تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : ۸۸۲۵۲

علت شیوع سرطان در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

۲
۰
کبنا ؛سرطان معاونت بهداشتی (۶)نشست مشترک به مناسبت هفته مبارزه با سرطان با حضور مسئولان مختلف دانشگاه علوم‌پزشکی و متخصصان، به میزبانی معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در این نشست، گفت: باید برای کنترل بیماری‌های فراگیر و شناخته‌شده‌ای مانند سرطان‌های معده و پوست در استان، اقدامات جدی در دستور کار متولیان قرار گیرد. سید رشید غفاری با بیان اینکه نباید از سرطان‌های ناشناخته‌تر نیز غافل شویم، افزود: لازم است همه‌ی نهادهای متولی در عرصه‌ی مبارزه با سرطان در استان، برای همکاری و ارائه و اجرای برنامه‌های عملی، تلاش مضاعفی را به‌کار گیرند. وی با اشاره به علل مختلف شیوع برخی سرطان‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: برخی شواهد و پژوهش‌های این معاونت، حکایت از تأثیر فراوان فرهنگ و سبک زندگی مردم در بروز این بیماری‌ها دارد که این موضوع ضرورت تدبیر مسئولان، رسانه‌‌ها و مردم را بیش از پیش نشان می‌دهد. این مسئول در ادامه، بررسی تأثیر فاکتور ژنتیک در بروز سرطان‌ها را نیازمند پژوهش‌های اساسی دانست و تصریح کرد: برخی از عللِ سرطان از جمله فرهنگ تغذیه، مصرف دخانیات و عدم آموزش‌های کافی در استان قابل کنترل است که لازمه‌ی آن همکاری همه‌جانبه نهادهای مربوط برای فرهنگ‌سازی، آموزش و اجرای تصمیمات کارشناسی است.

غفاری: مصرف سیگار و قلیان در پارکهای استان نگران‌کننده است
غفاری ادامه داد: به عنوان مثال طبق تحقیقات ما تمایل مردم به استان به مصرفِ گوشت قرمز و کباب، بسیار زیاد است در حالیکه مطابق اظهارات متخصصین تغذیه این نوع خوراکی‌ها اثرات مهمی در بروز و شیوع سرطان در انسان می‌شود. رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به تأثیر استعمال دخانیات در بروز سرطان، اذعان کرد: متأسفانه استعمال سیگار و قلیان به‌ویژه در بین جوانان و زنان در حال تبدیل به یک فرهنگ است و این موضوع که روزانه جوانان مرد و زن زیادی را در حال استعمال  دخانیات در پارک‌ها و مکان‌های تفریحی می‌بینیم بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. وی در پایان از همه‌ی رسانه‌ها برای گسترش فرهنگ‌سازی پیرامون زمینه‌ها، علل و روش‌های پیشگیری و درمان سرطان‌های رایج در استان تقاضای همکاری کرد.

یزدان‌پناه: با یک هفته بوق و کرنا، مشکل سرطان در استان حل نمی‌شود

در ادامه‌ی این نشست، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی نیز با بیان اینکه شیوع سرطان در کل کشور زیاد شده‌است، گفت: برای پیشگیری از بروز سرطان در استان تلاش زیادی از جمله خریداری برخی تجهیزات و آزمایشگاه‌های لازم در سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران را انجام داده‌ایم. دکتر پرویز یزدان‌پناه با اشاره به لزوم توجه جدی به روش‌های پیشگیری و درمان سرطان افزود: من امیدوارم که در مورد سرطان به‌گونه‌ای نباشد که به مناسبت هفته‌ی سرطان، چند روز آن را در بوق و کرنا کنیم اما پس از مدت کوتاهی همه‌ی فعالیت‌ها تعطیل شوند و از این مسئله‌ی حیاتی غافل شویم. وی با تقاضا از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی برای مدیریت این فعالیت‌ها، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم که معاونت بهداشتی دانشگاه برنامه‌ریزی و مدیریت تمامی فعالیت‌ها را برای پیشگیری از سرطان به‌عهده بگیرد و هرجا بقیه نهادها غفلت کردند نسبت به هوشیاری همگان پیرامون این عامل جدی مرگ و میر در استان اقدام کند.

پریسایی: بیشترین نوع سرطان در استان، سرطان‌های معده و پستان است

کارشناس بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه به ارائه‌ی آمار سرطان‌های رایج در بین مردم استان، اظهار داشت: بر اساس آمارها در بیماری‌های ریوی و سرطان معده، استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب کشور رتبه اول را دارد و مطابق پژوهش‌ها در صورت عدم فعالیت جدی، شیوع و گسترش این سرطان‌ها در بین مردان و زنان در سال‌های آتی افزایش پیدا کند. ظفر پریسایی، افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز سرطان معده در بین مردان و سرطان پستان در بین زنان شایع ترین نوع سرطان برآورد شده است. وی تأکید کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم، بیماریابی و غربالگری کارشناسی، افزایش پوشش ثبت موارد سرطانی و حمایت از آنان از جمله راههایی است که می‌توان در پیشگیری و کنترل سرطان‌های رایج در استان مؤثر واقع شود.

فریدونی: سرطان معده در کهگیلویه و بویراحمد، در حد کل اروپاست!

فوق‌تخصص گوارش در این نشست، میزان برخی از انواع سرطان‌ها را در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده خواند و اظهار داشت: جالب است که استانی مثل فارس، به اندازه‌ی قاره‌ی اروپا سرطان‌خیز است اما به‌نظر می‌رسد به قدری که سرطان معده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد در آنجا مشاهده نمی‌شود. دکتر فریدونی با تشریح دلایل مختلف بروز سرطان، گفت: معتقدم بحث ژنتیکی در این استان باید برای برخی از سرطان‌ها به‌صورت اپیدمی بررسی شود چرا که مطابق تحقیقات پزشکی در این زمینه یکی از انواع سرطان معده که بیشتر از سنین جوانی خود را نشان می‌دهد به مسائل ژنتیکی مربوط می‌شود.

تأثیر مصرف نمک، ترشی و غذاهای گرم در بروز سرطان

وی با بیان تأثیرات عوامل محیطی و اپیدمی، ادامه داد: رژیم غذایی نادرست، استفاده از غذاهای آماده حاوی مواد نگهدارنده، مصرف نمک و ترشیجات و استفاده از خوراکی‌هایی که با آتش مستقیم تهیه می‌شوند از زمینه‌های محیطی جدی بروز سرطان‌ها در استان است. این پزشک در در پایان با تأکید بر تأثیر مصرف بالای ترشی در بروز سرطان، اضافه کرد: بسیاری از مردم گمان می‌کنند که بیشترین تأثیر مصرف نمک در فشارخون است در حالیکه این افزودنی در بروز سرطان معده مؤثرتر است. دکتر فریدونی در پاسخ به سؤالی پیرامون تأثیر غذاهای گرم هم، بیان کرد: غذاها و نوشیدنی‌های داغ در دمای ۶۰ تا ۶۲ درجه در بروز سرطان به‌ویژه سرطان مری مؤثر است.

نیکبخت: داروهای سرطان در استان با تخفیف بیش از ۹۷ درصد ارائه می‌شود

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم‌پزشکی نیز با اعلام آمادگی برای تأمین داروهای لازم برای درمان این بیماری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، گفت: تلاش ما این است که علاوه بر تأمین به‌موقع دارو، هزینه‌های بیماران را نیز به حداقل برسانیم. دکتر نیکبخت، افزود: خوشبختانه در حال حاضر ۹۰درصد از هزینه‌ی تهیه‌ی این داروها، سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کنند و دانشگاه علوم پزشکی نیز برای مبلغ باقیمانده از ۷۰ تا ۹۰ درصد تخفیف را برای ارائه‌ی این داروها به بیماران اعمال می‌کند.

عزیزی: یک بانک اطلاعاتی بزرگ درباره مبتلایان به سرطان در استان تهیه کرده‌ایم

متخصص پاتولوژی نیز در این نشست با اشاره به اولویت پیشگیری از سرطان، گفت: تأثیر ژنتیک در بروز سرطان کمتر از ۱۰ درصد برآورد شده است و مطابق تحقیقات رفتارهای شخصی و محیطی از جمله رژیم غذایی و مصرف الکل و دخانیات عامل اصلی بروز سرطان در استان محسوب می‌شود. دکتر عزیزی با اشاره به لزوم افزایش سطح آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درباه سرطان، تصریح کرد: هر بیمار سرطانی که به ما مراجعه می‌کند نام و اطلاعات او را در بانک اطلاعاتی خود وارد می‌کنیم و از این بانک اطلاعاتی می‌توان بهره‌بری مؤثری را انجام داد.

زینت‌مطلق: آگاهی‌بخشی درباره سرطان در استان ضعیف است

در ادامه کارشناس مسئول آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان با بیان اینکه وضعیت آگاهی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سرطان و زمینه‌های آن ضعیف است، تأکید کرد: در بررسی عوامل و روش‌های مبارزه با سرطان در استان باید به زیرساخت‌ها و روش‌های فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. دکتر فاضل زینت‌مطلق، تصور بسیاری از مردم را پیرامون متولیان سلامت اشتباه دانست و افزود: بسیاری از عامه‌ی مردم گمان می‌کنند که تنها دانشگاه علوم پزشکی استان متولی ارتقای سلامت در استان است در حالیکه وظیفه‌ی این دانشگاه بیشتر از ۳۰ درصد نیست و بسیاری از نهادهای دیگر دولتی و غیردولتی نسبت به سلامت جامعه مسئولیت دارند. وی از همه‌ی مسئولان و نهادهای مختلف درخواست کرد که برای مبارزه با شیوع سرطان در استان، دست‌کم در حوزه‌ی آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی تلاش و همکاری بیشتری را به‌کار گیرند.

دهراب‌پور: بسیاری از مردم استان، به‌علت بی‌اطلاعی از ظرفیت‌های بومی به شهرهای دیگر سفر می‌کنند

دکتر کیان دهراب‌پور نیز با اشاره به لزوم توجه مردم به ظرفیت‌های درمانی در درون استان، تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از بیماران استان، به دلیل بی‌اطلاعی از وجود مراکز شیمی‌درمانی و پزشکان فوق‌تخصص مرتبط در استان، برای درمان با صرف هزینه‌های بالاتر به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند که خوب است رسانه‌ها با معرفی ظرفیت‌های پزشکی بومی به مردم یاری کنند.

 ملک‌زاده: مصرف بیلهر در بروز سرطان مؤثر است

در ادامه این نشست پزشک متخصص تغذیه، به یادآوری برخی از شاخصه‌های مرتبط با سرطان پرداخت و اظهار داشت: تحقیقات و گمان قوی ما نشان داده است که علاوه بر مصرف خوراکی‌هایی از جمله نمک، کباب و غذاهای سوخته، گوشت قرمز پرچرب و سموم موجود در برخی سبزیجات، میوه‌ها و سایر محصولات کشاورزی، مصرف گیاه بومی «بیلهر» نیز تأثیر شگرفی در بروز سرطان از خود به‌جا می‌گذارد. دکتر ملک‌زاده ادامه داد: مصرف متوالی بیلهر در طی چند روز می‌تواند تا حد زیادی سیستم گوارش بدن را مختل کند که از نظر ما این موضوع تأیید‌کننده‌ی تأثیر بیلهر در بروز سرطان و بیماری‌های جدی است.

برخی گمان می‌کنند ما برای جلوگیری از برداشت بیلهر، از سرطان‌زا بودن آن سخن می‌گوییم!

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد به اشتباه، نظر کارشناسان را در مورد بیلهر، تلاش برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و انقراض این نوعی گیاه کوهی تلقی می‌کنند گفت: این در حالی است که این موضوع نتیجه تحقیقات علمی یا ظنِ قوی پزشکان است. دکتر ملک‌زاده مشکلات مربوط به اثرات بیلهر را در استان کهگیلویه و بویراحمد جدی‌تر دانست و تأکید کرد: تا چند سال پیش بیلهر را فقط در یک بازه‌ی زمانی ۱۵ روزه برداشت و استفاده می‌کردند ولی متأسفانه در سالهای اخیر با تهیه‌ی ترشی از بیلهر، عملاً در تمام طول سال این گیاه را استفاده می‌کنند.

پناهی: از ظرفیت آموزش و پرورش برای آگاهی‌بخشی استفاده شود

معاون پژوهشی دفتر آموزش و پژوهش استانداری نیز در پایان این نشست اظهار داشت: با توجه به نظر کارشناسان مبنی بر قابل پیشگیری بودن سرطان‌ها و نیز درمان‌های مؤثر در صورت مراجعه‌ی به‌هنگام، لازم است همه‌ی نهادها برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را در این زمینه به‌کار گیرند. عبدالحمید پناهی افزود: با توجه به سابقه‌ای که در آموزش و پرورش داشته‌ام پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت‌های گسترده‌ی این نهاد در فرهنگ‌سازی پیشگیری و مبارزه با سرطان، بهره‌برداری خوبی صورت گیرد.

-----------------------

گزارش از: سجاد بنام

----------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

پزشک یاسوج
Iran, Islamic Republic of
مهمترین عامل سرطان در دنیا مقام اول سیگار هست روزانه آمار بگیرید در کهگیلویه و بویر احمد به اندازه سه برابر اروپا سیگار مصرف می شود باید به شدت فرهنگ سازی شود و دیگه عدم بهداشت در مرکز بلیل ورود بی رویه مسافران به مرکز و پراکنده شدن در پارک ها و سطح شهر و دیگه مصرف بی رویه کود و سم در محصولات کشاورزی که نظارتی روی آن نیست
مندنی
Iran, Islamic Republic of
علت اصلی سرطان در استان ما ... وکسانی هستند که انها را ابقا کردند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1