تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۹۸۱۴۳

سیاسی‌کاری در منطقه سرنجل‌کل بویراحمد با کدام هدف

۰
کبنا ؛منطقه معروف و زیبای گردشگری سرنجل‌کل در یاسوج به دلیل سیاسی‌کاری برخی مسئولان همچنان مانند گذشته بدون ایجاد زیرساخت‌ها باقی مانده است.
یکی از مناطق معروف گردشگری در یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران منطقه گردشگری «سرنجل‌کل» است.
این منطقه که در محور یاسوج به اصفهان در کنار جاده اصلی واقع شده از مناطقی است که به صورت سنتی مردم شهر یاسوج و حومه به عنوان یک گردشگاه مخصوصا در فصل بهار از آن استفاده می‌کرده‌اند.
از قدیم برنامه‌های شاد و سنتی همچون چوب‌بازی و دستمال‌بازی در این منطقه به هنگام جشن‌های عروسی برگزار می‌شده است که اکنون هم تا حدودی این روند ادامه دارد.
سرنجل‌کل وجه تسمیه مختلفی دارد که مهم‌ترین آن نامی است که بر روی منطقه به زبان لری گذاشته شده و سرنجت یا همان درخت سنجد را معنا می‌دهد، مردم شهرستان بویراحمد از این دشت به عنوان یورد عشایری منطقه ده‌برآفتاب یاد می‌کنند و به همین خاطر نام سرنجل‌کل با نام سادات ده‌برآفتاب عجین شده است.
هر چند این اراضی منابع ملی است اما از گذشته‌ها نام ده‌برآفتاب بر روی آن بوده و به همین جهت است که در سالیان گذشته همواره کشمکش‌هایی بر سر تصاحب آن وجود داشته است.
در دو سال اخیر این کشمکش‌ها بین مردم و منابع طبیعی بوده و در برهه‌ای دشت سرنجل‌کل توسط مردم بومی منطقه شخم زده شد.
مردم منطقه ده‌برآفتاب اعتقاد دارند که برخی مسئولان با آن‌ها برای ساخت یک گردشگاه تفریحی که هم نام گردشگاه بر آن باشد و هم محلی برای درآمدزایی و امرار معاش ده‌برآفتابی‌ها همکاری نمی‌کنند، آن‌ها معتقدند که بنا به برخی ملاحظات که از گذشته‌ها تاکنون وجود داشته با ایجاد یک طرح بزرگ گردشگری توسط مسئولان در منطقه مخالفت شده است.
در همین خصوص سیدمجتبی نصیب از فرهنگیان ده‌برآفتاب و از جوانانی که خود را حامی طبیعت می‌داند می‌گوید که مسئولان نسبت به ساماندهی این منطقه مهم گردشگری تاکنون کوتاهی کرده‌اند.
وی با بیان این که در تعطیلات نوروز شاید پر بازدیدترین منطقه طبیعی در استان، این منطقه بوده است، افزود: آیا مکانی که این‌گونه مردم به سوی آن می‌آیند نیازی به سرویس بهداشتی ندارد.
سیدجواد حسینی از پیشگامان اجرای طرح گردشگری در منطقه سرنجل‌کل هم در گفت‌وگو با فارس گفت: این اراضی در ابتدا ۱۱۰ هکتار برای گردشگری پیش‌بینی شده بود که با خارج کردن جنگل از آن اکنون ۶۰ هکتار اراضی برای ایجاد یک فضای گردشگری مناسب وجود دارد.
وی گفت: طرح توجیهی آن را آماده کرده‌ایم اما بعضی مسئولان مردم را سر می‌دوانند و در حالی که مردم مناطقی مانند تنگه گنجه‌ای و تنگه مهریان را در این راه مورد حمایت قرار داده‌اند به هر دلیل که سیاسی‌کاری در رأس آن قرار دارد مردم ده‌برآفتاب را مورد حمایت خویش قرار نمی‌دهند.
وی با قدردانی از استاندار و مسئولان رده بالای استان که به فکر توسعه هستند، گفت: برای اجرای این طرح در قالب شرکت تعاونی همه مردم روستا را در کار اجرا دخالت داده‌ایم و اگر طرحی ایجاد شود متعلق به همه مردم ده‌برآفتاب است.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد با بیان این که منطقه سرنجل‌کل جز منابع ملی است، اظهار کرد: وظیفه ما در وهله نخست تا هنگامی که تصمیمی برای منطقه گرفته نشده حفاظت از منابع است و این کار را تا اتخاذ تصمیم از سوی مسئولان بالادستی خود انجام می‌دهیم و اجازه تخریب هم نخواهیم داد.
وی گفت: اگر بنا باشد در این منطقه زیرساخت‌های گردشگری ایجاد شود باز هم خود راهکاری قانونی دارد ولی تا هنگامی که راهکارها توسط مسئولان ارشد استانی تدوین نشده و به صورت قانون در نیاید از واگذاری این منابع به مردم معذوریم.
روستای ده‌برآفتاب با هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت تعداد ۲۹ شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده که در کل کشور و به نسبت جمعیت روستایی، بی‌نظیر در زمینه ایثارگری به‌شمار می‌رود.
در طبیعت‌دوستی مردم منطقه همین بس که همزیستی مسالمت‌آمیز آن‌ها با درختان جنگلی به گونه‌ای است که در هر منزل مسکونی روستا چندین درخت جنگلی وجود دارد و مردم برای ساخت و ساز به یک درخت هم آسیبی وارد نکرده‌اند.
حال چرا مسئولان چنین برخوردی با مردم طبیعت‌دوست ده‌برآفتاب دارد موضوعی است که باید از سوی رسانه‌ها و و جدان‌های بیدار مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
-------------------------
گزارش: بهنیازاده
-------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1