کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نبی زاده؛ پایان داستان رهبری اصولگرایان گچساران؟

30 خرداد 1394 ساعت 8:20


بهنام عکاشه
توضیح نویسنده: از آقایان احسان و جلال نبی زاده به همراه خانواده محترم نبی زاده و آقایان بهرام تاجگردون و دکتر غلامرضا تاجگردون به همراه خانواده محترم تاجگردون، به خاطر انتشار تصاویری نامتعارف از عزیزان شان عذرخواهی می کنم. درج این گونه تصاویر در این سطح اگر چه ممکن است موجب کدورت گردد ولی لازمه روزنامه نویسی نفوذ به لایه های اینچنینی بوده و قطعا روشنگری در عین احترام به حریم خصوصی خانواده های محترم برای ما اصلی حیاتی و حرفه ای می باشد.
DSC03212 سال ۱۳۸۶ بود و انتخابات مجلس هشتم.
تماسی با جلال نبی زاده گرفته و از او گلایه شد که چرا عکس مرحوم پدرت در ستاد اصولگرایان که آن روزها جعفری نماد آنها بود نصب شده است. کمتر از ده دقیقه طول نکشید تا همه عکس های مرحوم نبی زاده از سطح شهر جمع شدند.
ظاهرا تماس و واکنشی ساده بود ولی اتفاق آن روز، نمادی برای بدون رهبر ماندن جریان قدرتمند اصولگرا تا سال های آینده و امروز شد.
نبی زاده اما فرهمندی بی نظیری داشت که هیچ گاه کمرنگ نشد و تا به امروز ادامه داشته است.
بر خلاف حاج بهرام تاجگردون که در دوره قدرتش تبدیل به کاریزمای چپ ها شد، راست های حکومتی گچساران، ترجیح دادند نبی زاده را بعد از مرگش به اسطوره تبدیل کنند و این ناشی از نیازشان و پر کردن خلاء وجودی یک رهبر در میان شان بود.
هم او بود که در سال ۱۳۷۸ حاج بهرام را برای همیشه از صفحه سیاست گچساران محو نمود و تا ۲۰ سال فرمان اداره شهر را به محافظه کاران داد.
نبی زاده پس از مرگش کاریزما شد. هوادارانش و در واقع لیدرهای جریان اصولگرا برای از هم ناگسیختگی جریان شان نیاز به یک ابرمرد داشتند که بهترین آن نبی زاده بود که به  زعم خویش اخلاق مدار، صاحب نفوذ و بی ریا بود.
البته اصلاح طلبان تلاش او برای بر هم زدن بازی در سال ۱۳۷۸عملی غیراخلاقی می دانستند و همین بود که تاجگردون ها و هیچ یک از هوادارانش در مراسمات فوت او شرکت نکردند.
نبی زاده به رغم تصویری که از او به دست داده و او را فاقد انعطاف و دگم نشان می دهند، سیاستماری چیره دست و اهل معامله بود.
فهم دقیق او در یافتن ضعف تاریخی اصولگرایان گچساران و فعال نمودن جریان قومی قشقائی و قرار دادن آنها در مقابل جریان چپ از طرفی به همراه ایجاد اتحاد بین چپ های مخالف حاج بهرام در سال ۷۸ و یاری گرفتن از آنها برای حذف سیاسی و اداری او بخشی از موفقیت های سیاسی نبی زاده می باشد.
بعد از سال ها ولی بحران رهبری در میان اصولگرایان همچنان ادامه دارد و علیمراد جعفری و سیدقدرت حسینی نیز نخواستند به این رهبری تن دهند و موحد نیز با جدائی از این حوزه تا حدودی شانس خود را از دست داد.
به حاشیه رفتن نیروهای میانه رو(در مطلبی جداگانه این موضوع را واکاوی خواهیم نمود)، تاثیر جریان موسوم به اصولگرای تندرو حسب نیاز امروزی، عدم تطیبق با طبقه متوسط، فقدان استراتژی مناسب برای مقابله با تاجگردون، نبود رسانه اختصاصی و قدرتمند، نفوذ شخصی غلامرضا تاجگردون در برخی منافذ، سرگردانی در انتخاب کاندیدا و یا لااقل معیارهای نامزدهای رقیب تاجگردون و.. تنها بخش هائی از مشکلات این طیف است که به فقدان رهبری میان این جریان بازمی گردد.
اصولگرایان گچسارانی تا پیدا شدن رهبر جدید، چاره ای جز تن دادن به رهبری هدایتخواه یا موحد و به طور کلی سیاسیون غیربومی نخواهند داشت.
تلاش های چندماهه اخیر برای مطرح نمودن چهره های نامبرده بویژه هدایتخواه، اگرچه با واکنش هائی منفی همراه بود ولی نشان داد این رغبت تا حدودی طبیعی و مطابق با نیازها و خلاهای موجود اصولگرائی گچساران است.
در ماه های اخیر نشانه هائی از انتقال قدرت به طیف متمایل به رئیس جمهور سابق را مشاهده می کنیم که ادامه آن تا حدودی به حاشیه رفتن طیف میانه رو می انجامد.
برخی کارشناسان این پدیده را فصلی و ناشی از نیاز موقتی اصولگرایان به مبارزه ای چشم بسته با رقیبی زیرک می دانند.
باید دید رهبری آنها تا زمستان به همین شکل ادامه خواهد یافت یا سکان به دست میانه روهای جریان خواهد افتاد.
هر چه باشد هدف یکی است و آن حذف تاجگردون؛
باید دید رهبران جدید راست، مانند نبی زاده که حاج بهرام را از قدرت بیرون راند موفق به حذف حاج غلام از عرصه سیاست می شوند؟DSC03247 IMG_9883
۱۰۰_۲۰۷۲


کد مطلب: 110657

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/110657/2/نبی-زاده-پایان-داستان-رهبری-اصولگرایان-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1