تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۹۵۱۳۴

شان و منزلت معلمان فرصت یا تهدید؟

۸
۰
کبنا ؛ محمد مظاهرپور*
یکی از مباحثی که مدت مدیدی است در محافل فرهنگیان در مورد آن صحبت می شود واین روزها بحث آن داغ شده دو موضوع شان ومنزلت معلمان ودغدغه معیشتی است به نظر میرسد عده ای نا خواسته وعده ای برای خدشه دار شدن بیشتر شان معلمی این دو مبحث را به هم گره می زنند آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد و نیت اصلی معلمان است این است که شان ومنزلت معلمی به هیچ عنوان با ملاک مادی مورد سنجش واقع نمی شود. چرا که اگر مقیاس ارزیابی شان ومنزلت اجتماعی  مادیات باشد اولا با افزایش ۱۰۰درصدی هم در این نوع ارزیابی رتبه معلمان تغییر نخواهد کرد  ثانیا این نوع نگرش دور از شأن معلمی است. آن زمانی که معلمان frhngin.moaalman (11)کلامشان نافذ بود وحضورشان روشنی بخش محافل بود ومیزان تاثیر گذاریشان در مسایل اجتماعی بیش از هر قشر دیگری بود وضع معیشتی آنها با حال تفاوت چندانی نداشت و مثل سایر اقشار مردم بود وشاید کمی پایین تر ولی آن ابهت وشان بالا هرگز اجازه نمی داد در این خصوص صحبتی عنوان شود. لذا این سیر نزولی را نباید با فرافکنی به دغدغه معیشتی تنها مربوط دانست چرا که این همان نگاه سخیفانه به این شان و جایگاه است اتفاقا وضعیت معیشتی ونحوه مطالبه آن می تواند یک گام به سوی ارتقا وشان معلمی باشد. همکاران محترم نیک می دانند که فرصت‌طلبی و سوء استفاده از موقعیت‌ها یک امر مذموم و ناپسند است و مرتکبین آن خود به خود از درجه اعتبارشان کاسته خواهد شد وبه قول معروف از چشم مردم می‌افتند. بطور مثال:
اولا: اکنون که دولت تدبیر و امید که مردم به آن دل بسته اند تلاش دارد به یکی از شعارهایش که با استقبال مردم روبرو شد یعنی برداشتن فضای امنیتی جامه عمل بپوشد از نظر مردم هر گونه عملی  که مغایر این برنامه باشد مخالفت با خواسته مردم تلقی خواهد شد  همکاران محترم باید توجه داشته باشند مطالبه رفع دغدغه معیشتی از راههای غیر متعارف علاوه بر ضربه زدن به شان معلمی باعث به تعویق افتادن حقوق حقه آنها خواهد شد و اتفاقا اینجا جایگاهی است که معلمین باید با شیوه ای ظریف قانونمند هنرمندانه واستفاده از شم معلمی خود احقاق حق نمایند تا علاوه بر احقاق حق یک گام اساسی در جهت ارتقا شان ومنزلت خود بردارند
دوما: وجود برخی از مسئولین ضعیف وفاقد صلاحیت در پست‌های مدیریتی نبایدموجب تحریض و سوء استفاده واقع شود.
فرهنگیان فرهیخته و مخلص و روشنفکر و آگاه به مسائل نیک می‌دانند در ادبیات سیاسی شیوه های مختلفی برای دستیابی به خواسته ها ومطالبات وجود دارد وهر گروهی به میزان وزن اعتبار و پایگاه اجتماعی میزان تحصیلات و تجربیات و اعتقادات خود شیوه‌ای را برای نیل به اهداف خود بر می‌گزینند و تجربه تاریخی نشان داده  که گروه‌های کم وزن و کم تجربه و خود بزرگ بین روش‌های دگمانه و تند را انتخاب می‌نمایند که علاوه بر صرف هزینه‌های زیاد گاهی موجب انحراف از اهداف اولیه می‌شود ولی به عکس روش‌های دموکراتیک و منطقی موجب اعتلای آن جریان می‌شود مطمئنا همکاران عزیز با درایت مناسب با شم معلمی خود شیوه‌ای را انتخاب خواهند نمود که تحسین همگان را برانگیزد.
همراهی با دولتی که محبوب قاطبه مردم است یقنناً همدلی مردم را در رسیدن به اهداف خود همراه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
احسن بر نگارنده عزیز که الحق آنچه را که دیگران باید بدانند بیان کرده اند هر چند یک فرهنگی آنقدر باید آگاه باشد که نیاز به تلنگر نداشته باشد اما گاهی اوقات یاد آوری و تذکر لازم است .تا شاید دیگران پند بگیرند . و بدانند که معلمی شغل نیست ،هنر است سوختن و ساختن است.
البته لازم است در این برهه از زمان که کشور عزیزمان در تحریم است و از طرفی فرصت طلبان و و آنانکه انقلاب اسلامی را خاری در چشمانخود می بینند نتوانند رخنه ای جهت ابراز وجود پیدا کنند. باشد که دولت مردان افرادی را در راس امور قرار دهند که از ذهنی خلاق برخوردار بوده و نا گفته ها و نانوشته ها را قبل از بیان آن بدانند.نه به خواب خرگوشی روند ویا خود را به خواب بزنند طوری که به غیر از خود دیگران را نبینند و یا چشم دیدن نداشته باشند.و با هیاهوی دیگران از خواب بپرند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
جمع کن بساتت رو با این تحلیلت......دولت دولت نکن برادر من.....مشکل اصلی ما معیشتیه....
گرسنه
Iran, Islamic Republic of
برادر مشکل ما معیشته.....شما هم لطف کن دولت دولت نکن
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
نظرشمااینه که معلمهااعتراض نکن تادولت به مشکل برنخوره؟پس کی باید اعتراض کرد؟فکرنکنم شمافرهنگی باشین وازوضعیت معیشت معلمهاخبرداشته باشین.
فتح
Iran, Islamic Republic of
واقعا درست و بجا نوشتی یا علی مدد
گچو1
Iran, Islamic Republic of
شما اگر وضعیت نیر های قرار دادی بلا تکلیف در جاهای مختلف بودید چه می کردید . کل حقوق و مزایا با ۴ فرزند یک میلیون هست
علی
Iran, Islamic Republic of
آفرین برشمانویسنده فرهیخته که توانستید به زبان زیبا واقعیات پیش روی معلمین راتوصیف نمایید.پاینده وپیروزباشیدبرادردلسوزجامعه معلمین گمنام.
یک فرهنگی ...
Iran, Islamic Republic of
از شما برادر فرهنگی عزیز ممنونیم که نگاه محترمانه ای به جایگاه معلمی که شغل انبیاست داشته اید..
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1