تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب : ۹۸۳۷۹

بازی ۱۴ فروشنده با ۱۲۰ هزار گچسارانی

۱۱
۰
کبنا ؛

فروش سبزی‌های کشت شده با آب‌های آلوده توسط ۱۴ عامل فروش در گچساران سلامت ۱۲۰ هزار شهروند گچسارانی را به خطر انداخته است.sabzi


امنیت مواد غذایی امروزه یکی از مهم‌ترین امورات در هر جامعه‌ای بوده، چراکه این امر به صورت مستقیم بر سلامتی روحی و جسمی افراد تأثیر دارد.
یکی از نیازهای غذایی و محصولات سبد تغذیه در هر خانوار سبزیجات بوده و استفاده از آن به دلیل وجود املاح معدنی و ویتامین‌های اختصاصی بسیار برای بدن ضروری است اما مصرف همین نوع از مواد خوراکی که از آب‌های آلوده کشت شده سبب بروز برخی بیماری‌های انگلی و میکروبی خطرناک می‌شود.

بیماری‌های روده‌ای و انگلی از جمله هشدارهای کارشناسان مواد غذایی برای سبزی‌های غیرآلوده بوده که در این خصوص راه‌های اصولی شست‌و‌شوی سبزی‌ها بارها و بارها از طریق رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شده اما به نظر می رسد هیچ راه‌کاری برای از بین بردن سبزی‌های که با آب‌های آلوده کشت شده وجود نداشته باشد.

کشت سبزی‌ با آب‌های آلوده و فاضلاب سال‌های زیادی در گچساران بدون برخورد یا پیگیری خاصی رایج شده و عده‌ای از این راه به کسب درآمد و فروش سبزی‌ به مردم می‌کنند.

کشت سبزی با آب‌های آلوده و فاضلاب و مقابله با این اقدام یکی از مصوبات شورای سلامت سال گذشته گچساران بود که مقرر شد پس از ۱۵ روز از اتمام شورای سلامت با این تخلف برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان گچساران در جلسه شورای سلامت این شهرستان که در اواخر سال گذشته برگزار شد از کشت سبزی‌ با استفاده از آب رودخانه روستای کمبل که به مواد خروجی فاضلاب آلوده است سخن گفت.

ساسان مرادی از آزمایشات متعدد بر آب رودخانه کمبل سخن گفت و این‌که این آب به هیچ عنوان مطلوب کشت سبزی نبوده و کشت سبزی با این آب قابل قبول نیست.

این کارشناس نسبت به وجود آلودگی میکروبی و فلزات سنگین در آب رودخانه کمبل هشدار داده و عنوان کرد که این مواد خاصیت تجمعی داشته و سبب بیماری‌های از جمله سرطان در انسان می‌شود.

مرادی با اشاره به نکته‌ای فرانگران‌کننده مبنی بر اینکه فاضلاب‌های شهری گچساران و فاضلاب انسانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز این شهرستان نیز در رودخانه کمبل تخلیه شده و هیچ‌گونه تصفیه‌ای در این رودخانه صورت نمی‌گیرد و با همین آب سبزی کشت و به مردم فروخته می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی گچساران نیز در این نشست از اعزام کارشناسان به محل کشت سبزی و شناسایی افرادی که در این محل اقدام به کشت محصولات کشاورزی به‌ویژه سبزی‌کاری کرده‌اند، سخن گفت.

رضا رضانژاد در بخش دیگری از اظهارات خود در جلسه شورای سلامت سال گذشته گچساران عنوان کرده بود که در این خصوص فرهنگ‌سازی و تبلیغات برای عدم استفاده از آب آلوده کمبل برای کشت محصولات کشاورزی همچنین اهرم عدم تحویل کود و سموم و مواد لازم برای کشت محصولات کشاورزی به این افراد تأثیرگذار به‌نظر می‌رسد.

در این خصوص با ستار اسدپور رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران به گفت‌و‌گو نشستیم که وی در این خصوص اظهار کرد: واقعاً این مسئله بسیار نگران‌کننده است این‌که عده‌ای به دلیل کسب درآمد بدون توجه به امنیت و سلامتی جسمی و بهداشتی مردم اقدام به فروش سبزی کشت شده از آب‌های آلوده می‌کنند.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که ۱۴ نفر سلامت و امنیت افزون بر ۱۲۰ هزار گچسارانی را با فروش سبزی‌های آلوده به میکروب به خطر بیندازند.

اسدپور در ادامه در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر پیگیری این امر و نحوه برخورد با متخلفان گفت: تمامی دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مبنی بر غیر بهداشتی بودن این نوع سبزیجات به جهاد کشاورزی و دادستانی ارسال شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران یادآور شد: بر این اساس طی نامه‌هایی به دادستان اعلام شده که از نظر شبکه بهداشت فروش این سبزی‌ها اقدامی علیه امنیت و بهداشت عمومی شهروندان گچسارانی به شمار می‌رود.

اسدپور از شناسایی و ارسال اسامی ۱۴ سبزی‌فروشی که سبزی‌های کشت شده با آب‌های آلوده را به خورد مردم گچساران می دهند به دادستانی این شهرستان خبر داد و گفت: در این خصوص دادستانی باید افراد را احضار و بر اساس مقررات با آنها برخورد کند.

حال باید دید آیا فروش سبزی‌های کشت شده با آب‌های آلوده و فاضلابی که با نام سبزی‌های امامزاده جعفر(ع) که دارای آبی بسیار مطلوب برای کشت سبزی‌ است ادامه خواهد یافت یا مسئولان با اهمیت دادن به سلامت و امنیت غذایی شهروندان گچسارانی در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

-----------------------------------

گزارش از کورش رضایی

-------------------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بهداشت محیط گچساران بسیار ضعیف عمل می کند مدیر شبکه بهداشت درمان فکر می کند با حرف زدن می تواند سلامتی مردم را برگرداند
امین
Iran, Islamic Republic of
واقعا مسخره است همه مسئولین ذیربط تایید میکنن که این تخلف داره صورت میگیره ولی انگار جرات برخورد ندارن!ساده ترین کار اینه که یه لودر بردارن و تمام اونجارو صاف کنن و سبزی کارای اونجارو دستگیر کنن!کسی که به سلامت ای مردم توجه نداره و بفکر منافع مادی خودشه مجرمه..
1
Iran, Islamic Republic of
همینه که آمار سرطان و بیماریهای خاص در گچساران زیاد شده . متاسفم. از مسئولین خواهشمندیم پیگیری های متعدد داشته باشند.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
با سپاس از کبنا نیوز و جناب رضایی
تا وقتی خود بهداشت نخواد نمیشه.اگه میخوان کار انجام بدن این سبزی فروش های کنار خیابونی رو جمع کنن و به مردم اطلاع بدن که از مغازه هایی که پروانه کسب دارن خرید کنن.درضمن سرکشی از مغازه دارها و محلی که سبزی را می آورند هم لازمه
جوادعلوی
Iran, Islamic Republic of
مسولین خوابنندوقتی اتفاقی می افتدمسولین ازپشت میز بلندمیشونداینگارفقط به اینه که هرروزگیربدنندبه مغازه دارههابرویدبگردیدببینیددرحاشیه شهرچه خبره سبزی چطورتولیدمیشه ازاینهایی که سبزی می اورنندتحقیق کنندحقوق میگیریدکه کارکنیدنه پشت میز بنشینید
Iran, Islamic Republic of
واقعا خیلی از آنها آلوده هستند ،بیشتر آب فاضلاب شهری هستند مسئولان به فکر سلامتی مردم باشند.
سید فاطمی
Iran, Islamic Republic of
خیلی تاسف اوره، جناب اقای اسدپور دستور پیگیری و درصورت نیاز شخصا به این باغات سرکشی بفرما و نهایت برخورد را داشته باش، سلامتی جامعه چیزی نیست که براحتی بشه از کنارش رد شد.
باید متخلفین را .....
رمضانی
Iran, Islamic Republic of
وقتی یه کارشناس روستایی را از منصوریه بیارند ودر رأس بهداشت محیط شهرستان قرار بدهند ، وقتی یه پزشکی که اعتقادی به مسائل بهداشتی نداشته باشه ، در رأس اداره قرار بدهند ، وقتی برخلاف جاهای دیگه ، مرکز ساماندهی معتادین را چند قسمت کنند تا مدیرشبکه به بهانه های مختلف کسب درآمد کنه و وقتی که.... همین آش و همین کاسه است .
آخ کجایی حاج صادق ؟؟ که مدیر توانمند نماینده را ببینید ؟؟
سلام
Iran, Islamic Republic of
وقتی یه کارشناس .را از ...رأس بهداشت محیط شهرستان .بدهند ، وقتی یه پزشکی که اعتقادی به مسائل بهداشتی .ه ، در رأس اداره قرار .، وقتی برخلاف جاهای دیگه ، مرکز ساماندهی معتادین را چند قسمت کنند تا مدیرشبکه به بهانه های مختلف کسب درآمد کنه و وقتی که…. همین آش و همین کاسه است .
آخ کجایی حاج صادق ؟؟ که مدیر توانمند نماینده را ببینید ؟؟البته شایان ذکر است باتوجه به عملکرد ضعیف کارشناس مسول فعلی بهداشت محیط شهرستان گچساران و ناراضی بودن تمام کارشناسان ستادی از ایشان باید مدیران شهرستان چاره اندیشی کنند..
دوست
Iran, Islamic Republic of
باید مسئولین استانی فکری به حال مدیر شبکه بهداشت درمان وکارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان گچساران بکنند واقعا در بخش بهداشت سست عمل کرده وکار ها را در حد یک نامه نگاری وآن هم جهت رفع تکلیف بوده وگچساران را ۳۰سال به عقب بردهاند از خبرنگاران محترم متعجبم چذا عکس العملی نشان نمی دهند کبابی جگری در روی زیر گذر با گاری -عرضه مواد غذایی در مینی بوس وانت گاری وحالا هم سبزی آلوده ومدیر شبکه می گوید ما نامه نگاری کرده ایم پس وظیفه ذاتی شما ...............................
سعادت فر
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر چرا توپ را توی زمین دادستانی می اندازی و از خود سلب مسئولیت می کنی ؟؟ چون تحمل شنیدن صدای مخالف را نداری ؟؟ فکر می کنی تا کی در این مسئولیت می مانی ؟؟ روزی که تو را عوض کنند ، دور نیست ، به فکر آن روز باش که روز بسیار سختی خواهد بود .
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1