردار دهدشت: در روزهای آینده تصمیم لازم را خواهیم گرفت

16 مهر 1403 ساعت 17:25

کشمکش‌ها و اختلافات فی مابین پیمانکار نظافت شهری با مجموعه شهرداری دهدشت وارد فاز جدیدی شده است. هر دو طرف مدعی کم کاری طرف مقابل و پایبندی و اجرای تعهدات خوداند. در این بین نزدیک به چهار ماه است حقوق و بیمه رفتگران زحمتکش پرداخت نشده تا لکه سیاهی در پرونده کاری هر دو طرف ( پیمانکار شهرداری) به ثبت برسد.


کشمکش‌ها و اختلافات فی مابین پیمانکار نظافت شهری با مجموعه شهرداری دهدشت وارد فاز جدیدی شده است. هر دو طرف مدعی کم کاری طرف مقابل و پایبندی و اجرای تعهدات خوداند. در این بین نزدیک به چهار ماه است حقوق و بیمه رفتگران زحمتکش پرداخت نشده تا لکه سیاهی در پرونده کاری هر دو طرف ( پیمانکار شهرداری) به ثبت برسد.



به گزارش کبنانیوز، دود ناشی از شعله اختلافات پیمانکار با شهرداری از یک سوء شهر را پُر از زباله و از سوی دیگر  دود این اختلافات چشم رفتگران زحمتکش را کور کرده است. تجمع رفتگران دهدشتی در حالی دومین روز خود را پشت سر گذاشت که تاکنون حقوقشان پرداخت نشده و کسی هم پاسخگوی آنان نبوده است.
در گیر و دار ختلافات شهرداری و پیمانکار که هر کدام برای تامین منافع خود وارد این ماجرا شده‌اند منافع رفتگران به کلی فراموش شده و نقش این عزیزان از رفتگری به گروگان تغییر یافته است. گروگان‌هایی که زحمت‌های چهار ماهشان به خاطر کدورت‌ها،سوء تفاهمات و کسب منافع بیشتر هر کدام از طرفین به کلی نادیده و از آنها استفاده‌های ابزاری برای تامین منافع صورت می‌پذیرد.
امروز دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ دومین روز تجمع و خودداری رفتگران از انجام وظیفه و نظافت شهر به صورت مسالمت آمیز، مقابل نقلیه شهرداری دهدشت و در حضور پیمانکار انجام گرفت.



با توجه به ماده ۱۷ قرارداد بین پیمانکار و شهرداری که در اختیار پایگاه خبری کبنا نیوز گذاشته شده است به صراحت مشخص میکند که پیمانکار مکلف است کارگران خود را جهت انجام امور خدماتی به کار گمارد و کلیه هزینه‌ها و حقوق و مزایای آنها را بر اساس قوانین پرداخت کند. همچنین در ماده ۱۸ این قرارداد چنین آمده است: «پیمانکار مکلف است نیروی کارگری مورد نیاز موضوع قرارداد را خود تامین نماید و شهرداری در قبال نیروهای به کار گمارده شده توسط پیمانکار هیچ مسئولیتی ندارد.»



مطابق ماده ۶۴ قرارداد مذکور پیمانکار می‌بایست توانایی پرداخت کلیه هزینه‌های موضوع قرارداد (از جمله حقوق پرسنل خود) را به مدت حداقل سه ماه داشته باشد.
با این حساب مسئول اصلی عدم پرداخت حقوق کارگران تحت هر شرایطی پیمانکار است،زیرا همان گونه که ذکر شد وی باید جدای از اختلافاتی که ممکن است در اجرای قرارداد با شهرداری برایش پیش بیاید حقوق کارکنان خود را پرداخت نماید.
درد دل رفتگران 
درد دل رفتگران بی پناه آنقدر زجرآور و تلخ است که از انتشار فیلم مصاحبه به منظور حفظ شان پاکبانان عزیز خودداری و تنها درد دل ها ی آنان را مکتوب میکنیم.
تجمع رفتگران شهر دهدشت به دلیل عدم دریافت حقوق چهار ماه گذشته‌شان،در دومین روز نیز  ۳ ساعت ادامه داشت. یکی از رفتگران که با دلی پر و اظهار شرمندگی از عدم تامین نیازهای خانواده‌اش با کبنا به گفتگو پرداخته بود چنین گفت: پیمانکار با شهرداری دعوا دارد،ما چرا باید ضرر کنیم؟ مگر حقوق ما چقدر است که باید چهار ماه پرداخت نشود؟ جواب زن و بچه خودمان را چه بدهیم؟ خود شما چهار ماه بدون حقوق چگونه زندگی می‌کنید؟ نان نمی‌خورید؟ یمارستان نمی‌روید؟ پول آب و برق و گازتان را نمی‌دهید؟ برای بچه‌تان دفتر نمی‌خرید؟ ما چه گناهی کرده‌ایم این وسط؟
وی در حالی گفت"من دخترم با دمپایی به مدرسه می‌رود چون پول نداشتم برایش کفش بخرم" که بغض گلویش را گرفته بود.
یکی دیگر از رفتگران گفت: ما به هر کجا مراجعه می‌کنیم کسی پاسخگوی مان نیست،حتی رفتیم دفتر امام جمعه آنجا هم دستمان به جایی نرسید.
رفتگر دیگری از عدم دریافت حقوق در زمانی که شهر بدون پیمانکار بود و شهر با سرپرست اداره میشد سخن گفت و افزود: پیش از اینکه پیمانکار جدید انتخاب شود و شهردار جدید بیاید، ما دو روز برای شهرداری کار کردیم؛۳۰،40 نفر در آن دو روز کار کردند. حقوق آن دو روز را به ما ندادند و گفتند این دو روز را نخواهید. مگر حقوق ما ۱۰۰ میلیون است که آن دو روز را نخواهیم؟ آن دو روز اگر برای عزیزان چیزی نیست برای ما ۵ وعده غذاست،برای ما لباس است،برای ما حل بخش زیادی از مشکلات اقتصادی مان است.
یکی دیگر از رفتگران در حضور پیمانکار بحث اضافه کار تیر ماه را پیش کشید که پرداخت نشد. وی ادامه داد: قانون کار می‌گوید ۸ ساعت کار، ما صبح کار می‌کردیم، عصر هم کار می‌کردیم. به ما گفتند عصر کار کنید در قالب اضافه کار مبلغی را پرداخت می‌کنیم،پرداخت نکردند تکلیف ما چه باید بشود؟
پاسخ پیمانکار 
یزدانجو پیمانکار نظافت شهری در گفتگو با کبنا نیوز راجع به موارد مطرح شده از جمله دلایل عدم پرداخت حقوق و اضافه کار رفتگران گفت:


مطابق ماده ۶۳ قراردادمان با شهرداری که می‌گوید«مسئول خدمات شهری شهرداری موظف است در پایان هر ماه صورت وضعیت کارکرد ماهیانه پیمانکار را بر اساس عملکرد واقعی طبق قرارداد تنظیم و جهت طی مراحل قانونی به امور مالی شهرداری تقدیم کند،کارفرما پس از تطبیق ارقام و تصحیح احتمالی لازم نسبت به تایید آن و دستور پرداخت اقدام می‌نماید»،باید هر ماه صورت وضعیت ما را امضا کنند. پس از گذشت سه ماه در هفته اول مهر صورت وضعیت تیر ماه را با کسر ۲۸۳ میلیون تومان امضا کردند.
می‌گویم این جریمه ۲۸۳ میلیونی بابت چیست؟ می‌گویند کارگر سر کار نبود باید جریمه شوی!!! مگر طبق قانون نباید کتباً به من ابلاغ کنید این موارد را تا من مشکل را برطرف کنم؟ پس از گذشت سه ماه به من نامه‌ای دادند که کارگرانت حضور نداشتند و این مبلغ جریمه شدی. خب مستنداتتان را ارائه کنید تا یا از خودم دفاع کنم یا حداقل اعتراض کنم. نمی‌شود که آقای میم دال بیاید و کلی‌گویی کند که کارگرت یک ساعت زودتر رفت. طبق قانون به من ابلاغ کنید تا اگر کارگری تخلف کرد او را جریمه کنم.
وقتی صورت وضعیت من را امضا نکرده‌اند،وقتی جزئیات کسورات را به من اعلام نمی‌کنند، من چگونه برای کارگران بیمه و حقوق رد کنم؟برای چند روز کارکردشان بیمه رد کنم؟ خب باید بیمه‌اش را مطابق کارکرد روزهای کاریش پرداخت کنم،وقتی هیچ مستندی به من نمی‌دهید من چه کسی را جریمه کنم؟



طبق ماده ۵۷ همین قرارداد «ناظر مقیم اگر عیب و نقصی در کار مشاهده نماید به پیمانکار دستور رفع آن را می‌دهد» خب بیایید بگویید کجا به من دستور رفع دادید؟ کجا اعلام و یا ابلاغ کردید؟
مستنداتتان را بیاورید، گردنمان از مو هم باریک‌تر است.
وی با گلایه از عدم توجه مسئولین شهر به تجمع رفتگران نیز گفت: در این دو روز فقط آقای ایمان داور پناه از شورای شهر آمد و با رفتگران صحبت کرد و قول حل مشکلاتشان را داد، وگرنه هیچ کسی نیامد صدای این گروه را بشنود. مجموعه شهرداری می‌گویند شما باید توانایی پرداخت حقوق سه ماه کارگران را داشته باشید. کاملا درست است. از آنها می‌پرسم من برای هر کارگر چقدر پرداخت کنم؟ وقتی شما می‌گویید کارگر زود رفت،نیامد یا دیر آمد یا هر چیز دیگری،مگر نباید همین را از ساعت کارش کسر کنم و مطابق ساعت واقعی کارکردش به او دستمزد بدهم؟
وقتی شما به من مکتوب نمی‌گویید فلان کارگر غائب بود یا فلان ساعت کم کاری کرد من چگونه برایش فیش حقوقی صادر کنم و حقوقش را پرداخت کنم؟ شما که من را ۲۸۳ میلیون جریمه کردید به خاطر اینکه می‌گویید کارگران  سر موقع نیامدند و کار نکردند، من می‌خواهم همین کارگری که نیامد یا کار نکرد را جریمه کنم،لطفاً مستنداتتان را ارائه کنید تا دستم باز باشد،اگر فردا رفت و مرا شکایت کرد برایش پاسخی داشته باشم.
وی ادامه داد: شهرداری آمد و با کسر ۲۸۳ میلیون از صورت وضعیت من، بدون اینکه آن را امضا کنم مابقی مبلغ قرارداد را به حسابم ریخت. این هم تخلف است. باید کسورات را به من ابلاغ کنند،ظرف ۱۰ روز حق اعتراض دارم.
پس از اینکه مبلغی را به حساب من واریز کردند در تاریخ ۱۲ /۷/ ۱۴۰۳ به شهرداری نامه زدم که آقا بیایید بنشینیم ببینیم مشکل چیست تا آن را حل کنیم. پاسخی ندادند. (متن نامه ها در پیوست خبر موجود است)
آقای مهرداد د در حضور دو نفر به من گفت چون آقای علی م را آوردی داغت میکنم. چنین شخصی واقعا میخواهد مشکلات شهر را حل کند یا در صدد انتقام جویی است؟ 
با سربرگ شهرداری برای من نامه زدند که آبدارچی فلان نهاد را برایش بیمه و حقوق و مزایا پرداخت کن، من زیر بار این کار نرفتم چرا که آبدارچی یک نهاد جزء خدمات شهری نیست. آبدارچی هر نهادی هست همان نهاد براش بیمه رد کند. این تخلف است که از من می‌خواهند.
لازم به ذکر است نامه ذکر شده در اختیار پایگاه خبری کبنا است و  در صورت مطالبه سازمان های بازرسی یا انکار توسط مجموعه شهرداری انتشار آن را حق شهروندان خواهیم دانست.
 واکنش شهردار به اتفاقات رخ داده
خسرو دیدار شهردار دهدشت نیز در گفتگو با کبنانیوز  گفت: وقتی کار به اینجا رسید، قطعاً تصمیم درست و قاطع را خواهیم گرفت. در حال حاضر تصمیم شهرداری بر این شد با توجه به عدم انجام وظایف پیمانکار در جمع آوری زباله های شهر و تعهدات موجود در قرار داد، تمام ظرفیت شهرداری برای جمع آوری زباله های سطح شهر بسیج شود تا خدای ناکرده خللی در نظافت شهر و بهداشت عمومی شهروندان ایجاد نشود.
وی ادامه داد: ان‌‌شاء‌الله در همین دو سه روز طبق قراداد فی مابین تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد، تا بیش از این برای شهروندان عزیز دهدشتی دغدغه و نگرانی ایجاد نشود.
گویا اختلاف میان شهرداری و پیمانکار آنقدر کش‌دار است که دیگر امیدی به اصلاح آن نیست. وضعیت نظافت شهری، تجمع رفتگران و عدم دریافت حقوق شان در کنار بدبینی های موجود بین پیمانکار و مجموعه شهرداری ایجاب میکند هرچه سریع‌تر وضعیت نظافت شهر تعیین تکلیف شود. چرا که شهر بیش از این ظرفیت انباشت زباله را ندارد و ادامه وضعیت فعلی چیزی جز اعلان ناکارآمدی مسئولان شهری و هر کسی که در این ماجرا نقشی دارد نخواهد بود.
کبنانیوز آمادگی درج پاسخ هر کدام از طرفین را دارد.


کد مطلب: 491473

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/491473/2/تجمع-پاکبانان-شهر-دهدشت-پاکبانانی-چهار-ماه-حقوق-دریافت-نکردند-پیمانکار-پاسخ-می-دهد-شهردار-روزهای-آینده-تصمیم-لازم-خواهیم-گرفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1