تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۹۳۱۳۷

گچساران قربانی خودسوزی، نیازمند خودسازی

۶
۰
کبنا ؛علی حسینی خیرآباد علیا**ax-001
در طول تاریخ، کشور ایران به دلایلی از قبیل منابع معدنی فراوان، ذخایر نفت و گاز، زمین‌های حاصلخیز، دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت ژئوپلیتیک منحصر بفرد، همواره جزئی مهم و انکارناپذیر از راهبرد و اهداف مدنظر قدرت‌های استعماری جهان به شمار می‌رفته است. دست اندازی چپاولگران شرق و غرب در سالیان دور و نزدیک، همه مهر تأییدی بر اهمیت این سرزمین و البته نقش مهم و تأثیرگذار ساکنانش در حفاظت از آب و خاک و تمامیت ارضی سرزمین مادری خویش است. اما نقش ایران از آن هنگام در استراتژی تبینی ابرقدرت‌های منطقه‌ای و جهانی، پررنگ‌تر از گذشته شد که به تمامی مزیت‌ها و شاخص‌های ژئوپلیتیک کشور، فرهنگ اسلامی که سرچشمه همدلی، مقاومت و ایثار می‌باشد نیز اضافه گردید و رویکردی استقلال محور و درون نگر با تکیه بر منابع و توان داخلی برای آحاد مردم ترسیم نمود. یقیناً قدرت‌های استعماری به وضوح دریافتند که وقوع انقلاب اسلامی، تنها تغییر یک دولت و نظام سیاسی نبوده، بلکه دگرگونی بنیادین در اندیشه‌های مردمانی است که طریق گذر از وابستگی به استقلال را با تمام وجود طی نمودند. در این میان عدالت، همدلی و یکپارچگی رمز موفقیت مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در گذر از تمامی فراز و نشیب‌های پیش‌رو همچون جنگ تحمیلی بود. امروز نیز به گفته رهبر معظم انقلاب، تنها با حفظ وحدت و یکپارچگی و درک صحیح از پتانسیل‌های انسانی-طبیعی کشور است که می‌توان در برابر تحریم‌های ظالمانه غرب به سرکردگی آمریکا مقاومت کرد و حقانیت نظام و انقلاب اسلامی را به جهانیان ثابت نمود.
اما فارغ از اهمیت حفظ روحیه رأفت و تعاون انقلابی در کلیت نظام، یقیناً ایجاد و تداوم همدلی مردمی در جهت رفع کاستی و کمبودهای پیش‌رو، تنها راهکار و کلید آبادانی هر شهر و دیاری است و مسلماً این واقعیت نیز واضخ و مبرهن است که شهر ما، گچساران نیز از این قائده کلی مستثنی نخواهد بود. بی‌تردید، آنچه امروز گچساران و گچسارانی را آزرده ساخته و طی طریق این مردمان زحمتکش و قانع را در راه پیشرفت و آبادانی دیار خویش، کند نموده است، نه نداشتن منابع و نه عدم وجود نیرو‌ها و جوانان متخصص و سخت کوش است؛ بلکه نبود یکپارچگی و اتحادی است که در سالهای نه چندان دور، مردمان این سرزمین را مثال زدنی نموده بود. این واقعیت غیرقابل انکار است که شهری با تولید روزانه ۸۵۰۰۰۰ بشکه نفت و می‌عانات نفتی، وجود تأسیسات نفتی عظیم، ذخایر و سفره‌های آب سطحی و زیرسطحی فراون، برخورداری از هزاران هکتار زمین زراعی و باغی حاصلخیز و نهایتاً وجود جوانان متخصص و آماده کار، دیگر بهانه‌ای برای سکون و عدم پیشرفت ندارد، جز عدم همدلی واقعی که آن نیز تنها از اندیشه‌های گروه نگری و تمامیت خواهی آنانی سرچشمه می‌گیرد که به دور از مسند فریاد بومی گرایی و شایسته سالاری سر می‌دادند و همانگه که بر مسند مدیریت تکیه می‌زدند بر آتش بومی سوزی می‌دمیدند. از اینروست که گچساران، شهری است که با تمام پتانسیل‌ها و داشته‌های آشکار و پنهانش، هنوز هم مردمانش با کمبود و نبود ابتدایی‌ترین امکانات ضروری شهری، مواجه هستند و با ناملایمتی‌های بسیار، گذران رندگی می‌نمایند.
اما تاکنون از خویش پرسیده‌ایم که از کاستی‌ها و نواقص موجود در شهر، جز در راه تهمت و افترا گروهی به حزبی و گروهی دیگر، چه بهره‌ای برده‌ایم. آیا جز این بوده که در دوره‌های مختلف، این درد و رنج مردمان زادگاه‌مان، دستاویز عده‌ای قرار گرفته که دیگران را از کرسی و مسند مدیریت به زیر کشیده و خود بر آن تکیه زنند.
بدون تردید امروز دیگر هنگام آن فرا رسیده که از خویش بپرسیم که با تمام این کاستی‌ها، به چه میزان در پشتیبانی و حمایت از مسئولین و کاردارانی که خود برگزیده‌ایم، ثابت قدم بوده‌ و به ایشان فرصت و مجال عبور از سد موانع و مشکلات پیش رو را داده‌یم. امروز زمان آن رسیده که به نخبگان و بزرگان سیاسی-اجتماعی شهر خویش با نگاهی نو بنگریم و براین تصمیم استوار مانیم که هیچگاه جزئی از امواج گروه‌هایی نباشیم که حیات اقتصادی-سیاسی آن‌ها تنها در تفرقه و نا‌امیدی مردم است.
یقیناً در عرصه حساس کنونی که کشور و به تبع آن شهرمان در آن قرار دارد، نیک و پسندیده است که همراه و حامی کاردارانی همچون نماینده محترم شهر در مجلس شورای اسلامی باشیم و به عنوان یکی از افتخارات این دیار، فارغ از نگرش جناحی-سیاسی به ایشان و عملکردشان بنگریم. فردی که در اجتماع بزرگان و رجال حکومتی کشور، توانسته بر مسند ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق تکیه زند، بدون تردید شایسته اعتماد همشهریان و نخبگان زادگاهش نیز می‌باشد تا با کمک و همدلی ایشان بر مشکلات عدیده شهر فائق آید. افزون بر این، در سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که تحقق آن تنها در گرو حفظ همدلی و انزوای تفرقه افکنان بی‌بصیرت است، سایر مسئولان شهری به ویژه فرماندار و شهردار محترم نیز نیازمند حمایت همه اقشار هستند که به دور از هر گونه تنش، روند تغییرات مثبتی را که مسلماً از چشم هیچ فرد منصفی پنهان نیست، ادامه داده و با حمایت مردمی، قادر باشند صدای گرفته گچساران را به گوش مدیران استانی و کشوری برسانند.
لذا پسندیده است که چند لحظه‌ای فارغ از کلیه تبلیغات و اما و اگرهای تعداد معدودی فرصت سوز و فردگرا، به سرنوشت خود و شهرمان بیاندیشیم و حتی برای یکبار به مدیران و بزرگان سیاسی خود اعتماد نموده و عنان مرکب عتاب، تفرقه و لجاجت را از کف بیگانگان با مطالبه‌های واقعی مردم گچساران، برگیریم. مبادا که ترجمان این حدیث مولای متقیان امام علی (ع) باشیم که فرمودند:
اَلافراطُ فِى المَلامَهِ یَشُبُّ نیرانَ اللَّجاجِ؛
زیاده ‏روى در سرزنش کردن، آتش لجاجت را شعله‏ ور مى ‏سازد.

 
**کار‌شناس ارشد نفت
نام شما

آدرس ايميل شما

برما
Iran, Islamic Republic of
احسنت. اینو به رحمانى بگو
شهروند
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما سلام بر تاجگردون خدا وند به رحمانی کمک کند تا واقعیات را ببیند.
خیراباد
Iran, Islamic Republic of
در جواب برما
متاسفم که حرف رحمانی رو کمتر کسی متوجه میشه رحمانی حرف دل خفته بسیاری از مردم را میزند که مخالف ظهور کدخدایان و ارباب رعیتی های قدیم است
حالا حالها کار داری تا حرف رحمانی رو درک کنی
حامی
Iran, Islamic Republic of
و امروز وجود گوهری ارزشمند به نام “غلامرضا تاجگردون” در مجلس شورای اسلامی، نه تنها برای نخبگان و انسانهای آزاداندیش و روشنفکران شهرستانهای گچساران و باشت، که برای این عزیزان در سایر نقاط استان و در مقیاسی بزرگتر برای مردمان جنوب غربی کشور و استانهای زاگرس نشین به ویژه لر زبانان این خطه، روشن و مبرهن است و بطور قطع این قوم به داشتن چنین فرزندی به خود میبالد.

#خدمت بی منت
رمضانی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای حسینی عزیز
باهمه این توصیه وتاکید و فرمایشتان حمایتتان از نماینده محترم است
به نظر شما هرکسیکه از دایره نماینده تان خارج شود بی بصیرت است
صرف داشتن مسئولیت اقتصادی وهمه خدمات نظام را بنام او ثبت کردن
ویک قطره اشک ریختنش هم بشود سوژه .
کدام طرح اقتصادی اشتغال زا بواسطه فرد مورد دفاع شما کلیپ خورده
پروژه ها را مجددا کلنگ می زند.جاده گچساران به بهبهان
بچه های بیکار ، جیب خالی ...عالی
وانگهی یکبار مطالعه بفرمایید عنوان مطلبتان با آنچه ذکر کردید هم خوانی نداشت . خودسوزی یک آسیب اجتماعی چه ربطی به وحدت و بصیرت دارد
خودسوزی در مقوله فرهنگ جا دارد که نماینده و جریان مورد دفاع جنابعالی از آن بیگانه اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز/ آقا یا خانم رمضانی
منظور از خود سوزی در تیتر مقاله، آتش زدن خویش نیست بلکه ایهام بوده از "از دست دادن فرصت ها توسط گچسارانی ها". تعجب از شما که این عنوان را اشتباه متوجه شده اید دوست گرامی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1