تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۴
کد مطلب : ۹۳۴۲۶

همایش ملی علوم‌پزشکی یاسوج و خواب حسابی برخی

۷
۰
کبنا ؛همایش ملی عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت در یاسوج برگزار شد
yasuj chamn(4)
رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مقابله جدی با آسیب‌ها و خلاء های موجود عرصه سلامت نیازمند نگاه سیستمی به جای مباحث صرف تئوری است.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، عصر امروز همایش ملی عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت که با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان در سالن کنعانی یاسوج برگزار شد.
رضا چمن رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این همایش گفت: دامنه و گسترش عوامل متعدد برعرصه سلامت به گونه‌ای است که نمی‌توان در آنها تفکیک و یا مرزبندی مشخصی قایل شد.
وی بیان کرد: هر یک از عوامل اجتماعی شامل فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، سطح آموزش، تغذیه، اشتغال، جمعیت، مسکن، فقر، ثروت و بسیاری از دیگر عوامل گوناگون در ایجاد عدالت و یا نابرابری‌های سلامت نقش دارند.
وی ابراز داشت: تلاش برای کسب قدرت، ثروت و یا مدیریت و دیگر منابع موجود خود از مهمترین تهدید کننده‌های عرصه سلامت است.
چمن یادآور شد: هرگونه توزیع ناعادلانه منابع محرک و منجر به بروز نابرابری ها و بی عدالتی ها در مقوله سلامت می شود.
چمن اظهار کرد: بهبود شرایط روزمره زندگی، توجه به سالم سازی محیط پیرامون، داشتن یک فهم مشترک و سیستماتیک سه راهکار اصولی و اولیه برای مقابله با نابرابری ها و بی عدالتی ها در عرصه سلامت محسوب می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای مقابله با بی‌عدالتی عرصه سلامت ابتدا باید درک لازم و تایید این مهم که سلامت به عنوان یک شاخص اساسی توسعه بشمار می‌رود، در برنامه‌ریزی‌ها گنجانده شود.
وی بیان کرد: این مهم هم باید به عنوان یک راهبرد و تصمیم کلیدی و راهگشا مورد تاکید تصمیم‌گیران و سیاست گذاران و از طرفی مورد پایش و ارزیابی اساسی قرار گیرد.
چمن به موضوع تعامل بین بخشی و نقش تعیین کننده دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی در حوزه سلامت نیز اشاره کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس آمارها بخش بهداشت و درمان تنها ۲۵ درصد سلامت مردم را عهده‌دار هستند و ۵۰ تا ۷۵درصد نیز مربوط به کارکرد دستگاه‌های اجرایی و یا شرایط زیست محیطی است.
yasuj chamn(5)
شرایط زندگی ناعادلانه علت بی‌عدالتی در سلامت جامعه است
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرایط زندگی ناعادلانه، پیامد سیاست‌ها و برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی نامنصفانه علت بی‌عدالتی در سلامت جامعه است.
رضا چمن عصر امروز در همایش ملی عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت که با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان در سالن کنعانی یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: شرایط زندگی ناعادلانه، پیامد سیاست‌ها و برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی نامنصفانه سبب بی‌عدالتی در سلامت جامعه می‌شود.
ریس همایش ملی عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت یاسوج با بیان اینکه شیوه زندگی، محل زندگی، تحصیلات، درآمد، شغل و طبقه اجتماعی افراد عوامل تاثیرگذار اجتماعی بر سلامت است، اظهار کرد: لازمه برخورداری جامعه از سلامت کامل جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی مشارکت آگاهانه آحاد مردم و همه بخش‌های گوناگون توسعه است.
چمن با اشاره به اینکه مراقبت‌های پزشکی می‌تواند باعث افزایش امید به زندگی شود، افزود: برای ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش امید به زندگی، کاهش میزان مرگ و میر کودکان و کاهش میزان مرگ و میر ماداران باردار باید همه نهادهای مرتبط با توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به صورت هدفمند و مشترک به ایفای نقش به پردازند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد اظهار کرد: دسترسی به خدمات پزشکی متأثر از عوامل اجتماعی و اقتصادی است است اگر چه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تا حدود زیادی شناخته شده هستند، اما ضرورت دارد مولفه‌ سلامت در یاست‌گذاری‌های خرد و کلان مورد توجه قرار گیرد و جنبه عینی و عملیاتی پیدا کند.
وی در ادامه بیان کرد: عده‌ای به راحتی و بدون مشکل می‌توانند به بالاترین سطح سلامت برسند، بعضی نیز لنگ‌ لنگان می‌توانند، اما با عوارض، چالش‌ها و مشکلات و برخی نیز کوله‌باری از مشکلات بر دوش دارند و رسیدن به سطح بالای سلامت برای آنها کار سختی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: توسعه پایدار بدون انسان سالم محقق نمی‌شود و سیاست‌های که مضر هستند برای توسعه پایدار باید اصلاح شوند.
وی با بیان اینکه شرایط زندگی برابر داشته باشیم باید از بدو تولد در این خصوص تلاش کنیم، افزود: آنچه منجر به نابرابری‌ها در ابتلاء به بیماری‌ها می‌شود، نابرابری‌های عمومی و اجتماعی است.
چمن گفت: اگر دنبال برابری در سلامت هستیم، نمی‌توانیم به رشدهای نابرابری در عوامل اجتماعی و دهک‌های پایین بی‌توجه باشیم. یکی از شاخص‌های توسعه در هر جامعه‌ای مرگ و میر مادران باردار است که باید سعی در کاهش این شاخص کنیم.
۳۳۴ مقاله در قالب پوستر و سخنرانی انتخاب و پذیرفته شد
همچنین رحیم استوار دبیر علمی این همایش و رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۴۸۸ مقاله به این همایش ارسال شد که ۴۲۱ مقاله مرتبط با همایش در کمیته علمی داوری شد.
وی با بیان اینکه ۳۳۴ مقاله در قالب پوستر و سخنرانی انتخاب و پذیرفته شدند، اظهار کرد: ۵۵ مقاله از این تعداد به صورت سخنرانی و ۲۷۹ مقاله به صورت پوستر بودند.
استوار به اهداف این همایش ملی اشاره کرد و گفت: تبیین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تعیین برابری موثر بر سلامت، تدوین جایگاه سایر بخش‌های مرتبط با سلامت و راهکارهای جلب همکاری و مشارکت بین بخشی در راستای ارتقای سلامت از مهمترین اهداف این همایش بوده است.
دبیر علمی همایش آموزش، حمل و نقل، اشتغال، محیط، سرمایه اجتماعی، جمعیت، توسعه، نظام ارائه، اقتصاد، مدیریت و قانون را از مهمترین محورهای همایش ملی عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت عنوان کرد.
 
حاشیه‌ها
همایش بزرگ و ضروری سه روزه عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت از عصر امروز سه شنبه در یاسوج آغاز شده است.
غیبت سخنرانان روز اول
این همایش که در نوع خود اقدامی خوبی به نظر می‌آید و در شناسایی و ارائه راهکارها برای بهبود وضعیت سلامت جامعه مفید است نیز با حاشیه‌هایی همراه بود.
علاوه بر کم‌رونقی این همایش، برخی مدعوین و شرکت کنندگان از بی‌نظمی‌ها و نداشتن برنامه‌ریزی مطلوب از سوی مجریان و دست‌اندرکاران نیز گلایه داشتند.
یکی از ایرادهای اساسی مشخص نبودن درب ورودی به طرف همایش بود که هیچ گونه تابلو و فرد راهنمایی کننده‌ای برای هدایت مهمانان به این همایش وجود نداشت.
حتی این وضعیت به گونه‌ای بود که یکی از کارشناسان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که در سردرگمی محض برای ورود به این همایش مواجه شده بود با ارشاد یکی از خبرنگاران سرانجام موفق به حضور در جمع شرکت کنندگان این همایش شد.
۵۰۰ مقاله علمی و پژوهشی به دبیر خانه این همایش ارسال شده که ۳۰۵ مورد از این تعداد پس از پایش و بررسی نهایی از سوی داوران و کمیته علمی همایش تایید شدند.
همایش عوامل اجتماعی و نابرابری‌های سلامت که قرار بود با حضور برخی شخصیت‌های علمی، اجرایی و سیاسی برجسته ملی و استانی برگزار شود اما با صندلی‌های خالی مواجه شد.
موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار سخنرانان اولین روز این همایش بودند که در جلسه حضور نداشتند و این در حالی است که استانداری کهگیلویه و بویراحمد از حامیان این همایش است و تلاش‌های عوامل اجرائی برای آمدن مجید محنائی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.
البته همین استقبال محدود مسوولان اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تا حدودی واکنش رییس و دبیر علمی همایش را به دنبال داشت.
تذکر چمن به دبیر علمی همایش/ خواب حسابی برخی در دل همایش
رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز در همین زمینه و در تذکری به دبیر علمی همایش متذکر شد که این اولین و آخرین همایشی باشد که در ماه اسفند برگزار شود.
وی معتقد بود که نباید در ماه پایانی سال چنین همایشی بزرگ و ملی برگزار می شد.
چمن اذعان داشت: بسیاری از مدعوین بویژه مجلسی‌ها درگیر موضوع بودجه‌ریزی و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد نیز هرکدام به شدت دنبال جذب منابع برای دغدغه‌های مالی خود هستند.
برخی در این همایش نیز حسابی خواب رفتند.
این همایش تا ۱۴ اسفند ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

شرکت کننده
Iran, Islamic Republic of
هر چند برخی مدعوین غایب بودند اما الحق که بیانات خود آقای دکتر چمن بسیار جامع و خیلی آموزنده بود.
همکار کمیته اجرایی
Iran, Islamic Republic of
مشکل این بود که خیلی از مدعوین مطرح خودشون اسفندماه را پیشنهاد داده بودند اما نتونستن بیان.
تحقیقات دانشجویی
United States
بعد از ظهرا معلوم هرکسی ممکنه خوابش بیاد. من خودم که تو همایش های کشوری زیاد هم سالن خالی می بینم هم افرادی که دارن چرت میزنن.
اهل رسانه
Iran, Islamic Republic of
خیلی نگاه خوبیه به تعیین گرهای سلامت در سطح جامعه و نهادهای مختلف. نقش رسانه ها هم نباید فراموش بشه.
مدرس
Iran, Islamic Republic of
نگران نباشید همه سمینارهای علمی همه جای کشور همین سرنوشت را داره.
Iran, Islamic Republic of
تذکر بجایی و درستی بود کاملا صحیح گفتند چون کنگره همانگونه که از اسمش مشخص است میتواند مخاطبین بسیارزیادی داشته باشد
مدرس
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود و نکات جالبی ارایه شد.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1