تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۹۱۶۲۵

انتظار برگشت سهم بیشتری از درآمدهای نفتی به کهگیلویه و بویراحمد

۵
۰
کبنا ؛

noroziمعاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به سطوح مختلف نیازهای استان‌ها، توقع این است که دولت یازدهم در توزیع اعتبارات بین استان‌های مختلف کشورتفاوت قائل شود و به استان‌هایی نظیر کهگیلویه و بویراحمد عنایت ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، حسن نوروزی، افزود: دولت تدبیر و امید، در ادامه‌ی برنامه‌های اصولی خود، تلاش کند که با افزایش سرانه، اشتغال و درآمد خانوارها، اقتصاد استان‌های کم‌برخوردار از جمله کهگیلویه و بویراحمد را از این وضعیت در بیاورد.

وی سرمایه‌گذاری را تنها راه نجات اقتصاد استان‌های محروم دانست و بیان داشت: برای توسعه‌ی اقتصادی، به دلایل مختلفی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان‌ها به‌سختی صورت می‌گیرد و در نتیجه معتقدم علی‌رغم شعار کلی دولت‌ها مبنی بر کاهش سرمایه‌گذاری‌های دولتی، در این مورد خود دولت معضل تاریخی کمبود سرمایه را در این استان‌ها، جبران کند.

نوروزی اهمیت فعالیت بخش خصوصی‌سازی را در سرمایه‌گذاری، بسیار بالا توصیف کرد و اذعان داشت: با این وجود، به‌دلیل زیرساخت‌های فعلی اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان به سهولت امکان‌پذیر نیست ولی دولت می‌تواند تا چند سال آنقدر سرمایه‌گذاری انجام بدهد تا بخش خصوصی هم با اتکا به آن سرمایه‌گذاری دولتی، آرام آرام به سرمایه‌گذاری در استان‌های کم‌برخوردار ورود کند.

نوروزی با بیان اینکه اجرای عملی سیاست توزیع اعتبارات بر اساس توازن منطقه‌ای، می‌تواند کارساز باشد، تصریح کرد: واقعیت این است که سهم استان نفت‌خیز کهگیلویه و بویراحمد در اعتبارات نفتی نیز حتی کمتر از بسیاری از استان‌های غیرنفت‌خیز کشور است که به‌نظر می‌رسد باید در زمینه توزیع منطقی‌تر اعتبارات تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بخش اصلی توزیع اعتبارات، بر اساس منبع نفت صورت می‌گیرد، اضافه کرد: باید توجه کنیم که وقتی می‌گوییم دو درصد نفت، به استان‌های نفت‌خیز مثل استان ما اختصاص می‌یابد، در عمل یک‌سوم از سهمیه، برای خود نقاط نفت‌خیز و دو سوم دیگر از آن، صرف توزیع در نقاط محروم کشور می‌شود و در نتیجه با توجه به تعداد و میزان جمعیت مناطق محروم در استان‌های مختلف، به استانی مثل کهگیلویه و بویراحمد که دومین تولیدکننده‌ی نفت کشور محسوب می‌شود، حتی نسبت به غالب استان‌هایی که تولید‌کننده‌ی نفت هم نیستند، سهمی کمتر اختصاص می‌یابد!

نوروزی تلاش‌های دولت را در زمینه محرومیت‌زدایی و توجه به مناطق محروم بسیار خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد: اگر دولت یازدهم، با تدابیر ویژه‌‌ی خود، سهم نفتی مناطق نفت‌خیز از جمله کهگیلویه و بویراحمد را از ۲ درصد به ۵ درصد افزایش دهد، می‌تواند در فراهم‌سازی زمینه‌های توسعه در این مناطق بسیار مؤثر واقع شود.

با این ساختار اقتصادی، توقعی هم جز این نیست که استان ما از لحاظ غذایی، ناامن باشد

چمن غفاری محنایی نوروزی

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد، در ادامه به برگزاری کمیته امنیت غذا و تغذیه‌ی استان، اشاره‌ای داشت و اظهار کرد: اعتقاد بنده این است که دولت در زمینه‌ی ناامنی غذایی در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، باید علت‌درمانی کند، نه معلول‌درمانی.

وی افزود: اگر قرار باشد امنیت غذایی در استانی به‌وجود بیاید، پیش از هرچیز باید توسعه‌یافتگی اساسی آن مدنظر قرار بگیرد.

حسن نوروزی با بیان این مطلب که مطابق طبقه‌بندی صورت‌گرفته در بحث امنیت غذایی، ۶ طبقه (از امن تا بسیار ناامن) وجود دارد، یادآور شد: متأسفانه بر اساس گزارش‌های واصله، استان ما به همراه دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در گروه آخر، یعنی طبقه‌ی بسیار ناامن قرار دارد.

وی پیرامون اظهارات خود در کمیته امنیت غذا و تغذیه در استانداری نیز تأکید کرد: بحث من این است که از این سه استان توقعی هم جز این نیست که در گروه استان‌های ناامن باشد زیرا ساختار اقتصادی در این استان‌ها، پیش از مسئله‌ی غذا و تغذیه، یک معضل اساسی‌تر تلقی می‌شود و علت اصلی آن حال و هوای کلی اقتصادی است که همه‌ی مسائل دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

نوروزی با بیان اینکه برای رفع عارضه‌ی نامطلوب، نباید مُسَکِن‌های مقطعی را به‌کار گیریم، بلکه باید آن را از ریشه برطرف کنیم، تأکید کرد: افزایش سرانه، اشتغال و درآمد خانوارها، می‌تواند راهکار مناسبی برای حل معضلات دیگر از جمله امنیت غذایی مردم در استان‌های محروم باشد.

--------------------------

گفتگو: سجاد بنام/

---------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

عطایی
Iran, Islamic Republic of
کاش حداقل ده مدیر جوان و باسواد و باانگیزه و کاربلد مث اقای دکتر نوروزی در استان میداشتیم .

امیدوارم در سایه تلاشهای این مدیر زحمتکش استان به جایگاه اصلی خود برسد .

دکتر بابت همه زحمات صادقانه ات ، سپاس
سمیه رضایی
Iran, Islamic Republic of
با سلام.
آقای دکتر نوروزی اولین کسی هستید که پذیرفتید سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان فعلا مقدور نیست. این نشان از صداقت شما دارد.
ع-الف
Iran, Islamic Republic of
انتظار برگشت سهم بیشتری از درآمدهای نفتی به گچساران و باشت یا به کهگیلویه و بویراحمد؟
ع-الف
Iran, Islamic Republic of
شهر نفت خیز گچساران یا نفت خیز کهگیلویه و بویر احمد !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
سینا
Iran, Islamic Republic of
در آمد نفتی فقط اختصاص به مناطق نفت خیز دارد
جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1