تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۹۶۴۵۳

آقایان تکه‌ای از روبان را به انگشتتان ببندید تا حرف‌هایتان یادتان نرود

۰
کبنا ؛نرگس احمدپور
سال ۱۳۹۳ با همه ی زیر وبم هایش سپری شد.سالی که شاید شتاب گذر لحظه هایش برای آنان که مسیولیتی بر دوش داشتند از سر شمردن روزها برای رسیدگی به موارد اجتماعی، افتتاحیه ها وکلنگ زنی ها بود. شهرستان گچساران سالی پر از اتفاقات خاص را پشت سر گذاشت مواردی که نوید تغییراتی خاص تر را می دهد.سالی پر از تحول وطلاتم.از قیچی زدن زیر گذر شهری که آغازی برای کاشتن بذر تحولی در بطن گچساران بود تا قیچی کردن روبان مجتمع فرهنگی گلزار شهدای شهرستان گچساران.
بذری نهادینه در بطن اقتصادی –فرهنگی شهرمان.بذری که پیشینیان سالها در تهیه وتنظیم تمامی موارد ساعتها به بحث واظهار نظر پرداختند وگاهی عدم جذب اعتبارها ساختار برخی از طرح ها را در یک رکود چند ساله فرو برده بود.سال ۱۳۹۳ را پشت سر می گذاریم .به رسم وعادت خوب ایرانی بودنمان حاصل رنج دولتمردان سیاسی شهرمان را از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون ارج می نهیم ویاد زحمات وحضور آنان که بی رنجشان رسیدن به تعامل وتعالی ویکدستگی مردم ومسئولین کنونی میسر نبود، پاس بداریم.یاد حضور شهرداران -فرمانداران – نمایندگان وهمه ی آنان که بودند ورنج کشیدند تا گچساران محرومیت چندین ساله را سقط کند وجنین خوشقدم ترقی در بطن اقتصادش باور شود تا به ثمر نشستن آنچه مردم انتظارش را دارند راه زیادی مانده، اما همین رنجهاست که لذت لیاقت را در اذهان ماندگار می کند.باید تعداد روبانهایی که بریدن شده وکلنگهایی که به نشانه سازندگی بر زمین کوبیده شده اند را یادمان باشد.
اینجاست که اندکی درنگ باید، تا به مواردی بپردازیم:
«آقایان تکه ای از روبان را به انگشتتان ببندید تا حرفهایتان یادتان نرود»
هرچند آزموده را آزمودن خطاست. سال ۱۳۹۳ سالی پر از لبخند وشادی ودغدغه وبحران وتب وتاب بود.سالی که بوی آمدن می داد وبوی تلاشی برای ماندن....
گچساران شهر فرصت هاست، اما بزرگترین نقصی که در همه ی لایه هایش مشهود است سطحی نگری برخی مدیران است که رنج دسته دیگر را دوچندان می کند.
عوامل زیر ساختی و اصلاح درون مایه ای فرهنگی:
زیر ساختهای فرهنگی و ایجاد تحول در لایه های زیرین فرصتی برای تکمیل دوره رشد این جنین نو بنیاد را می دهد.سطحی نگری گروهی که خود را در ر‌‌اس آگاهان گروه دیگر می دانند وعنوان نمودن مشکل ومشکل ومشکل که هیچ راهکاری هم ندارد تاسف بزرگی است که بر لب گروه آگاه مانده است.
در بحث نمونه ای می آوریم؛اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران –شاید درد ودل هنرمندانش را نشانه نرویم ونگوییم حرفشان حق نیست اما اشاره های رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی به اصلی ترین مورد که از سطحی نگری دوستان هنرمند ، خیلی موشکافانه تر و متبهرانه تر است همان اشاره به ساختار و تکمیل زیرساختهای فرهنگی است. شاید امیر حسین نوروزی اولین مدیری است که به جدیت در رفع این ضعف زیرساختی با پیگیری مکاتبه ای با مسیولین گام برداشته وبی شک نگاه هنری ودرک ضعف عمومی از سوی وی که تخصصش هنر ورنج شناسی هنرمند است نگاهی قابل تقدیر وستایش است.
۱-ایجاد مکان وتامین تدارکات اولیه جهت رفع نیازمندی کاری هنرمندان وگروه های هنری در راستای رسیدن به تلاش واشتغالزایی وزایش محصولات هنری
۲-تاسیس مکان مناسبی جهت سالن آمفی تیاتر با ظرفیت صدنفر یا بیشتر که از اصلی ترین موارد نیازی این دایره فرهنگی است.
۳-ایجاد کتابخانه های تخصص جهت ترویج فرهنگ مطالعه وپژوهش میان گروه ها وانجمن های فعال ومنشا نبوغ هنری کشوری وبین المللی که الحق رفع نیازهای ساختاری وتدارکاتی این عزیزان بزرگترین گام برای تعالی هنر وفرهنگ شهرستان است.
۴-رفع معضل ماندگار وکهن سینمای شهر-سینمایی که در دهه های گذشته دوران طلایی وتعالی خاصی داشت وحال سالهای سال از گشایش مشکل مالی وساختاری اش می گذرد.
۵-ایجاد استودیوهای مناسب ضبط موسیقی
۶-ایجاد پلاتو ونگارخانه با ظرفیت هایی قابل پاسخگویی به هنردوستان شهرستان
۷-ایجاد کتابخانه تخصصی-مذهبی-جهت تعالی فرهنگ وترویج مذهب به شیوه ای به روز ومقارن یا قلم اساتید دین
این ها مواردی از چندین مورد جهت ارتقاء زیرساختهاست وسال ۱۳۹۴ برای اهالی هنر نوید برداشتن اولین گامهای اساسی متولیان امر را دارد.
در بحث پزشکی شهرستان نیز زیرساختها کاملا مورد توجه واقع شده نصب دستگاه سی تی اسکن پیشرفته وکاهش انتقال هزینه وحفظ سلامت بیماردرجا به جایی به شهرهای اطراف –ساخت بیمارستانهای در حال تکمیل ونصب وخریداری تجهیزات وتدارکات خود نشان رشد توجه ورشد تزریق اعتبار در چندین ساله ی اخیر است.
سالی که کمبود باران وخشکسالی برای کشاورزان یعنی مرگ تدریجی خاک –با آبرسانی به مراتع کشاورزی و روستاها وتزریق گاز روستایی برای رفع نیاز مهاجرتها گام موثری برای ترویج توجه به زیرساختهای کشاورزی است.ساخت وتوجه به عملیات سد سازی در جای جای شهرستانهای باشت وگچساران وکاشت نهال ها در جلوگیری از فرسودگی خاک ، اینها همه نشانه ی عمقی نگری مدیران ونماینده محترم می باشد وجای تقدیر دارد.
مبحث زیرساختهای ورزشی که به نحو چشمگیری از خرید لوازم ورزشی وافتتاح زمینهای چمن همه وهمه فراتر از گام برداشتنهای نخست است.توجه با امر ورزش ورسیدگی به امور ورزشکارانی که همه نشانهایی ملی وچهره هایی بین المللی دارند هم بسیار ویژه بود ونباید در قالب سال ۹۳ بماند وگسترش ارتباط با هنرمندان-ورزشکاران-کشاورزان-صنعتگران-پزشکان یعنی گسترش ماندگاری در حیطه مسئولیت برای مدیران -
در قسمتهای دیگر مانند اداره اوقاف، توجه به زیرساختهای مذهبی امر مهمی است. بقعه ی بی بی حکیمه خاتون (س) از بقاع متبرکه ی شهرستان گچساران واستان است که در سطح بین المللی هم توجه خاصی به این مکان مذهبی که جاذبه گردشگری خاصی در منطقه خاورمیانه دارد می شود.مسئولین امرباید در جهت ترمیم وساختار بنایی وتکمیل بقعه موارد را در نظر بگیرند. ایجاد مکانهای اسکان وخوابگاه دائمی برای مسافران فصلی –ایجاد کتابخانه وتدارکات برگزاری نشستهای واجب مذهبی در قالب در نظر داشتن فضایی با ظرفیت بیش از هزار نفر –زیرا برگزاری اولین کنگره ملی بی بی حکیمه خاتون (س) چشم عزیزان را بر نداشته هایش بیش از داشته هایش باز کرد واین دست همت متولیان امر در تحقق پیشرفت وترویج توجه ویژه به اماکنی این چنین که در بحث جذب توریست وگردشگری قطبی قابل تامل است را به همکاری می طلبد.فضای رونق دادن اقتصادی ومعرفی فرهنگ سنتی با ایجاد غرفه هایی که بتوان هزینه ی به دست آمده از راه فروش محصولات فرهنگی را خرج موارد ساختاری نمود راهکاری قابل بررسی است.ایمن سازی راههای ارتباطی به حرم وآسفالت وساختن مانع جهت جلوگیری از ریزش های اختمالی کوه در بارندگی های فصلی که موجب اختلال در تردد می شود. وداشتن مکانی ثابت جهت تهیه نیازهای خوراکی وآشامیدنی مسافران واستقرار موارد ی چون اورژانس دائمی واسقرار نیروهای پزشکی از مواردی است که باید در ارتقاء امکانات حرم مطهر مد نظر باشد.ساختار بنایی وتکمیل حرم وفضایی که می توان با تکمیل وشکیل نمودنش حس زیبای معنویت وجذب زائر را ترویج داد.سپاس که تلاش ویژه مدیران ورسیدگی نماینده محترم شهرستان گچساران وباشت در این مبحث قابل ستایش است اما وظیفه ی واجب انتقال نیازها با نگرش عمقی باید از سوی مدیران لحاظ شود تا پتانسیل خوبی از برش روبانها وضربه ی کلنگها بر بطن پر تپش شهرمان به جای بماند.خوب است به همه ی وعده ها در سال ۱۳۹۴ با توجه به همه ی موارد خاص تحریم ونبود بودجه کافی وتوجه به تزریق به جای بودجه وارتقاء کیفیت عمران شهری عمل نمود،وانجا که قیچی بالبه ی تیز روبانی جهت افتتاح نقش لبخند بر چهره عمران شهر ایفا می کند وعده های به جا را، با گره زدن روبان به انگشت مسئولین تلنگری جهت توجه به وعده ها نمود تا زبان برنده ی مغرضان عدم امکانات را به جای عدم توجه وسهل انگاری قلمداد نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1