تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۹۸۲۳۳

انقراض گیاهان کوهی در سایه بی‌توجهی مسئولان

۱
۰
کبنا ؛داریوش بهنیازاده
این روزها گونه‌های ناب گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در سکوت مسئولان رو به انقراض می‌روند.
giahankohi-boyerahmad
ضربه زدن به طبیعت در استان کهگیلویه و بویراحمد فصل و زمان نمی‌شناسد و هر فصلی هنگامه نوعی تخریب این مواهب الهی در کهگیلویه و بویراحمد است.
در هر چهار فصل انسان‌ها به نوعی بر پیکره منابع طبیعی در این استان چه سهوی و چه عمدی ضربه وارد می‌کنند که نمونه بارز آن را در ایام تعطیلات عید و حتی یک ماه قبل از شروع آن در استان به عیان دیدیم.
ریشه‌کنی و فروش گیاهان کوهی توسط زن و مرد و پیر و جوان در کنار راه‌ها و جاده‌ها و در معابر و کوچه‌ها دیگر در کهگیلویه و بویراحمد عادی شده است.
امروزه به غیر از مأموران منابع طبیعی کسی در عرصه حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان حضور ندارد که با این امکانات کم و مأموران اندک به هیچ‌ وجه نمی‌توان جلوی سودجویان را گرفت.
امکانات منابع طبیعی با خودروهای فرسوده و اندک و مأموران کم شمار به حدی نبود که بتواند جوابگوی مقابله با سودجویانی باشد که میراث طبیعی استان را به یغما می‌برند.
کار به جایی رسیده که گیاهان کوهی در معرض انقراض استان به صورت گسترده در بازار استان‌های همجوار و حتی در استان‌های دوردست به فروش می‌رسد و این‌گونه سهم آیندگان از این عرصه‌ها به تاراج رفته و نسل آینده از دیدن آن بی‌بهره خواهد بود.
به یاد داریم که روزگاری در کنار چشمه‌ها و جوی‌های آب و قنات‌ها گیاهی با نام محلی «کلوس» خودنمایی می‌کرد اما امروز دیگر نسل جدید کلوس یا همان کرفس را به دلیل انقراض نمی‌بینیم که سرنوشت گیاهان کوهی همانند بیلهر نیز در چند سال آینده به همین ترتیب خواهد بود.
برای مقابله با سودجویان ندیدیم که مسئولی دل بسوزاند و یا فرمانی برای جلوگیری از این تخریب‌ها صادر کند و به همین دلیل است که باید فاتحه داشته‌های طبیعی را در آینده نزدیک خواند.
اما تعجب‌برانگیزتر از همه سکوت رسانه‌ها در استان است که برای فرهنگ‌سازی جلوگیری از این غارت میراث طبیعی سکوت اختیار کرده‌اند و رسالت فرهنگ‌سازی را انجام نمی‌دهند.
صدا و سیما و سایر رسانه‌ها بی‌شک به وظیفه خود در این خصوص عمل نکردند و مسئولان استانی هم در خواب خوش تعطیلات بهاری بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما

گچسالار
Iran, Islamic Republic of
باید ممنوعیت و مجازات شامل خریدار و فروشنده شود
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1