تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۵
کد مطلب : ۹۵۲۸۵

چرا تاکسی درون شهری در لیکک نیست؟

۱
۰
کبنا ؛صادق خوب‌نژادیان
تاکسی یک خودروی دارای مجوز با رنگ متمایز از سایر وسائل حمل و نقل عمومی است که کرایه ای به حساب می آید و برای مسافرتهای کوتاه و درون شهری برای حمل یک یا تعداد اندکی مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد.taksi
در میان ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تاکسی نقش پر رنگ تر و مهمی در جابه جایی مسافران و شهروندان دارد. در شهرهای ایران تاکسی های زیادی نظیر تاکسی های عمومی و شخصی، تاکسی بی‌سیم، تاکسی ویژه، تاکسی زنان، تاکسی ون، تاکسی گردشگری و مسافربرهای شخصی، رزرو اینترنتی تاکسی،تاکسی پول و... وعلاوه بر تاکسی از سایر وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، قطار و... برخوردارند. در حالیکه ۱۵ سال از شهر بودن لیکک می‌گذرد ولی هنوز از هیچ خدمات حمل و نقل درون شهری برخوردار نیست.
استفاده از وسایل نقلیه عمومی بویژه تاکسی یکی از مسائل مهم حقووق شهروندی است در واقع حقوق شهروندی آمیخته‌ای است از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر و همچنین در برابر قوای حاکم و بلعکس، بخصوص حقوقی که وظیفه تأمین آن بر عهده مدیران شهری و شهرداری است.
اما متولیان این امور حقوقی در سطح شهر لیکک مدعی شدند که عدم استفاده از تاکسی درون شهری خواست شهروندان و استقبال نکردن آنها از این وسیله نقلیه است، که بسی جای تعجب و تأسف را دارد و البته  این معضل شهری ریشه در مدیریت‌های گذشته هم دارد. اما با نگاهی به ساختار شهر و تأملی به حال و نگرشی به آینده‌ی شهر داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که تاکسی حق شهروندان خواهد بود. شهری که روزانه دست کم حدود ۸ هزار نفر در آن تردد می‌کنند.
آیا مسائل فرهنگی با آمپول قابل تزریق‌اند؟ اینطوری نیست، فرهنگ وجود دارد و توسعه ی آن نیازمند زمان و مدیریت صحیح است.
حضور مسافران و مهمانان این شهر از یک طرف و پراکندگی ادارات شهری و مراکز آموزشی به خصوص وجود دو دانشگاه از طرف دیگر و عدم وجود تاکسی را می توان از معضلات در این شهر دانست. معضلی که در ایام عید نوروز باستان برای عموم شهروندان از مهمان تا میزبان ملموس می‌باشد.
نبود تاکسی شهری می تواند بر معضلات و نابهنجاریهای اجتماعی شهری تأثیر بسیاری به جای بگذارد و ایجاد بستر مناسب برای بروز هرگونه تخلف و جرم را بوجود آورد.
اعم فعالیتهای شهرداری لیکک گسترده نیست، پس می‌تواند با راه اندازی حمل و نقل شهری شهرداری، خدمات عمومی را گسترش دهد و امور مربوط به تاکسیرانی از مجموعه شهرداری منفک و جدا نیست در واقع خدمات رسانی آنها ایجاد رفاه برای شهروندان است.
وجود تاکسی درون شهری دارای محاسن ذیل است:
-    آرامش خاطر و امنیت اخلاقی خانواده ها
-    جلوگیری از بروز تهدیدات اجتماعی و اخلاقی
-    امنیت و آرامش روانی برای استفاده کنندگان این وسیله نقلیه
-    صرفه جویی در هزینه ها
-    از ترافیک در خیابانها جلوگیری می کند
-    موجب کاهش تصادفات شهری می شود
-    موجب کاهش آلودگی هوا می شود
-    تأثیر بسزایی در کاهش ترددهای بی مورد دارد
-    استفاده بهینه از ان می شود
-    به همراه داشتن رضایت شهروندان
-    استفاده برای سرویس مدارس و آرامش خاطر برای والدین دانش آموزان
-    موجب خدمات شهری نوین و ...
در این بین متولیان حاکمیتی و شهری و تاکسی رانی می‌توانند با شناسایی و حمایت و اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی مردم، بستر مشارکت غیر فعال شهروندان  را به فعال فراهم نماید و از طرفی با معافیت عوارض حمل ونقلی شهری و دادن تسهیلات خرید تاکسی و ایجاد زیرساختهای آن نظیر اسیتگاه تاکسی، نصب تابلو و... زمینه را برای تولد حیات تاکسیرانی و توسعه آن در شهر لیکک بوجود آورند. که در این بین اولاً رضایت شهروندان را با احیای حقوق  آنها جلب خواهند کرد،و آژانسهای درون شهری زیر مجموعه امور صنفی صنعت و معدن که با حدود ۲۰ دفتر و بیش از۱۲۰ خودرو در اختیار دارند که روزانه درآمد هنگفتی به جیب خواهند زد را از گردنه رقابت خارج نموده و توسعه پایدار تاکسیرانی شهری را ارتقاء دهند.
حضرت امام خمینی (ره) در خصوص رعایت حقوق شهروندی به دولتمردان توصیه نموده‌اند:
... و به مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می‌نمایم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگذاری به آنان خصوصاً مستعضفان و محرومان و ستمدیده گان که نور چشمان ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی ره آورد آنان و با فداکاری های آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است، فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان را از خود بدانید.

 
*کارشناس ارشد حقوق
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تشکر ازجناب خوب نژاد--برادر مسئولان فقط به دنبال حفظ سمت خود هستند- شورای شهر که در موقع انتخابات وعده های رویایی می دهند باید در وهله اول جوابگو باشند.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1