تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۹۵۴۴۸

موحد می‌آید یا نمی‌آید؟

۲۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛گروه سیاسی
قسمت دوم موحد می‌آید یا نمی‌آید؟[کلیک کنید]
اشاره؛ گروه سیاسی کبنا نیوز در خصوص مسائل مختلف سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبی را به صورت گزارش میدانی و تحقیقاتی برای اطلاع مخاطبین گرامی انتشار می‌دهد، این مطالب بدون شک با نقص و ایراد همراه است، مخاطبین گرامی می‌توانند با انتشار یادداشت‌های خود نوشتارهای که در پی می‌آید را نقد یا تأیید نمایند.movahed3
سناتور لقبی است که طرفداران موحد به او داده اند نام موحد با تاریخ انتخابات کهگیلویه گره خورده است. زمانی بهرام تاجگردون راجع به موحد گفته بود: نگذارید این آقا به مجلس برود که اگر رفت بولدوزور هم او را در نمی‌آورد.
اما نه او و نه طرفداران و نه مخالفانش به فکرشان هم خطور نمی‌کرد که روزی تنها با یک امضای احمد جنتی طومار نمایندگی موحد بسته شود.
موحد کیست؟ چگونه به این جایگاه رسید؟ و چه سرنوشت سیاسی در انتظار اوست؟
حاج سید محمد موحد از سادات امام زاده سید محمید می باشد. امام زاده ای که در میان مردم کهگیلویه دارای مرتبت بالایی است و نوادگان این امام زاده مورد حرمت مردم می باشند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موحد که یک طلبه جوان بود فعالیت های اجتماعی خود را با آموزگاری شروع کرد و بعد پا به حوزه قضاوت گذاشت و به عنوان دادستان اهواز و شیراز ادامه کار داد. از همان جا بود که معروف گردید. اولین بار در دور دوم انتخابات مجلس در انتخابات شرکت کرد و بعد از نجفی، رهنانی دوم شد و بهرام تاجگردون سوم شد همان دوره آبستن حوادث زیادی بود و دفتر حزب جمهوری در خیابان امام خمینی جنوبی به آتش کشیده شد ولی نجفی به مجلس رفت و خوب ظاهر نشد و حضور او در مجلس به عنوان یک اتفاق تلخ در تاریخ شهرستان ثبت گردید اخیرا هم اعلام شد که او امام جماعت یک مسجد کوچک در شهر نجف آباد می باشد. موحد در دوره سوم نیامد و بعد در دوره چهارم در سال ۱۳۷۰ مجددا در انتخابات شرکت کرد و با به دست آوردن رای بیشتری نسبت به بهرام تاجگردون و علی محمد بزرگواری از طرف مردم حوزه انتخابیه گچساران و کهگیلویه به مجلس راه پیدا کرد.
موحد از نظر سیاسی به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت نزدیک بود و همین موضوع و البته انفعال سید مسعود حسینی دیگر نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شد که او خوب بتواند قدرت خود را در ابتدای دهه هفتاد بروز دهد. اوج اقتدار نمایندگی موحد در تاریخ بلند نمایندگی اش در همان سال ها بود. موحد تعامل زیادی با مردم داشت. دفتر و خانه اش در تهران به روی همه باز بود برخی از کسانی که در چند دوره نمایندگی اش به دفتر او مراجعه کردند می گویند افرادی از دیگر استان ها نیز به حاج آقا مراجعه می کنند آنها صحبت از یک زیرزمین می کردند که همیشه احوال پر از مردمی بود که برای حل مشکلاتشان به او مراجعه می نمودند. موحد به دهدشت هم که می آمد به همه جا سر می زد او همیشه سعی می کرد پرستیژ خاص خود را حفظ کند، به همه فاتحه خوانی ها می رفت و احتمالا از اولین کسانی بود که بدعت فاتحه خوانی رفتن سیاسی و با نیت رای را بنا نهاد.
اقتدار موحد همراه با تعامل خوب ایشان و البته حمایت های آمیر احمد تقوی و مرحوم حاج غزوان پرهیز در سال ۱۳۷۴ نیز به کمک موحد آمد. رقیب اصلی او بهرام تاجگردون از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد و نیروهای خط امام بر محقق ائتلاف کردند نیروهایی که آنروزها در اطراف محقق بودند کسانی هستند که هم اینک در اطراف بزرگواری هستند. محقق هم ولایتی موحد و از اقوام ایشان محسوب می شد و ظاهرا همین محقق در دادستان شدن او در اهواز نقش اصلی را بازی کرده بود. تکه کلام محقق در سخنرانی هایش«بگم» «بگم» بود او بین گفتن و نگفتن مردد بود و صحبت از حواله های آردی می کرد که بین نیروهای مخالف توزیع شده بود. البته محقق در مجموع خوب سخنرانی نمی‌کرد و همین موضوع در رویگردانی بخش گسترده ای از مردم در روزهای اخر از او موثر بود.
البته او چیز چندانی نگفت و بگم بگم بعدها به عنوان میراث احمدی نژاد در تاریخ ماندگار شد.
حواشی پیرامون آن دوره از انتخابات زیاد بود هنوز هم مردم می گویند منصوری فرماندار وقت کهگیلویه که از نیروهای موحد بود و حالا در تیم انتخاباتی عدل هاشمی کار میکند در جابجایی آراء به نفع موحد عمل کرد. منصوری قویا چنین چیزی را تکذیب می کند و محقق هم بی سروصدا به اهواز و حوزه علمیه آنجا برگشت. او در سال های بعد به ندرت و تنها برای حضور و سخنرانی در برخی مراسمات به دهدشت می‌آید.
موحد باز هم به مجلس راه پیدا کرد اما در این دوره یک اتفاق و البته نوع موضع گیری موحد او را به حاشیه برد و دیگر نتوانست در عرصه نیرو گزینی اقتدار سابقش را ادامه دهد.
دوم خرداد ۷۶ و ریاست جمهوری محمد خاتمی موجب نیرو گرفتن نیروهای خط امام گردید. موحد که برای ناطق نوری ستاد زده بود تنها نظاره‌گر اتفاقات و تحولات سیاسی مدیریتی استان بود. اکثر مدیران استانی و شهرستانی بدون هماهنگی اش انتخاب می شدند و خیلی از آنها وقعی به نامه‌های موحد نمی‌گذاشتند.
این موضوع سبب تحریک موحد شد تا در آخرین روز بهار سال ۱۳۷۷ در موافقت با استیضاح عبدالله نوری وزیر کشور سخن بگوید.
متن موحد در استیضاح عبدالله نوری از طنز های سیاسی تاریخ مجلس بود او در متن استیضاح خودهیچ اشاره ای به مشکلات شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد نکرده بود و همه وقتش را صرف موضوع فرمانداری نجف آباد اصفهان و مسائل مربوط به آنجا نمود و این نشان می داد که متن را احتمالا دیگران برای او تنظیم کرده اند. این حرکت موحد موجب دلخوری دولتی ها شد موحد کم کم ناگزیر به چرخش سیاسی شد در سفر سال ۱۳۷۷ محمد خاتمی رئیس جمهور وقت به دهدشت سفر کرد. موحد با اصرار و فشار زیاد خاتمی را به ضیافت ناهار در خانه خود دعوت کرد و خاتمی هم نمک گیر شد و تعاملاتی بین موحد و دولت بوجود آمد امری که بعد ها دلخوری دوم خردادی ها را در پی داشت و قادر لاهوتی در سخنرانی انتخاباتی خود در سال ۱۳۷۸ به همین موضوع اشاره کرد.
سال ۱۳۷۸ موحد باز هم وارد صحنه رقابت شد او بزرگواری را قانع کرد که در گچساران ثبت نام کند و قول داد که در گچساران از او حمایت کند. بزرگواری به نزدیکان در کهگیلویه سپرد که به موحد رای دهند ولی موحد این کار را نکرد و از مرحوم نبی زاده حمایت کرد. این بار هم دو دستگی در جریان دوم خرداد به پیروزی موحد کمک کرد هر چند خیلی ها معتقدند موحد در هر حالی و با هر رقیبی پیروز می شد. در انتخابات ریاست جمهوری هشتم علی رغم حضور چهره های اصولگرا از جمله توکلی، فلاحیان و جاسبی موحد از خاتمی حمایت کرد و خود را به دولت نزدیک تر کرد.
موحد چهار سال بعد هم پیروز انتخابات شد اصلاح طلبان کماکان دو شقه بودند. منطقیان و لاهوتی امده بودند و نفر سومی هم در صحنه بود. شیخ دانش که تا دور قبلی از نزدیک ترین افراد به موحد محسوب می شد ظاهرا بنا بر حضور ایشان و حمایت موحد بود اما موحد زیر فشار نزدیکان و البته میل دورنی اش خلف وعده کرد و همین سبب دلخوری شیخ دانش گردید و او را مصمم به حضور نمود.
جو تبلیغات آن دوره انتخابات در کهگیلویه خیلی سنگین بود. جو کاملا علیه موحد بود. سخنرانی موحد در ورزشگاه آزادی دهدشت به تشنج کشیده شد و موحد معترضان در سخنرانی اش را اراذل و اوباش خواند و از نیروی انتظامی خواست که با آنها برخورد نماید.
**برای دیدن قسمت‌های اول، دوم، سوم و چهارم مقالات اما و اگرهای انتخابات مجلس دهم کلیک کنید.
ادامه دارد
نام شما

آدرس ايميل شما

دوست
Iran, Islamic Republic of
لطفا ار تصور .. که ار سیاسی بودن در ذهن مردم ایجاد کرد هم بنویسید.اینکه سیاست یعنی .. و اینکه هر کار م..ه از ایشان سر بزند بعنوان زرنگی قلمداد گردد و طوری شود که عامه تصور کنند که یک سیاستمدار زمانی موفق می شود که چنین باشد
حقگو
Iran, Islamic Republic of
در یک کلام مردمی ترین نماینده مجلس موحد بود و در تاریخ ثبت و ماندگار شد خداوند نگهدارش باد
شاهین خامی نشین
Iran, Islamic Republic of
موحد چه .. است ؟ .. .
ایل باوی-
Iran, Islamic Republic of
دست جنتی درد نکنه ک ه..
میم
Iran, Islamic Republic of
اگه ..باید بیا
اگه اصلا ..بو
۲۰ سال مجلس بی چه که؟!!
بی غرض چرام
Iran, Islamic Republic of
باسلام وعرض ادب خداراشاهد میگیرم برای اشتغال وکسب یک لقمه نان از۱۶سال پیش تاکنون به ایشان مراجعه کردم اماهیچ لطفی ازایشان ندیدم اما به یقین نماینده ای توانمند است امیدوارم به صحنه سیاسی برگرددشایدبرای دیگران خوب بود وخوب باشد//
شاهد
Iran, Islamic Republic of
زنده باد شیرمرد کهگیلویه حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی محمد بزرگواری.. صلوات بلند ختم کن
ازسوق
Iran, Islamic Republic of
موحد نیاد محترمانه تر است زیرا شرایط این دوره فرق می کند.ایشان در سوق پایگاه همیشگی اش منفور است
منطق
Iran, Islamic Republic of
حال که یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان معرفی شده است شانس موحد برای تایید صلاحیت بیشتر شده چون موحد با آقای یزدی ارتباط نزدیکی دارد
ایل باوی-
Iran, Islamic Republic of
اقای عکاشه اگ میخوای نظراتو نصفشو حذف کنی نصفشو سانسور بگو نظرنزاریم خودت راحت کن
کارمند
Iran, Islamic Republic of
موحد در انتخابات هشتم ریاست جمهوری برای آقای جاسبی تبلیغ کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
موحد نمایده این شهر ستان بود بچه این سرزمین هیت به پاس خدماتی که درطول دوران نمایدگی اش داشته برای همه ماها باید قابل احترام باشد اماخدایی بدون از غرض موحد درحق جوان حوزه انتخابیه اش کوتاهی نمود خدایی اگر یک کاری ۱۰نفر را مشغول کرده باشد انجام داد بفرمائید تاحقیر مآخذه نشوم اگر پتروشیمی دهدشت راه اندازی می شد اگر سیمان سپو راه اندازی میشد جوان ما به دلیل بیکاری به دام اعتیاد گرفتار نبودند اگر سد کلات زده می شد بخشی از جوانان ما به کشاورزی روی می آوردند وهم اکنون درقبرستان دفن نبودند ضربالمثلی هست هرکس بادکاشت طوفان درو میکند این ضرب المثلدرمورد موحد صادق است نتیجه کاشت خود را برداشت وهمچنان هم می خواهد باچاقویی که به تعبیر خود بعضی دوستان احساسی وهیجان زده اس تیز می کنند دست ایشان دوباره خواهد برید مدیر محترم سایت تورا به ناموست مطالبی که بوی واقیت دارند به ثبت برسانید هرجند برخلاف میلتان باشد
دوست
Iran, Islamic Republic of
په اکا ای بنده خدایی که من عکس تیشه داره نفتشه گ
پاک ایکنه؟
دشمن زیاری
Iran, Islamic Republic of
خدایاموحدبه صحنه سیاست برگردد.بدون موحد سیاست دراستان معناپیدانمی کند
علی
Iran, Islamic Republic of
این روز ها شایعه شده که دکتر سلیمان ابید قصد حضور در صحنه انتخابات شهرستان های کهگیلویه .بهمئی .چرام ولنده را دارد .حدود دو سه ماهی است که فعالیتش را شروع کرده
ببببببا
Iran, Islamic Republic of
وای بر شما
که همان چماق به دست برای شما خوب است تا ابروی شما را در شبکه ۳ بصورت زنده در سراسر دنیا ببرد
بروید پیشش کامپیوتر یاد بگیرید
یا جاده های را دو بانده کنید...
یا .....
شاید موحد خوب نباشد ولی از بزرگواری بهتر است
س
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب اقای موحد.ما منکر کارهای شما نیستم اما کاری که الان مشخص کنه فعالیت بیست ساله تون رو اسم ببرید
به کارخانه سیمان دهدشت در یاسوجتون قس
به بردن جاده اصفهان به سمت راک بردن و هزینه اضافت قسم
حسنلی
Iran, Islamic Republic of
آخ وبخت ایما که هنی ایگیم موحد بیا .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تاریخ سیاسی موحد تمام شد
رضوان
Iran, Islamic Republic of
حضور موحد در مجلس هزارانی مثل بزرگواری را می ارزد چرا بزرگواری بعداز ۸سال جاده اش {باغچه سادات به دهدشت}راهنوز درست نکرده.اگه کارهایی انجام شده استاندار بوده.اگه کسی منکر استاندار باشه چرا حسینی نوذری نیکزاد و صابری که جمعآ ۸سال استاندار بودند به اندازه یک هشتم خادمی کار نکردن
Iran, Islamic Republic of
خدا یا کسانی مانند دکتر خادم را برای استان محروم ما حفظ کند . /اقا / //مرد .سخت نگیریم همیشه براش چهار شنبه است
Iran, Islamic Republic of
مطمن باشید وقت خود را دیگه صرف چنین سایتی نمی کنم
محسن
Iran, Islamic Republic of
موحد دیگ دنیا دیدس و چشم و گوشش هم در سیاست هم در ما دنیا پر است و در حال حاضر با لیاقت تر و شایسته تر از او نداریم،هشت سال قبلیمون ک بر باد فنا رفت،خدا کنه اگ سناتور که نامی برازندشه و من هنوز حسرت میخورم ک چرا بهش رای ندادم نیاد تو صحنه یا اینکه رد صلاحیت بشه نادانی همچون بزرگواری دوباره نمیاینده مردم ساده شهرستان نشه
تنگیار
Iran, Islamic Republic of
مابدبخت شدیم آقای بزرگواری تاریخ مصرف شما تمام شد بذار کدخدا بیاید چون آقای موحد صلاحیت کار داره با چماقداران نمیشه چماقی بروی جلو
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1