تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب : ۹۶۳۱۵
سیری در تفسیرالمیزان و معضل بیکاری
۰
کبنا ؛سید حسن فلسفی
بیکاری ظلم است و ظلم شرک است
حضرت علامه از لحاظ مصداقی ظلم را با شرک بالله مطابق میداند و با استناد به آیه «ان لا تعبد الشیطان انه لکم عدو مبین ان اعبدونی هذا صراط المستقیم و لقد اضل منکم جبلا کثیرا» این مطلب را به اثبات میرساند و این استدلال را منسوب به اهلبیت (ع)میداند، حتی شیطان خود را از ظلم مبرا می داند و شرک را نمی پذیرد و گمراهی انسان را منسوب به خود او می داند «انی کفرت بما اشرکتمون من قبل ان الضالمین لهم عذاب الیم» و از آنجایی که شرک دو جنبه آشکار و پنهان دارد این هشدار را میدهد که ما باید چنان مراقبه بر اعمال خود داشته باشیم که ظالم نشویم که خداوند متعال در جایی اجازه حمد خود را به انسان می دهد که او را از دست ظالمان رهایی داده ست «فقل الحمدلله الذی نجینا من القوم الضالیمن» در گوشه و کنار این شهر کوچک (یاسوج) و این کشور بزرگ اسلامی انسانهای کارآمد و شایسته بسیاری هستند که از نعمت اشتغال محروماند (و این مطلب عین ظلم است) و هر مسئولی که دغدغه رفع این مشکل را ندارد باید بداند که دچار شرک شده است و عبادتش فرقی با بتپرستان مشرک ندارد ،چقدر گران است که کسی فقط به فکر خودش باشد ما انسانها اجتماع تشکیل دادهایم تا هر کس مسئولیتی بر دوش بگیرد تا کار دیگری بن بست نکشد و نبردی عاشقانه داشته باشیم نه ستیزی ظالمانه، معضل بیکاری نه تنها جوانی را اسیر خود میکند بلکه نسل آینده را هم نابود کرده است، مقصر نبودن نسل آینده کیست و چیست؟ چه کسی مسئولیت این ظلمات نیستی نسل آینده را بر دوش میکشد؟ فردا چه کسی پرچم سرفرازی را به دست خواهد گرفت؟ ما نگران آینده دور و دراز نیستیم نگران فردای مملکتی هستیم که پیرمردانی نا آزموده و سرشکسته دارد. تنها راه رهایی همان است که رهبر انقلاب عالمانه بیان میکند «صراط مستقیم» صراطی که در آن قول و فعل همه در جهت رضای خداست و رضای خدا در رضای مردم است.
بیکاری ظلم است و ظلم شرک است
حضرت علامه از لحاظ مصداقی ظلم را با شرک بالله مطابق میداند و با استناد به آیه «ان لا تعبد الشیطان انه لکم عدو مبین ان اعبدونی هذا صراط المستقیم و لقد اضل منکم جبلا کثیرا» این مطلب را به اثبات میرساند و این استدلال را منسوب به اهلبیت (ع)میداند، حتی شیطان خود را از ظلم مبرا می داند و شرک را نمی پذیرد و گمراهی انسان را منسوب به خود او می داند «انی کفرت بما اشرکتمون من قبل ان الضالمین لهم عذاب الیم» و از آنجایی که شرک دو جنبه آشکار و پنهان دارد این هشدار را میدهد که ما باید چنان مراقبه بر اعمال خود داشته باشیم که ظالم نشویم که خداوند متعال در جایی اجازه حمد خود را به انسان می دهد که او را از دست ظالمان رهایی داده ست «فقل الحمدلله الذی نجینا من القوم الضالیمن» در گوشه و کنار این شهر کوچک (یاسوج) و این کشور بزرگ اسلامی انسانهای کارآمد و شایسته بسیاری هستند که از نعمت اشتغال محروماند (و این مطلب عین ظلم است) و هر مسئولی که دغدغه رفع این مشکل را ندارد باید بداند که دچار شرک شده است و عبادتش فرقی با بتپرستان مشرک ندارد ،چقدر گران است که کسی فقط به فکر خودش باشد ما انسانها اجتماع تشکیل دادهایم تا هر کس مسئولیتی بر دوش بگیرد تا کار دیگری بن بست نکشد و نبردی عاشقانه داشته باشیم نه ستیزی ظالمانه، معضل بیکاری نه تنها جوانی را اسیر خود میکند بلکه نسل آینده را هم نابود کرده است، مقصر نبودن نسل آینده کیست و چیست؟ چه کسی مسئولیت این ظلمات نیستی نسل آینده را بر دوش میکشد؟ فردا چه کسی پرچم سرفرازی را به دست خواهد گرفت؟ ما نگران آینده دور و دراز نیستیم نگران فردای مملکتی هستیم که پیرمردانی نا آزموده و سرشکسته دارد. تنها راه رهایی همان است که رهبر انقلاب عالمانه بیان میکند «صراط مستقیم» صراطی که در آن قول و فعل همه در جهت رضای خداست و رضای خدا در رضای مردم است.