کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هفته سرنوشت انتخابات گچساران و باشت

5 آذر 1394 ساعت 5:01


بهنام عکاشهIMG_2981
دیدارهای اهالی سیاست و به طور مشخص کاندیداهای انتخاباتی در حوزه های دارای بافت اجتماعی سنتی، به روش های مختلفی انجام می شود.
گاه این دیدارها در قالب دیدار چهره به چهره به صورت حضوری در دفتر کاندیدا یا در خانه اشخاص انجام می شود و برخی اوقات به صورت عمومی به صورت همایش یا مهمانی های انتخاباتی و عزا و عروسی اشخاص متنفذ آن حوزه.
در حوزه گچساران این دیدارها محل بحث اهالی سیاست شده و بویژه تحرکات انتخاباتی نماینده فعلی گچساران و باشت بیش از دیگران ذهن سیاسیون را مشغول کرده است.
برخی دیدارهای چهره به چهره و در خانه ها را در وضعیت فعلی ناکارآمد دانسته و آن را متناسب با انتقادات از تاجگردون نمی دانند. از سوئی تاجگردون به دلیل احتمال حضور در کمیسیون های تلفیق و بودجه در دو ماه پش رو و وقت کم، احتمالا این گزینه را از روی میز بردارد و تا موسم انتخابات به روش دیدارهای جمعی ادامه دهد.
دیدارهای آخر این هفته و تاثیر احتمالی پس از آن بر آرای تاجگردون، به نوعی پاسخ این سوال را خواهد داد که کدام روش برای او مناسب تر خواهد بود؛
سرآب بیز باشت؛ در جوار حرم امامزاده سیدمحمد(ع)/ جمعه ساعت ۱۴
احتمالا کسانی که از باشت گذر کرده و به سمت چرام حرکت کرده اند، اولین چیزی که چشم شان را نوازش می دهد گنبد طلائی است که به نگین باوی شهره است.
رقبای تاجگردون بویژه فولادی، تحرکات سیاسی خود را در باشت متمرکز و حساب ویژه ای باز کرده اند. بیشترین انتقادات از تاجگردون در این منطقه دهان به دهان می شود.
انتقادات بیشتر به فعالیت های دستگاه تاجگردون در باشت بازمی گردد. به گفته مخالفین عملکرد گاها یکسویه مشاورین تاجگردون در این منطقه احتمالا دیدار جمعه را به محلی برای توضیحات تاجگردون در این زمینه بدل کند.
تاجگردون هنوز هیچ پاسخی به تحرکات رقیب اصلی در باشت نداده و دیدار او با اهالی سرآب بیز می تواند اولین و مهم ترین حرکت او باشد و میزان و کیفیت استقبال از تاجگردون در سرآب بیز، می تواند پاسخی فراسیاسی باشد به موج فوق تصور روانی که کمپین فولادی در دو ماه گذشته به راه انداخته و بزرگترین داشته روانی آنان برای مقابله با جو رسانه ای قدرتمندی است که هواداران تاجگردون به راه انداخته اند.
تاجگردون کمپین خود را به تدریج بعد از طوایف ۹ گانه و میرسئی ها و آبدهگاه وارد حوزه باشت خواهد کرد و گنبد طلائی باوی آخرین خاکریز برای ورود به باشت می باشد.
طایفه شادگان- تالار فرهنگیان- جمعه ساعت ۱۹
رفتارشناسی کمپین تاجگردون به وضوح نشان می دهد نگاه انتخاباتی او بیشتر به جبهه رقیب بوده و به نقاط قوت احتمالی آنها حمله می کند.
دیدارهای او در این هفته تماما به این نقاط معطوف شده و  رقبا نیز به برهم زدن تمرکز تاجگردون در این حوزه ها خواهند پرداخت. فشار به لیدرهای تاجگردون، پاره کردن بنرهای تبلیغاتی تاجگردون(با توجه به اینکه در این زمینه هیچ نهاد رسمی تاکنون موضع خود را اعلام نکرده است نمی توان درباره عاملان و آمران این واقعه که پدیده ای تکراری است قضاوتی شفاف داشت) و بولد نمودن انتقادات بزرگواری، زارع و سیدباقر از تاجگردون در فضای مجازی و سایت ها، گوشه ای از فعالیت های ضدتبلیغاتی رقیبای قدرتمند وی می باشد.
افشین پور که علیرغم فشارهای سیاسی، هرچند دیر ولی بالاخره وارد عرصه انتخابات شد، فعالیت بالنسبه خوبی در معرفی و تثبیت خود به عنوان کاندیدا در این حوزه نموده است و به نظر می رسد او اولین گام خود را برداشته است ولی او به خوبی می داند برای جلب آرای جامعه پیچیده گچساران و باشت، سختی هائی به مراتب بیش از فاز معرفی خود به این جامعه خواهد داشت.
هرچند لابی های قدرتمندی به او برای ماندن یا کنارکشیدن فشار می آورند ولی به نظر می رسد او تاکنون با مقاومت در تصمیمش مصر نشان داده است.
کمپین بی سروصدای افشین پور که فعلا تمرکز خود را بر روی اشتغال جوانان آغاز کرده است، هنوز استراتژی بعدی خود را انتخاب و حداقل رونمائی نکرده است.
او که فشارهای زیادی را از سوی پایگاه ویژه آرای خود یعنی برخی بزرگان طایفه شادگان برای کناره گیری تحمل کرده است فردا باید نظاره گر استقبال این طایفه از تاجگردون باشد و میزان و کیفیت استقبال از او بسیاری از گره های ذهنی رای دهندگان را در گچساران و باشت باز می کند.
طوایف ۶ گانه قشقائی-تالار فرهنگیان-پنجشنبه ساعت ۲۰

بنرهای پاره و نامه های نوشته و نانوشته به لیدرهای ترک، از سختی های ۱۰۰ روز آینده برای این دسته از هوادراران تاجگردون حکایت دارد.
شاید حمایت های آخر هفته قشقائی ها از تاجگردون، در تصمیمات احتمالی اصولگرایان تاثیر داشته باشد. هنوز برخی لیدرهای اصولگرایان نسبت به موفقیت روش های کنونی کمپین انتخاباتی فولادی به رهبری رحمانی و علیزاده برای پیروزی بر تاجگردون تردید داشته و در حال بررسی همه گزینه های روی میز هستند.
این احتمالات می تواند از آوردن کاندیدای سایه گرفته تا تغییر پارادایم انتخاباتی اصولگرایان باشد. احتمالاتی که میزان و کیفیت استقبال ترک ها از تاجگردون می تواند دوباره موضوع بحث بزرگان اصولگرا شود.
اولین هفته آذرماه ۱۳۹۴ هفته ای سیاسی برای تاجگردون و آخر هفته ای سرنوشت ساز برای رقبای قدرتمندش است. ۵ و ۶ آذرماه احتمالا در سرنوشت انتخابات نیز موثر باشد. شاید در هفته های منتهی به ثبت نام کاندیداها اتفاقاتی در راه باشد.
اتفاقاتی که در روزهای آینده درباره اش بیشتر خواهید شنید.IMG_7066 IMG_7064 IMG_7061 IMG_7059 IMG_7057


کد مطلب: 141649

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/141649/2/هفته-سرنوشت-انتخابات-گچساران-باشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1