تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۹۱۳۶۳

نباید مجازات «دله‌دزد»ها برابر «اخلال‌گران» اقتصادی یکی باشد

۸
۰
کبنا ؛هومان محمدی
 
نمی دانم تاریخ را در زمان مسئولین حال و گذشته چگونه تشریح نمودند، ولی آنچه برای ما گفتند این بود که برخی از علل مهم زوال و سقوط برخی از دولت ها و حکومت های گذشته، خوش گذرانی پادشاهان، فسادهای مالی، اختلاس، فسادهای اخلاقی و ... بوده است. گوش هایمان هم کم نشنید که انقلاب شد تا از حکومت داری اشرافی گری فاصله بگیریم، پس چرا الان برخی ها خیلی زود وارد عرصه سیاست می شوند و در ثروت دست و پا می زنند. برخی مسئولان و سیاسیون که از تاریخ درس نگرفته اند و تاریخ را خوب نخوانده و بی اطلاع از حقیقت های تاریخی هستند دوره قاجار را مورد اتهامات و آماج حملات خود قرار می دهند و می گویند که قاجارها کشور را بر باد دادند. اما حالا خودشان وقتی مدیری، رئیس یا وزیری مرتکب جرم و خلافی می شود و یا اختلاس می کند وی را از این مدیریت به مدیریت دیگری انتقال می دهند و حتی از وی تقدیر می کنند تا مبادا به وی بی احترامی شده باشد.MOHAMADI.HOMAN
بعد از انقلاب زمانی که کشور درگیر جنگ و جبهه حق علیه باطل بود و تمام دغدغه مردم حمایت از رزمندگانی که از جان خود برای این مرز و بوم مایه گذاشتند و هچنین لبیک به فرمان امام خمینی(ره) بود، عده ای فرصت طلب از وضعیت اقتصادی که در داخل کشور بوجود آمده بود سوء استفاده کرده و دست به تجارت داخلی زدند و بار سنگینی را برای خود بستند. بعد از جنگ از دهه هفتاد به بعد تا به امروز نیز فرصت برای عده ای بوجود آمد تا از طریق ورود به جریان های سیاسی خاک ایران را که همانند اسب نجیبی می مانند چنگ زنند و بین خود تقسیم کنند و ارث پدری خود بدانند.
قطعا هر چه سیستم دولتی، سازمان ها و نهادها گسترده تر و تعداد حقوق بگیران بیشتر شود نظارت بر دستگاه ها سخت تر می شود، لیکن اینکه اگر این نظارت را فقط بر عهده دولت بگذاریم. دولت نیز نمی تواند به تنهایی بر ابعاد مختلف جامعه،(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) نظارت داشته باشد، به همین دلیل امکان اینکه در آن فساد رخ دهد بسیار زیاد می باشد. شاید بهترین راه حل ممکن برای مصون ماندن از این خطر، این است که اقتصاد از تک قطبی بودن و دولتی بودن خارج شود. از سوی دیگر مسئولین بیش از آنکه به فکر برگزاری همایش هایی با هزینه های میلیاردی برای مبارزه با فساد باشند باید به فکر این باشند که ریشه این فساد در کجا، توسط چه کسانی و چگونه بوجود آمده است، نه اینکه بدنبال شناسایی و دستگیر اختلاس گران باشند؛ بلکه باید بدنبال بستن روزنه هایی که فساد در آن رخ می دهد باشند. که قطعا یکی از دلایل رخ دادن این فساد ها، عدم نظارت صحیح و سفت و سخت بر دستگاه های دولتی می باشد که توسط سازمان بازرسی و قوه قضائیه این امر صورت می گیرد. آقایان بیش از آنکه در مسائل سیاسی دخالت و اظهار نظر می کنند باید متوجه امورات و وظایف خود باشند تا با سهل انگاری خود فرصت را برای عیش نوش و خوش گذرانی برخی ها و به طبع آن فسادهای اخلاقی و مالی برای جامعه نشوند.
این روزها نیز هر روز یک بمب خبری ویژه از اختلاس ها در کشور رو نمایی می شود که تمامی هم ندارد. به مواردی از آن اشاره می شود.
اختلاس ۳ هزار میلیاردی، مربوط به شرکت های مه آفرید امیر خسروی
اختلاس چند هزار میلیاردی بابک زنجانی
اختلاس چند هزار میلیاردی در پروژه های پدیده شاندیز
اختلاس میلیاردی در استانداری تهران(سایت آفتاب نیوز،۳۱/ ۵/ ۹۰)
اختلاس در برخی دانشگاه های کشور( فرارو،۲۷/ ۶/ ۹۰)
اختلاس شش میلیارد ریالی در بانک.... شعبه سیاهکل(ایسنا، ۲۰/ ۶/ ۹۰)
اختلاس میلیاردی در خوزستان(ایسنا،۱۵/ ۶/ ۹۰)
اختلاس پنج میلیارد ریالی برای خرید گوسفند در چهار محال بختیاری( دنیای اقتصاد، ۲/ ۶/ ۹۰)
اختلاس میلیونی از طریق وام ازدواج(مهر، ۶/ ۳/ ۹۰)
اختلاس در فوتبال ( خبر آنلاین،۳/ ۵/ ۹۰)
اختلاس ۱۳۹۰ میلیارد ریالی در هرمزگان (ایسنا، ۲۴/ ۵/ ۹۰)
اختلاس ۴۶ میلیارد ریالی در بانک تجارت( ایسنا، ۸/ ۵/ ۹۰)
اختلاس میلیاردی در چهار بانک کشور(همشهری،۸/ ۵/ ۹۰)
اختلاس میلیاردی در بانک...(سایط سراط،۲۳/ ۵/ ۹۰)
اختلاس در بانک ایران و ونزوئلا(ایسنا،۱۴/ ۴/ ۹۰)
اختلاس ۷۳ میلیارد ریالی کارمندان بانک صادرات کهگیلویه و بویراحمد(ایسنا،۵/ ۲/ ۹۰)
اختلاس۶۰۰   هزار یورویی در سفارت ایران و پاریس(سایت آتی نیوز،۱۴/ ۲/ ۹۰)
اختلاس ۸۴ میلیون درهمی از بانک صادرات شعبه دوبی(ایسنا،۲۱/ ۲/ ۹۰)
کشف شبکه اختلاس در دانشگاه تهران(تابناک، ۲۶/ ۲/ ۹۰)
اختلاس مشترک بانک تجارت و ایران خودرو(ایرنا،۱۹/ ۱۲ / ۹۰)
اختلاس در دانشگاه علوم پزشکی زنجان(۸/ ۱۱/ ۸۹)
اختلاس ۳ میلیارد ریالی کارمند یک بانک در اصفهان(آفتاب،۲۴/ ۱۱/ ۸۹)
اختلاس یک سرایدار در یک اداره(سایت آتی نیوز،۱۴/ ۱۰/ ۸۹)
اختلاس میلیاردی در هدفمند کردن یارانه ها( خبر آنلاین، ۲۰/ ۱۰/ ۸۹)
اختلاس میلیاردی در یک تعاونی مسکن (روزنامه ایران،۱۹/ ۱۰/ ۸۹)
اختلاس در شهرداری تهران(عصر ایران، ۱۲/ ۱۰/ ۸۹)
اختلاس میلیاردی در مسکن مهر( روزنامه وطن امروز،۱۳/ ۹/ ۹۰)
اختلاس یک مدیر دولتی در مجتمع پتروشیمی ایلام(خبرآنلاین،۲۹/ ۸/ ۸۹)
اختلاس در بابلسر(خبرآنلاین،۲۹ / ۸/ ۸۹)
اختلاس در ایران خودرو (سایت پلیس، ۲۵/ ۸/ ۸۹)
اختلاس در هشت پرونده در کرمان(ایرنا، ۹/ ۷/ ۸۹)
اختلاس در بابل (سایت شمال نیوز،۱۳/ ۴/ ۸۹)
اختلاس ۳۰ میلیارد ریالی یک کارمند مخابرات در مازندران(واحد مرکزی خبر،۱۹/ ۸/ ۸۹)
اختلاس۱۲۳ میلیارد تومانی در بانک صادرات در دهه هفتاد( سایت هزار نیوز)
اختلاس شهرام جزایری در سال۸۱ در سن ۲۹ سالگی که فعالیت خود را از دست فروشی شروع کرده بود(سایت هزار نیوز)
اختلاس در ماجرای فرودگاه پیام(سایت هزار نیوز)
اختلاس چند صد میلیاردی معروف به سلطان شکر(سایت هزار نیوز)
اختلاس چند هزار میلیاردی در چند صرافی بزرگ کشور و خروج مقدار زیادی ارز به خارج از کشور
گرفتن وام ۶۵۰۰ میلیارد تومانی توسط یک نفر بدون وثیقه که وام گیرنده برای بازگشت این وام اقدامی انجام نداده است.
اخیرا دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور اعلام نمود که در چند سال اخیر ۷۰۰ میلیون دلار خورده و قورت داده شده است.
آیا این اختلاس ها نتیجه بی توجهی به امورات و وظایف خود نیست؟ آیا این فساد ها باعث تهدید و امنیت ملی نمی شود؟
به یقین این اختلاس ها و فسادهای مالی و جمع شدن ثروت در دست عده ای خاص نتایج و پیامد های را منفی برای جامعه به همراه خواهد داشت:
مسئولین قضایی حتما می دانند که جمع کثیری از زندانیان به خاطر بدهی های مالی می باشد. عده ای نیز به دلیل قرار گرفتن در شرایط بد مالی و قرار گرفتن در بحران مرتکب اعمال خلاف شده و به زندان افتاده اند. و قطعا برخی از قاتلان که در زندان هستند شرایط بدمالی آنها را در جایگاه قاتلان قرار داده است. ناگفته نماند برخی از کسانی که به جرم خرید و فروش مواد مخدر یا دزدی به زندان افتاده اند دلیلش را باید در وضعیت اقتصادی آنها جستجو کرد.
چند ماه پیش برخی از سایت ها عنوان کرده بودند که در یکی از شهرها دزدی را به خاطر اینکه چند بار خانه های مردم را سرقت کرده بود یک دستش را قطع کردند. آیا دزدی که به کاه دان زده و به قول معروف دله دزد محسوب میگردند در برابر این اختلاس گران باید مجازاتشان یکی باشد؟ اگر به عدالت با وی بر خورد شده است پس اخلال گران اقتصادی که میلیارد ها تومان را به جیب زده اند و باعث آشفته نمودن بازار شده و مفسد فی الارض شناخته می شوند را چه مجازاتی برای آنها باید در نظر گرفت. نمی دانم چرا از بین این همه اخلال گر اقتصادی فقط مه آفرید امیر خسروی اعدام گردید و بقیه برای چند سال راهی هتل اوین می شوند.
چندی پیش نیز آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم در همایش مبارزه با فساد اشاره نمودند که هرگاه، ثروت، سیاست، روزنامه، سایت، تبلیغات در دست عده ای جمع شود قطعا فساد رخ خواهد داد و اگر ابوذر و سلمان هم باشد فاسد خواهند شد. اما جناب آقای روحانی، وقتی عده ای به واسطه پیوند های قومی و خویشاوندی، از ابتدای انقلاب تا کنون، سیاست، ثروت، سایت، روزنامه تبلیغات و احزاب را در بین خود جمع کرده اند، چگونه می توان تجمیع قدرت را از بین برد. آیا تجمیع قدرت در دست عده ای خاص، و عدم توزیع عادلانه ثروت ملی در بین مردم باعث بروز فسادهای مالی، اخلاقی و به طبع آن سست شدن عقاید جوانان، پوشالی شدن دین و اعتقادات مذهبی آنها و عدم اعتماد به سیستم دولتی و نظام نخواهد شد.
توزیع عادلانه ثروت های به سرقت رفته بین مردم باعث کاهش جرائم می شود...
اگر این همه ثروتی که به سرقت رفته عادلانه بین مردم توزیع می شد چه مقدار از جرایم کاهش داده می شد؟ قطعا می دانید که خیلی از فساد های اخلاقی که در جامعه رخ می دهد به خاطر نداری ، فقر و بدبختی و عدم شغل بوده است. به نظر خودتان به این همه پولی که به سرقت رفته می توان چه مقدار فرصت شغلی برای جوانان ایجاد کرد که خود به نوعی باعث کاهش جرایم و مانع از ارتکاب جوانان به جرم می شود. چرا باید میلیارد ها تومان از بیت المال در فدراسیون فوتبال و بین تیم های فوتبال هزینه شود که هیچ دست آوردی نداشته و ندارد؟ چرا این پول ها برای ازدواج جوانان در نظر گرفته نشود تا سیاست (افزایش جمعیت) که مقام معظم رهبری در سال های اخیر بسیار بر آن تأکید داشته اند به خوبی تحقق یابد؟ چرا باید گرفتن یک وام ازدواج پنج میلیون تومانی برای زوج های جوان ماه ها طول بکشد ولی عده ای به راحتی میلیاردها تومان وام بدون وثیقه در کمترین زمان ممکن دریافت کنند؟؟
جالب است برخی از مدیران که حقوق چند ده میلیونی دریافت می کنند شعار افزایش جمعیت را سر می دهند ولی به فکر جوانانی که معطل گرفتن چندرغاز از بانک ها هستن و با پاسخ امکانش نیست و فعلا اعتبار نداریم مسئولان روبه رو می شوند نمی باشند؟ به گمانم آنها شعار اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بارها به مسئولین گوشزد نموده را به اشتباه تفسیر نموده و پنداشته اند باید پول ها را برداشته و به جیب خود زده تا از گزند مردم در امان باشند.
باید اذعان نمود مشکل امروز مردم و جوانان ما امثال آقای «ر »می باشد که مثلا خود وی بنا به دلایل مختلف به چند سال حبس و ۵ سال انفصال از شغل دولتی محکوم می شود؛ اما به فاصله چند روز مجازات وی به جریمه نفدی ۱۰ میلیون تومانی تبدیل می شود. درد مردم ما همان هایی هستند که چند سال پیش آقای کروبی را مورد مؤاخذه قرار دادند که چرا از شهرام جزایری پول گرفتی و حالا خودشان پول گرفتن از آقای محمدرضا رحیمی را برای تبلیغات انتخاباتی خود طبیعی می دانند.
درد امروز مردم ما کسانی هستند که این همه پول هزینه می کنند ولی بر اعتیاد، فقر و فحشایی که در زیر پوست شهرها ، فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، تمدن کهن، اخلاق، عزت ایرانی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را نشانه گرفته چشمان خود را بسته اند. درد مردم کسانی هستند که از فقر و تنگ دستی مادری که برای درمان فرزندش مجبور به فروش کلیه خود می شود خبر ندارند و یا نمی خواهند ببینند و بشنوند. آنهایی که برای درد ها و زخم های مردم تب هم نمی کنند.
مردم ایران مردمی ولایت مدار، بزرگ و شهید پرور هستند که در مناسبت ها و ایام مختلف ، به ندای رهبر خود لبیک می گویند و جان بر کف از وی حمایت می کنند. از این سو به جرأت می توان گفت تمام کسانی که در خاک ایران زندگی می کنند موطن شکوهمند خود را دوست می دارند و به راحتی نمی توان آنها را به خاطر انتقاد از برخی افراد و مسائل، با تهمت و افترا خائن و فتنه ای خواند. لیکن کسانی خائن هستند که حق و حقوق مردم و جوانان شجاع ایرانی را به جیب می زنند و مانع از خوشحالی و سر زندگی برای آنان می شوند و خائن کسانی می باشند که فضا را برای اختلاس های میلیاردی باز گذاشتند.
در آخر یک جمله: بهشت دولت مردان از دوزخ فقرا پدید آمده است...
در پایان شما را به خواندن این شعر دعوت می نمایم
عده ای سرب و گلوله، عده ای میلیارد ها/هر دو تا خوردند، اما این کجا و آن کجا
این یکی در سوز و ترکش، آن یکی هم در سونا /هر دو تا می سوزند، اما این کجا و آن کجا
عده ای بر روی مین، عده ای بر بال قو / هر دو می خوابیدند، اما این کجا و آن کجا
این یکی بر ویلچر، آن یکی بر تخت ماساژ /هر دو آرامند، اما این کجا و آن کجا
این یکی در عمق دجله، آن یکی هم در آنتالیا/ هر دو در آبند، اما این کجا و آن کجا
این یکی با گاز خردل، آن یکی با گاز پارس/هر دو می سازند، اما این کجا و آن کجا
عده ای کردند کار و عده ای بستند بار/ هر دو فعالند، اما این کجا و آن کجا
باکری ها سمت غرب، خاوری ها سمت غرب /هر دو مسئولند، اما این کجا و آن کجا
درود بر تمام کسانی که از ابتدای بودنِ ایران در تمام ادوار تاریخ، برای این مرز و بوم جنگیدند و شهید شدند...
نام شما

آدرس ايميل شما

موسوی
Iran, Islamic Republic of
درود بر محمدی عزیز
بسیار زیبا و منطقی بیان نمودین
عده ای فقط به فکر بازی های سیاسی و باند بازی و....هستن و اصلا به دغدغه های مردن فکر نمی کنند.نابود شود کسانی که مردم را دک نمی کنند.
وبلاگ بصیرت در زمستان
Iran, Islamic Republic of
بسیار تحلیل زیبایی بود.
علی خان
Iran, Islamic Republic of
سلام ودرود مطالب خیلی خوب بود د
کتر عزیز
شیردل
Iran, Islamic Republic of
افرین ! درد دل مردم را بیان کردی ...... اما افسوس عده ای کوته فکر مهر فتنه بر تو خواند زد.
رزمنده // لیکک
Iran, Islamic Republic of
شعر درد دل رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس بود که ... می خورند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام جنابعالی این همه مطالب ازدرددلهای جوانان مردم گفتیداما راهکار وراه حل عملی بیان نکردید!!! چرا بعد ازگذشت ۳۶سال پیروزی انقلاب اسلامی هنوز درکشور ثروت بصورت عادلانه بین مردم توزیع وتقسیم نشده است??? علت دارد باید به دنبال عوامل بطور واقع بینانه بود!!!! توزیع عادلانه و صحیح مدیریت و قدرت بین همه مردم کشور ) مردم می بایست درعرصه مدیریت و قدرت هم حضور هم نقش همراه با ابزار و اختیارات متناسب با استعداد و توانمندی داشته باشند، توضیحات بیشتر mhedi.vardan@gimelc.om
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام جنابعالی این همه مطالب ازدرددلهای جوانان مردم گفتیداما راهکار وراه حل عملی بیان نکردید!!! چرا بعد ازگذشت ۳۶سال پیروزی انقلاب اسلامی هنوز درکشور ثروت بصورت عادلانه بین مردم توزیع وتقسیم نشده است??? علت دارد باید به دنبال عوامل بطور واقع بینانه بود!!!! توزیع عادلانه و صحیح مدیریت و قدرت بین همه مردم کشور ) مردم می بایست درعرصه مدیریت و قدرت هم حضور هم نقش همراه با ابزار و اختیارات متناسب با استعداد و توانمندی داشته باشند، توضیحات بیشتر mhedi.vardan@gimelc.om
آیین
Iran, Islamic Republic of
سلام جنابعالی این همه مطالب ازدرددلهای جوانان مردم گفتیداما راهکار وراه حل عملی بیان نکردید!!! چرا بعد ازگذشت ۳۶سال پیروزی انقلاب اسلامی هنوز درکشور ثروت بصورت عادلانه بین مردم توزیع وتقسیم نشده است??? علت دارد باید به دنبال عوامل بطور واقع بینانه بود!!!! توزیع عادلانه و صحیح مدیریت و قدرت بین همه مردم کشور ) مردم می بایست درعرصه مدیریت و قدرت هم حضور هم نقش همراه با ابزار و اختیارات متناسب با استعداد و توانمندی داشته باشند، توضیحات بیشتر mhedi.vardan@gimelc.om
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1