تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب : ۹۳۴۶۳

هندوانه‌ و برنج در کهگیلویه و بویراحمد نکارید

۳
۰
کبنا ؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی در این استان و نیاز آبی بالای برخی محصولات، گفت: متأسفانه برخی‌ها با هر قیمتی به دنبال پرداخت اقساط بانکی خود با کاشت و فروش هندوانه هستند.gohrgani

به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، جعفر گوهرگانی بعد از ظهر امروز در کارگروه آب و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد:‌ با سیاست‌گذاری‌هایی که انجام شد، کاشت برخی محصولات با نیاز آبی بالا از جمله هندوانه در مزارع کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته و کشت محصولات پر مصرف به لحاظ آبی که از طریق چاه آبیاری می شوند، به طور کامل ممنوع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خشکسالی، وضعیت بحرانی سطح آب‌های زیرزمینی و مصرف بالای آب در بخش کشاورزی ادامه داد: باید محصولاتی که نیاز به آب بالایی دارند و از طریق چاه آبیاری می‌شوند، در این استان کشت نشوند و این موضوع از سوی این سازمان به کرات اعلام شد.

وی گفت:‌ عمده افرادی که با بی‌اعتنایی به سیاست‌های جهاد کشاورزی اقدام به کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا مثل هندوانه، خربزه و حتی برنج می‌کنند، افراد غیربومی بوده که برای سود و منفعت موقت مزارع این استان را اجاره می‌کنند و بدون برنامه منابع آبی را هدر می‌دهند.

قطع آب و پروانه بهره‌برداری متخلفان از سیاست‌های جهاد کشاورزی

وی تأکید کرد: آب، برق و پروانه بهره‌برداری چاه آب، مزارع متخلفی که سیاست‌های دولت و جهاد کشاورزی را نمی‌پذیرند، حتی در مرحله گل‌دهی نیز قطع می‌شود و این موضوع بسیار جدی و حیاتی است.

متولی بخش کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تأمین آب در بخش کشاورزی از وظایف وزارت نیرو و شرکت امور آب منطقه‌ای در استان‌ها است، افزود: مسئولان بخش کشاورزی مصرف بهینه آب را از وظایف خود می‌دانند و در این موضوع با سیاست‌های وزارت نیرو همراه و هماهنگ هستیم.

وی گفت: موضوع آب یک موضوع جهانی و ملی است و کشاورزان زحمت‌کش این استان نیز جدا از سازمان جهاد کشاورزی و سیاست‌های آن در حوزه آب نیستند.

گوهرگانی تصریح کرد:‌ استفاده اصولی از منابع خدادادی چون آب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که برای تحقق این مهم، مشارکت و همکاری همه عوامل مؤثر به ویژه رسانه‌ها ضروری است.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و گسترش شبکه آبیاری تحت فشار

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه همکاری افراد و کشاورزان با سیاست‌گذاران بخش کشاورزی به نفع همه خواهد بود، خاطرنشان کرد:‌ رعایت این سیاست‌ها، در دراز مدت به نفع کشاورزان خواهد بود چرا که اگر کالای استراتژیک آب را اصولی و منطقی مصرف نکنیم و چاهی خشک شود، چندین خانواده با مشکل مواجه می‌شوند.

وی عدم بارش مؤثر باران در بیش از ۹۰ روز در عمده ایام سال را خسارت‌زا و نگران‌کننده خواند  و گفت: برای کشت بهاره توجه به مصرف بهینه آب لحاظ می‌شود و از نظر جهاد کشاورزی، کاشت محصولات پر مصرفی که با چاه آبیاری می‌شوند، ممنوع است.

وی تلفات آب در بخش کشاورزی را بالا خواند و ابراز داشت: افزایش راندمان آبیاری با گسترش شبکه‌های آبیاری تحت فشار و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در دستور کار این سازمان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

گچو1
Iran, Islamic Republic of
هندوانه نکارید تا بشود کیلویی ۵۰۰۰ هزرار تومان
H'hi
Iran, Islamic Republic of
این مصاحبه به لحاظ قانونی نوعی .. است و میتوان بر ... کرد. دکتر جان لحن مناسبی میشود برای کشاورزی که قطب اصلی تولید است برد تا همراهی کند. ما ضعف برنامه ریزی خودمان را نباید به بهانه بی آبی نادیده بگیریم . پیشنهاد شما قبول هندوانه نمیکارند چه بکارند که چرخ زندگی آنان بچرخد. گل تولید کنند تضمین شما برای خریدش چیست. باید بعنوان یک فرد تحصیل کرده .. را حذف کرد نه توسعه داد
دوست
Iran, Islamic Republic of
مهندس جان یه فکری هم برای باغهای مرکبات بکن. در منطقه آبتوت که خودتان کاملا بر خشک شدن یک حلقه چاق واقف هستید. پس چرا مجوز کاشت گندم و جو را میدهید. درختان مرکبات منطقه همین حالا دچار کم آبی هستند میخواهید تا دو سال دیگه ریشه آنها هم دربیاد.عجبا
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1