تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۹۹۹۲۸

سد تنگ سرخ یک فاجعه/آیا هدف نابودی یاسوج است

۳۱
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛خدابخش پناهی کردلاغری

یکی از مخاطبان کبنا نیوز متن زیر را در خصوص سد تنگ سرخ خطاب به رئیس جمهور ایران ارسال کرده است که عیناً منتشر می‌شود.

ریاست محترم جمهوری اسلامی‌ایران جناب آقای دکتر روحانی
سلام علیکم: احترامأ به استحضار می‌رساند سال هاست که قرار است سدی بر روی رودخانه بشار در مشرق شهر یاسوج و در ناحیه تنگ سرخ که از نواحی روستائی شهرستان بویراحمد می‌باشد ساخته شود. دست اندرکاران تصمیم گرفته اند که با این سد آبهای حوزه آبخیز رودخانه بشار را از طریق سد و بخشی را نیز از طریق لوله و قبل از وارد شدن در سد مورد بحث به استان فارس از جمله شهر شیراز منتقل نمایند. لازم به بیان است که رودخانه بشار خود یکی از سرشاخه ای رود کارون می‌باشد. بنا به دلایل و شواهدی که بخشی از آن در زیر آمده است، احداث سد تنگ سرخ می‌تواند  یک فاجعه منطقه ای برای استان کهگیلویه و بویراحمد و یک فاجعه ملی برای جنوب ایران محسوب شود. در صورت احداث این سد، در اندک زمانی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه منطقه سردسیری آن با یک فاجعه زیست محیطی روبرو خواهد شد. این کار موجب مهاجرت آنان به نواحی دیگر و نابودی یک قوم خواهد شد. تقاضا می‌شود برای جلوگیری از خسارات فراوان زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و ... که در صورت ساخت این سد رخ خواهد داد دستور فرمائید از ساخت این سد جلوگیری بعمل آید.

tang sorkh



سد سازی در ایران و بحران های زیست محیطی:
آبخیزها منفجر و نابود می‌شوند تا سدها ساخته شوند. سدهائی که موجب شده است با ارزش ترین تالاب ها نابود و یا تهدید شوند. سدهائی که تعادل طبیعی آب دشت های پائین دست را مختل کرده اند، تعادل طبیعی کوهستان ها یعنی بهترین آبخیزها و سرچشمه رودها را با انفجارهای فاجعه بار برهم زده و فرسایش های آبی را تشدید کرده است. سدهائی که بی مصرف بودن آنها در شرایط خشکسالی ها و نیز در زمان وقوع سیل ها به اثبات رسیده است. سدهائی که تنها کمتر از هفت درصد برق کشور را تأمین می‌کنند(کانون دیده بانان زمین).

در زیر برخی از مطالبی که در مورد ساخت سد تنگ سرخ در رسانه های جمعی طی سال های گذشته  بیان شده است آمده است.

((شنبه ۲۴/۵/ ۱۳۸۸
خبرگزاری (ایسنا)، منطقه فارس، (شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰  کد خبر ۸۸۰۵-۱۰۹۶۲):
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز  از خیزش جدیدی در فعالیت‌های شهرداری شیراز خبرداد،
براساس این گزارش مهندس خیر اندیش روز ۲۲ تیرماه به آغاز مراحل اجرایی ساخت سد تنگ سرخ اشاره و اضافه کرده بود: سد تنگ سرخ پس از پروژه قطار شهری به عنوان بزرگترین پروژه شهر شیراز مطرح است.))

(( ۲۷ /۷/ ۹۰ -  ۱۱- خبرگزاری فارس
شماره: ۱۳۹۰۰۷۲۶۰۰۱۴۹۱ بیست و هفتم مهرماه یکهزار و سیصد و نود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس: عقب‌ماندگی در حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد جبران می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که جایگاه کنونی این استان با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آب کشور در حوزه آب برای رسیدن به توسعه و پیشرفت مناسب نبوده که با همت و توان مضاعف به دنبال برطرف کردن این عقب‌ماندگی هستیم.
ساخت سد تنگ‌سرخ در کجای کار قرار دارد؟
نیکزاد: چنانچه فقط ۵۰ درصد از این سدها احداث شوند اقتصاد استان متحول می‌شود که یکی از مهمترین این ساختگاه‌ها سد تنگ‌سرخ است.
حجم این سد افزون بر ۲۴ میلیون مترمکعب با ۴۰ متر ارتفاع می‌باشد که تا قبل از سفر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به استان تمام آب موجود در این سد مخزنی متعلق به استان فارس بود که با احداث و بهره برداری از این سد در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این استان تحول ایجاد می‌شود و هم اکنون مرحله اول مطالعات این سد تمام شده و مراحل دوم را سپری می‌کند.
از مشخصات بارز این سد این است که تامین آب شرب دراز مدت یاسوج، تامین آب صنعت، گردشگری و هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان در گرو  ساخت این سد است و هزینه سامانه انتقال آب در دراز مدت برای یاسوج و بخش کشاورزی از طریق سد تنگ‌سرخ حدود ۳۳۰ میلیارد ریال(!!!!! )برآورد شده است.
محض اطلاع شما تا قبل از روی کار آمدن دولت نهم کار مطالعه سد تنگ‌ سرخ به شرکت آب منطقه‌ای فارس واگذار شده بود که این شرکت طبق قراردادی که با شرکت آبدان فراز فارس منعقد کرده بود. عملا ساخت سد تنگ‌سرخ هیچ مزایایی برای استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دنبال نداشت و در دور اول سفر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به این استان و اطلاع از این موضوع دستور واگذاری مطالعه سد تنگ سرخ به شرکت آب منطقه‌ای این استان داده شد، همچنین مقرر شده که تنها از طریق سد تنگ‌ سرخ همه ساله حدود ۵۷ میلیون مترمکعب آب شرب استان فارس از طریق این سد تامین شود که حجم تنظیمی، ارتفاع و هزینه بدنه سد تنگ‌سرخ به ترتیب ۱۲۴میلیون متر مکعب، ۴۰ متر و ۲۸۰ میلیارد ریال است.))

((۲۶/ ۹/ ۱۳۹۲ خبرگزاری جمهوری اسلامی‌ایران:
دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست فارس در سفر به شیراز درباره وضعیت سد تنگ سرخ بیان داشت: حق آبه طبعیت تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته و فدا شود زیرا طبیعت، حق آبه خود را خواهد گرفت اما با شرایطی سخت تر و خساراتی فراوان.
سید آهنگ کوثر محقق و استاد دانشگاه در این نشست گفت: ساخت سد تنگ سرخ به لحاظ علمی‌و تاثیراتی که بر ساختار ارتفاعات شیراز می‌گذارد و در نهایت تهدیداتی که برای شیراز در پی دارد، اشتباه است و موجب خشک شدن مهارلو می‌شود.
کوثر با اشاره به ساختارهای زمین شناسی منطقه ای که قرار است سد تنگ سرخ ساخته شود، گفت: سد تنگ سرخ تهدیدی جدی برای شیراز و مردم شیراز خواهد بود.
وی با بیان اینکه سد تنگ سرخ در آینده به نقطه ای برای نشست گل و لای تبدیل می‌شود، گفت:
اگر این سد خاکی بشکند که بواسطه یافته های زمین شناسی در آینده بسیار محتمل است، بخش اعظمی‌از شیراز زیر انبوهی از گل و لای فرو خواهد رفت.
این فعال زیست محیطی با یادآوری اینکه بارها این نکات را به مسئولان تذکر داده است، گفت: غارهای بسیاری در نقطه ای که سد قرار است ساخته شود، وجود دارد که با آّبگیری سد زیر آب می‌رود و تا شهرک بهشتی امتداد خواهد یافت.))

(خبرگزاری جمهوری اسلامی‌ایران کد خبر: ۸۰۹۵۵۵۹۲ (۳۷۱۹۷۰۶) | تاریخ خبر: ۲۶/۰۹/۱۳۹۲ | ساعت: ۱۳:۴۰

۳۱ / ۲ /۹۲ افسانه آنلاین- مجموعه پارس شناسه ۳۳۴۳
*مهندس محمد کاظم کریمی‌صالح معاون طرح و توسعه آب منطقه ای فارس گفت: هم اینک کارگاه های سد تنگ سرخ در شیراز فعال و این طرح با مشارکت مشترک شهرداری شیراز و آب منطقه ای فارس در حال احداث است.
مهندس محمد کاظم کریمی‌صالح، روز گذشته  در بازید از محل اجرای این سد اظهار داشت: هم اکنون مراحل مطالعه و تجهیز کارگاه های این سد به اتمام رسیده و کارگاه احداث سد با توان مناسب در حال اجرای عملیات احداث سد است.
وی بیان کرد: مهار سیلاب، توسعه گردشگری و حفظ محیط زیست از عمده ترین اهداف احداث این سد است و پیش بینی می‌شود که حجم دریاچه این سد با گنجایش ۳۰ میلیون متر مکعب، بتواند بخشی از آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز را تامین کند.
معاون طرح و توسعه آب منطقه ای فارس افزود: با احداث این سد، کاربری رودخانه خشک شیراز تغییر نمی‌کند و این رودخانه همچنان به عنوان مسیل شیراز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی از آب حوضچه آبریز سد تنگ سرخ و پایین دست را به دریاچه مهارلو می‌رساند.
مهندس مسعود پردازی نماینده مجری سد تنگ سرخ هم در این بازدید بیان داشت این طرح با مشارکت شهرداری شیراز و سازمان آب منطقه ای فارس اجرا می‌شود.............. ادامه داد: سد تنگ سرخ با طول تاج ۷۰۰ متر، ارتفاع ۸۵ متر، ۳۰ میلیون متر مکعب گنجایش مخزن و ظرفیت تنظیم ۱۷ میلیون متر مکعب آب، در محور شمال غرب شیراز در حال احداث است.
در پایان این بازدید تفاهم نامه  سد تنگ سرخ شیراز  توسط معاون طرح و توسعه آب منطقه ای فارس قرائت شد که مفاد این قرداد به شرح زیر می‌باشد:
۱-اهداف احداث سد، پیشگیری از بروز سیل در شهر شیراز و پایدار کردن تامین حق آب های باغات قصردشت کلان شهر شیراز می‌باشد. تغییر اهداف و به تبع آن هر گونه بهره برداری از آب سد تنظیمی‌در حوزه صلاحیت و مسولیت وزارت نیرو است و هیچ نهاد دیگری حق مداخله در این خصوص را ندارد.
۲-تامین هزینه های تملک اراضی مخزن، محل اجرای سد و جاده های دسترسی، به عهده شهرداری شیراز است که با هماهنگی فرمانداری شیراز و همکاری اداره کل منابع طبیعی انجام خواهد شد.
۳-مسوولیت مطالعه و اجرای سد به عهده وزارت نیرو  است.
۴-پنجاه درصد هزینه احداث سد به عهده وزارت کشور(شهرداری شیراز) و ۵۰ درصد باقیمانده آن به عهده وزارت نیرو است که پنجاه درصد اول بلافاصله پس از اخذ کد اجرایی مطابق با برنامه درخواستی شرکت سهامی‌آب منطقه ای فارس از طرف وزارت کشور (شهرداری شیراز) پس از شروع کار پرداخت خواهد شد. ملاک پنجاه درصد هزینه تمام شده در پایان عملیات اجرایی سد می‌باشد.
۵-بهره برداری پس از اتمام ساخت سد برعهده وزارت نیرو است و در صورت تعریف هرگونه منافع جنبی، اعم از گردشگری و غیره، هزینه ها و درآمد حاصله به صورت یکسان بین شهرداری شیراز و شرکت سهامی‌آب منطقه ای تقسیم می‌شود( عینأ به نقل از " مجموعه : پارس شناسه: ۳۳۴۳   تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲  افسانه)

((نسیم  خبرگزاری بین المللی پیام کوتاه ۱۳۹۳/ ۷/۲۸
گروه استانی «نسیم» - فارس، پروژه‌ احداث سد روی رود تنگ سرخ شیراز، بیش از یک دهه است که بحث‌ها و حواشی بسیاری را به دنبال دارد.
موافقان بیان می‌کنند که این سد، باعث پرآبی رودخانه خشک  و به تبع آن دریاچه مهارلو می‌شود.
منتقدان: از مشکلات زیست محیطی که منتقدان ساخت این سد بیان می‌کنند، خشکی دریاچه کم‌جان مهارلو – با عمق متوسط ۵۵ سانتی‌متر- در پی جلوگیری از ورود آب رودخانه خشک به این دریاچه که ۳۲ درصد از حجم آب مهارلو را تامین می‌کند؛ در مدت سه سال آبگیری سد است. کارشناسان، پیامد خشکی دریاچه مهارلو را برخاستن ریزگردهای این دریاچه که به دلیل تخلیه فاضلاب‌های صنعتی در آب دریاچه، سمی‌بوده و می‌تواند برای سلامتی مردم مناطق اطراف آن، بسیار مشکل‌زا باشد.
در کنار مشکلات زیست‌محیطی ذکر شده در احداث این سد- که شرح آن در سلسله گزارش‌هایی خواهد آمد- به دلیل اینکه حجم بسیار بالایی از آب در فاصله دو کیلومتری از پنجمین کلان‌شهر ایران ذخیره می‌شود، از نظر پدافند غیرعامل، مشکلات امنیتی بسیاری در صورت احداث این سد، متوجه شهر شیراز است و این نگرانی آنجا افزایش می‌یابد که به گفته ابراهیمی‌کارنامی، رئیس سازمان محیط زیست کشور، "خطر دیگری که ساخت سد تنگ سرخ را تهدید می‌کند وجود دو گسل خطرناک بمو و گسل سبزپوشان است که گسل نخست در فاصله سه کیلومتری و دومی‌در فاصله هفت کیلومتری این سد قرار دارند" است. تنها گسل سبزپوشان سالانه ۱-۶ میلی‌متر حرکت می‌کند که باعث می‌شود مطالعات مهندسی بر روی سد، درست از آب در نیاید( عینأ به نقل از : نسیم  خبرگزاری بین المللی پیام کوتاه ۱۳۹۳/۷/۲۸ گروه :استان‌ها ، فارس – ایران))

((بشار نیوز ۶/ ۸/ ۹۳
تراژدی یاسوج بدون بشار(بشار نیوز  پایگاه خبری تحلیلی ، کد مطلب: ۵۹۲۹  ، تاریخ انتشار :  سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ساعت ۰۱:۴۵):
به قطع و  یقین کمتر کسی در بویراحمد اطلاع دارد که احداث سد تنگ سرخ یعنی خشک شدن بشار و تعطیلی تمام اقتصاد حاشیه این رودخانه و متاسفانه نماینده شریف ..................با توجیه ایجاد شغل برای چند نفر در محل احداث سد، چشم خود را بر واقعیت بسته و شاید هم… در هر حال انتظار عمومی‌از ایشان. چیزی جز این است.
با افراد و کارشناسان زیادی صحبت شده و همگی متفق القول معتقدند شاید در ابتدا حق آبه بشار رعایت شود ولی با پیشرفت خشکسالی در سالهای آینده مافیای آب ترسی ندارد که بشار را به سرنوشت زاینده رود و کارون مبدل کند. ))

((شیراز ۱۴۰۰  به تاریخ ۱۴ /۸/ ۱۳۹۳:
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از نسیم،  غلام‌مهدی حقدل در این گفتگو با اشاره به اینکه آب، بحران امروز است، بیان کرد: شیراز یک کلان‌شهر و نیازمند آب برای شُرب و فضای سبز است و سد هم یکی از منابع آبی ماست. ذخیره آبی سد تنگ سرخ حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و این سد با سدی که یک میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد، خیلی فرق می‌کند اما همین را نباید از دست داد. رئیس شورای شهر شیراز با تأکید بر اینکه نگرانی آیت‌الله ایمانی در باره سد تنگ سرخ کاملا به‌جاست و متخصصین فن باید نگرانی ایشان را رفع کنند، افزود: سدی که می‌خواهد زده شود باید کاملا ایمن باشد و تمام مؤلفه‌های علمی‌را داشته باشد و این حرف درست است. وزارت نیرو به ما اطمینان داده که تمام مسائل ایمنی را رعایت می‌کند و می‌گویند تا به حال هیچ‌یک از سدهایی که ساخته‌ایم دچار مشکلی جدی نشده است!!!!)البته در انتهای این مطلب نمونه هائی از عملکرد سد سازی در سال های اخیر آمده اند که نشان می‌دهد که ادعای فوق را رد می‌کند))
حقدل در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه  مکان احداث سد بر روی قله‌های گچی است  و ممکن است استحکام لازم را نداشته باشد، افزود: ما این گفته را به وزارت نیرو منتقل کرده‌ایم؛ اگر حتی ۱۰ درصد هم سد تنگ سرخ مشکل ایمنی داشته باشد؛ راضی به احداث آن نیستیم و ۱۰۰ درصد مسائل ایمنی باید رعایت شود. عده‌ای با اساس ساخت سد تنگ سرخ مخالف هستند و می‌گویند با احداث این سد، آب کمی‌به دریاچه نمک ریخته می‌شود و ممکن است ریزگرد‌ها به محیط زیست آسیب برسانند. مطالعاتی که دوستان ما انجام داده‌اند نشان می‌دهد این مکان ۳۰ درصد آب دریاچه نمک را تأمین می‌کند))

((مطلب زیر به نقل از خبرگزاری مهر، شناسهٔ خبر: ۲۲۹۴۹۳۳ سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
سد خرسان ۳ حکایتی دیگر از سدهایی است که پشت به کهگیلویه و بویراحمد کرده اند و نه تنها مرهمی‌بر زخم های محرومیت مردم این استان نیستند بلکه نمکی بر زخمهایشان اند و تنها آوارگی و بی خانمانی را برای آنها به ارمغان می‌آورند.
بارش متوسط سالیانه ۵۳۶ میلیمتر باران در کهگیلویه و بویراحمد (با دو ناحیه سردسیری و گرمسیری) به همراه آب برف قله های دنا، تامر، نور، خامی، خائیز، ساورز و حجال موجب ایجاد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی‌در کوهپایه های زاگرس جنوبی شده است.در این میان ۱۸ چشمه دائمی‌و پرآب با تخلیه سالانه ۴۹۵ میلیون متر مکعب آب می‌جوشند و صدها نهر و رودخانه می‌زایند و این رودخانه ها در مسیر پر پیچ و خم خود به هم می‌پیوندند و چهار رود پر آب بشار، مارون، زهره و خیر آباد را بوجود می‌آورند.رودهایی که مادران کارون، مارون، جراحی و هندیجان هستند و دشت های تشنه خوزستان را آب می‌دهند و در آغوش نیلگون خلیج فارس می‌آرامند.
رود بشار یکی از پر آب ترین رود های استان کهگیلویه و بویراحمد است. رودخانه ای که از کوههای شرق یاسوج سرچشمه می‌گیرد، از دل شهر یاسوج می‌گذرد و در مسیر خود با پیوستن به رود خانه “ماربر” ،رود خرسان را تشکل می‌دهد و آنگاه رود بزرگ کارون را می‌آفریند.
کهگیلویه و بویراحمد صاحب خانه ای که از ثروتش محروم است:
با این حال هنوز صاحب خانه از این منبع عظیمش محروم است و مردم این استان باید تابستان های داغ و سوزان را در کم آبی بگذرانند و تشنه لب بمانند و زمین های کشاورزی آنها هم از بی آبی خشک شود و یا آنقدر از آبهای زیر زمینی برداشت کنند تا دیگر چیزی در زمین باقی نماند.
سهم کم کهگیلویه و بویراحمد از سدهای پایین دست هم بارها صدای مسئولین این استان را بلند کرده است. سدهایی که اگر چه به نام کهگیلویه و بویراحمد اند اما به کام دیگر استانها هستند.
در نشست بررسی سد “خرسان۳″ خبر به زیر آب رفتن ۱۷ روستای  منطقه “سادات محمودی” شهرستان دنا، مسئولین کهگیلویه و بویراحمد را شوکه کرد.
دهستان “سادات محمودی” بزرگترین و در عین حال زیباترین و غنی ترین منطقه به لحاظ وجود آثار باستانی و حاذبه های گردشگری، منابع آبی و طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد محسوب می‌شود که دارای بیش از ۵۰ روستای دارای سکنه است.
با اجرای این سد، روستاهایی همچون”لمای سفلی”، “دزدک بالا و پایین”، “مازه گز، “لمای علیا”، “دره شوره”، “مُنج”، “دشت بز”، “ده پایین”، “دو راه غماشکه”، “سر سور”،”ده شیخ”، “سرتنگ”، “کله گه”،” گل چهرآباد”، “رودشتی”،” سرتل چینگو”، “بیژگن”،”کلات محمودی” و … زیر آب می‌روند.
اجرای این پروژه شهرستان دنا را به دو قسمت تقسیم و بیش از پنج هزار نفر جمعیت را بی‌کاشانه و آواره خواهدکرد.
چگونه است که طرحی با این بزرگی را می‌خواهند در استان کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی کنند ولی تاکنون با مسئولان این استان هیچ‎‌گونه هماهنگی و مشورت نکرده‌اند.
آیا مسئولان مطالعات اجتماعی این طرح را انجام داده‌اند؟ آیا فکری به حال آواره شدن پنج هزار نفر جمعیت این استان کرده‌اند؟ برای اشتغال و سکونت و زمین‌های کشاورزی آنها که قرار است زیر آب برود چاره‌ای اندیشیده‌ شده است؟
مردم این منطقه نباید به سرنوشت مردم شهرستان بهمئی که حدود ۲۰سال است بواسطه ایجاد سدمارون ارتباط آنها با استان کهگیلویه و بویراحمد قطع شده و هر سال مینی‌بوس‌ها در آب غرق می‌شود، گرفتار شوند.
نیک‌اقبالی (معاون هماهنگی امور عمرانی): مسئولان سد برای اجرای سد خرسان۳ از ادارات و دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد استعلامی‌نکردند و این در حالی است که عملیاتی کردن طرح این سد استان را با چالش و مشکلات جدی روبرو خواهدکرد.معاون هماهنگی امو عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با اجرای طرح سد هزینه زیادی بر این استان وارد می‌شود، یادآورشد: مسئولان استان از اجرای این پروژه ملی اطلاعی ندارند.
نیک اقبالی در پاسخ به سخن نماینده حقوقی سدخرسان ۳ مبنی بر اینکه اجرای این پروژه هفت هزار نفر اشتغال‌زایی دارد، اظهار داشت: در اجرای عملیات این سد یک نفر نیرو از کارگران فصلی استان ما بکارگرفته نشده‌است.
وی بیان کرد: باتوجه به اهمیت و ملی بودن این طرح ضروری بود که مطالعات دقیق تر و جامع تری حداقل به لحاظ مباحث اجتماعی و بازدیدهای میدانی انجام می‌شد که این امر مهم در حوزه استان کهگیلویه وبویرحمد بسیار ضعیف بوده است.
خسارت سد خرسان۳ به تاسیسات ۲۳ روستا:
مطالعات اولیه این طرح نیز از سال ۸۶ انجام شده و برخی استعلام ها نیز در این راستا دریافت شده است.
مشاور اجرایی طرح سد خرسان ۳ ،حسن رخشان زاده  افزود: حدود ۲۳ روستا نیز در این منطقه به لحاظ زراعی و کشاورزی و تخریب برخی تاسیسات زیربنایی از جمله جاده دچار خسارت خواهند شد.
وی با اشاره به مشخصات طرح ملی سد خرسان ۳، گفت: حجم مخزن این سد حدود ۱۰هزار و ۱۵۸ میلیون مترمکعب برآورد شده و یکی از بزرگترین و جزو ۱۰ سد بزرگ کشور محسوب می‌شود.
رخشان زاده تصریح کرد: محل اصلی اجرای این سد در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان لردگان است در مجاورت روستای طلائیه واقع شده است.
وی هدف اصلی این سد را تولید انرژی برق آبی معادل یکهزار و ۱۰۶ مگاوات عنوان کرد و گفت: اگر هر خانوار حدود ۴۰۰ مگاوات استفاده کند برای یک شهر ۲۰۰ هزار نفری کافی است.
مشاور طرح خرسان ۳ گفت: تمامی‌اقدامات لازم برای عملیاتی کردن طرح شامل دریافت مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ شورای عالی اقتصاد، مجوز تخصیص آب از سد، استعلامات قانونی از دستگاه های مختلف ذیربط و مجوز اجرای طرح از وزارت نیرو انجام شده است.
رخشان زاده شروع عملیات اجرایی این سد در حوزه استان کهگیلویه وبویراحمد را پنج سال آینده اعلام کرد و افزود: تاکنون برآورد خسارت دقیقی نسبت به تعداد روستاهای غرق شده و یا تاسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی آنها انجام نشده است.
مردمی‌که معیشت خود را از دست می‌دهند: اما این سد نیز همچون سد تنگ سرخ فاقد مطالعات اجتماعی است و سرنوشت مردم محروم این منطقه پس از احداث سد هنوز مشخص نیست.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد(سید موسی خادمی):
.مردم منطقه سادات محمودی این استان که در محدوده سد خرسان ۳ هستند معیشت خود را از دست خواهند داد. .اجرای سد خرسان ۳ کار کارشناسی شده ای نیست و باید تیم کارشناسی در این استان تشکیل شود تا تبعات، مشکلات و معضلات ناشی از احداث این سد را بررسی کنند.
اجرای این سد به راههای ارتباطی، اراضی کشاورزی، مناطق دیدنی و گردشگری و میراث تاریخی استان خسارات جبران ناپذیری را وارد می‌کند.
باید مطالعات اجتماعی سد خرسان ۳ دوباره دیده شود و وزارت نیرو و کمیسیون ۲۱۵ باید تکلیف این سد را که بدون اطلاع از مسئولان استان انجام شده را روشن و بررسی کنند.
زیر ساختهای ۲۶ روستا در این منطقه و ازجمله حدود ۲۰۰ کیلومتر از راههای این استان با احداث سد خرسان ۳ زیر آب می‌روند.
مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم با انتقاد از مسئولان این طرح، گفت: اجرای سدخرسان۳ هیچ منفعتی برای استان جزء آواره‌کردن پنج هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ندارد.
وی تصریح‎کرد: اجرای این طرح را تحقیری برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد می‌دانم.
نماینده مردم اهالی سادات محمودی(علی فتح میرمحمدی) با ابراز گلایه از مسئولان سد، گفت: قرار است با عملیاتی کردن طرح سدخرسان ۳ ، خانه، زمین‌های کشاورزی و تاریخ منطقه سادات محمودی زیر آب ‌رود.
۲۳ روستای شهرستان دنا زیر آب می‌رود که بیش از ۹هزار نفر جمعیت بی خانمان و شغل می‌شوند.
با اجرای این طرح مقبره امامزادگان و قبور شهدای هشت سال جنگ تحمیلی این منطقه هم زیر آب می‌رود.
وی گفت  به عنوان نماینده مردم خواستار توقف این طرح و احترام به حقوق شهروندی هستیم.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در این طرح رعایت نشده‌است، گفت: مگر می‌شود طرحی به این بزرگی انجام بگیرد ولی هزینه، تبعات منفی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی آن در نظر گرفته نشود.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از سدهای کوثر، مارون و چم شیر این چهارمین سدی است که زمین های کهگیلویه و بویراحمد را به زیر آب می‌برد اما به کام دیگر استانهاست.
سدهایی که بدون مطالعات اجتماعی اجرا می‌شوند و منافع و زندگی مردم این استان را قربانی خود می‌کنند و آب به چشم مردمان این دیار می‌آورند تا آبی به دیگران برسانند.))

((روزنامه امید مردم ۲۰ آذر ۱۳۹۳
مطالب تکان دهنده از دست های پشت پرده احداث یک سد در کهگیلویه و بویراحمد:
روزنامه امید مردم در یادداشتی به قلم .... حسینی به ضرورت های ساخت سد برروی رودخانه بشار یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز برخی بی رغبتی ها برای ساخت این سد پرداخته است.
به گزارش بویرنیوز، احداث سد بر روی رودخانه بشار داستانی طولانی دارد. سازمان آب منطقه ای فارس که بر سازمان آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نظارت و کارفرمائی داشت .....محل سد را طوری پیش بینی کرده اند که هر چه ممکن به فارس نزدیک تر باشد. یعنی در قلب منطقه تنگ سرخ بویراحمد که حداقل سه زیان و اشکال اساسی داشت و دارد:
۱ – محل سد در جائی است که عمده سر شاخه های رودخانه به آن وارد نمی‌شود و این نقص بسیار بزرگی است.
۲ – عملاً تمام زمین های زراعتی و بالای ۸۰۰ هکتار از باغ های عالی و پر محصول اکثریت منطقه تنگ سرخ را از بین برده و مردم را مجبور به مهاجرت با سرنوشتی نا معلوم و بی خانمان نموده و خسارات فوق العاده ای وارد می‌آورد.
۳ – به سازه های مختلف عمرانی چون راه ، خطوط برق ، مخابرات و غیره خسارات زیادی وارد می‌آورد.
در این میان مخصوصاً عیب اول بسیار بسیار مهم و کاملاً غیرمنطقی است که بخواهند با هزینه های بسیار بر روی رودخانه ای سد بزنند ولی محل سد را طوری انتخاب نمایند که حداقل بالای ۵۰ درصد سیلابهای آنرا مهار ننمایند.
طرح اصلی مورد نظر آنان بدین قرار است که اولاً با ایجاد سد یا بندی بر روی آب دره  تیز آب  ،
۱- مانع رسیدن آبی از محدوده فارس به خاک کهگیلویه و بویراحمد و سد تنگ سرخ شوند. و آب این دره را مستقیماً به فارس منتقل نمایند.
۲- فاجعه بار تر اینکه آبهای ممتاز و معدنی دو دره فوق العاده زیبای  گردشگری خرم ناز و گردو گنگ  را که در فصل های تابستان و پائیز بالای ۹۰ درصد آب جاری رودخانه بشار را تأمین می‌نمایند با لوله ظاهراً به سد ولی در واقع بصورت غیر مستقیم با چند پیچ و خم به شیراز منتقل نمایند که در آنصورت دو دره بی نظیر گردشگری و آثار طبیعی استان را نابود می‌کند،
بدین ترتیب ابتدا تمام سرشاخه های عمده رودخانه بشار را بصورت مستقل و با لوله یه شیراز منتقل می‌کنند و سپس باقیمانده آبها را نیز در قالب سد تنگ سرخ به شیراز منتقل می‌کنند.
بدیهی است با این طرح فضاحت بار و ظالمانه ، در آینده ای نه چندان دور شهرستانهای دنا و بویراحمد و شهر یاسوج و صدها آبادی و  روستا و شهرک آبریز بشار با مصیبت و فاجعه روبرو خواهند شد. از طرفی کارون بزرگ که همین حالا هم به دلیل سیاست های غلط دچار مشکلات کم آبی است با بحران بیشتری روبرو خواهد شد))و

((۸ /۱ /۹۴ ساعت  ۱۰ و پنجاه و سه،  به نقل از خبرگزاری فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سید موسی خادمی(استاندار کهگیلویه و بویراحمد) صبح امروز در دیدار با نماینده قرارگاه خاتم‌الاوصیاء، با بیان اینکه مشکلات اعتباری یکی از دلایل کندی روند ساخت سد تنگ سرخ است، اظهار کرد: آمادگی این قرارگاه برای مشارکت در ساخت سد تنگ سرخ یاسوج از طریق ساز و کار ماده ۵۶ قانون تنظیم مقررات مالی دولت در اجرای سد تنگ سرخ با استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیری می‌شود.
خادمی‌گفت: سد تنگ سرخ آب شرب و کشاورزی مردم شهرهای یاسوج و شیراز را تأمین می‌کند که نیاز است هرچه سریع‌تر این سد احداث شود تا مشکلات ناشی از کمبود آب در سال کاهش یابد))

نتیجه گیری نهائی:
از اظهارات محدودی که در بالا آمده است مشخص می‌شود که:
۱-احداث سد تنگ سرخ  برای تآمین آب شهر شیراز و تأمین آب باغات قصرالدشت و ..... است. گویا باغات قصر الدشت از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و باغات آن خونشان رنگین تر است؟ !!
۲-بعضی از مسئولین فارس سد تنگ سرخ را ملک طلق خود می‌دانند  بطوری که آنرا بنام سد تنگ سرخ شیراز معرفی نموده اند!!
۳-در سخنان هیچیک از مسئولین استان فارس سخنی از سهم آب استان کهگیلویه و بویراحمد از آب سد دیده نمی‌شود!!
۴-در سخنان هیچیک از مسئولین استان فارس سخنی از سهمی‌از درآمدهای جنبی سد برای استان کهگیلویه و بویراحمد دیده نمی‌شود!!
اما واقعیت چیست؟
۱-در بخشی از رشته کوههای زاگرس که بین استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارند آبهای دامنه شرقی به طرف فارس و آبهای دامنه غربی به کهگیلویه و بویراحمد و ارد می‌شود. مسئولین استان فارس می‌توانند از آبهای مربوط به استان خود به هر نحوی که می‌توانند و می‌خواهند بهره برداری نمایند. ولی آبهای حوزه آبخیز استان کهگیلویه و بویراحمد در وحله اول مربوط به این استان می‌باشد. این استان از یک طبیعت زیبا که نعمتی خدادادی است برخوردار است و اگر سیاست دستبرد به آبهای طبیعی این استان ادامه یابد، در اندک زمانی  این بهشت طبیعی ایران به  بیابانی تبدیل خواهد شد و خسارات جبران ناپذیری بوجود خواهد آورد . از جمله این آسیب‌ها:
الف. نابودی جنگل ها  و مراتع و ایجاد فاجعه زیست محیطی در استان و همه مناطقی که از این رودخانه بهره مند می‌شوند.
ب فرسایش شدید خاک( با توجه به کوهستانی بودن استان)، و انتقال مواد معلق به پشت سدهای جنوب ایران و  نیز آلودگی آب و هوا و محیط زیست ،
پ. کاهش آب رودخانه کارون و تشدید بحران های زیست محیطی ناشی از ریز گردها در جنوب کشور.
ت. زیان های فراوان به کشاورزی (زراعت، باغداری، دامداری، زنبورداری، پرورش ماهی، .......) استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطق مجاور این رودخانه از تنگ سرخ تا خلیج فارس وارد خواهد شد.
ث. افزایش بیکاری و مهاجرت مردم منطقه به سایر نقاط کشور.
د. فقر و تنگدستی و بیکاری و مشکلات متعدد دیگری که به دنبال خواهد داشت تا باغات قصر الدشت شیراز آبیاری شوند!!!
ذ. از نظر فنی نیز مشکلات دو گسل خطرناک یعنی گسل بمو و گسل سبزپوشان نادیده گرفته شده اند. گسل بمو در فاصله سه کیلومتری و گسل سبزپوشان در فاصله هفت کیلومتری سد تنگ سرخ را تهدید می‌کنند و می‌توانند فاجعه ببار آورند.
ر. تهدید مهم دیگر " مکان احداث سد جائی است که  بر روی قله‌های گچی قرار می‌گیرد  . لایه های گچی می‌توانند به تدریج حل شوند و خسارات فراوانی بوجود آورند و حتی موجب  فاجعه شوند. این فاجعه بیشتر شامل استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.
ز. تجربه ساخت سدهای مختلف در سال های اخیر از جمله سد شاه قاسم نشان می‌دهد  که سازمان یا سازمان های مسئول نمی‌توانند امنیت سد را تضمین نمایند. و بر فرض محال هم  اگر تضمین بر امنیت نمایند این تضمین ها  فاقد ارزش عملی است. زیرا چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
س. سال های آینده اوج خشکسالی ها خواهد بود. سرزمین ایران نیز با بحران کم آبی شدید روبرو خواهد شد. بنابراین از مسئولین انتظار می‌رود که از واگذاری آب یک منطقه به منطقه دیگر خودداری نمایند.
ش.واقعیت ها نشان می‌دهد که ساخت سد تنگ سرخ به دلیل ساختار زمین شناسی محل سد و دریاچه آن  کاری است اشتباه، اشتباهی بسیار بزرگ ، با اینحال چرا بعضی سازمان ها اصرار بر ساخت این سد دارند؟ آیا ساختن این سد نوعی آزمایش است که عواقب آن هرچه باشد چندان مهم نباشد؟ آیا اهداف دیگری در پس این ماجرا وجود دارد؟ آیا هدف نابودی استان کهگیلویه و بویراحمد است؟ آیا هدف نابودی شهر یاسوج است، شهری که مجموعه ای  از تمام ایلات و طوایف و قبایل در آن زندگی می‌کنند و عصاره مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.
سخن ما و پیشنهادات:
۱-در  طرح سد تنگ سرخ حقوق مالک اصلی منابع آب مورد  نظر  یعنی استان کهگیلویه و بویراحمد بطورکلی نادیده گرفته شده است.
۲-احداث سد تنگ سرخ  معادل نابودی استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج و شهرها و روستاها و شهرک های مجاور این رودخانه تا خوزستان می‌باشد.
۳- احداث سد تنگ سرخ  برای انتقال آب آن به شیراز، نوعی دستبرد آشکار به منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد یعنی به طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد و موجب  خسارت جبران ناپذیری به  حیات این استان می‌شود. این عمل را می‌توان  نوعی دستبرد ملی نامید. انتقال آب یک حوزه  که خود شدیدآ به آب نیاز دارد به حوزه دیگر یک فاجعه می‌باشد. رودخانه بشار برای استان کهگیلویه و بویراحمد شاهرگ حیاتی می‌باشد و قطع این شاهرگ به معنی نابودی این استان می‌باشد. احداث سد تنگ سرخ بزرگترین مصیبتی است که قرار است بر مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نازل می‌شود.
۴-این قابل قبول نیست که به بهانه تأمین آب شیراز  یا جاهای دیگر ،  استان کهگیلویه و بویراحمد نابود شود. همچنین انتقال آب سرشاخه های بشار به شیراز نوعی تجاوز آشکار  به حقوق مردم استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد و از دولت محترم درخواست می‌شود که از این اجحاف و تجاوز  آشکار جلوگیری نماید.
۴- امید است کسانی که بذر ساخت سد تنگ سرخ را کاشته اند و نیزکسانی که  اصرار به ساخت آن دارند نا آگاهانه چنین تصمیمی‌را گرفته باشند. زیرا که احداث این سد به معنی نابودی حساب شده مردم کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. اگر این تصمیم آگاهانه و با در نظر گرفتن همه جوانب گرفته شده باشد نسبت به حسن نیت عامل یا عاملین آن باید تردید داشت. زیرا چنین تصمیماتی علاوه بر زیان های جبران ناپذیری اقتصادی، دارای اثرات بسیار زیانبار اجتماعی می‌باشد و موجب اخلال در وحدت ملی می‌شود. و باید در حسن نیت بانی یا بانیان آن تردید کرد.
۵- از دولت محترم تقاضا می‌شود که اجازه ندهند استان های کوچکی مانند کهگیلویه و بویراحمد  سرمایه خدادادیشان مورد دستبرد آشکار قرار گیرد و زیر چنگال استان های قدرتمند  له شوند.
۶- مصرأ تقاضا می‌شود از انتقال آبهای سرشاخه های رودخانه بشار از جمله تنگ تیزاب به استان فارس جلوگیری بعمل آید. زیرا این سرشاخه ها منبع تغذیه رودخانه بشار هستند.
۷- از مسئولین محترم استان تقاضا می‌شود که از احداث این سد تنگ سرخ  مصرآ و از طرق قانونی جلوگیری نمایند. بدون شک هر مسئولی که با ساخت سد تنگ سرخ موافقت نماید و یا چراغ سبز نشان دهد و یا به نحوی در اجرای آن همکاری نماید، حقوق خدادادی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را نادیده گرفته و در برابر خدا و در برابر نسل های آینده جوابگوست و گناهی نابخشودنی را مرتکب شده است. از نمایندگان محترم استان نیز انتظار می‌رود که از پایمال شدن حقوق حقه مردم جلوگیری کنند و مانع از انتقال آب استان به مناطق دیگر شوند. و البته انتظار می‌رود مسئولین استانی که قادر به جلوگیری از ضایع شدن حقوق مرد م استان کهگیلویه و بویراحمد نیستند جای خود را به افراد دیگری که توانائی لازم را دارند بدهند. هیچ مسئولی در استان کهگیلویه و بویراحمد حق ندارد رودخانه ها و منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد را وجه المصالحه قرار دهد و یا بر روی آن معامله کند.
۸- همچنین از  محضر علمای اعلام، و سایر صاحبنظران، اندیشمندان و همه انسان های شریف و متعهد، سازمان ها و موسسات مسئول تقاضا می‌شود برای جلوگیری از نابودی استان کهگیلویه و بویراحمد( بوسیله سد سازی های غیر اصولی) از ساخت سد تنگ سرخ جلوگیری نمایند.
۹- علیرغم ادعای سازمان های مدعی توانمندی در سد سازی، نمونه‌هائی از فجایعی که به بهانه سد سازی، در سال های اخیر بر سر منابع آب آمده است آورده شده اند( بدبختی چنان آشکار است که هیچ نیازی به توضیح ندارد:

برخی از متولیان و مدعیان سد سازی تصورشان بر این است که با ریختن چند گاری بتون یا خاک در داخل یک دره سد ساخته می‌شود!!

((حجم وسیع تخریب و آلودگی  محیط زیست: به نقل از کانون دیده‌بانان زمین Erath watchers center
, www.earthwatchers.org و www.earthwatchers.ir

پیامدهای شوم به بار آمده در نتیجه مبانی فکری و عملکرد های مخرب در محیط زیست:
در این بخش نتایج شوم به بار آمده از بنیان های فکری  و اعمال بر نامه های نادرست و یا عدم اجرای برنامه های زیر ساختی دستکم در یک دهه اخیر و آنهم در برخی موضوعات زیست محیطی ارائه شده است. شایان تاکید  است  موارد ارائه شده  گزینه هایی از صد ها  مورد  ناهنجاری ها ی زیست محیطی است که اگر چه شامل همه ابعاد  اتفاقات  و پوشش دهنده کامل توزیع جغرافیایی آن ها نیست ولی  روشنگر بسیاری از  بنیان های فکری و عملکرد ها و یا عمل نکردن ها  در این سه دهه  بوده است که  موجب آسیب های جدی  و غیر قابل بازگشت  در بیشتر  موارد شده  است. در این بخش گزیده خبری،گوشه ای از کارنامه ناموفق حفاظت از منابع حیاتی طبیعی و میراث ملی  این سر زمین تنظیم  و ارائه شده است:
۱-منابع حیاتی آب قربانی تخریب گسترده اکوسیستم های کوهستانی و دشتی و اجرای پروژه های غیر منطبق با ظرفیت منابع آبی و آلوده سازی های بی مهابا.
مواردی  چند از ناکارآمدی این سدها که آبخیزهای حیاتی یک کشور خشک و بیابانی را هدف گرفته است ارائه می‌شود:
۱-سد ۱۵ خرداد : سد ۱۵ خرداد  به عنوان طرح میان مدت برای تامین آب قم در نظر گرفته شده بود  و از ابتدا فرار آب  و مشکل شوری آب در آن پیش بینی شده بود اما  در این سالها به دلیل خشکسالی و افزایش میزان شوری آب ، این سد با مشکل مواجه شده است ....، این سد کارایی لازم را ندارد (زرگر معاون وزیر نیرو  - روزنامه ایران -۲۴ شهریور ۱۳۷۹ )   *- تا پایان سال جاری هیچ آبی از سد ۱۵ خرداد برای استفاده کشت پائیزه کشاورزان رهاسازی نخواهد شد. علت چنین اقدامی‌خشکسالی و ضرورت تامین ۵۰ درصد از آب شرب شهر قم است. (مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم، فارس ۱۸ شهریور ۸۷).
۲-سد مارون : در مطالعات اولیه این سد، دقت کافی صورت نگرفته بود که با بهره برداری زود هنگام مشکلات آن تشدید شد( زرگرمعاون وزیر نیرو -  روزنامه ایران  ۲۴ شهریور ۱۳۷۹).
۳-سد خاکی اسفراین:  آب دریاچه سه سد خاکی اسفراین به دلیل خشکسالی خشک شد(عظیمی‌مدیر سازمان جهاد سازندگی اسفراین - روزنامه ایران۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۹).
۴-سد خاکی هشترود:  بر اثر ناهماهنگی در برداشت آب سد خاکی هشترود ، مخزن سد  خشک شد و ۲۵ تن ماهی تلف شد . خشک شدن این سد خاکی ۱۲۰ میلیون ریال خسارت زد (ایران۲۳ مرداد ماه ۱۳۷۹).
۵-سد شهید پارسا: خشکسالی سالهای اخیر منجر به خشک شدن آب  سد شهید پارسا  در منطقه سرایان شهرستان فردوس شد. طی دو سال گذشته تا کنون هیچگونه آبی وارد این سد نشده است . این موضوع تبعاتی را بر روی مسائل زیست محیطی پیرامون سد بر جای گذاشته است .( مهدی عابدی بخشدار سرایان همشهری۲۱ شهریور ۱۳۷۹).
۶-سد جیرفت -  ذخیره سد جیرفت به علت خشکسالی و مصرف بی رویه تا تیرماه سال جاری به پایان می‌رسد. حجم ذخیره این سد از ۴۰۰ میلیون مترمکعب به ۶۲ میلیون مترمکعب در حال حاضر رسیده است که از این میزان نیز نصف آن قابل استحصال است (دریجانی رئیس سد جیرفت  - کیهان۵ خرداد ۱۳۸۰).
۷-سد درود زن:  حجم آب موجود در سد درود زن و میزان ورودی آب به این سد در حال حاضر به کمترین حد خود در طول عمر این سد رسیده است . حجم آب هم اکنون ۴۰۷ میلیون متر مکعب و  دبی رودخانه ۱۵ متر مکعب در ثانیه است که باید این وضعیت را فاجعه یا بحران واقعی خواند.( هاشمی‌فرماندار مرودشت کیهان – خرداد ۸۰)
۸-سد  شاه قاسم یاسوج: آب سد شاه قاسم  از طریق چشمه های فصلی "تنگ  شاه قاسم  "  تامین می‌شود که به علت عدم بارندگی کافی در سال گذشته این چشمه ها خشک شده اند . کشاورزان منطقه هم می‌گویند : قبل از ایجاد سد کشت ها به صورت دیم انجام می‌شد و در حال حاضر با نظر به تامین آب توسط سد  شاه قاسم  کشت  به صورت آبی انجام شده که همگی در معرض نابودی قرار دارند (جهانگیر حبیبی مدیر کل آب کهکیلویه و بویر احمد کیهان۵ خرداد ۱۳۸۰).
۹-سد مخزنی آبشینه: در مراسم افتتاح سد مخزنی آبشینه  در کیلومتر ۹ پایین دست سد اکباتان ( همدان ) هیچ آبی در رودخانه  های آبشینه و حاجی آباد جریان نداشت و مسئولان ذیربط برای آنکه احساس می‌کردند افتتاح سد بدون آب ممکن است مضحک باشد با عجله ته مانده آب سد اکباتان را خالی کردند و به این سد  انتقال دادند و حوالی غروب مراسم افتتاح بر گزار شد( ایران ۱۹ مرداد ۱۳۸۱ )
۱۰- سد یامچی و سد  ستارخان: با ساخت سد یامچی در اردبیل وسد  ستارخان در اهر میزان تولید و استحصال آب این شهرستان بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت. (نماینده مشکین‌شهر در مجلس- فارس ۲۹دی  ۱۳۸۷)*- قطع جریان آب از سد ستارخان اهر بخش عظیمی‌از شالیزارهای شهرستان مشگین شهر را با خطر نابودی رو به رو کرده است (ایرنا ۲۳ خرداد ۱۳۸۷).
۱۱-سد  فینارود : آب دریاچه سد  فینارود خلخال  خشک شد. هم‌اکنون دبی آب دریاچه پشت سد فینارود به صفر رسیده و علاوه بر مشکل کم آبی برای زمین‌های زراعی پایاب سد، موجب از بین رفتن و تلف شدن دهها هزار قطعه ماهی نیز شده است (ایرنا- اول  تیر ۱۳۸۷).
۱۲-سد ارس: کمبود نزولات آسمانی موجب کاهش چشمگیر آب در پشت سد ارس شده است..... انباشت رسوب و گل و لای در دریاچه شهرک مغان از مشکلات اساسی بخش کشاورزی شهرهای پارس آباد و بیله سوار است . در صورت عدم تسریع در لایروبی این دریاچه علاوه‌بر بخش کشاورزی در تامین آب شرب شهرستان های مذبور با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد. (فرماندار پارس آباد مغان-  ایرنا ۱۲  مرداد ۱۳۸۷ ).
۱۳-سدهای خوزستان: ذخیره آب پشت سدهای خوزستان در سال جاری  پنج میلیارد متر مکعب کاهش یافته است (مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان- ایسنا ۹دی  ۱۳۸۷)   بر اساس مطالعات انجام شده، ۹ میلیون و ۴۶۵ هزار هکتار از اراضی حوزه های آبخیز در بالا دست سدهای استان قرار دارند. از این میان حدود پنج میلیون و۶۷۹ هزار هکتار زمین در حال فرسایش هستند...این موضوع در نهایت موجب افزایش رسوب گذاری در مخازن سدهای استان می‌شود. شدت این پدیده به حدی است که سالانه حدود۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب معادل مخزن یک سد بزرگ از ظرفیت مخازن سدهای خوزستان کاسته می‌شود. این موضوع در آینده ای نزدیک، سبب رسیدن رسوبات تا دهانه ورودی نیروگاه‌های سدهایی که بیش از ۳۰ سال عمر دارند، شده و خروج آنها از سیکل تولید برق را به همراه خواهد داشت ...... در صورت ادامه روند کنونی،  مخزن سدی همچون سد دز تا ۱۵ سال آینده از رسوب پر می‌شود (دبیر انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان- ۱۸ آبان ۱۳۸۷ –ایسنا)
۱۴-سد کوثر: میزان ذخیره سد کوثر  به کمتر از۳۰درصد ظرفیت کلی آن یعنی حدود ‪ ۲۲۳میلیون متر مکعب رسید. ( بخشدارمرکزی گچساران-ایرنا  ۱۸ شهریور ۱۳۸۷)
۱۵-سد کارون ۳:  شکاف زمین در اطراف سد کارون ۳ بر اثر زمین لغزش های گسترده . در محدوده سد  کارون۳ روستا های مسکونی،اراضی کشاورزی و بخشی از جنگل های باستانی بلوط زاگرس قربانیان سد سازی نابخردانه  کارون۳  شد  (۱۳۸۷کانون دیده بانان زمین)
* طرح انتقال آب از سد کارون ۳ به دشت ایذه تاکنون آغاز نشده است. یکی از اهداف ساخت سدها، انتقال آب از پشت سدها از طریق ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی برای برخوردار شدن زمینهای زراعی پایین دست می‌باشد ولی تاکنون این مهم برای اراضی پایین دستی سد کارون سه اجرا نشده است.(  فرماندار ایذه - ایسنا ۳  مرداد ۱۳۸۷ ).
۱۶-سد خمیزان: میزان آب ورودی به مخزن سد خمیزان در شهرستان تیران و کرون به میزان ‪ ۶۱درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است(  مدیرعامل شرکت سهامی‌آب منطقه ای اصفهان   -ایرنا ۵ تیرماه ۸۷)
۱۷-سد حنا : سدحنا در شهرستان سردسیر و پر آب سمیرم ‪ ۶۰درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است ( مدیرعامل شرکت سهامی‌آب منطقه ای اصفهان  -ایرنا ۵ تیرماه ۱۳۸۷)
۱۸-سد زاینده رود: وضعیت ذخیره آب سد زاینده رود وخیم است  ذخیره آب از ‌٧٠٠ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ‌٢٩٠ متر مکعب رسیده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خسارت ناشی از نشت نفت در تابستان امسال به تاسیسات تصفیه خانه و شرکت آب و فاضلاب را ‌٣/٨ میلیارد تومان و ‌۴ میلیارد تومان به آب منطقه ای اعلام کرد و تاکید کرد: با آغشته شدن فیلترهای تصفیه خانه به مواد نفتی و از بین رفتن خاصیت و تعویض حتمی‌این فیلترها حدود ‌٢ میلیارد تومان هزینه در برداشته است. ( مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان--ایسنا ۹دی  ۱۳۸۷) آب شرب‪ ۲۷۰روستای این استان  اصفهان  با تانکرهای سیار تامین می‌شود...(  مدیر کل بازسازی و حوادث غیرمترقبه استان اصفهان- ایرنا ۲۴ آذر ۸۷)
۱۹-سد اکباتان : با ادامه حفاری‌های غیرمجاز در معادن حوزه سد اکباتان، با بارش رگبار ۱۵ دقیقه‌ای، سد اکباتان پر از رسوب خواهد شد....برای برداشت یک کامیون سنگ سیلیس بیش از ۲۰۰ متر مکعب خاک اراضی ملی را برداشت می‌کنند که چنین مسئله‌ای می‌توان تبعات غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.( سرپرست اداره منابع طبیعی همدان-  فارس  ۱۹ شهریور ۸۷ )
۲۰-سد استقلال: رنگ خاص آب شرب بندرعباس ناشی از فرآیند حذف جلبک‌ها در تصفیه خانه‌های آب این شهر است. استفاده از لایه‌های پایینی آب سد استقلال میناب و جلبک‌‌خیز بودن سطح دریاچه‌ای این سد باعث شده است که در هنگام پمپاژ آب به خطوط آبرسانی، مقادیری ناخالصی شامل جلبک‌ها و سایر مواد رنگدانه‌ای مشابه به تصفیه خانه‌ها انتقال یابد....(. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان - فارس  اول آبان ۱۳۸۷).
۲۱-سد نکوآباد: اولین پیامد زیست محیطی خشک سالی زاینده رود این است که از سد نکوآباد به پایین، حیات را از دست داده‌ایم و به صورت برنامه ریزی شده فقط به باغات آب رسانی می‌شود به طوری که حیات رودخانه در خطر است و در عمل سه تا پنج سال زمان نیاز است تا زاینده رود دوباره احیا شود. ( اول خرداد ۱۳۹۰ - مدیرکل محیط زیست استان اصفهان- مهر )
*.درسال آبی جاری، حجم آب ۴۴ سد کشور به کمتر از ۲۰درصد رسیده که سدهای لار، رییسعلی دلواری، علویان، زاینده رود، جیرفت، ساوه، ۱۵ خرداد، گلپایگان، ملاصدرا و طرق از جمله این سدها به شمار می‌روند. (وزارت نیرو، جام جم  ۸ آذر ۱۳۸۹ ).
و .....عواقب پیشن بینی شده سدهای برنامه ریزی شده و یا در دست ساخت:
۲۲- سد البرز - این سد در ‪ ۴۵کیلومتری جنوب شرقی بابل (لفور سوادکوه و در انتهای منطقه حفاظت شده " شش رودبار ") واقع شده است. برای ساختن این سد نزدیک به ۶۰۰ هزار درخت قطع شد و تعادل اکوسیستم های باستانی این منطقه به کلی به هم ریخت. ارتفاعات بسیاری در این منطقه با پوشش جنگلی و مرتعی ویژه برای تولید مصالح تخریب شد. فرسایش ها و سنگ ریزش های بسیاری در منطقه اتفاق افتاده که ادامه دارد با آبگیری سد.
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوج
Iran, Islamic Republic of
پدر ومادرت قرین رحمت پروردگار هم بیان عالی است هم هدف متعالی است هم هم غیرت شما از امواج این ابها مواج تر است هم حرف دل ما ا زدی ....ما محروم به دنیا امدیم و محروم به دنیا خواهیم رفت
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ما همه مخالف ساخت سد هستیم چون با عملا با ساخت این سد یاسوج به ویرانه تبدیل خواهدشد.
برادر
Iran, Islamic Republic of
برادر ۴۰صفحه نشستی نوشتی این سد تنگ سرخ خودمون با اون سد تنگ سرخ فارس فرق داره سد تنگ سرخ فارس در بزرگراه حسینی الهاشمی به سمت کمربندی بوشهر هست وبه صورت خاکی ایجاد میشه ولی سد تنگ سرخ یاسوج در پایین دست روستای تنگ سرخ وبتنی است خیلی خودتو مهندس نشون دادی ولی تحقیق نکردی
گمشده
Iran, Islamic Republic of
اگر به فکر آینده فرزندانتان هستید این کار را پیگیری کنید.کبنا نیوز ممنون از اطلاع رسانیتان. لطفا بیشتر این مهم را به چالش بکشید.
از آقای خدابخش پناهی کردلاغری بخاطر پیگیری ممنونیم
خان طلا
Iran, Islamic Republic of
برادر اطلاعاتت در مورد سد تنگ سرخ درست نیست. اون سدی که شهرداری شیراز در دست احداث داره و اتفاقن تنگ سرخ هم نام داره ربطی به سد تنگ سرخ یاسوج نداره. تشابه اسمیه
هادی
Iran, Islamic Republic of
سلام
وقعا متاسفم برای همه شما که ادعای خبرنگاری یا روزنامه نگاری یا دبیری و سردبیری دارید و از کوچکترین مسائل و مشکلات استان تان هم خبر ندارید.
دوستان عزیز سد تنگ سرخ شیراز با سد تنگ سرخ استان کهگیلویه و بویراحمد فرق دارد!!!!
سد تنگ سرخ شیراز در فاصله حدود ۱۰کیلومتری غرب شیراز در کنار دره ای به همین نام در حال ساخت است و ربطی به سد تنگ سرخ بویراحمد که ۱۵۰ کیلومتر با شیراز دارای فاصله است ندارد!!!
حداقل کمی مطالعه کنید
هم خوب چیزی است که چطور - طبق نوشته های خودتان اگر سد مشکلی برایش ایجاد شد شهر شیراز را آب می برد- یعنی اگر سد تنگ سرخ بویراحمد خراب شد کاری به یاسوج که در فاصله ۵۰ کیلومتری از آن است ندارد اما شیراز را که ده ها کوه و گردنه بزرگ در مسیر دارد را آب می برد.!!!
خواهش می کنم هر فردی که ادعای نویسندگی دارد و خود راصاحب عقل و هوش و دانش می داند و خود را دلسوز استان می داند زود معرفی نکنید.
جعفری
Iran, Islamic Republic of
..؟ هیشکی غیر از خودت ضرر نمیکنه و این سد کاملا مطالعه شده است و قراره آب آشامیدنی ۵۰ سال آینده یاسوج از اینجا تامین بشه.
Iran, Islamic Republic of
خشکی الان دریاچه ارومیه و بسیاری از چشمه ها و تخریب محیط زیست و از بین رفتن بسیاری از گونه های جانوری در ایران نتیجه ی سدسازی های وسیع و بدون تحقیق کافیست...
Iran, Islamic Republic of
نویسنده کمی تحقیق کن
برادر ۴۰صفحه نشستی نوشتی این سد تنگ سرخ خودمون با اون سد تنگ سرخ فارس فرق داره سد تنگ سرخ فارس در بزرگراه حسینی الهاشمی به سمت کمربندی بوشهر هست وبه صورت خاکی ایجاد میشه ولی سد تنگ سرخ یاسوج در پایین دست روستای تنگ سرخ وبتنی است خیلی خودتو مهندس نشون دادی ولی تحقیق نکردی
Iran, Islamic Republic of
کبنا چرا هر چیزی .... قرار میدی ، همین الان یاسوج دچار بحران آبه در ضمن استان فارس هم یه سد به نام تنگ سرخ داره
دنا
Iran, Islamic Republic of
ان سدتنگ سرخ بزرگراه حسینی الهاشمی شیرازاست تشابه اسمی
سجاد
Iran, Islamic Republic of
راست دیگه اول شیراز قبل از گلستان سد تنگ سرخ است مجریش شرکت پیماب است سد تنگ سرخ یاسوج هم مال همین شرکته
مطلع از شیراز
Iran, Islamic Republic of
برادر گرامی که به قول خودت نامه نوشتی فکر نکردی شهرداری شیراز چه ارتباطی به یاسوج دارد برادر گرامی سد تنگ سرخ مورد نظر شهرداری شیراز بالاتر از بزرگراه سید الهاشمی و در دامنه کوههای دراک قرار دارد خانم ابتکار نیز از این سد بازدید کردند و ان جملات را فرمودند من شش سال مقیم شیراز هستم از عملیات سد بازدید داشتم لطفا کنید جو را متشنج نکنید شما صرفا چون گقتید اب فارس را تامین می کند این مقاله را نوشتید ضمنا من اهل یاسوج هستم
United Kingdom
متآسفانه در استان معمولاً کار برنامه ریزی دراز مدت و سرمایه گذاری انجام نمی شه.این هم یکی از آن موارد است که خیلی کمکی به استان و یا شهر یاسوج نمی کند.
نمونه مهم این سرمایه گذاری سد کلات بود که می توانست برق کل استان را تضمینی فراهم کند و ...... که بدلایل ... علی رغم انجام مطالعات ان متوقف شد.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
ضمن اینکه اقای پناهی سد تنگ سرخ شیراز را اشتباهی گرفتن و شاید برای خودش توجیهی دآشته باشه ولی در رابطه با سد خرسان به اطلاع برسونم که از دست اندرکاران ان بچه های استان خودمان حضور دارند از جمله اقای حبیب الله براتی مدیر کل اسبق امور اب استان که به عنوان پیمانکار حقوقی که همان شرکت جهاد توسعه هستند و اقای منصور صفرپور مدیر کل اسبق منابع طبیعی.

پس نگرانی جنابعالی بی مورد میباشد.
علی
Iran, Islamic Republic of
پناهی .
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
جناب پتاهی از دانشمندان برتر استان می باشند ...
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
این خبر کاملا برخلاف نظر حاج زارع می باشد چرا سانسور می کنید
علی
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع با این خبر خیلی عصبانی و ناراحت شده چون خیلی دنبال این سد بوده و خودش پیگیر بودجه و به ثمررساندن سد بوده
خدابخش
Iran, Islamic Republic of
این خبر کاملا برخلاف نظر حاج زارع می باشد چرا سانسور می کنید
همشهری
Iran, Islamic Republic of
ساخت سد در کل دنیا منسوخ شده و من با نظر دکتر پناهی کاملا موافقم که ساخت این سد اکوسیستم شهرستان بویراحمد و دنا را بر هم میزند و در اینده یاسوج به بیابان های خشک تبدیل خواهد شد.مسئولین ما هم به خاطر حفظ میز خود جرات نفس کشیدن ندارد و این غیرت خود مردم را می طلبد که از ساخت ان جلوگیری کنند. و با نامه نگاری و صحبت در نزد بزرگان نظام حق خود و ایندگان خود را بگیرند
زیست محیطی
Iran, Islamic Republic of
دکتر پناهی یکی از محدود نخبگان استان در زمینه های زیست محیطی واقلیم شناسی هستند اظهارات ایشان کاملا منطقی و تخصصی است این سد ضررش از منافعش بیشتر است برای مردم یاسوج
مسعود خواهانی
Iran, Islamic Republic of
باید بوسه زد به دستهای که همچه قلم های میزنن تا ما از خواب غفلت بیدار بشیم ما به نخبگان استانمان افتخار میکنیم

زنده باد دکتر پناهی عزیز و دوست داشتنی
منطقی
Iran, Islamic Republic of
این وسط محیط زیست چکاره است چرا جلوگیری نمی کنه البته توی استان محیط زیست فلج است ونیاز مبرم به درمان دارد
علی ام
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر پناهی عزیز.
دوستانی که از دکتر پناهی برای این نوشته ایراد می گیرن بدونن که ایشون تحصیلات دکترا خودشون رو از انگلستان در ضمینه محیط زیست گرفتن. بعدشم همه واقف هستن با زدن سد بعد کمتر از ۱۰ سال بشار خشک خواهد شد .و خشک شدن بشار یعنی قطع حیات در کل بویر احمد
ا
Iran, Islamic Republic of
با سلام علی ظاهر اقای زارع در جایی عنوان داشته اب منابع ملی است یعنی برای کل کشور، به نطر میر سد منظور وی این است تا از ااب منطقه بویر احمد شیراز هم بهره ای داشته باشد در حالی که سد تنگ سرخ یاسوج باعث خشکی در خیلی از مناطق بویر وحمد خواهد شد استان بسیار فقیر بوده واگر محبوبیتی داشته باشد بخاطر اب و منابع طبیعی ان است که امیدوارم اقای زارع ابه همون اندازه که بفکر مردم استان فارس است کمی هم بفکر مردم استان خود باشد و سد در جایی احداث شود که بهره ای برای استان فقیر ما داشته باشد .
منسسیصی
Iran, Islamic Republic of
مطالعه این سد به خوبی انجام نگرفته درفصل تابستان ابی نداره که جبران نماید
منسسیصی
Iran, Islamic Republic of
احداث سدبه نفع عده ای سودجووزمین خوارکه زمین های منابع ملی وحریم رودخانه هاراتصرف وبه خوددولت میفروشندچرابودجه مملکت راهدرمیدهیدچرازمین هاراازدست چپاولگران ازادنمیکنید من پنجاه سال دراین روستازندگی میکنم اکثر زمین های دیم اطراف سدراهمین دوسه سال تصرف کردنند.خانواده های... مسئولین چرابی خبرید
Iran, Islamic Republic of
سلام کاش یه مقدار عاقلانه فکر میکروین تا چند سال دیگه ایران در بی آبی بر میبره بعد شما از چه مطالبی سخن میگوید وقتی که همه سر اب آشامیدنی دعوا میکنن .اگه سدی ساخته نشه پس چطور آب ذخیره شه
نیکنام
Iran, Islamic Republic of
دوستان سد تنگ سرخ یاسوج قرار است خورده آب تنگ تیزاب در سپیدان را ک وارد رودخانه بشار میشود. در منطقه استحفاظی استان ک ب احداث شود و برای مصرف در استان فارس میباشد. آنهایی ک میگویند قرار است برای یاسوج باشد. مستند بیاورند
افشین
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان عزیز... درسته که این سد تنگ سرخ با اون یکی سد که به همین اسم هست و در شیراز داره احداث میشه فرق داره، ولی این نکته رو مدنظر داشته باشید که حدود ۷۰% آب این سد به استان فارس انتقال پیدا میکنه(طبق صحبت های شرکت آب و فاضلاب استان) و دو گسل در نزدیکی این سد قرار دارند و همچنین زمین های پایین دست این سد با مشکل آبرسانی مواجه میشن چون بیشتر آب سد میره برا شیراز و کارخانه های صنعتی که با این آب فعالیت میکنند، تعطیل خواهند شدو رود کارون هم دچار یه فاجعه زیست محیطی خواهد شد... وقتی اراضی کشاورزی بلااستفاده بشوند کار هم کم میشود و این یعنی بالا رفتن آمار بیکاری و کلی مشکل دیگه... نذاریم این سد احداث بشه... باید متحد باشیم...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1