تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۵۴
کد مطلب : ۹۰۶۱۴

زمینه توسعه فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد

۶
۰
کبنا ؛احمدرضا فروزش
فرهنگ بنیان جامعه را پ ریزی می‌کند، بقا ودوام هر جامعه ای مبتنی بر اصول فرهنگی است که هویت جامعه و افراد آن را می‌سازد. با توجه به این امر وتاکید بر این نکته که کشورمان یکی از کهن ترین واصیل ترین فرهنگ های جهان است، سیاست گذاران ومسئولان کشور را بر آن وا می‌دارد که فرهنگ را از ارکان اساسی جامعه محسوب وجایگاه ویژه ای برای آن در تدوین وتعیین اهداف و سیاست های کلان وبلندمدت کشور قائل شوند.
هدف نهایی هر جامعه تلاش برای نیل به رشد وتوسعه است . یعنی ارتقاء مستمر کل جامعه و نظام اجتماعی به سوی زندگی بهتر و انسانی تر، تحول در فرهنگ زمینه سازی برای توسعه در ابعاد دیگر تلقی می‌شود .
توسعه فرهنگی: فرآیندی که طی آن با تغییرات در حوزه ادراکی ،شناختی ،ارزشی ،قابلیت رفتار و واکنش خاص که مناسب توسعه است در افراد جامعه به وجود آید .با توسعه فرهنگی در جامعه شاهد جایگزینی صداقت ودرستی در مقابل ریا، عدل وانصاف به جای ظلم وستم و محبت به جای کینه ودشمنی خواهیم بود. اصلاح ناهنجاریهای اجتماعی و اصلاح درونی انسان با توسعه فرهنگی و انگیزمندی وتزریق روحیه نشاط در جامعه امکان پذیر خواهد بود .
فعالیت های فرهنگی را می‌توان به فعالیت در زمینه های محیط زیستی، گردشگری ،ورزش ،ادبیات،معارف ،رادیو وتلویزیون، موسیقی، میراث فرهنگی ،سینما ،هنرهای تجسمی‌و............ تقسیم بندی کرد.
در جوامعی همانند ما که دارای ساختار قومیتی هستیم، ضرورت توسعه فرهنگی برای تعامل میان آداب ورسوم محلی اقوام با ساختار ملی و از سوی دیگر تعامل با دنیا مدرنیته امروزی باعث ایجاد چندگانگی در افراد می‌شود که معضلات اجتماعی مختلفی با خود به همراه دارد، که خود یکی از دلایل عدم توسعه فرهنگی می‌باشد.
با اینکه نقش افراد جامعه در توسعه فرهنگی غیر قابل انکار است اما با پیشرفت تکنولوژی های امروزی وپیچیدگی های فرهنگی نقش دولت ها وحکومت ها در توسعه فرهنگی دو چندان شده است.از ابعاد مختلف که دولت ها باید برای توسعه و رشد فرهنگی جامعه بکار ببرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
توسعه و تسهیل فرهنگ کتاب خوانی: به گفته اکثر جامعه شناسان، اقوام و مللی که با مطالعه مانوس بوده و کتاب و کتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته است، توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل های دیگر منتقل کنند. با گسترش کتابخانه های عمومی‌و بالطبع ترویج فرهنگ کتابخوانی، مردمی‌کردن و تامین منابع و ایجاد انگیزه در یکایک افراد جامعه زمینه سازی لازم صورت می‌پذیرد. در استان ما که بیشتر حجم جمعیتی را جمعیت روستایی وشهرهای کوچک تشکیل می‌شود، از مسئولین امر انتظار می‌رود که توجه خود را به این امر معطوف کنند.
هنر و موسیقی: خبرهایی که هر از چند گاهی به گوشمان می‌رسد خود گویا توانایی جوانان ما در زمینه های مختلف هنری است، از فیلمسازان، عکاسان وخوشنویسان خوش ذوق گرفته تا وخوانندگان وهنرمندان ما در زمینه های صنایع دستی . حال وظیفه مسئولین این است که در تسهیل وفراهم اوردن امکانات و زمینه های لازم برای فعالیت این هنرمندان اقدامات لازم را انجام دهند، مدیران فرهنگ وارشاد اسلامی‌ومیراث فرهنگی وگردشگری که بیشترین ارتباط مستقیم را با هنرمندان دارند، از آنها انتظاراتی می‌رود که با حمایت همه جانبه خود از هنرمندان هم استانی زمینه لازم برای شناسایی آنها به مجامع هنری کشوری را فراهم آورند. از سوی دیگر از هنرمندان هم استانی که در خارج ازاستان حضور دارند نیز انتظار می‌رود که با حضور در استان باعث خود شکوفایی در زمینه های مختلف شوند ونگذارند بلاها وهزینه هایی که آنها متحمل شدند دیگر جوانان ما که ادامه دهنده راهشان هستند متحمل شوند.
صدا وسیما: نقش صدا وسیما در افزایش سطح فرهنگی وآگاهی بخشی مردم در زمینه های مختلف به وضوح روشن است، این نهاد با در اختیار داشتن بیشترین توانایی در افزایش سطح آگاهی مردم نقش بسزایی در جوامع مختلف ایفا می‌کند، حال باید ببینم که صدا وسیمای ما تاچه اندازه در این اگاهی بخشی نقش داشته است، آیا با این همه حواشی صدا وسیما استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند رسالتی را که وظیفه اصلی است به خوبی ایفا کند؟
مطبوعات و رسانه های محلی: رسانه ها از ابزارهای مهم فرهنگ سازی در جامعه هستند که با توجه به شناخت آنها از زیر ساخت‌های توسعه و پرداختن به موضوعات بومی‌و محلی می‌توانند بسترساز توسعه در تمامی‌زمینه‌ها، منجمله توسعه فرهنگی شوند و در این میان، ظرفیت رسانه‌های محلی موضوعی ناشناخته است که نباید از آن چشم پوشی کرد.رسانه نیز با تبلیغ وتشویق مردم نقشی اساسی در ارتقاء فرهنگ جامعه ایفا می‌کنند، از سوی دیگر رسانه ها ومطبوعات می‌توانند با نقش منفی خود نیز جامعه را به حاشیه برند واز فرهنگ وهویت خود دور سازند .
با این حال در چند سال اخیر شاهد افزایش سطح فرهنگی در سطح استان بوده ایم، وهمانگونه که همگی شاهدیم نسبت به سال های گذشته از سطح درگیری ها به صورت فردی، دسته جمعی و قومیتی هستم . در زمینه های دیگر نیز شاهد شکل گیری گروه هایی مانند رفتگران طبیعت و نشست کتاب خوان ها هستیم، که امیدواریم درشاهد افزایش این جمله گروه ها باشیم .

 
 
*دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه تهران
نام شما

آدرس ايميل شما

55555
Iran, Islamic Republic of
فروزش این مطلب رو از کدوم سایت کپی پیست کردی
همسايه
Iran, Islamic Republic of
مرحبا بسر همسایه حیف که باعقیده سیاسیت مخالفم
لوداب
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از یادداشت شما نقش شهرداری ها در توسعه فرهنگ رو نادیده گرفته اید شهرداری ها می تونن با ایجاد پارک هایی هم در زمینه ورزشی وهم کتاب خونی نقش خود رو به خوبی ایفا کنن
نوروز
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه صدا وسیما نه تنها عامل گسترش سطح فرهنگی نشده بلکه با حاشیه سازی ها از جمله برداشتن نام پایتخت طبیعت از شهر یاسوج بودیم نامی که در طی چند سال گذشته باعث افزایش تعداد گردشگران شده بود.
سخنگو
Iran, Islamic Republic of
ضرورت کارهای فرهنگی به مرا تب بیشتر از کارهای دیگر است در صورت انجام کارهای فرهنگی به صورت مناسب جامعه ای بانشاط خواهیم داشت که خود در مسیر توسعه اقتصادی اجتماعی و سیاسی قدم بر خواهد داشت
فریاد
Iran, Islamic Republic of
واقعآ عالی نوشته احسن به این جوانان تحصیلکرده
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1