کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاجگردون به توازن رسید

28 مرداد 1394 ساعت 0:33


بهنام عکاشه؛ سردبیر کبنانیوز
درخواست آرش کنارکوهی در کنار ارتباط ویژه با گردانندگان رسانه نوظهور توازن و اهمیت امکان تاثیرش بر آینده رسانه و فرهنگ گچساران و باشت و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد، راقم را بر آن داشت تا در نوشتاری به نقد و بررسی و احیانا ارائه راهکار بپردازم؛
رشد روزافزون غلامرضا تاجگردون در تبدیل به یک چهره سیاسی و جذابیت های رسانه ای او این فرصت را در اختیار مدیران توازن قرار داده است تا راه آسان تری را در انتشار جریده ای مطابق با نیازهای مردم و مخاطبین خود در پیش رو داشته باشد.
اما شماره اول توازن انتظارها را برآورده نکرد و آنگونه که توقع می رفت چشم ها را ننواخت و ذائقه خوانندگان منتظرش را سیر نکرد. اما شماره دوم علیرغم برخی ضعف هایش به لحاظ بصری بسیار بهتر از شماره اول بود و حداقل بنده به عنوان دنبال کننده جدی این نشریه امیدوار شدم که در شماره های آتی تغییرات بیشتر و بهتری را مشاهده کنم.
** توازن در صفحه بندی و ظاهر و گرافیک نسبت به نشریات مکتوب در استان در سطح بالاتری قرار دارد ولی مطمئنا خوانندگانش را به لحاظ بصری راضی نکرده است و انتظار بیشتری می رود که صفحه آرائی و صفحه بندی مطابق با نیاز یک هفته نامه شهرستانی و منطبق با حال و هوای فرهنگی استان باشد.
** سردبیری توازن را، آرش کنارکوهی عهده دارد است. سابقه آرش در همراهی چندساله با کبنانیوز نشان از آن دارد که حساسیت و تعهد زیادی به رسانه خود دارد.
آرش به تازگی مدیر انجمن خبرنگاران گچساران شده، فردی انتقادپذیر است که حتما ایرادات را پذیرفته و به کار می بندد. وسواس تاجگردون در سپردن کارها به معتمدین می تواند نشانه خوبی از تبحر کنارکوهی در این کار باشد.
** توازن باید به دور از مطالب سیاسی محلی و حاشیه ای حرکت کند. کارکردن مطالبی از زهرا زمانی، حاج زارع و بزرگواری حداقل هیچ آسیبی به نشریه نمی رساند که آثار مثبت فرهنگی نیز خواهد داشت.
** در یکی از ستون ها از یوسف باقری رییس خدمات شرکت نفت و گاز گچساران خبری کار شده است. یا در شماره دوم خود یک مطلب از مرحوم خوان پایه و یک مطلب نیز از محمودخان کشکولی کار شده است.
** در بخش ادبیات و فرهنگی؛ از بزرگان استانی این بخش مطالب خوبی منتشر شده است. بطور مثال از حسن بهرامی شاعر استان و یا کاریکاتورهای امین گنجون و عکس های زیبای آرش صدیقی استفاده شده است.
** در بخش اجتماعی؛ نفوذ به لایه های اجتماعی مثل اشاره به گل افروز(مادر گچسارانی ها) حرتی خوب است که موجب رفتن نشریه به خانه های مردم می شود.
** تیم تحریریه شامل خبرنگاران و فعالان سیاسی-اجتماعی جوانی چون داراب بازیار، محبوبه خادمی و امین دهقانی است که این نشان دهنده فرصت تاجگردون به جوانان در این عرصه است.
** در این دو شماره سعی شده مطالب بیشتر تحلیلی باشد و فقط یک ستون به خبر اختصاص داده شده که البته شاید این کار اشتباهی نباشد، چرا که با توجه به وجود سایتهای خبری، انتشار خبر در هفته نامه از بار تازگی آن کاسته خواهد شد.
** کار کردن دو مطلب شبیه هم و با یک محتوا در رابطه با غواصان شهید در شماره اول، البته شاید حساسیت تاجگردون به شهدا و خانواده های آنان و اینکه شماره اول آن می خواسته ثابت کند که به ارزش ها حساسیت زیادی دارد ولی اگر این گونه مطالب در بقیه شماره ها تقسیم می شد می توانست چشم نوازتر باشد. نحوه جای گیری مطالب باید بسته به اهمیت و زمان اخبار بوده ولی این دو شماره بدون توجه به این موضوع بود.
** دیر منتشر شدن آن که بین شماره اول و دوم آن حدود دو تا سه هفته زمان برده است که البته آن را می توان اینگونه توجیه کرد که شروع کار است و...
* انحصار در نویسندگان و چینش احساسی می تواند به موضوعی خطرناک در نشریات تبدیل شود و این موضوع ممکن است باعث خدشه به چهره فرهنگی تاجگردون وارد کند. در این دو شماره هنوز نشانه ای از این نقص دیده نمی شود.
** برخی صاحبان نشریات مکتوب ضمن استقبال از توازن، نگران تبدیل به انحصار رسانه ای مکتوب در شهرستان با توجه به امکان جذب آگهی و قدرت استفاده از برند تاجگردون هستند که یکی از نقاط آسیب برای توازن است.
** بطور کلی آنچه که از ماهیت این هفته نامه بر می آید مطالبی با خمیر مایه آسیب شناسی اجتماعی است. و این را می توان یکی دیگر از تیزهوشی های تاجگردون نسبت به سایر همقطارانش دانست. جایی که بسیاری از رقبایش به دنبال کار سیاسی صرف هستند اما او پتانسیل نفوذ به لایه لایه بخش های مختلف اجتماعی را به درستی درک کرده است.
** احتمالا در یکی دو سال آینده باید منتظر شیفت این منطقه توزیع از استان به کشور بود که با توجه به بلندپروازی های تاجگردون این امر موجب تعجب نخواهد شد.
** تاجگردون همان قدر که محبوب است منتقدینی جدی و بعضا غیرمنصف داشته که احتمالا در آینده ایرادات خود را متوجه این نشریه نیز کنند. مدیرمسئولی تاجگردون در این نشریه نگاه های تیزبینی را به آن دوخته است که وی را ناگزیر به دقت بیشتر در چینش مطالب، تصاویر و عکس ها می کند.
رسانه توازن هر چه باشد به عنوان رسانه ای مهم وارد عرصه مطبوعات شده که جای تبریک دارد. مدیریت تاجگردون در توازن احتمالا و با نزدیکی به انتخابات روزهای پرحرف و حدیثی را برای گردانندگان این نشریه رقم خواهد زد ولی با شناخت نسبی از مدیر و سردببر توازن و تلاش شان برای دوری از حاشیه، احتمالا روزهای خوبی نه در این نزدیکی ها ولی در سال های بعد شاهد خواهیم بود.


کد مطلب: 117145

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/117145/2/تاجگردون-توازن-رسید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1