تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۶
کد مطلب : ۹۲۰۲۰

اصول ازدواج سالم و پایدار

۰
کبنا ؛رحمان پرهیز
مطالعات نشان می دهد که افراد تمایل دارند، همسرانی مشابه خود برگزینند . شاخصهای این تشابه عمدتا اعتقادات مذهبی، تحصیلی، فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی می باشد . این گونه افراد زندگی را تقریبا مشابه هم تعریف می کنند و اهداف و رؤیاهای آنان نیز به یکدیگر نزدیک تر است
عوامل فرهنگی یکی از شاخصهای مهمی است که یک زوج را به یکدیگر نزدیک می کند . زمینه های فرهنگی روابط بین آن دو را خلاق، جالب و پویاتر می نماید. هر اندازه فرد با همسر خود وجوه اشتراک فرهنگی بیشتری داشته باشد، برای سازگاری با او آماده تر و با اختلافات کمتری مواجه می شود.
هر ازدواجی، اگر از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گیرد، ازدواج مرکبی است; زیرا علی رغم تلاش طرفین در انتخاب همسری با تشابهات بیشتر ذاتی و اکتسابی، باز هم زن و مرد تفاوت های بسیار چشمگیری با یکدیگر خواهند داشت . بنابراین آنان باید یاد بگیرند که با این تفاوت ها زندگی کنند و با حل و فصل تفاوتها و رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک، ثمره این پیوند مقدس یک ازدواج شاد و رضایت بخش باشد.
برخی از ویژگی ها مانند مسؤولیت پذیری باید بین زن و مرد مشترک باشد . تحقیقات در زمینه مقایسه گروهی از زوجهای طلاق گرفته و زوج های خوشبخت نشان می دهد که ارزیابی زوجهای خوشبخت و سازگار از مسؤولیت پذیری، بیشتر از زوج های سازش نیافته و جدا شده است.
هم چنین پژوهش ها نشان می دهد که تا حدود زیادی خوشبختی و بدبختی زن و مرد را از ابتدای زندگی مشترکشان می توان پیشگویی کرد و به بیان دیگر بسیاری از مشکلات آنها قابل پیشگیری خواهد بود . به همین جهت، امروزه آموزش پیش از ازدواج زوجهای جوان، یک ضرورت مسلم تلقی می شود . هر اندازه دختر و پسر اطلاعات بیشتری در جهت شناخت خود و همسر آینده شان داشته باشند و ملاکهای معقول تری را برای انتخاب همسر در نظر بگیرند، در زندگی زناشویی خود با مشکلات و ناسازگاریهای کمتری مواجه خواهند بود.
جوانان عزیز باید توجه داشته باشند که خانواده، به مثابه دژی استوار و نهادی مقدس، بیشترین مسؤولیت را در رشد و تحول، تربیت و تعالی و سعادت وجود انسان بر عهده دارد.
خانواده، کانونی است که در آن ارزش های اخلاقی، باورهای دینی و معیارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد و زمینه رشد عاطفی و تربیت اخلاقی اعضای خانواده فراهم می گردد.
خانواده، اصلی ترین و حیاتی ترین ستون سلامت و امنیت اجتماعی است. در نظام الهی، هدف اصلی ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن طریق رشد، نیل به کمال انسان و تقرب به ذات حق است.
خداوند سبحان می فرماید: «هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها . . .» ; (۲) او خدایی است که همه شما را از یک فرد آفرید، و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید . . . .
باید دقت داشت که ازدواج، امری است بسیار مهم و سرنوشت ساز و کامیابی یا شکست در آن، در زندگی آینده بسیار تاثیر دارد . همسر خوب و هم کفو و متناسب، زندگی را قرین آرامش و آسایش می کند . چون مهمترین تکلیف و توان «زن » ، به عنوان ستون اصلی خیمه خانواده، «آرامشگری » است و زمینه را برای پرورش استعدادهای درونی و ترقی و تعالی فراهم می سازد و بر عکس، شکست در ازدواج و انتخاب همسر، موجب یاس، افسردگی، شکست، دلسردی، پیری زودرس و . . . می شود و استعدادهای درونی را از حرکت و تکامل باز می دارد .
بزرگان و رهبران دینی ما، صاحب نظران، روان شناسان، متخصصان خانواده، شرایط و ملاکها و ویژگیهایی را برای ازدواج موفق توصیه می کنند . این توصیه ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
الف . شرایط و ویژگی های فردی
اولین مسائل مطرح در ازدواج، زمان و سن مناسب و میزان رشد فرد برای ازدواج است . در این رابطه، سه شرط اساسی را به اختصار می توان نام برد:
۱ . بلوغ جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، ذهنی، فرهنگی و آرمانی .
۲ . داشتن هدف و انگیزه برای ازدواج .
۳ . داشتن اطلاعات لازم در مورد انتظارات، تکالیف و وظایف در زندگی زناشویی .
ب . معیارها و ملاکهای ازدواج
هر اندازه دختر و پسر از نظر ویژگی های گوناگون نزدیک تر باشند، ترکیب آن دو در زندگی زناشویی استوارتر و عمیق تر خواهد بود . این مجموعه ویژگی ها در منابع اسلامی با عنوان «اصول کفویت و همانندی » عنوان شده است که در ابعاد گوناگون چون: ایمان و دینداری، اخلاق نیک، اصالت خانوادگی، عقل و هوش، جمال و زیبایی، تناسب سنی، شغل زوجین، سلامت از اعتیاد، دوشیزه بودن و . . . از آنها یاد شده است
ادامه دارد...

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1