تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۹۹۲۱۴

اصرار مسئولان باشت بر تخریب یک آثار باستانی

۳
۰
کبنا ؛


یکی از آثار باستانی مهم در شهرستان باشت تپه قدیمی واقع در جاده قدیم روستای کته بوده که از آثار ثبت شده در میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است که این روزها با اصرار مسئولان شهرستانی در خطر تهدید قرار دارد.


آثار باستانی به جا مانده از گذشتگان نشانه هویت و قدمت و تمدن در هر جامعه‌ای بوده و حفظ آثار آن یکی از وظایف عمده و مهم هر شخصی است چرا که هر فردی در زندگی نیازمند شناخت هویت خویش و داشتن اطلاعاتی در رابطه با تاریخ و گذشتگان می‌باشد.

این آثار باستانی گاهی در معرض دید عموم قرار گرفته و گاهی جهت حفظ و صیانت از آن با امنیت کاملی مورد حفاظت قرار می‌گیرند که مبادا دستخوش افراد سودجو و بی تفاوت نسبت به این آثار قرار گیرد و اگر چه این مسئولیت مهم و سنگین بر عهده عموم مردم یک جامعه بوده اما گاهی نهادی را به عنوان متولی حفاظت از این آثار معرفی می‌کنند.

شهرستان باشت به عنوان مهد تمدن کهگیلویه و بویراحمد یکی از شهرستان‌هایی است که از دیرباز به جهت آثار برجسته تاریخی فراوان مورد شناخت گردشگران و باستان‌شناسان بوده و هرساله افراد بسیاری برای بازدید از این مناطق بکر گردشگرپذیر به شهرستان باشت سفر می‌کنند.

یکی از این آثار باستانی مهم در شهرستان باشت تپه قدیمی واقع در جاده قدیم روستای کته بوده که از آثار ثبت شده در میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است.

 


 
این اثر باستانی مدتی است که در مسیر طرح تقاطع غیر هم‌سطح شهرستان باشت قرار گرفته و در خطر تخریب است.

اگر چه واکنش‌ها و اقدامات لازم جهت جلوگیری از تخریب این آثار باستانی باشت از سوی میراث فرهنگی شهرستان و استان انجام گرفته اما متأسفانه با اصرار مسئولان شهرستانی جهت تخریب این آثار جهت اجرای طرح بزرگ شهرستانی روبه رو هستیم.

 


 
رحیم خردمند کارشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان باشت در این خصوص اظهار کرد: مشکلات این تپه از زمانی آغاز شد که مسئولان و پیمانکار پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بدون استعلام لازم از اداره میراث فرهنگی اقدام به کار کرده و تا جایی پیش رفتند که به حریم این آثار نیز تجاوز شد اما خوشبختانه مسئولان میراث فرهنگی به موقع متوجه و جلوی ادامه فعالیت آن‌ها را گرفتند.

وی افزود: حال به دلیل این که هزینه‌های زیادی تا این مرحله از اجرای طرح شده است و به گفته خودشان مسیر دیگری برای ادامه طرح وجود ندارد مسئولان خواهان تخریب آن هستند.

رحیم دادی‌نژاد معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص این اثر گفت: با توجه به نظر کارشناسان عقاید اهالی منطقه اطراف اثر و با توجه به این که پلان اثر به صورت چهار گوش می‌باشد احتمال این‌که این مکان یک مکان مذهبی باشد وجود دارد.

به گزارش فارس، مسئولان در این جریان خواهان تخریب یک آثار باستانی هستند و در حقیقت خواهان تخریب یکی از آثار گذشته جهت اجرای طرحی برای آینده هستند بناهای تاریخی ذخایر محدود و تکرارناپذیری هستند که در صورت تخریب جایگزینی ندارند لذا از بین بردن اماکن و آثار باستانی نشانه فقر فرهنگی و موجب فروپاشی هویت ما می‌شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
برای خراب کردن خیلی این مسئولین زرنگ هستن و برای ساختن مثل لاک پشت
گچساران
Iran, Islamic Republic of
باید سریعا پیگیری شود که تخریب نشه
.....
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا برای آبادانی نیاز هست تا ی جایی خراب نشه ی جایی آباد نمیشه
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1